SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Úrad vlády si s kampaňou o únii dáva načas

Podpredseda vlády Pál Csáky hovorí, že kampaň pred referendom o únii má mať mobilizačný charakter, aby sa dosiahla čo najvyššia účasť voličov. Aj keď čas do mája sa kráti, tvrdí, že sa netreba ponáhľať. „Experti hovoria, aby sme si dali pozor, aby sme ...


Hoci referendum o Európskej únii bude už o 66 dní, podpredseda vlády Pál Csáky motivačnú kampaň ešte len pripravuje. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Podpredseda vlády Pál Csáky hovorí, že kampaň pred referendom o únii má mať mobilizačný charakter, aby sa dosiahla čo najvyššia účasť voličov. Aj keď čas do mája sa kráti, tvrdí, že sa netreba ponáhľať. „Experti hovoria, aby sme si dali pozor, aby sme nevyvolali takzvanú únavu z témy u niektorých občanov,“ vysvetlil nedávno v TA 3.

Prieskum Štatistického úradu z konca minulého roka ukázal, že dve pätiny občanov sa sťažujú na nedostatok informácií o dôsledkoch vstupu krajiny do Európskej únie. „V podstate sa o tom v médiách dosť hovorí a ľudia sú už aj tak dosť unavení z rôznych kampaní,“ tvrdí však Jana Minarovičová z Úradu vlády. Kampaň podľa nej beží, ale po iných líniách. „Veľa ľudí nám volá, že na čo vôbec nejakú kampaň robíme, veď oni už dávno sú rozhodnutí, že chcú ísť do únie.“

Vyjednávač Ján Figeľ hovorí, že zostávajúce dva mesiace by mali byť vrcholným časom pre skutočné výstupy a nie na prípravu kampane.

Monika Beňová zo Smeru, ktorá je členkou Riadiaceho orgánu predreferendovej kampane, hovorí, že sa zatiaľ ani raz nestretol. „Koncepcia predreferendovej kampane je absolútne nejasná. Pán podpredseda Csáky žiadal prostriedky, o ktoré mu vláda zvýšila rozpočet, úplne nezmyselne. Ani nie je jasné na čo.“

Na Slovensku ešte ani jedno referendum nebolo úspešné. „Máme skúsenosť, ktorá sa potvrdila nielen referendami, ale viacerými voľbami, že reálna účasť je vždy výrazne nižšia ako ukazujú prieskumy,“ upozorňuje vedúci odboru mediálneho výskumu SRo Ivan Sečík.

Sociologička Oľga Gyárfášová z IVO hovorí, že vláda hrá na istotu. Vidí v tom však isté nebezpečenstvo, lebo ľudia si môžu povedať „načo ísť (hlasovať), veď je to hotová vec“.

Ľudmila Benkovičová z OMV SRo považuje pripravovanú kampaň za nedostačujúcu.

Csáky niekoľkokrát zdôrazňoval, že nie je dôležitá dĺžka, ale razancia a presvedčivosť kampane. „Únia nie je štandardný reklamný produkt,“ upozorňuje sociológ z IVO Michal Vašečka. Podľa neho vláda nepriamo priznáva, že jej ide len o to, aby čo najviac občanov prišlo podporiť vstup. „Má tu však byť kvalitná diskusia. Či obyvateľstvo bude pripravené na to, čo ho čaká, akoby ju nezaujímalo.“

O vstupe do únie časť politikov vôbec nehovorí. Len niektorí sa naučili rozprávať o tom, čo vstup prinesie. „Veľmi šikovne tomu prispôsobil svoju rétoriku Dzurinda,“ súdi Vašečka, „keď vstup premietal do možnosti zlepšenia sociálnej situácie, že prinesie ďalšie zahraničné investície“. (hr)

Kto kampaň pripraví, nie je známe

Stratégiu kampane vláda schválila len koncom januára. Úradníci z Úradu vlády neprizvali k príprave žiadneho z odborníkov na reklamu – Martin Mazág, komentátor mesačníka Stratégie, to považuje za chybu. V riadiacom orgáne kampane majú byť dvaja mediálni experti, ich mená však zatiaľ nie sú známe.

Výberové konanie sa pre nedostatok času uskutočnilo bez zverejnenia. Pätica najúspešnejších slovenských reklamných agentúr o konkurze vraj vôbec nevedela. Prihlásiť sa mohla akákoľvek organizácia.

Do druhého kola sa zo 14 prihlásených dostalo 5 – samé reklamné agentúry: Creo/Young & Rubicam, Interel Public Relations, Istropolitana D‘Arcy, Monarch, Timur & Partners. Niektoré sa prihlásili len vďaka tomu, že sa o konkurze dozvedeli od mesačníka Stratégie, ktorý ich oslovil s anketou, potvrdil Milan Lechnický, šéf Istropolitana D‘Arcy.

Vláda vyčlenila na kampaň 50 miliónov. Na hlavnú časť pôjde 29,5 milióna korún, na aktivity, ktoré zabezpečuje Úrad vlády 20,5 milióna. V Českej republike a Maďarsku vyčlenili približne po 250 – 260 miliónov korún, v Poľsku asi toľko, ako u nás.

Vládna stratégia považuje za dôležité zamerať sa v kampani na najväčších skeptikov, medzi ktorých patria voliči HZDS a KSS, obyvatelia Prešovského, Trenčianskeho a Banskobystrického kraja. Cieľovými skupinami sú aj mladí ľudia, seniori, podnikatelia, nezamestnaní a národnostné skupiny. (hr)

Podrobnosti o referende

BRATISLAVA – Parlamentné strany majú ešte deväť dní na nominovanie svojich zástupcov do Ústrednej komisie pre referendum. Dovčera tak neurobila ani jedna. Prvé zasadnutie komisie zvolá minister vnútra Vladimír Palko najneskôr do 25. marca, žreb určí jej predsedu a podpredsedu. Podpredsedami budú i Palko a predseda Štatistického úradu Peter Mach.

Piate slovenské referendum sa uskutoční 16. a 17. mája. V prvý deň budú volebné miestnosti otvorené od 14. do 22. hodiny, druhý od 7. do 14. hodiny. Kampaň pred referendom sa začne v nedeľu 4. mája, teda 12 dní pred ním, a skončí sa v stredu 14. mája o 14. hodine. (tasr)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 241
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 535
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 456
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 15 701
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 117
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 782
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 384
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 286
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 134
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 985
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič na stredajšej tlačovej konferencii.

Otázny je semafor aj školy.

2 h

Pretestovali takmer tri milióny ľudí.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

4 h
Nemecko chce zastaviť lety, Belgicko a Fínsko sa už zatvorili.

Európske štáty obmedzujú cestovanie.

5 h

Neprehliadnite tiež

Prezident Únie miest Slovenska Richard Rybníček.

Zástupcovia miest sú šokovaní, že štát neberie mestá a samosprávy ako relevantných partnerov.

1 h
Plošné testovanie.

November vs. január: Ako sa zmenili čísla v okresoch.

1 h

Na viacerých miestach západného Slovenska upozorňujú na poľadovicu.

1 h