SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Motivačnú kampaň treba

Vlaňajšie iniciatívy na zvýšenie volebnej účasti ešte nestihli definitívne opustiť komentárové stránky tlače, a už sa aktuálnou stáva ďalšia, „európska“ motivačná kampaň.

Akoby bez odpovede pritom ostala filozofická otázka - je vôbec takéto „vymývanie mozgov“ v demokracii akceptovateľné?

Demokracia je postavená na slobodnom rozhodovaní voličov, ktoré je však možné len za podmienky prístupu k pravdivým a neskresleným informáciám. Rozhoduje sa volič ovplyvnený kampaňou skutočne slobodne? Na druhej strane, môže práve motivačná kampaň zvýšiť úroveň balíka informácií, na základe ktorých sa volič rozhoduje?

Z tohto pohľadu je dôležitá otázka množstva informácií, ktoré je „priemerný volič“ schopný absorbovať a vyhodnotiť predtým, ako sa rozhodne. Predstava, že voliča možno podobne ako počítač nakŕmiť čo najväčším množstvom dát, a potom čakať na výstup v podobe „informovanej“ voľby, je naivná. Špičkový ekonóm je schopný pomerne široko a podrobne vyhodnotiť ekonomické „pre“ a „proti“ vstupu Slovenska do Európskej únie, ale podobne kvalifikovanej analýze právnych aspektov integrácie už porozumie oveľa menej… Navyše väčšina voličov si jednoducho nemôže dovoliť investovať veľa času do zvažovania svojej voľby.

Skryť Vypnúť reklamu

Preto platí, že menej je niekedy viac - čím širšiu skupinu občanov chceme osloviť, tým jednoduchšie a zrozumiteľnejšie musí byť posolstvo, ktoré im adresujeme. Informačné kampane, ktoré zjednodušujú a propagujú jednotlivé argumenty odborníkov, sú dôležité, vždy však dokážu osloviť len relatívne malú časť elektorátu. Motivačná kampaň je určená najširšej skupine voličov a dáva základnú informáciu o význame ich voľby.

Informačné aj motivačné kampane sú legitímne, keď sú pravdivé a prinášajú voličovi informácie, ktoré sú pre neho pri jeho rozhodovaní užitočné. Napríklad myšlienka, že nie je jedno, aké strany budú vo vláde, pretože od toho závisia integračné šance a dlhodobá perspektíva Slovenska, bola jednoduchá, ale pravdivá a pre voliča užitočná.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzhľadom na vysokú prioritu integrácie a riziko, ktoré hrozí z nízkej účasti na referende je štartujúca motivačná kampaň určite legitímna a treba jej držať palce. Ustavičné útoky na podpredsedu vlády Csákyho sú kontraproduktívne, lebo jeho kampaň deklasujú skôr, ako sa začala.

Po výsledku maďarského referenda by už rozdiel medzi účasťou deklarovanou v prieskumoch a skutočnou mal byť zrejmý aj najväčším tvrdohlavcom. Fakt, že to pri septembrových voľbách 2002 dopadlo inak, bol spôsobený spoločným pôsobením mimovládnych motivačných kampaní, vyhlásení západných politikov, ale aj nášho prezidenta, cirkví a odborov.

Na zdôraznenie významu účasti v euroreferende však treba viac - nehovoriť občanom, že vstup do Európskej únie nemá alternatívu, pretože ju má. A treba im vysvetliť aj, akú. Okrem mladých konzervatívcov totiž samostatná perspektíva Slovenska zrejme láka iba málokoho…

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Získaj náskok pred štartom
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  2. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  3. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  4. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  5. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  10. 26 years of providing you with essential information
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 20 018
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 459
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 595
  4. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 460
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 7 034
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 598
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 593
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 472
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 232
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 099
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Béla Bugár.

Bugár by z tejto Matovičovej vlády vystúpil.

13 h

Ako prebieha koaličná kríza.

9 h
Ilustračné foto.

Nové pravidlá platia od stredy 3. marca.

12 h