Bodka za jedným štrajkom

V čase štrajku železničiarov Robert Fico (Smer) naliehavo opakoval, že ide len o otázku 25 lokálnych tratí. Je možné, že sa týmito vyhláseniami snažil aktérom sporu pripomenúť, o čo sa vlastne sporia, pretože tí to očividne vnímali inak.

Jeden zo železničných predákov to vyslovil takmer otvorene, keď povedal, že pre nich je aj týchto 25 tratí dôležitých, lebo je to len začiatok „deštrukcie železníc“.

Vo štvrtkovom televíznom Klube otvorenej spoločnosti už ľavicový exminister Ftáčnik (SDA) aj štátny tajomník ministerstva práce pravicovej vlády Beblavý otvorene hovorili o tom, že rušenie lokálnych tratí bolo zástupným problémom. Ani jeden z diskutérov však nebol priamo aktérom štrajku, bolo by preto veľkým prínosom, keby sa otvorene vyjadrili aj samotné železnice a odborári.

Podľa predsedu SDA je zásadným problémom samotná reforma železníc, ktorá nebola dostatočne prerokovaná s odbormi a vedenie železníc s nimi teda ani nemohlo dospieť ku konsenzu. Beblavý podotýka, že podľa jeho informácií odborári možnosť rokovať o reforme mali…

V každom prípade je možné, že hoci sa nahlas hovorilo o rušení lokálnych tratí, odborári sa v skutočnosti snažili hneď na začiatku zablokovať akékoľvek zmeny, keďže s reformou železničných spoločností neboli nijako stotožnení. Možno predpokladali, že vedeniu železníc nemusia ustupovať vôbec v ničom, keďže blokovaním nákladnej dopravy dokážu spôsobiť ekonomický kolaps. Naopak, vedenie železníc a neskôr aj ministerstva možno nechceli obnoviť prevádzku lokálok ani nie tak preto, že by to finančne neuniesli, ale z obavy, že by tým ukončili reformu skôr, ako sa začala.

Vzhľadom na to, že železnice každoročne zadlžujú štát o niekoľko miliárd korún, vláda nejakú zmenu v ich hospodárení jednoducho urobiť musí. Štrajk železničiarom okrem znížených výplat a pokazených vzťahov na pracoviskách nič nepriniesol a bol teda jednoznačne neúspešný.

Neúspešný však bol aj pre druhú stranu. Vznikla totiž nezmyselná situácia, keď aktéri štrajku na jedno mysleli a druhé hovorili, pričom sa spoločne dopracovali k desiatkam miliónov škody a poznaniu, že z hľadiska reformy sú stále tam, kde boli pred začiatkom štrajku.

Tento lose-lose systém treba zmeniť. Ak by odbory akceptovali myšlienku, že v určitom rozsahu sú aj nepopulárne zmeny na železnici nevyhnutné a, naopak, vedenie železníc akceptovalo, že reformu treba dohodnúť s odbormi, situácia by sa konečne pohla dopredu. Navyše ak by sa problém lokálok „odpolitizoval“, mnohé z nich by sa dali zachrániť, či už vďaka vstupu súkromného investora, regiónu, alebo racionalizáciou prevádzky. Za takéto riešenie bojovala napríklad skupina mimovládnych organizácií, ktorá získala na svoju petíciu v priebehu piatich dní vyše 19-tisíc podpisov.

Ako poznamenal Ftáčnik, podpora lokálnej dopravy je podporou mobility pracovnej sily. Pozitívnym príkladom môže byť práve Kaníkovo ministerstvo práce, ktoré vopred uverejnenú predstavu o novele Zákonníka práce neskôr v sérii rokovaní s odbormi zmenilo tak, že sa blíži k všeobecne akceptovateľnému zneniu.

Pre odbory ešte môže byť problémom spôsob, ako vyhlásiť, že akceptujú novelu Zákonníka práce pravicového ministra. Nakoniec, vždy sa to dá spraviť „s výhradou“.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  4. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  8. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  1. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 946
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 618
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 137
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 814
  5. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 807
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 783
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 742
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 1 003
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 987
  10. Obchodné centrum Galéria Shopping Košice 696

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

DOMOV

Ftáčnik vedie v prieskume na bratislavského župana

Jakubec nezískal ani dve percentá.

KOMENTÁRE

Ak nebudeme na Západe, budeme pod Ruskom

Amerika či Británia si môžu populizmus dovoliť, my nie.

SVET

Zomrel muž, ktorý zabránil možnej jadrovej vojne

Petrov spozoroval údaje, podľa ktorých USA vypustili rakety.

Neprehliadnite tiež

Domov

Ministerstvo životného prostredia rieši firmu s pneumatikami v Dunajskej Strede

Miestni sa dlhodobo sťažujú na prenikavý zápach a čierny prach.

Domov

Ochranu osobných údajov by mal upravovať nový zákon

Zásadnou zmenou prešli práva dotknutých osôb.

Domov

Ministerka Lubyová zrušila spornú výzvu na podporu výskumu

Ministerstvo chce nastaviť nové podmienky.

Domov

Finančná polícia pre daňovú trestnú činnosť zadržala šesť ľudí

Polícia poskytne podrobnejšie informácie, až keď to proces vyšetrovania dovolí.