SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Bodka za jedným štrajkom

V čase štrajku železničiarov Robert Fico (Smer) naliehavo opakoval, že ide len o otázku 25 lokálnych tratí. Je možné, že sa týmito vyhláseniami snažil aktérom sporu pripomenúť, o čo sa vlastne sporia, pretože tí to očividne vnímali inak.

Jeden zo železničných predákov to vyslovil takmer otvorene, keď povedal, že pre nich je aj týchto 25 tratí dôležitých, lebo je to len začiatok „deštrukcie železníc“.

Vo štvrtkovom televíznom Klube otvorenej spoločnosti už ľavicový exminister Ftáčnik (SDA) aj štátny tajomník ministerstva práce pravicovej vlády Beblavý otvorene hovorili o tom, že rušenie lokálnych tratí bolo zástupným problémom. Ani jeden z diskutérov však nebol priamo aktérom štrajku, bolo by preto veľkým prínosom, keby sa otvorene vyjadrili aj samotné železnice a odborári.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa predsedu SDA je zásadným problémom samotná reforma železníc, ktorá nebola dostatočne prerokovaná s odbormi a vedenie železníc s nimi teda ani nemohlo dospieť ku konsenzu. Beblavý podotýka, že podľa jeho informácií odborári možnosť rokovať o reforme mali…

V každom prípade je možné, že hoci sa nahlas hovorilo o rušení lokálnych tratí, odborári sa v skutočnosti snažili hneď na začiatku zablokovať akékoľvek zmeny, keďže s reformou železničných spoločností neboli nijako stotožnení. Možno predpokladali, že vedeniu železníc nemusia ustupovať vôbec v ničom, keďže blokovaním nákladnej dopravy dokážu spôsobiť ekonomický kolaps. Naopak, vedenie železníc a neskôr aj ministerstva možno nechceli obnoviť prevádzku lokálok ani nie tak preto, že by to finančne neuniesli, ale z obavy, že by tým ukončili reformu skôr, ako sa začala.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzhľadom na to, že železnice každoročne zadlžujú štát o niekoľko miliárd korún, vláda nejakú zmenu v ich hospodárení jednoducho urobiť musí. Štrajk železničiarom okrem znížených výplat a pokazených vzťahov na pracoviskách nič nepriniesol a bol teda jednoznačne neúspešný.

Neúspešný však bol aj pre druhú stranu. Vznikla totiž nezmyselná situácia, keď aktéri štrajku na jedno mysleli a druhé hovorili, pričom sa spoločne dopracovali k desiatkam miliónov škody a poznaniu, že z hľadiska reformy sú stále tam, kde boli pred začiatkom štrajku.

Tento lose-lose systém treba zmeniť. Ak by odbory akceptovali myšlienku, že v určitom rozsahu sú aj nepopulárne zmeny na železnici nevyhnutné a, naopak, vedenie železníc akceptovalo, že reformu treba dohodnúť s odbormi, situácia by sa konečne pohla dopredu. Navyše ak by sa problém lokálok „odpolitizoval“, mnohé z nich by sa dali zachrániť, či už vďaka vstupu súkromného investora, regiónu, alebo racionalizáciou prevádzky. Za takéto riešenie bojovala napríklad skupina mimovládnych organizácií, ktorá získala na svoju petíciu v priebehu piatich dní vyše 19-tisíc podpisov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako poznamenal Ftáčnik, podpora lokálnej dopravy je podporou mobility pracovnej sily. Pozitívnym príkladom môže byť práve Kaníkovo ministerstvo práce, ktoré vopred uverejnenú predstavu o novele Zákonníka práce neskôr v sérii rokovaní s odbormi zmenilo tak, že sa blíži k všeobecne akceptovateľnému zneniu.

Pre odbory ešte môže byť problémom spôsob, ako vyhlásiť, že akceptujú novelu Zákonníka práce pravicového ministra. Nakoniec, vždy sa to dá spraviť „s výhradou“.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 438
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 642
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 898
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 866
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 082
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 668
  7. Crème de la crème po slovensky 3 197
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 966
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 879
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa bude vyvíjať pandémia.


a 2 ďalší 6 h