V Segedíne očakávajú počas víkendu aj kamionistov zo Slovenska
Budapešť 18. júla (TASR) - Aj vodiči kamiónov zo Slovenska avizovali
účasť na 11. ročníku medzinárodného country stretnutia kamionistov,
ktoré sa v dňoch 20.-22. júla uskutoční v maďarskom Segedíne a jeho
okolí. V meste na rieke Tisa očakávajú do 150 účastníkov nielen
z Maďarska a SR, ale aj Juhoslovanskej zväzovej republiky, Rakúska
a Rumunska.
Podujatie otvorí v piatok popoludní slávnostná prehliadka
účastníkov, medzi ktorými by nemali chýbať ani asi dve desiatky
majiteľov motocyklov typu Harley Davidson. Medzi staršími, ale aj
supermodernými kamiónmi bude aj Volvo, vyrábané v Brazílii,
respektíve špeciálne záchranné vozidlo pre kamionistov, ktorého
hodnota dosahuje 80 miliónov forintov.
Súčasťou podujatia bude popri súťaži šikovnosti vodičov aj
odborné fórum, ktoré bude venované rokovaniu zainteresovaných
o aktuálnych problémoch a úlohách v sfére medzinárodnej cestnej
dopravy. Rámec stretnutia doplnia rôzne kultúrne a športové akcie,
medziiným hudobné country programy, ale aj ukážky parašutizmu,
brušných tancov a balónového lietania, či súťaže "krásy" kamiónov
a psov husky.
Na severovýchode MR sa výrazne zvýšil počet zadržaných narušiteľov
hraníc so SR
Budapešť 18. júla (TASR) - Počet narušiteľov maďarsko-slovenskej
štátnej hranice, ktorých zadržali maďarské orgány na úseku
v pôsobnosti riaditeľstva Pohraničnej stráže MR v Miskolci, sa
v prvom polroku 2001 zvýšil v porovnaní s predchádzajúcim polrokom
takmer štvornásobne. Platí to napriek tomu, že severné Maďarsko
nepatrí medzi hlavné smery ilegálnej migrácie z východu na západ.
Podľa oficiálnych informácií, ktoré v týchto dňoch zverejnili
v sídelnom meste župy Borsod-Abaúj-Zemplén, pohraničníci museli
v prvých šiestich mesiacoch roka zasahovať proti viac ako 200
narušiteľom v celkove 158 prípadoch. V takmer stovke ďalších káuz
odovzdali cudzincov colným alebo policajným orgánom.
Ako konštatovali predstavitelia maďarskej pohraničnej stráže,
narušitelia obvykle pricestujú do prihraničia vlakom vo večerných
hodinách, aby sa potom za pomoci prevádzačov pokúšali dostať cez tzv.
zelenú hranicu na Slovensko a odtiaľ ďalej do západnej Európy.
Vďaka kooperácii orgánov susedných štátov sa podarilo odhaliť
aj nové metódy pašerákov, napríklad prevádzačov, ktorí skupinu
utečencov z Ázie, ktorí sa do Maďarska dostali cez Ukrajinu,
prepravili do Košíc, kde ich ukryli v železničných vagónoch určených
na prepravu produkcie z VSŽ do Talianska (cez územie MR a Slovinska).
Práve kontrola na maďarsko-slovinskej hranici sa stala osudnou pre
túto skupinu ilegálnych migrantov. Podobný prípad sa už nevyskytol.
Medzinárodné hraničné priechody v regióne využilo v prvom
polroku celkove 1,268 milióna cestujúcich, čo je o vyše šesť percent
menej ako v porovnateľnom období minulého roka. Objem kamiónovej
a železničnej nákladnej dopravy sa však v rovnakom období zvýšil o 33
percent.
Maďarským pohraničníkom sa v predmetnej oblasti podarilo
zadržať 94 percent narušiteľov štátnej hranice, čo považuje
Celoštátne veliteľstvo Pohraničnej stráže MR za dobrý výsledok.
Plukovník Ferenc Árvai z regionálneho riaditeľstva informoval,
že sa táto inštitúcia pripravuje na úlohy súvisiace s budúcim vstupom
krajiny do Európskej únie. Tieto prípravy podľa jeho slov podstatne
ovplyvňuje fakt, že predbežne nevedno, či sa Slovensko stane alebo
nestane plnoprávnym členom EÚ. V zápornom prípade by počet
zamestnancov riaditeľstva bolo treba päťnásobne zvýšiť, zdôraznil
a dodal, že so značným rozvojom v oblasti techniky a informatiky sa
už začalo.
Vodič kamiónu sa pokúsil vyviezť z Maďarska cigarety za 81 miliónov
HUF
Budapešť 18. júla (TASR) - Pašované cigarety bez ochranných značiek
v celkovej hodnote 81 miliónov forintov našli dnes maďarskí colníci
pri kontrole maďarského kamiónu na hraničnom priechode Rajka-Rusovce.
Cigaretový kontraband bol ukrytý v 20.000 kartónoch medzi
oficiálne deklarovaným nákladom prepravovaným do Veľkej Británie.
Maďarského vodiča zadržali a čaká naň stíhanie pre dôvodné
podozrenie z trestných činov pašovania a daňového podvodu.
Maďarskí colníci zhabali už v tomto roku pašované cigarety za
asi 1,8 miliardy forintov. Vlaňajšia hodnota odhalených cigaretových
kontrabandov dosiahla 1,1 miliardy HUF.
Slovensko je hodné toho, aby sa tam cestovalo
Viedeň 18. júla (TASR) - K umeleckohistorickým pamätihodnostiam
Slovenska patria protestantské artikulárne kostolíky, postavené na
základe rozhodnutia Šopronského snemu v roku 1681. Skromné cirkevné
stavby mohli byť vybudované len z dreva, nesmeli mať vežu, ani
zvonicu a celá stavba nesmela trvať viac ako 12 mesiacov. Práve tieto
objekty možno chápať ako jeden zo symbolov šikovnosti a obratnosti
malého národa, ktorý prostredníctvom svojich vyjednávačov dosiahol
veľké úspechy v rokovaniach o vstupe Slovenska do Európskej únie,
píše dnešné vydanie rakúskeho denníka Die Presse.
Slovensko, ktoré po spoločenských zmenách v roku 1989 patrilo
podľa Die Presse k hospodársky najzaostalejším krajinám východnej
časti strednej Európy, sa dnes nachádza v centre kandidátskych
krajín.
Po voľbách v roku 1998 zaznamenala krajina dynamický
hospodársky rast, ktorý sa však v poslednom období opäť spomaľuje.
Napriek tomu zostalo Slovensko v európskom integračnom spoločenstve
modelom, píše rakúsky denník a dodáva, že Slovákom sa dokonca
podarilo obrátiť pôvodný prebytok Rakúska v exporte vo svoj prospech.
Slovensko nebolo nikdy len krajinou jedného národa, podotýka
Die Presse a informuje o stopách, ktoré v krajine pod Tatrami
zanechali nielen Maďari a Nemci, ale aj Turci, Rusíni, Valasi, Židia
a Rómovia.
"My, Rakúšania, by sme sa mohli od svojho východného suseda
v mnohom priučiť," konštatuje rakúsky denník. "Napriek mnohorakosti
národností, ktoré žijú na Slovensku už dlhé stáročia, i napriek
mnohým konfliktom neprišlo v tejto krajine nikdy k osudovým výbuchom
nenávisti. Treba len dúfať, že prenasledovanie a kynoženie židov
počas vojny a povojnové vyhnanie Nemcov zostanú historickými
výnimkami," uvádza Die Presse.
Rakúsko má medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami dobré meno.
Určite tomu napomáha aj skutočnosť, že veľvyslankyňa Rakúska v SR
Gabriele Matznerová-Holzerová a kultúrny atašé Walter Persché sa
naučili hovoriť plynulou slovenčinou. Rakúšanov, ktorí prinášajú na
Slovensko devízy, očakáva v tejto krajine pohostinnosť a nekonečné
množstvo kultúrnych pamiatok, liečivých prameňov, športových zážitkov
a prípadne aj zážitkov z poľovačiek, pokračuje Die Presse a dodáva,
že už dnes pendluje medzi Viedňou a Bratislavou každý deň približne
18.000 osôb a blíži sa doba, keď bude obe hlavné mestá spájať
diaľničná prípojka.
Neráta sa s tým, že by zo Slovenska už ako členskej krajiny EÚ
odchádzali v budúcnosti masy obyvateľstva. Existuje už dohoda
o prechodnom období vo voľnom pohybe osôb, pripomína Die Presse
a oceňuje skutočnosť, že Slováci sa rozhodili nepokračovať vo
výstavbe jadrovej elektrárne Mochovce a uzatvoriť elektráreň
v Bohuniciach. "Rakúšania Slovensko častokrát podceňujú," konštatuje
záverom rakúsky denník.
Slovensko bude s EÚ rokovať najbližšie až na jeseň
Brusel 18. júla (TASR) - Slovensko nebude na budúci týždeň rokovať
s Európskou úniou, pretože kvôli požiadavkám Bruselu na dodatočné
informácie sa z časového hľadiska nepodarilo pripraviť uzatvorenie
žiadnej z kapitol. Umožní to však väčší objem rokovaní na jeseň.
"Slovensko nebude v júlovom termíne rokovať, ale vo všetkých
kapitolách sa pripravujú pozície EÚ tak, aby sa väčší objem rokovaní
pripravil na jeseň. O čo menej teraz, o to viac potom," povedal dnes
po konzultáciách s predstaviteľmi Európskej komisie v Bruseli
hlavný slovenský vyjednávač s EÚ Ján Figeľ.
Slovensko malo veľkú šancu uzavrieť už na najbližšom kole
rokovaní 27. júla v kapitolu energetika, EÚ však kandidátom
adresovala dodatočnú žiadosť s otázkami pracovnej skupiny pre jadrovú
bezpečnosť. Na otázky slovenská delegácia odpovedala v utorok, EÚ
však nestihne odpovede vyhodnotiť do prázdnin, ktoré majú bruselské
inštitúcie v auguste.
Vo všetkých otvorených kapitolách je však podľa Figeľa možnosť
pokročiť na jeseň, okrem energetiky ide najmä o dopravu a dane. Na
ďalších jesenných stretnutiach by potom k prerokúvaným kapitolám mali
podľa Figeľa pribudnúť finančná kontrola, hospodárska súťaž,
spravodlivosť a vnútro, životné prostredie, prípadne aj regionálna
politika.
Belgické predsedníctvo naplánovalo okrem júlového ďalšie tri
kolá rokovaní - na úrovni vyjednávačov koncom októbra a novembra, na
ministerskej úrovni v polovici decembra. Bratislava požiadala Brusel,
aby sa na rokovania so SR dostala aj kapitola životné prostredie
a práve dnes odovzdala únii rozsiahle doplňujúce informácie, ktoré na
viac ako 1000 stranách podrobne informujú o legislatívnych
a finančných plánoch, ako splniť požiadavky v tejto oblasti.
Dobrým minimom pre Slovensko počas jesene by podľa Figeľa bolo
dostať sa z dnešných 19 na 24 uzavretých kapitol. "Smerodatná je však
pripravenosť, schopnosť kvalitne napĺňať legislatívu a pripravovať sa
na budúce členstvo," uviedol Figeľ. Spomínanými piatimi kapitolami
uzavretými na jeseň by podľa expertov mohli byť energetika, dane,
doprava, spravodlivosť a vnútro, prípadne životné prostredie alebo
hospodárska súťaž.
V súvislosti s aférou okolo žiadosti nemeckej vlády na
odstavenie jadrovej elektrárne v Temelíne sa Figeľ neobáva, že by
podobné problémy mohli kvôli elektrárňam v Jaslovských Bohuniciach
a Mochovciach stretnúť aj Slovensko.
"V celom procese rokovaní máme rozvinutú komunikáciu nielen
s inštitúciami v Bruseli, ale aj s jednotlivými štátmi. Chceme
zabezpečiť, aby otázky bezpečnosti boli vždy prioritné, ale aby
neboli politicky zneužité. Čím viac odbornosti a menej politiky, čím
viac racionálneho a čím menej emocionálneho prístupu k týmto
záležitostiam, tým lepšie," konštatoval hlavný slovenský vyjednávač.
Figeľ dnes v Bruseli rokoval aj s predstaviteľmi generálneho
riaditeľstva EK pre hospodársku súťaž, ktoré Slovensku i ďalším
kandidátom, ale aj členským krajinám často vyčíta poskytovanie
štátnej pomoci v rozpore s legislatívou EÚ.
Slovensko je podľa Figeľa veľmi dobre hodnotené v oblasti
protimonopolnej politiky, ale v štátnej pomoci existuje veľa rezerv
a nedostatkov. "Bude treba zlepšiť aj inštitúcie (Úrad pre štátnu
pomoc), aj rozhodovanie, adaptovať zákon o štátnej pomoci tak, aby
bola táto pomoc na Slovensku poskytovaná transparentne, dôveryhodne
a európskym štýlom," zdôraznil Figeľ.
Rokovania o tejto kapitole však budú vyžadovať aj politický
a pružný pohľad EK, pretože kandidátske krajiny sa pri udeľovaní
štátnej pomoci museli riadiť aj pravidlami platnými v minulosti.
Cieľom SR je podľa Figeľa plná harmonizácia s acquis (legislatívou
EÚ), ale minulosťou SR sú najrôznejšie sektorové, sociálne
a ekonomické problémy, ktoré si vyžadovali aj osobitné rozhodnutia
a tie často vyvolávajú otázky, či je to v súlade s acquis,
s asociačnou dohodou SR a EÚ a podobne. "Očakávam preto takúto
ústretovosť (zo strany EK)," povedal Figeľ.