SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Mikloš: Presvedčili ma odborné analýzy

Vo finále rozhodovania o daňovej reforme zostali dve možnosti. Oproti rovnej dani stála alternatíva postupne znižovať zdanenie firiem každý rok a zrušiť najvyššie príjmové pásmo v zdaňovaní zamestnancov a podnikateľov. V takomto prípade by podľa viacerých


ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK

prepočtov nebolo nutné s ohľadom na príjmy štátneho rozpočtu prijať 20-, ale len 18-percentnú jednotnú daň z pridanej hodnoty (DPH). Rast DPH by bol síce nižší, ale nebol by nijako kompenzovaný, na rozdiel od alternatívy s rovnou daňou. Ministra financií IVANA MIKLOŠA sme sa pýtali, čo rozhodlo.

V čom je rovná daň lepšia?

„Podstatné bolo porovnanie alternatív z hľadiska naplnenia programového vyhlásenia vlády, ktoré hovorí, že chceme zjednodušiť daňový systém, znížiť priame dane, kompenzovať to z nepriamych daní a zaviesť jednotnú daň z pridanej hodnoty. Zároveň sme si uvedomovali, že nemôžeme ohroziť cieľ znižovania deficitu verejných financií. Výsledkom porovnania bolo, že náklady z hľadiska nepriamych daní by boli bez rovnej dane takmer rovnaké, pri DPH síce nižšie, ale bez kompenzácií, a z druhej strany by to neprinieslo efekt z hľadiska zjednodušenia daňového systému. To bol hlavný dôvod, prečo ma nakoniec presvedčila rovná daň.“

Znamená to, že dopady na príjmy štátu z daní považujete za znesiteľné?

„Reforma musí byť rozpočtovo neutrálna, takže sme zmeny navrhovali tak, aby priniesli nulový rozdiel v celkovom výnose štátu. Päť rôznych inštitúcií robilo prepočty - dva ministerstvo financií, ďalšie Ifostat, Ústav svetovej ekonomiky a Svetová banka. Pri niektorých daniach sa prepočty výrazne rozchádzali a napríklad pre záverečnú alternatívu existovali odhady dopadov od mínus 2,5 do plus 9,3 miliardy. My sme skôr vychádzali z konzervatívnejších odhadov, čo pri tejto alternatíve bolo plus dve miliardy. Riziko sa úplne vylúčiť nedá, ale miera rizika, ktorú podstupujeme, je prijateľná. Ak by sa ukázalo, že výnos daní bude nižší, tak určite nebude rádovo nižší a niekoľko miliárd by sa dalo uniesť. Ak by sa ukázalo, že odhady boli príliš konzervatívne, tak môžeme v ďalšej časti volebného obdobia uvažovať o ďalšom znížení sadzieb.

Ako rovná daň ovplyvní ekonomiku?

„Mala by dosahovať rýchlejší rast, prilákať viac investícií a vytvoriť viac pracovných príležitostí. V analýzach, ktoré porovnávali 85 krajín s rovnou daňou a bez nej, sa ukázalo, že ekonomický rast je v krajinách s rovnou daňou dvojnásobne vyšší. Pri menej rozvinutých krajinách bol rozdiel dokonca troj- až štvornásobný. Zdá sa teda, že to nie je len teória, ale že by to naozaj malo stimulovať ekonomický rast.“

Ako chcete presadiť daňovú reformu v prostredí odporu, ktorý pravdepodobne vyvolá vyššia DPH?

„Žiadna potrebná zmena nebola urobená bez odporu. Vychádzam z toho, že sa mi podarí presvedčiť partnerov. Zámery vlády sú jasne dané a ich naplnenie cez rovnú daň je oveľa jednoduchšie ako bez nej. Uvedomujem si, že bez kompenzácie (vyššej DPH, pozn. red.) by to asi nebolo priechodné, ale pri čiastočnej kompenzácii by to mohlo prejsť.“

Aká bude taktika presadzovania?

„Vieme, čo potrebujeme zabezpečiť na strane nepriamych daní, aby sme mohli znížiť dane priame. Z toho musí vychádzať aj ďalšia procedúra schvaľovania. Keďže nechceme ohroziť rozpočtové ciele, tak najskôr vyjdeme so zákonmi, ktoré zvyšujú daňové príjmy (DPH, spotrebné dane, poz. red.) a podľa ich priechodnosti sa ukáže, či je reálne zaviesť rovnú daň, alebo či treba kompenzovať niektoré iné opatrenia. Napríklad zrušením cestnej dane na osobné automobily pre právnické osoby predpokladáme výpadok príjmov 650 miliónov korún. Viem si predstaviť, že keď neprejde niektorá zo spotrebných daní približne s takýmto dopadom, tak budeme musieť minimálne odsunúť zámer zrušiť cestnú daň. Keď neprejde niečo iné, nebudeme môcť zrušiť trojdaň. Ak toho, čo neprejde, bude príliš veľa, nebudeme môcť zaviesť rovnú daň.“

Podpora koalície je neistá

Oslovili sme koaličných partnerov SDKÚ s otázkou, či podporia navrhovanú daňovú reformu.

Július Brocka - podpredseda pre ekonomiku KDH

„Poznáte náš volebný trhák - iniciatívu rovnej dane. Mal by som teda privítať s uspokojením, že vláda realizuje niečo z nášho volebného programu, ale v takejto podobe má veľmi málo spoločné s naším. Ministerstvo sleduje jedno - aby aj po reforme zostal aj vlk sýty, aj ovca celá. Číslo 20 percent je pre nás veľmi vysoké a najmä sú tu mnohé riziká so zavedením jednej sadzby DPH. Budeme hľadať také riešenie, ktoré lepšie zodpovedá našim predstavám o znižovaní daňového zaťaženia.

Peter Matula, hovorca ANO

„Na poslednom rokovaní našej republikovej rady sme sa rozhodli naďalej podporovať rovnú daň na úrovni 15 percent. Nie som presvedčený, že podporíme 20-percentnú, zdá sa nám to príliš vysoké. Určite o tom budeme rokovať na koaličnej rade.“

Béla Bugár, predseda SMK

„Najprv musím vidieť celý návrh. Rovnú daň z princípu vieme podporiť, ale k tomu musíme mať kompletný návrh zákona aj s prepočtami.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 510
  2. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 11 801
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 924
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 991
  5. Po Slovensku na motorke 6 796
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 790
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 943
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 399
  9. Crème de la crème po slovensky 3 225
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 728
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.


3 h
Jakub Filo.

Slepí tiež nemôžu šoférovať.


3 h
Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


23 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún

Neprehliadnite tiež

Očkovanie proti novému koronavírusu.

Kompletne zaočkovaná je na Slovensku štvrtina ľudí. Úspešnosť nemocníc je tiež nízka.


4m
Poškodený most pri obci Sirník.

Je v havarijnom stave, hrozí jeho pád.


2 h
Premiér Eduard Heger a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

Predsedníčku eurokomisie prijal premiér Heger.


2 h
Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.


3 h