VYSOKÉ TATRY. O zmene školstva sa nedá hovoriť bez peňazí, uviedol to v sobotu prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska, ktorý vystúpil s príhovorom počas 7. zjazdu Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku na Štrbskom Plese vo Vysokých Tatrách.
Prezident sa nestotožňuje s názorom niektorých politikov, že ak chce mať nejaká obec kvalitné školstvo, mala by dať lepšie platy učiteľom. Školstvo musí byť podľa jeho slov poňaté ako základný osud našej krajiny.
„Školstvo musí byť postavené ako priorita vlády, i našej spoločnosti. Je úlohou všetkých nás, ale v prvom rade tých, ktorý rozpočet tvoria, aby školstvo bolo postavené tak, aby mohlo napĺňať úlohu, ktorú v ňom vidíme,“ uviedol prezident.
Treba vyčleniť jasný balík
Komplexná otázka financovania školstva v sebe zahŕňa podľa Kisku viacero aspektov, od celkovej sumy, ktorá býva na školstvo vynaložená až po samotné zjednotenie školstva.
„Dnes je školstvo financované z rôznych ministerstiev a ja tomu absolútne nerozumiem, ako môžu niektoré osemročné gymnázia spadať pod ministerstvo vnútra,“ povedal.
Zastáva názor, že na školstvo je potrebné vyčleniť jasný balík a spraviť v tom poriadok. Prehodnotiť je podľa neho dôležité aj samotné financovanie od počtu študentov, ktoré „vytvára nepriaznivé javy či na gymnáziách, na stredných školách, vysokých školách a univerzitách“.
Bez rešpektu
Podľa slovenského prezidenta súčasná spoločnosť stratila rešpekt k vzdelávaniu i učiteľom.
„Tento rešpekt aj úcta nám chýba často aj od štátu, od tých, ktorí školstvo ako také formujú a mali by mu dávať smer,“ povedal. Rovnako aj podpora vo verejnosti je podľa jeho slov malá. „Ak sa dnes opýtate verejnosti, čo ich najviac trápi, tak školstvo je až niekde na piatom mieste.
Žiaľ, mnohí naši politici fungujú na princípe, že budú podporovať a hovoriť len o tom, o čom hovoria naši voliči. A ak naši voliči necítia toto, ako problém, tak to potom nie je problém ani pre nás,“ povedal ďalej prezident, pričom on sám to označil za obrovskú chybu.
Prezident tiež skritizoval nástupný plat učiteľov, ktorý podľa neho odrádza aj mnohých mladých ľudí, aby študoval na pedagogických fakultách. Pre mnohých z nich sú podľa neho takéto školy len druhou či treťou voľbou, často ich navštevujú len preto, že sa na inú školu nedostali.
Ako dobrý príklad však uviedol fungovanie školstva vo Fínsku, ale aj v ďalších štátoch vo svete, ktoré navštívil. Poukázal však aj na rôzne pobočky zahraničných podnikov, ktoré sú na Slovensku, a ktoré vysoko oceňujú vzdelanie ľudí v našej krajine.
Odborníci diskutujú o problémoch v slovenskom školstve
Diskutujúci sa budú venovať témam ako regionálne a vysoké školstvo, veda a výskum.
BRATISLAVA. Predstavitelia profesijných organizácií z oblasti školstva, zástupcovia školských odborov, zriaďovateľov, občianskych združení, ako aj rektori a dekani vysokých škôl, analytici a predstavitelia Slovenskej akadémie vied v sobotu diskutujú o slovenskom školstve.
Okrúhly stôl zvolal minister školstva Juraj Draxler. Ide už o druhé takéto stretnutie, prvé sa uskutočnilo v marci tohto roka.
Skutočná priorita
"Asi vieme pomenovať ten hlavný problém, ktorým je podfinancovanie časti aj celého školstva, a dúfam, že sa budeme v nasledujúcich týždňoch koordinovať tak, aby sme spoločne sformulovali jasnú politickú garanciu, ktorú od politického prostredia budeme vyžadovať," uviedol v úvodnom slove Draxler.
Podľa jeho slov má ísť o garanciu, že bez ohľadu na rozloženie politických síl bude školstvo do nasledujúceho obdobia nielen deklaratívnou, ale skutočnou prioritou vrátane zmien vo financovaní.
Diskutujúci sa budú v sobotu venovať témam ako regionálne a vysoké školstvo, veda a výskum. V rámci regionálneho školstva budú hostia diskutovať o príprave budúcich učiteľov, systéme kontinuálneho vzdelávania, o financovaní školstva či systéme prijímacích skúšok a testovania žiakov. So svojimi príspevkami vystúpia aj odborníci zo zahraničia.
Tichá demonštrácia
Pred budovu Divadla Aréna, kde sa okrúhly stôl koná, prišla aj približne dvadsiatka učiteľov, aby upozornili, že diskusia prichádza neskoro.
"Iniciatíva bratislavských učiteľov sem dnes prišla, aby takým tichým pokojným spôsobom demonštrovala, že tento formát, ktorý zvolil pán minister, je síce dobrý, ale prichádza strašne neskoro," uviedol Branislav Kočan z iniciatívy s tým, že sa im nepáči, že diskusia prichádza v čase pred voľbami a chápu to ako propagáciu ministra.
Účastníkom okrúhleho stola zároveň rozdávali materiály s otázkami. "Je to súbor 42 otázok, na ktoré učitelia nedostali doteraz uspokojujúcu a vyčerpávajúcu odpoveď," doplnil Kočan.
tasr