Bodka za jedným štrajkom

V čase štrajku železničiarov Robert Fico (Smer) naliehavo opakoval, že ide len o otázku 25 lokálnych tratí. Je možné, že sa týmito vyhláseniami snažil aktérom sporu pripomenúť, o čo sa vlastne sporia, pretože tí to očividne vnímali inak.

Jeden zo železničných predákov to vyslovil takmer otvorene, keď povedal, že pre nich je aj týchto 25 tratí dôležitých, lebo je to len začiatok „deštrukcie železníc“.

Vo štvrtkovom televíznom Klube otvorenej spoločnosti už ľavicový exminister Ftáčnik (SDA) aj štátny tajomník ministerstva práce pravicovej vlády Beblavý otvorene hovorili o tom, že rušenie lokálnych tratí bolo zástupným problémom. Ani jeden z diskutérov však nebol priamo aktérom štrajku, bolo by preto veľkým prínosom, keby sa otvorene vyjadrili aj samotné železnice a odborári.

Podľa predsedu SDA je zásadným problémom samotná reforma železníc, ktorá nebola dostatočne prerokovaná s odbormi a vedenie železníc s nimi teda ani nemohlo dospieť ku konsenzu. Beblavý podotýka, že podľa jeho informácií odborári možnosť rokovať o reforme mali…

V každom prípade je možné, že hoci sa nahlas hovorilo o rušení lokálnych tratí, odborári sa v skutočnosti snažili hneď na začiatku zablokovať akékoľvek zmeny, keďže s reformou železničných spoločností neboli nijako stotožnení. Možno predpokladali, že vedeniu železníc nemusia ustupovať vôbec v ničom, keďže blokovaním nákladnej dopravy dokážu spôsobiť ekonomický kolaps. Naopak, vedenie železníc a neskôr aj ministerstva možno nechceli obnoviť prevádzku lokálok ani nie tak preto, že by to finančne neuniesli, ale z obavy, že by tým ukončili reformu skôr, ako sa začala.

Vzhľadom na to, že železnice každoročne zadlžujú štát o niekoľko miliárd korún, vláda nejakú zmenu v ich hospodárení jednoducho urobiť musí. Štrajk železničiarom okrem znížených výplat a pokazených vzťahov na pracoviskách nič nepriniesol a bol teda jednoznačne neúspešný.

Neúspešný však bol aj pre druhú stranu. Vznikla totiž nezmyselná situácia, keď aktéri štrajku na jedno mysleli a druhé hovorili, pričom sa spoločne dopracovali k desiatkam miliónov škody a poznaniu, že z hľadiska reformy sú stále tam, kde boli pred začiatkom štrajku.

Tento lose-lose systém treba zmeniť. Ak by odbory akceptovali myšlienku, že v určitom rozsahu sú aj nepopulárne zmeny na železnici nevyhnutné a, naopak, vedenie železníc akceptovalo, že reformu treba dohodnúť s odbormi, situácia by sa konečne pohla dopredu. Navyše ak by sa problém lokálok „odpolitizoval“, mnohé z nich by sa dali zachrániť, či už vďaka vstupu súkromného investora, regiónu, alebo racionalizáciou prevádzky. Za takéto riešenie bojovala napríklad skupina mimovládnych organizácií, ktorá získala na svoju petíciu v priebehu piatich dní vyše 19-tisíc podpisov.

Ako poznamenal Ftáčnik, podpora lokálnej dopravy je podporou mobility pracovnej sily. Pozitívnym príkladom môže byť práve Kaníkovo ministerstvo práce, ktoré vopred uverejnenú predstavu o novele Zákonníka práce neskôr v sérii rokovaní s odbormi zmenilo tak, že sa blíži k všeobecne akceptovateľnému zneniu.

Pre odbory ešte môže byť problémom spôsob, ako vyhlásiť, že akceptujú novelu Zákonníka práce pravicového ministra. Nakoniec, vždy sa to dá spraviť „s výhradou“.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 938
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 945
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 767
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 708
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 359
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 102
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 096
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 900
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 859
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 841

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ekumenik Trump? To nevie, zato stomiliardový biznis áno (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Biskupi ideológii pozornosť nevenujú.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Slováci by si radi zachovali pozíciu medzi Západom a Východom

V krajinách strednej a východnej Európy podpora NATO zaostáva za podporou pre EÚ.

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

Slovensko má po 35 rokoch druhé národné plemeno oviec - slovenskú dojnú ovcu

Vyšľachtená je z pôvodných slovenských plemien a špecializovaných dojných plemien.

Gajdoš sa stretol s ministrom obrany Spojených arabských emirátov

Hlavnými témami rokovania boli rozvoj spolupráce v oblasti bezpečnosti a obrany.