BRATISLAVA – Referendum o vstupe do Európskej únie bude o dva týždne, včera odštartovala oficiálna kampaň. Vládne všeobecná zhoda, že problém referenda nie je v počte tých, ktorí budú hlasovať za vstup, ale v počte tých, ktorí vôbec hlasovať prídu. Musí ich totiž byť nadpolovičná väčšina.
Varovným signálom pre našich politikov aj sociológov bolo referendum v Maďarsku, kde síce hlasovala veľká väčšina za vstup, ale prišlo iba 46 percent voličov. Tam však platí hranica 25 percent.
Aj preto včera komunistický poslanec Ivan Hopta nevyzval ľudí, aby hlasovali proti vstupu, ale aby na referendum vôbec neprišli. Hopta je proti vstupu Slovenska do únie ako jediný zo všetkých poslancov Národnej rady, a dokonca v rozpore s názorom vlastnej strany.
KSS ako strana je jednoznačne za vstup a šéf komunistov Jozef Ševc označil Hoptovu výzvu za „jeho osobnú iniciatívu“. Českí komunisti sú, naopak, proti vstupu do únie a na svojich hosťovských vystúpeniach to hlásali aj na slovenských prvomájových oslavách v Bratislave či Košiciach.
V Česku budú mať referendum o niekoľko týždňov neskôr ako na Slovensku, ale ich kampaň je už teraz podstatne výraznejšia ako u nás a Česká televízia vysiela už vyše mesiaca veľké série debát a informačných spotov.
Podobne je to aj v Poľsku, odkiaľ sa práve vrátil sociológ Michal Vašečka. Ten považuje slovenskú kampaň za oneskorenú a nevýraznú a z poľskej kampane mal „ohromujúci dojem“. Hoci referendum majú až tri týždne po nás, celá krajina je oblepená plagátmi. „Politické strany aj vláda vyrobili odznaky, nálepky, ktoré prilepujú ľuďom na uliciach. Kampaň je doslova všade. Mladí ľudia viditeľne nezaťažení politikou debatovali o únii doslova aj v krčmách. Určite je to úplne iná kvalita ako u nás.“
V Poľsku je oveľa viac odporcov vstupu do únie ako u nás, ale aj Poliakom rovnako ako Slovákom hrozí predovšetkým nízka účasť.
Podľa posledného prieskumu je na Slovensku rozhodnutých prísť na referendum iba 42 percent ľudí a 24,8 percenta ľudí povedalo, že skôr prídu, ako neprídu. Tieto čísla sa od začiatku roka nezmenili a úlohou kampane bude zvýšiť ich.
Vašečka si myslí, že vládna kampaň nie je veľmi dobrá. „Kampane tretieho sektora pred parlamentnými voľbami, napríklad známa kampaň Nie je nám to jedno alebo Šetri si svoj hlas, boli omnoho inovatívnejšie a mobilizujúcejšie,“ povedal. (edi)