SME

Draxler: Zmeny v kontinuálnom vzdelávaní by mohli prísť po voľbách

Počas debaty pri okrúhlom stole predstavitelia školstva hovorili aj o problémoch kreditového systému či testovania.

Juraj Draxler.Juraj Draxler. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Systém kontinuálneho vzdelávania učiteľov by sa mohol zmeniť už krátko po parlamentných voľbách. Pripustil to v sobotu minister školstva Juraj Draxler. Zmeny by sa podľa jeho slov mali dotknúť finančnej stránky systému.

"Pravdepodobne smerujeme k tomu, že sa odčlení systém príplatkov alebo tá platová časť od samotného systému kontinuálneho vzdelávania," uviedol Draxler. V súčasnosti si učitelia prostredníctvom kreditov prilepšujú k platu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šéf rezortu školstva dodal, že každý zo školského prostredia sa zhodne na tom, že systém je zle nastavený.

SkryťVypnúť reklamu

"Našťastie, toto je téma, kde tie technické riešenie nie je až tak zložité pripraviť. Takže tam si predstavujem, že skutočne budeme po voľbách pripravení s konkrétnym návrhom, ako má vyzerať kontinuálne vzdelávanie," dodal Draxler.

Problém s kreditovým systémom

Kľúčový problém pri kontinuálnom vzdelávaní je, že kreditové vzdelávanie je naviazané na príspevok k platu a nie na systematické rozvíjanie kompetencií učiteľov. Počas okrúhleho stola o slovenskom školstve to povedala hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová.

Inšpektorka zároveň dodala, že nemali by sme zatratiť úplne celý systém kontinuálneho vzdelávania. Určite by malo ostať zachované adaptačné vzdelávanie či funkčné vzdelávanie, ale v inej forme, ako dnes existuje u nás.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnako by mali ostať niektoré časti kvalifikačného vzdelávania. Jednoznačne však podľa nej treba odbúrať kreditový systém.

Matej Sapák z organizácie LEAF hovorí, že treba skvalitniť kontinuálne vzdelávanie, lebo treba pomáhať učiteľom, ktorí sú už dnes v školách.

Na druhej strane, úlohou kontinuálneho vzdelávania by podľa neho nemalo byť naprávanie chýb, ktoré urobili pedagogické fakulty. Pri pedagogických fakultách by mala byť pritom základom prax jej študentov. Chybou podľa Sapáka je, že študenti pedagogickej fakulty prvé roky vôbec nevidia žiakov v školách.

Obsah prípravy učiteľov

Do diskusie sa zapojila aj Zuzana Zimenová z občianskeho združenia Nové školstvo. Kritizovala pritom, že debata skĺzla do toho, ako má vyzerať nástroj na prípravu pedagógov, a to ešte predtým, ako je jasné, aký má byť obsah prípravy učiteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uviedla, ak chceme mať žiakov, ktorí budú rozumieť súvislostiam, aj toto musí príprava učiteľov reflektovať. Rovnako musí príprava učiteľov reflektovať napríklad to, ak chceme, aby učiteľ vedel žiakov potiahnuť k lepším výsledkom.

Šéf Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Pavel Sadloň hovorí, že dobrý učiteľ sa vzdeláva aj bez kreditov a kontinuálneho systému vzdelávania. Slabý učiteľ sa zameriava na to, koľko získa kreditov, a nie na to, čo vzdelaním získa. Myšlienka kreditového vzdelávanie teda podľa neho minula cieľ.

S výsledkami meraní kvality sa nič nerobí

Zásadný problém pri meraní kvality vzdelávania je, že s nameranými výsledkami následne nič nerobíme. Na diskusii počas okrúhleho stola o školstve to povedal Stanisav Boledovič z Teach for Slovakia. Boledovič si myslí, že ministerstvo školstva rezignovalo na snahu robiť niečo vtedy, ak nameria v školách katastrofálne výsledky.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová tvrdí, že školy majú právo na objektívnu spätnú väzbu o svojom fungovaní a nemôžu veci meniť, ak spätnú väzbu nemajú.

Za ideálny systém považuje spojenie externej evalvácie Štátnej školskej inšpekcie, Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania a iných organizácií spolu s vlastnou evalváciou školy. Aj negatívna spätná väzba môže mať podľa Kalmárovej ozdravný účinok.

Nedá sa odmerať všetko

K testovaniu žiakov v školách uviedla, že prináša poznatok pre inšpekciu aj pre školu. Pripomenula však, že testovanie nemôže odmerať úplne všetko, čo sa deje. Nemôže odmerať napríklad formovanie hodnôt, postojov či kritického myslenia.

Kalmárová upozorňuje aj na fakt, že ak testovanie prinesie nejaký výsledok, treba skúmať, aká cesta k tomu viedla. Ako príklad uviedla školu, ktorá mala síce výborné výsledky žiakov zo slovenčiny, ale bolo to za cenu nátlaku, vypätia a v ostatných oblastiach navyše škola zaostávala.

SkryťVypnúť reklamu

Alena Petáková zo Združenia základných škôl dodáva, že merať kvalitu je veľmi ťažké. Hodnotenie školy, pre seba samú, nie pre rebríčky škôl, je však podľa nej potrebné. Petáková je však za to, aby testovali všetky predmety aj žiaka a jeho vzdelávacie schopností a nielen slovenčinu a matematiku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 450
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 294
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 559
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 557
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 844
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 571
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 350
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 200
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu