Košice 11. februára (TASR) - Celkové výkony Železničnej spoločnosti SR (ŽSSK) v Košickom kraji, na tamojších siedmich regionálnych dráhach, zrušených od 2. februára, predstavovali viac ako 950 tisíc vlakových kilometrov ročne.
Košický samosprávny kraj (KSK) v rámci svojich možností zabezpečil za zrušené regionálne vlaky autobusovú dopravu. "Autobusy v našom kraji tak oproti stavu pred 2. februárom najazdia ročne o 220 tisíc kilometrov viac," uviedol na dnešnom stretnutí s novinármi predseda KSK Rudolf Bauer. Denne pracovníci úradu KSK monitorujú vývoj vyťaženosti jednotlivých autobusových spojov a sú pripravení urobiť operatívne zmeny v cestových poriadkoch jednotlivých autobusových liniek.
Bauer informoval, že KSK dostal na rok 2003 na krytie strát vo verejnej prímestskej autobusovej doprave 147 miliónov 172 tisíc korún. Na zabezpečenie týchto zmlúv vo verejnom záujme však požadoval 184 miliónov korún a to ešte pred rozhodnutím o redukcii osobnej železničnej dopravy. Súčasná situácia si preto podľa predsedu KSK vyžaduje opätovné prehodnotenie schválenej sumy na zabezpečenie dotovanej autobusovej dopravy vo verejnom záujme. Podľa predsedu KSK je zatiaľ predčasné "špekulovať" o akú čiastku bude potrebné navýšiť financie. Regionálna samospráva ju vyčísli na základe vyhodnotenia výnosov a nákladov autobusových dopravcov za mesiac február, keď už začali zabezpečovať dopravu namiesto zrušených regionálnych vlakov.
KSK už deklaroval záujem o zachovanie osobnej železničnej dopravy na tratiach Spišská Nová VesLevoča a Bánovce nad Ondavou Veľké Kapušany. "O obnovenie dopravy na týchto tratiach stále bojujeme," uviedol Bauer. Šéf košickej regionálnej samosprávy už o možnosti zachovať na nich osobnú dopravu rokoval s generálnymi riaditeľmi oboch železničných spoločností.
Nutnosť zachovať železničnú dopravu na trati Bánovce nad Ondavou Veľké Kapušany vyplýva z faktu, že na tomto úseku nie je súbežná cestná komunikácia a kvalita cestnej siete nezodpovedá požiadavkám na prevádzkovanie pravidelnej autobusovej dopravy, najmä v zime. Minulý týždeň autobusy v tejto lokalite zavial sneh a obyvatelia boli úplne odrezaní od sveta, pripomenul Bauer. Navyše táto trať je zaradená do siete železničných dráh celoštátneho významu. KSK je toho názoru, že ŽSSK by mala základnú obsluhu územia na tejto trati zabezpečovať naďalej.
Trať Spišská Nová Ves Levoča by chcel KSK pre cestujúcich zatraktívniť reguláciou pravidelnej autobusovej dopravy a dosiahnuť tým jej ekonomickejšie fungovanie. S cieľom nájsť možnosti obnovenia trate sa už v stredu uskutočnia rokovania vedúceho dopravy KSK s predstaviteľmi štátnej správy, samosprávy oboch miest a prešovskej regionálnej samosprávy v Spišskej Novej Vsi.