SME

Bodka za jedným štrajkom

V čase štrajku železničiarov Robert Fico (Smer) naliehavo opakoval, že ide len o otázku 25 lokálnych tratí. Je možné, že sa týmito vyhláseniami snažil aktérom sporu pripomenúť, o čo sa vlastne sporia, pretože tí to očividne vnímali inak.

Jeden zo železničných predákov to vyslovil takmer otvorene, keď povedal, že pre nich je aj týchto 25 tratí dôležitých, lebo je to len začiatok „deštrukcie železníc“.

Vo štvrtkovom televíznom Klube otvorenej spoločnosti už ľavicový exminister Ftáčnik (SDA) aj štátny tajomník ministerstva práce pravicovej vlády Beblavý otvorene hovorili o tom, že rušenie lokálnych tratí bolo zástupným problémom. Ani jeden z diskutérov však nebol priamo aktérom štrajku, bolo by preto veľkým prínosom, keby sa otvorene vyjadrili aj samotné železnice a odborári.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa predsedu SDA je zásadným problémom samotná reforma železníc, ktorá nebola dostatočne prerokovaná s odbormi a vedenie železníc s nimi teda ani nemohlo dospieť ku konsenzu. Beblavý podotýka, že podľa jeho informácií odborári možnosť rokovať o reforme mali…

V každom prípade je možné, že hoci sa nahlas hovorilo o rušení lokálnych tratí, odborári sa v skutočnosti snažili hneď na začiatku zablokovať akékoľvek zmeny, keďže s reformou železničných spoločností neboli nijako stotožnení. Možno predpokladali, že vedeniu železníc nemusia ustupovať vôbec v ničom, keďže blokovaním nákladnej dopravy dokážu spôsobiť ekonomický kolaps. Naopak, vedenie železníc a neskôr aj ministerstva možno nechceli obnoviť prevádzku lokálok ani nie tak preto, že by to finančne neuniesli, ale z obavy, že by tým ukončili reformu skôr, ako sa začala.

SkryťVypnúť reklamu

Vzhľadom na to, že železnice každoročne zadlžujú štát o niekoľko miliárd korún, vláda nejakú zmenu v ich hospodárení jednoducho urobiť musí. Štrajk železničiarom okrem znížených výplat a pokazených vzťahov na pracoviskách nič nepriniesol a bol teda jednoznačne neúspešný.

Neúspešný však bol aj pre druhú stranu. Vznikla totiž nezmyselná situácia, keď aktéri štrajku na jedno mysleli a druhé hovorili, pričom sa spoločne dopracovali k desiatkam miliónov škody a poznaniu, že z hľadiska reformy sú stále tam, kde boli pred začiatkom štrajku.

Tento lose-lose systém treba zmeniť. Ak by odbory akceptovali myšlienku, že v určitom rozsahu sú aj nepopulárne zmeny na železnici nevyhnutné a, naopak, vedenie železníc akceptovalo, že reformu treba dohodnúť s odbormi, situácia by sa konečne pohla dopredu. Navyše ak by sa problém lokálok „odpolitizoval“, mnohé z nich by sa dali zachrániť, či už vďaka vstupu súkromného investora, regiónu, alebo racionalizáciou prevádzky. Za takéto riešenie bojovala napríklad skupina mimovládnych organizácií, ktorá získala na svoju petíciu v priebehu piatich dní vyše 19-tisíc podpisov.

SkryťVypnúť reklamu

Ako poznamenal Ftáčnik, podpora lokálnej dopravy je podporou mobility pracovnej sily. Pozitívnym príkladom môže byť práve Kaníkovo ministerstvo práce, ktoré vopred uverejnenú predstavu o novele Zákonníka práce neskôr v sérii rokovaní s odbormi zmenilo tak, že sa blíži k všeobecne akceptovateľnému zneniu.

Pre odbory ešte môže byť problémom spôsob, ako vyhlásiť, že akceptujú novelu Zákonníka práce pravicového ministra. Nakoniec, vždy sa to dá spraviť „s výhradou“.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 88 078
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 659
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 371
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 449
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 151
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 445
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 229
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 500
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Inter Bratislava - Dziki Varšava: LIVE STREAM zo zápasu Severoeurópskej ligy ENBL

Sledujte s nami LIVE STREAM zo zápasu semifinále Severoeurópskej ligy ENBL: BK Inter Bratislava - Dziki Varšava.


Belgický cyklista Tim Merlier.

Tradičné preteky vo Flámsku a Holandsku majú úplne rovinatý profil a o triumf tak bojovali šprintéri.


TASR
Americká tenistka Jessica Pegulová.

Slovenské tenistky čakajú súboje proti tenistkám Dánska a USA.


Na snímke slovenský hokejista Libor Nemec počas tréningu slovenskej hokejovej reprezentácie.

Mladý útočník si odbije debut v seniorskej reprezentácii.


Martin Turčin
SkryťZatvoriť reklamu