Daňová a dôchodková reforma sú prioritami vlády. Minulá ich vraj nemohla uskutočniť pre šírku pravicovo-ľavicovej koalície. Dnešná preberá za reformy plnú obsahovú a politickú zodpovednosť. Avšak v daňovej a dôchodkovej reforme ministri Mikloš a Kaník od skutočných reforiem cúvajú.
Miklošov návrh daňovej reformy ponecháva rozdelenie peňazí v spoločnosti po starom a celkové zdanenie zvyšuje. Dane potrebujeme len na to, aby verejná moc zabezpečila slobodu a bezpečnosť občanov, vládu zákona, slobodu trhu a základnú solidaritu. Všetky dane nad túto rozumnú hranicu doliehajú na ľudí a podnikanie, klesá zamestnanosť, pôsobia negatívne na výrobu a znižujú pracovné úsilie.
Ivan Mikloš navrhuje obe dane privysoké: 20-percentnú daň z príjmu a 20 percent DPH. Ide nesprávnou cestou, lebo nenavrhuje zníženie verejných výdavkov, ale zvýšenie spotrebných daní, čo zvýši spotrebiteľské ceny a zaťaží občanov. Daň z príjmu má klesnúť, no ostatné dane stúpnu, aby vláda udržala svoje príjmy a výdavky. Dopadom nebude zníženie, ale celkové zvýšenie daní prevažnej väčšiny občanov.
Argument o neskoršom prípadnom znižovaní daní neobstojí. Ďalšie znižovanie daní a verejných výdavkov bude Európska únia brzdiť rovnako ako pri iných štátoch, a okrem toho sa vláda dostane do časového tlaku pred budúcimi voľbami.
Občianska konzervatívna strana navrhuje rovnú daň z príjmu 16 percent, jednotnú DPH 16 percent a zároveň silné obmedzenie vládnych výdavkov. Podporíme tým ekonomický rast a znížime daňové zaťaženie. KDH a DS navrhovali 14- a 15-percentnú rovnú daň.
Vládny návrh dôchodkovej reformy má veľa nedostatkov. Ponecháva vysoké 28-percentné odvody. OKS navrhuje zníženie z 28 percent na 19 percent. Vláda ponecháva nadmernú váhu doterajšieho priebežného systému a nijako ho nereformuje. Dôchodky dostanú všetci podobné, či platili málo, alebo platili maximum. Naďalej nebudeme mať zásadný vplyv na vlastné dôchodky. Zostanú drahé a nespravodlivé. Povinných 28 percent nenechá takmer žiadny priestor pre nepovinné dôchodkové poistenie. Budúce dôchodky môžu byť ešte nižšie v pomere ku mzdám ako dnes, lebo vládne dôchodkové sporenie predpokladá vysoké náklady a treba očakávať nízke reálne výnosy dôchodkových fondov a riziko znehodnocovania úspor. Nový systém bude rovnako drahý ako doterajší a nezaručí vyššie dôchodky.
Návrhy na čiastočné zmeny daňového a dôchodkového systému s týmito vážnymi rizikami vláda vydáva za úspešné reformy. Zlé nie sú len riziká reforiem, ale aj to, že ľudia úplne stratia dôvod veriť reformám. Zlé reformy obsadia priestor reformám skutočným.
Komu potom slúži takáto daňová a dôchodková reforma? Odpoveď je jednoduchá. Daňová reforma poslúži malej vrstve podnikateľov s vysokými príjmami a dôchodková reforma fondom, v ktorých sa bude zhromažďovať finančný kapitál vyšší ako vo všetkých doterajších privatizáciách dohromady. Ako s ním budú fondy nakladať, si možno domyslieť z osudov slovenskej privatizácie.
Autor: PETER TATÁR(Autor je predsedom OKS)

Beata
Balogová
