Motivačnú kampaň treba

Vlaňajšie iniciatívy na zvýšenie volebnej účasti ešte nestihli definitívne opustiť komentárové stránky tlače, a už sa aktuálnou stáva ďalšia, „európska“ motivačná kampaň.

Akoby bez odpovede pritom ostala filozofická otázka - je vôbec takéto „vymývanie mozgov“ v demokracii akceptovateľné?

Demokracia je postavená na slobodnom rozhodovaní voličov, ktoré je však možné len za podmienky prístupu k pravdivým a neskresleným informáciám. Rozhoduje sa volič ovplyvnený kampaňou skutočne slobodne? Na druhej strane, môže práve motivačná kampaň zvýšiť úroveň balíka informácií, na základe ktorých sa volič rozhoduje?

Z tohto pohľadu je dôležitá otázka množstva informácií, ktoré je „priemerný volič“ schopný absorbovať a vyhodnotiť predtým, ako sa rozhodne. Predstava, že voliča možno podobne ako počítač nakŕmiť čo najväčším množstvom dát, a potom čakať na výstup v podobe „informovanej“ voľby, je naivná. Špičkový ekonóm je schopný pomerne široko a podrobne vyhodnotiť ekonomické „pre“ a „proti“ vstupu Slovenska do Európskej únie, ale podobne kvalifikovanej analýze právnych aspektov integrácie už porozumie oveľa menej… Navyše väčšina voličov si jednoducho nemôže dovoliť investovať veľa času do zvažovania svojej voľby.

Preto platí, že menej je niekedy viac - čím širšiu skupinu občanov chceme osloviť, tým jednoduchšie a zrozumiteľnejšie musí byť posolstvo, ktoré im adresujeme. Informačné kampane, ktoré zjednodušujú a propagujú jednotlivé argumenty odborníkov, sú dôležité, vždy však dokážu osloviť len relatívne malú časť elektorátu. Motivačná kampaň je určená najširšej skupine voličov a dáva základnú informáciu o význame ich voľby.

Informačné aj motivačné kampane sú legitímne, keď sú pravdivé a prinášajú voličovi informácie, ktoré sú pre neho pri jeho rozhodovaní užitočné. Napríklad myšlienka, že nie je jedno, aké strany budú vo vláde, pretože od toho závisia integračné šance a dlhodobá perspektíva Slovenska, bola jednoduchá, ale pravdivá a pre voliča užitočná.

Vzhľadom na vysokú prioritu integrácie a riziko, ktoré hrozí z nízkej účasti na referende je štartujúca motivačná kampaň určite legitímna a treba jej držať palce. Ustavičné útoky na podpredsedu vlády Csákyho sú kontraproduktívne, lebo jeho kampaň deklasujú skôr, ako sa začala.

Po výsledku maďarského referenda by už rozdiel medzi účasťou deklarovanou v prieskumoch a skutočnou mal byť zrejmý aj najväčším tvrdohlavcom. Fakt, že to pri septembrových voľbách 2002 dopadlo inak, bol spôsobený spoločným pôsobením mimovládnych motivačných kampaní, vyhlásení západných politikov, ale aj nášho prezidenta, cirkví a odborov.

Na zdôraznenie významu účasti v euroreferende však treba viac - nehovoriť občanom, že vstup do Európskej únie nemá alternatívu, pretože ju má. A treba im vysvetliť aj, akú. Okrem mladých konzervatívcov totiž samostatná perspektíva Slovenska zrejme láka iba málokoho…

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 787
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 162
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 679
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 137
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 299
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 256
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 031
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 995
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 828
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 751

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domov

Župan by ma v prvom rade mohol presvedčiť, na čo mi je a čo robí

Marianna Varjanová už vyše 20 rokov podniká v cestovnom ruchu v okrese Bardejov. Hovorí, že viac ako podporu by od úradov chcela pokoj.

Domov

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

Domov

Režisérka Nvotová: Dúfam, že školení o korupcii sa zúčastní aj Fico

Protikorupčné pochody majú zmysel, aj keď požiadavky študentov zostávajú zatiaľ nevypočuté, hovorí pre SME režisérka Tereza Nvotová.

Domov

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac

Minister Kažimír prezidentovi odporučil vzdať sa daňového tajomstva. Aliancia Fair-play varuje pred zneužívaním témy proti politickým súperom.