jú o významných otázkach verejného záujmu. Od kvality a objektivity ich rozhodovania závisí úroveň uspokojovania verejných, skupinových a individuálnych potrieb občanov. Verejní činitelia sú často pri rozhodovaní vystavení rôznym tlakom, ktoré sledujú presadenie skupinových alebo individuálnych záujmov na úkor verejného záujmu. Verejný činiteľ sa preto často dostáva do situácií, kedy môže svojím rozhodnutím zabezpečiť sebe alebo svojim blízkym majetkový alebo iný prospech na úkor verejného záujmu.
Výskumy verejnej mienky z ostatného obdobia potvrdzujú, že korupcia na Slovensku je značne rozšírená a to zvlášť vo verejnom sektore. V právnom štáte tradičnú trestnoprávnu a administratívnoprávnu ochranu pred zneužitím právomoci verejných činiteľov dotvára systém osobitných povinností a obmedzení ustanovených verejným činiteľom, vrátane zákazu výkonu niektorých funkcií, zamestnaní a činností paralelne s výkonom verejnej funkcie. Súčasná právna úprava nesplnila v praxi očakávania a ukázala sa neefektívna. Nový zákon zmení a rozširuje pôsobnosť aj na členov Súdnej rady SR, verejného ochrancu práv, ústredného riaditeľa Slovenskej televízie a ústredného riaditeľa Slovenského rozhlasu a alternatívne na starostov obcí, poslancov obecného zastupiteľstva, predsedov vyšších územných celkov a poslancov zastupiteľstiev vyšších územných celkov. Pre verejných činiteľov stanovuje povinnosť oznamovať nielen svoje majetkové pomery, ale aj majetkové pomery manžela. Zavádza tiež postzamestnanecké obmedzenia, alebo povinnosť oznamovať osobný záujem verejného činiteľa na prerokúvanej veci.
LRV dnes prerokuje aj návrh zákona o Úrade špeciálnej prokuratúry a Špeciálnom súde. Cieľom návrhu je zriadiť Úrad špeciálnej prokuratúry ako osobitnú súčasť Generálnej prokuratúry SR (GP SR), ktorá bude zameraná na trestné stíhanie korupcie a organizovaného zločinu. Špeciálny súd bude konať a rozhodovať o veciach, ktoré patria do pôsobnosti Úradu špeciálnej prokuratúry.
Generálny prokurátor už v roku 1996 na GP SR zriadil oddelenie boja s organizovaným zločinom. Vytvorenie organizačného útvaru, ktorý sa bude špecializovať na trestnú činnosť proti korupcii a organizovanému zločinu na prokuratúre je len jedným z opatrení zameraných na boj proti korupcii a organizovanému zločinu. K ďalším takýmto opatreniam patrí zriadenie odboru boja proti korupcii Úradu organizovanej trestnej činnosti Prezídia Policajného zboru v roku 1998. Ten je zameraný na odhaľovanie a dokumentovanie trestných činov korupcie predovšetkým v oblasti verejnej správy a privatizácie.