BRATISLAVA. Platy pedagogických a odborných zamestnancov rástli v ostatnom období rýchlejšie ako priemerná mzda v národnom hospodárstve. Finančné ohodnotenie učiteľov však stále nezodpovedá kvalifikačným nárokom ich profesie a ani jej dôležitosti pre spoločnosť. Konštatuje to Inštitút vzdelávacej politiky pod ministerstvom školstva.
Medzinárodné porovnanie podľa inštitútu ukazuje, že učitelia na Slovensku sú spolu s ich kolegami z Českej republiky ohodnotení najnižšie zo všetkých vyspelých krajín. Kým na Slovensku zarábali učitelia v roku 2013 iba 57 percent priemerného platu zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním, priemer v krajinách OECD bol 80 percent.
To má negatívny dopad na atraktívnosť učiteľského povolania, čo môže mať z dlhodobého hľadiska vplyv aj na kvalitu výučby. Inštitút vzdelávacej politiky preto odporúča razantnejšie zvýšenie platov učiteľov, v rámci neho vyšší nárast platov začínajúcich učiteľov a inováciu kariérového systému učiteľov.
V roku 2014 pritom pracovalo v školách a školských zariadeniach viac ako 87-tisíc pedagogických a odborných zamestnancov a ich priemerný plat bol 908 eur.
Inštitút vzdelávacej politiky na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR robí analyticko-strategické a implementačné úlohy. Poslaním inštitútu je poskytovať analýzy, prognózy a podieľať sa na príprave vzdelávacej politiky.