Csáky: Európe sa nepáči severná diaľnica

BRATISLAVA - Či povedie diaľnica zo západu na východ južnou alebo severnou vetvou, koľko bude stáť a kto ju postaví zostalo otázne aj po včerajšom rokovaní vlády. Kabinet sa materiálom ministra Pavla Prokopoviča o aktualizovanom pohľade na diaľnice nezaob


Vo vládnom materiáli sa spomínajú koncesie na princípe spoplatnenia diaľnic, mýtne sa odhaduje na 0,70 až 2,10 za kilometer jazdy pre osobné autá a trojnásobok sadzby pre nákladné vozidlá. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME

eral, hoci to mal v pláne.

Novú informáciu však priniesol podpredseda vlády Pál Csáky. Tvrdí, že na stretnutí referentov Európskej komisie a Slovenska boli vyslovené pochybnosti o možnosti financovať severný ťah diaľnice z dôvodu vysokej finančnej náročnosti. „Nemienim konkretizovať, o ktorých ľudí išlo,“ povedal Csáky.

Minister dopravy Pavol Prokopovič nič o výhradách Európskej komisie voči severnej trase nevie. Hovorí, že nepozná expertov, ktorí by uprednostňovali výstavbu južného ťahu diaľnice. Navyše nikto zo zástupcov komisie sa na aprílovom seminári o financovaní diaľnic nevyjadril v tomto duchu.

Výstavba diaľnic je drahá, jeden kilometer stojí minimálne 250 miliónov korún a cena rastie pri horších prírodných podmienkach. Ak by sa mal dobudovať severný ťah podľa vládnej koncepcie do roku 2011 v dĺžke asi 378 kilometrov, muselo by sa zo štátneho rozpočtu vyčleniť ročne 25 miliárd korún. Ministerstvo dopravy však priznáva, že vzhľadom na možnosti rozpočtu je takáto suma nereálna. Vo východiskách štátneho rozpočtu na budúci rok sa na diaľnice ráta so sumou 8,5 miliardy.

Strana ANO prišla začiatkom roka s vlastnou iniciatívou, podľa ktorej treba do výstavby zapojiť súkromných investorov. Hovorca ministerstva Tomáš Šarluška pripúšťa takúto možnosť, ale len v prípade, ak sa investor nebude spoliehať na štátne záruky alebo úvery na stavbu. „Vzhľadom na hustotu premávky a tým aj potenciálnej návratnosti prostriedkov sa im však skôr vyplatí investovať na severnom ťahu,“ povedal Šarluška.

Minister dopravy Pavol Prokopovič prisľúbil, že koncom roka, najneskôr začiatkom budúceho roka vypíše na nového investora diaľnice tender. „Doteraz som mnou o výstavbe diaľnice žiadny investor nerokoval,“ povedal Prokopovič. Na druhej strane sa spomína záujem investorov z Francúzska, Izraela a Talianska. V súčasnosti sa diaľnice financujú zo štátnych úverov a dlhopisov. Záujem o úverovanie najnovšie prejavili aj súkromné banky. Slovensko v tomto roku využije 328 miliónov korún na výstavbu diaľnice D1 v Bratislave na úseku Viedenská cesta a Prístavný most peniaze z predvstupového fondu Európskej únie ISPA.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 629
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 038
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 973
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 102
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 906
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 172
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 002
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 652
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 651
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 565

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

DOMOV

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Neprehliadnite tiež

Prevádzkovateľ bitcoinmatu Jančuška: Bitcoin nie je len pre zločincov

Vo virtuálnej mene bitcoinoch treba mať len toľko úspor, koľko je človek ochotný stratiť, tvrdí prevádzkovateľ bitcoinového automatu MARIÁN JANČUŠKA.

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách do Súdnej rady neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik.

Lajčák: Migrácia je vecou mnohých ďalších rokov, musíme si zvyknúť

Šéf rezortu zahraničia je presvedčený o nenahraditeľnosti OSN pri udržiavaní mieru vo svete.

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.