Bratislava 17. júla (TASR) - Podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu podala v týchto dňoch Spoločnosť priateľov Zeme (SPZ). Predstavitelia tejto mimovládnej organizácie upozorňujú inšpekciu na to, že akciová spoločnosť St. Nicolaus zavádza spotrebiteľov, keď na obaloch svojich sirupov tvrdí, že "nevratný obal šetrí čas a peniaze". V prípade, že nedôjde k náprave, sú ochranári pripravení bojkotovať výrobky uvedenej firmy.
Koordinátor SPZ Ladislav Hegyi vysvetlil, že za jednu nevratnú sklenenú 0,7-litrovú fľašu treba výrobcovi zaplatiť 5,35 Sk, za prepravku 0,33 Sk. Z toho vychádza, že pri kúpe sirupu v takejto fľaši zaplatí zákazník navyše takmer šesť korún. Hegyi pripomína, že obaly tvoria asi 35 percent z tuhého komunálneho odpadu v SR. O ten sa však výrobca nepostará, a preto bremeno záťaže leží na obci. Likvidáciu sirupovej fľaše tak v konečnom dôsledku zaplatí občan.
Ochranári pripomínajú, že omnoho lacnejšie sú vratné sklenené obaly. Na pivo a minerálku stoja asi 0,10, na mlieko 0,30 Sk. Vďaka ich opätovnému použitiu z nich nevznikajú odpady. Priemerný počet obehov týchto fliaš je od 20 do 50-krát. Za záchranu vratných sklených obalov začala SPZ v júni kampaň, ktorej cieľom je navrátiť tieto fľaše do obchodov, čím by sa znížila produkcia odpadov a minimalizovalo sa znečistenie životného prostredia.
SPZ sa podieľajú aj na príprave nového zákona o obaloch a odpadoch z obalov. V prvom rade budú trvať na tom, aby spomínaný zákon vytvoril priestor na zavedenie účinného systému recyklovania obalov spôsobujúcich ekologickú záťaž. Pokiaľ nebudú ich požiadavky splnené, budú v kampani pokračovať.
V septembri plánujú informačné turné po 12 slovenských mestách. Patrónkou kampane sa stala herečka Emília Vášáryová.