Bratislava 29. marca (TASR) - Plánovaná poistná sadzba vo výške 10 percent z hrubých miezd, ktorá by mala po naštartovaní dôchodkovej reformy smerovať na dôchodkové účty občanov v kapitalizačnom pilieri, je dosť odvážna a môže spôsobiť problémy v priebežnom dôchodkovom systéme. V dnešných Sobotných dialógoch Slovenského rozhlasu to vyhlásil člen Prezídia Asociácie doplnkových dôchodkových poisťovní Michal Němec, ktorý by sa z tohto dôvodu prikláňal skôr k postupnému zvyšovaniu množstva peňazí smerujúcemu do dôchodkových fondov.
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ľudovít Kaník, naopak, považuje spomínanú poistnú sadzbu, ktorá sa namiesto príjmu Sociálnej poisťovne stane majetkom občanov, za reálnu. "Všetky prepočty pri takto nastavenom systéme hovoria, že pokiaľ k prostriedkom, ktoré už máme rezervované na rozbeh reformy (zhruba 65 miliárd Sk) pridáme ešte aspoň takú istú čiastku, k čomu je politická vôľa z budúcej privatizácie, tak prekonáme to úvodné, z hľadiska prefinancovania najťažšie obdobie, a zhruba do roku 2010 až 2012 máme vykrytú potrebu finančných prostriedkov," zdôraznil v relácii. V nasledujúcom období sa pritom podľa neho budú ročné deficity Sociálnej poisťovne pohybovať pod úrovňou jedného percenta HDP, čo je aj po diskusiách s Ministerstvom financií SR udržateľné a ufinancovateľné.
Ako ďalej uviedol, napriek tomu, že to bude finančne náročnejšie, bude rezort v koncepcii reformy vláde odporúčať alternatívu, v zmysle ktorej bude dôchodok občanov pochádzať aj z prvého aj z druhého piliera bez ohľadu na výšku nasporených peňazí na osobnom účte. Druhý variant predpokladá, že napriek tomu, že ľudia, ktorí vstúpia do nového dôchodkového systému budú naďalej platiť časť odvodov aj do Sociálnej poisťovne, dôchodok z nej dostanú iba vtedy, keď si v kapitalizačnom pilieri nenasporia stanovené množstvo peňazí. "Nami presadzované riešenie je síce o niečo drahšie, ale musíme akceptovať aj politický aspekt, keďže v prospech tohto modelu zaznela prevaha názorov," vysvetlil minister.
Rezort ponúkne pri prerokúvaní koncepcie vo vláde alternatívne riešenia aj v prípade osobného rozsahu reformy, pričom sa prikláňa skôr k úplne dobrovoľnému vstupu súčasných pracujúcich do kapitalizačného dôchodkového piliera. V porovnaní s druhým variantom, v ktorom by okrem mladých ľudí, prvýkrát vstupujúcich do pracovného procesu, museli do nového systému povinne prejsť aj terajší pracujúci do 35 rokov, má podľa neho navrhované riešenie psychologické i ekonomické výhody. Ľudí, ktorí nebudú dôverovať kapitalizačnému pilieru, totiž doňho nebude nikto nútiť a aj vstup občanov do druhého piliera, a teda vytváranie deficitov v Sociálnej poisťovni, nebude nárazovité, ale časovo rozložené.
M. Němec sa naopak domnieva, že z hľadiska presného zrátania finančných výpadkov v poisťovni by bolo lepšie uložiť ľuďom povinnosť sporiť si na vlastný dôchodok a to aj do vyššieho veku, ako je navrhovaných 35 rokov. Dobrovoľnosť môže podľa neho spôsobiť situáciu, že pre odkladanie odvodov na súkromných dôchodkových účtoch sa rozhodnú skôr vyššie príjmové skupiny a slabšie sociálne vrstvy budú mať tendenciu skôr zotrvať v terajšom priebežnom dôchodkovom systéme. "To môže spôsobovať Sociálnej poisťovni problémy," upozornil.
Zároveň ocenil, že koncepcia reformy je založená na uniformite dôchodkového systému a teda rovnakých právach a povinnostiach pre všetkých jeho účastníkov, vrátane príslušníkov silových rezortov. Minister v tejto súvislosti ubezpečil, že ministerstvo bude naďalej presviedčať silové rezorty o tom, že nový dôchodkový systém bude aj pre nich v budúcnosti lepší ako ten terajší, aj keď výhody, ktoré im dnes prináležia, zrejmé nebude možné z finančného hľadiska dlhodobo udržať.