Úrad vlády si s kampaňou o únii dáva načas

Podpredseda vlády Pál Csáky hovorí, že kampaň pred referendom o únii má mať mobilizačný charakter, aby sa dosiahla čo najvyššia účasť voličov. Aj keď čas do mája sa kráti, tvrdí, že sa netreba ponáhľať. „Experti hovoria, aby sme si dali pozor, aby sme ...


Hoci referendum o Európskej únii bude už o 66 dní, podpredseda vlády Pál Csáky motivačnú kampaň ešte len pripravuje. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Podpredseda vlády Pál Csáky hovorí, že kampaň pred referendom o únii má mať mobilizačný charakter, aby sa dosiahla čo najvyššia účasť voličov. Aj keď čas do mája sa kráti, tvrdí, že sa netreba ponáhľať. „Experti hovoria, aby sme si dali pozor, aby sme nevyvolali takzvanú únavu z témy u niektorých občanov,“ vysvetlil nedávno v TA 3.

Prieskum Štatistického úradu z konca minulého roka ukázal, že dve pätiny občanov sa sťažujú na nedostatok informácií o dôsledkoch vstupu krajiny do Európskej únie. „V podstate sa o tom v médiách dosť hovorí a ľudia sú už aj tak dosť unavení z rôznych kampaní,“ tvrdí však Jana Minarovičová z Úradu vlády. Kampaň podľa nej beží, ale po iných líniách. „Veľa ľudí nám volá, že na čo vôbec nejakú kampaň robíme, veď oni už dávno sú rozhodnutí, že chcú ísť do únie.“

Vyjednávač Ján Figeľ hovorí, že zostávajúce dva mesiace by mali byť vrcholným časom pre skutočné výstupy a nie na prípravu kampane.

Monika Beňová zo Smeru, ktorá je členkou Riadiaceho orgánu predreferendovej kampane, hovorí, že sa zatiaľ ani raz nestretol. „Koncepcia predreferendovej kampane je absolútne nejasná. Pán podpredseda Csáky žiadal prostriedky, o ktoré mu vláda zvýšila rozpočet, úplne nezmyselne. Ani nie je jasné na čo.“

Na Slovensku ešte ani jedno referendum nebolo úspešné. „Máme skúsenosť, ktorá sa potvrdila nielen referendami, ale viacerými voľbami, že reálna účasť je vždy výrazne nižšia ako ukazujú prieskumy,“ upozorňuje vedúci odboru mediálneho výskumu SRo Ivan Sečík.

Sociologička Oľga Gyárfášová z IVO hovorí, že vláda hrá na istotu. Vidí v tom však isté nebezpečenstvo, lebo ľudia si môžu povedať „načo ísť (hlasovať), veď je to hotová vec“.

Ľudmila Benkovičová z OMV SRo považuje pripravovanú kampaň za nedostačujúcu.

Csáky niekoľkokrát zdôrazňoval, že nie je dôležitá dĺžka, ale razancia a presvedčivosť kampane. „Únia nie je štandardný reklamný produkt,“ upozorňuje sociológ z IVO Michal Vašečka. Podľa neho vláda nepriamo priznáva, že jej ide len o to, aby čo najviac občanov prišlo podporiť vstup. „Má tu však byť kvalitná diskusia. Či obyvateľstvo bude pripravené na to, čo ho čaká, akoby ju nezaujímalo.“

O vstupe do únie časť politikov vôbec nehovorí. Len niektorí sa naučili rozprávať o tom, čo vstup prinesie. „Veľmi šikovne tomu prispôsobil svoju rétoriku Dzurinda,“ súdi Vašečka, „keď vstup premietal do možnosti zlepšenia sociálnej situácie, že prinesie ďalšie zahraničné investície“. (hr)

Kto kampaň pripraví, nie je známe

Stratégiu kampane vláda schválila len koncom januára. Úradníci z Úradu vlády neprizvali k príprave žiadneho z odborníkov na reklamu – Martin Mazág, komentátor mesačníka Stratégie, to považuje za chybu. V riadiacom orgáne kampane majú byť dvaja mediálni experti, ich mená však zatiaľ nie sú známe.

Výberové konanie sa pre nedostatok času uskutočnilo bez zverejnenia. Pätica najúspešnejších slovenských reklamných agentúr o konkurze vraj vôbec nevedela. Prihlásiť sa mohla akákoľvek organizácia.

Do druhého kola sa zo 14 prihlásených dostalo 5 – samé reklamné agentúry: Creo/Young & Rubicam, Interel Public Relations, Istropolitana D‘Arcy, Monarch, Timur & Partners. Niektoré sa prihlásili len vďaka tomu, že sa o konkurze dozvedeli od mesačníka Stratégie, ktorý ich oslovil s anketou, potvrdil Milan Lechnický, šéf Istropolitana D‘Arcy.

Vláda vyčlenila na kampaň 50 miliónov. Na hlavnú časť pôjde 29,5 milióna korún, na aktivity, ktoré zabezpečuje Úrad vlády 20,5 milióna. V Českej republike a Maďarsku vyčlenili približne po 250 – 260 miliónov korún, v Poľsku asi toľko, ako u nás.

Vládna stratégia považuje za dôležité zamerať sa v kampani na najväčších skeptikov, medzi ktorých patria voliči HZDS a KSS, obyvatelia Prešovského, Trenčianskeho a Banskobystrického kraja. Cieľovými skupinami sú aj mladí ľudia, seniori, podnikatelia, nezamestnaní a národnostné skupiny. (hr)

Podrobnosti o referende

BRATISLAVA – Parlamentné strany majú ešte deväť dní na nominovanie svojich zástupcov do Ústrednej komisie pre referendum. Dovčera tak neurobila ani jedna. Prvé zasadnutie komisie zvolá minister vnútra Vladimír Palko najneskôr do 25. marca, žreb určí jej predsedu a podpredsedu. Podpredsedami budú i Palko a predseda Štatistického úradu Peter Mach.

Piate slovenské referendum sa uskutoční 16. a 17. mája. V prvý deň budú volebné miestnosti otvorené od 14. do 22. hodiny, druhý od 7. do 14. hodiny. Kampaň pred referendom sa začne v nedeľu 4. mája, teda 12 dní pred ním, a skončí sa v stredu 14. mája o 14. hodine. (tasr)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  4. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  5. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  9. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  10. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 524
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 073
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 980
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 420
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 128
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 273
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 045
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 540
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 184
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 097

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Migranti robia bordel. Ako sa šíria takéto hoaxy

Výskumníci sa pozreli na hoaxy. A zistili nielen prečo sa šíria, ale že môže byť oveľa horšie.

DOMOV

Tomanová nám viac škodí ako pomáha, hovoria niektorí rodičia

Znalca odvolávajúceho sa na Tomanovú stiahli z prípadu.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.