Banská Štiavnica 16. marca (TASR) - Banská Štiavnica sa usiluje o obnovenie železničnej dopravy do mesta po zrušení trate z Hronskej Dúbravy. Primátor Marián Lichner vidí tri možnosti riešenia problému, ktorý skomplikoval život obyvateľom, študentom i návštevníkom starobylého baníckeho mesta zapísaného na listine UNESCO.
Primátor očakáva, že do konca marca Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR rozhodne o obnovení niektorých tratí a medzi nimi bude i Banská Štiavnica. V opačnom prípade kompetencie na prevádzkovanie železnice by mal prevziať Banskobystrický samosprávny kraj. Až potom, keď tieto možnosti zlyhajú, bude musieť mesto vytvoriť obchodnú spoločnosť, ktorá by železničné spojenie do Banskej Štiavnice zabezpečovala.
Snahou mesta je spojenie "natiahnuť" až do Banskej Bystrice, čo by prospelo efektívnosti a ekonomike trate. Lichner sa však obáva, že jednokoľajka medzi Zvolenom a krajským mestom nebude zodpovedať po technickej stránke.
Obnovenie železničného spojenia do Banskej Štiavnice podporili ministri László Miklós, Ľudovít Kaník a Rudolf Chmel. Kaníkovo ministerstvo však nemá záujem realizovať svoje zámery v spolupráci so stratovou Železničnou spoločnosťou. Riešením podľa neho je založenie obchodnej spoločnosti mestom Banská Štiavnica.
Lichner si myslí, že problém by sa mal vyriešiť "doma". Až potom by hľadal solidárnu podporu v zahraničí, medzi partnerskými mestami zapísanými v zozname kultúrneho dedičstva UNESCO.