Úrad vlády si s kampaňou o únii dáva načas

Podpredseda vlády Pál Csáky hovorí, že kampaň pred referendom o únii má mať mobilizačný charakter, aby sa dosiahla čo najvyššia účasť voličov. Aj keď čas do mája sa kráti, tvrdí, že sa netreba ponáhľať. „Experti hovoria, aby sme si dali pozor, aby sme ...


Hoci referendum o Európskej únii bude už o 66 dní, podpredseda vlády Pál Csáky motivačnú kampaň ešte len pripravuje. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Podpredseda vlády Pál Csáky hovorí, že kampaň pred referendom o únii má mať mobilizačný charakter, aby sa dosiahla čo najvyššia účasť voličov. Aj keď čas do mája sa kráti, tvrdí, že sa netreba ponáhľať. „Experti hovoria, aby sme si dali pozor, aby sme nevyvolali takzvanú únavu z témy u niektorých občanov,“ vysvetlil nedávno v TA 3.

Prieskum Štatistického úradu z konca minulého roka ukázal, že dve pätiny občanov sa sťažujú na nedostatok informácií o dôsledkoch vstupu krajiny do Európskej únie. „V podstate sa o tom v médiách dosť hovorí a ľudia sú už aj tak dosť unavení z rôznych kampaní,“ tvrdí však Jana Minarovičová z Úradu vlády. Kampaň podľa nej beží, ale po iných líniách. „Veľa ľudí nám volá, že na čo vôbec nejakú kampaň robíme, veď oni už dávno sú rozhodnutí, že chcú ísť do únie.“

Vyjednávač Ján Figeľ hovorí, že zostávajúce dva mesiace by mali byť vrcholným časom pre skutočné výstupy a nie na prípravu kampane.

Monika Beňová zo Smeru, ktorá je členkou Riadiaceho orgánu predreferendovej kampane, hovorí, že sa zatiaľ ani raz nestretol. „Koncepcia predreferendovej kampane je absolútne nejasná. Pán podpredseda Csáky žiadal prostriedky, o ktoré mu vláda zvýšila rozpočet, úplne nezmyselne. Ani nie je jasné na čo.“

Na Slovensku ešte ani jedno referendum nebolo úspešné. „Máme skúsenosť, ktorá sa potvrdila nielen referendami, ale viacerými voľbami, že reálna účasť je vždy výrazne nižšia ako ukazujú prieskumy,“ upozorňuje vedúci odboru mediálneho výskumu SRo Ivan Sečík.

Sociologička Oľga Gyárfášová z IVO hovorí, že vláda hrá na istotu. Vidí v tom však isté nebezpečenstvo, lebo ľudia si môžu povedať „načo ísť (hlasovať), veď je to hotová vec“.

Ľudmila Benkovičová z OMV SRo považuje pripravovanú kampaň za nedostačujúcu.

Csáky niekoľkokrát zdôrazňoval, že nie je dôležitá dĺžka, ale razancia a presvedčivosť kampane. „Únia nie je štandardný reklamný produkt,“ upozorňuje sociológ z IVO Michal Vašečka. Podľa neho vláda nepriamo priznáva, že jej ide len o to, aby čo najviac občanov prišlo podporiť vstup. „Má tu však byť kvalitná diskusia. Či obyvateľstvo bude pripravené na to, čo ho čaká, akoby ju nezaujímalo.“

O vstupe do únie časť politikov vôbec nehovorí. Len niektorí sa naučili rozprávať o tom, čo vstup prinesie. „Veľmi šikovne tomu prispôsobil svoju rétoriku Dzurinda,“ súdi Vašečka, „keď vstup premietal do možnosti zlepšenia sociálnej situácie, že prinesie ďalšie zahraničné investície“. (hr)

Kto kampaň pripraví, nie je známe

Stratégiu kampane vláda schválila len koncom januára. Úradníci z Úradu vlády neprizvali k príprave žiadneho z odborníkov na reklamu – Martin Mazág, komentátor mesačníka Stratégie, to považuje za chybu. V riadiacom orgáne kampane majú byť dvaja mediálni experti, ich mená však zatiaľ nie sú známe.

Výberové konanie sa pre nedostatok času uskutočnilo bez zverejnenia. Pätica najúspešnejších slovenských reklamných agentúr o konkurze vraj vôbec nevedela. Prihlásiť sa mohla akákoľvek organizácia.

Do druhého kola sa zo 14 prihlásených dostalo 5 – samé reklamné agentúry: Creo/Young & Rubicam, Interel Public Relations, Istropolitana D‘Arcy, Monarch, Timur & Partners. Niektoré sa prihlásili len vďaka tomu, že sa o konkurze dozvedeli od mesačníka Stratégie, ktorý ich oslovil s anketou, potvrdil Milan Lechnický, šéf Istropolitana D‘Arcy.

Vláda vyčlenila na kampaň 50 miliónov. Na hlavnú časť pôjde 29,5 milióna korún, na aktivity, ktoré zabezpečuje Úrad vlády 20,5 milióna. V Českej republike a Maďarsku vyčlenili približne po 250 – 260 miliónov korún, v Poľsku asi toľko, ako u nás.

Vládna stratégia považuje za dôležité zamerať sa v kampani na najväčších skeptikov, medzi ktorých patria voliči HZDS a KSS, obyvatelia Prešovského, Trenčianskeho a Banskobystrického kraja. Cieľovými skupinami sú aj mladí ľudia, seniori, podnikatelia, nezamestnaní a národnostné skupiny. (hr)

Podrobnosti o referende

BRATISLAVA – Parlamentné strany majú ešte deväť dní na nominovanie svojich zástupcov do Ústrednej komisie pre referendum. Dovčera tak neurobila ani jedna. Prvé zasadnutie komisie zvolá minister vnútra Vladimír Palko najneskôr do 25. marca, žreb určí jej predsedu a podpredsedu. Podpredsedami budú i Palko a predseda Štatistického úradu Peter Mach.

Piate slovenské referendum sa uskutoční 16. a 17. mája. V prvý deň budú volebné miestnosti otvorené od 14. do 22. hodiny, druhý od 7. do 14. hodiny. Kampaň pred referendom sa začne v nedeľu 4. mája, teda 12 dní pred ním, a skončí sa v stredu 14. mája o 14. hodine. (tasr)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 384
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 350
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 849
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 065
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 859
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 605
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 546
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 417
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 217
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Prieskum Polisu: Voľby by vyhral Smer, SaS posilnila

Do parlamentu by sa dostalo deväť politických strán.

Sneh na horách nie je stabilný, hrozia samovoľné lavíny

Vysoké teploty počas dňa a chýbajúci mráz počas noci spojený s dažďom výrazne destabilizoval snehovú pokrývku.

Drucker plánuje opraviť nemocnice a vybudovať integrované centrá

Minister zdravotníctva plánuje tiež predstaviť návrh, ako dostať špecialistov do oblastí, kde chýbajú.

Na trati medzi Bratislavou a Komárnom sa zrazil vlak s dodávkou

Zrážka sa obišla bez zranení, vlak sa nevykoľajil.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop