SME

Kapitalizačný pilier by sa mal odskúšať s nižšími odvodmi

BANSKÁ BYSTRICA 20. mája (SITA) - Kapitalizačný pilier pripravovanej dôchodkovej reformy by sa mal odskúšať prvých 10 až 15 rokov s nižšími odvodmi, odporúčajú odborári. Ako uviedol predseda Odborového zväzu Kovo Emil Machyna, odborári navrhujú približne

polovičné odvody v porovnaní s návrhom ministerstva práce, na úrovni troch až štyroch percent. Súčasne žiadajú, aby zákon uvalil na správcovské spoločnosti trestnoprávnu zodpovednosť, zaviazal ich mandátnymi zmluvami a ich vedúcich majetkovým ručením. Ako zdôraznil, avizovaná prípadná záruka štátu za poistné fondy je totiž opäť len zárukou prostriedkami daňovníkov, ktorí ale už raz poistné zaplatili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odborári budú tiež žiadať postupné zvyšovanie minimálnej mzdy po príklade krajín EÚ, kde sa pohybuje na úrovni 55 až 60 percent priemernej mzdy. V prípade SR to je teraz hladina 8100 Sk, ale pre začiatok by sa mohla tripartita dohodnúť na úrovni okolo 7000 Sk, ktorá by sa pravidelne valorizovala. Odborári rátajú s tým, že by sa súčasne upravil výpočet rôznych dávok viazaných na výšku minimálnej mzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Machyna zdôraznil, že hrubý domáci produkt v stálych cenách už dosiahol úroveň z roku 1989, ale reálne úroveň priemernej mzdy zaostáva za vtedajšou o 16,8 percenta. Ako podotkol, zamestnávatelia "tak už sú na svojom", ale zamestnanci nie. Pritom priemerná mzda vo firme, kde je odborová organizácia, je asi o osem percent vyššia než v porovnateľnej firme bez odborov. Pripomenul, že odborári akceptovali problémy vyplývajúce z ekonomickej transformácie a uspokojili sa s valorizáciou pod úrovňou inflácie, v súčasnosti to však už nie je opodstatnené. Zdôraznil, že produktivita práce rástla rýchlejšie ako mzdy. Odhadol, že na základe parity kúpnej sily zodpovedá priemernému zárobku v EÚ mzda v SR okolo 25 000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 108
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 711
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 063
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 805
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 295
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 607
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 343
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 219
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Americkí hráči oslavujú po góle v zápase semifinále Švédsko - USA na MS 2025 v hokeji.

Pozrite si program finále a zápasu o bronz na MS v hokeji 2025.


Dominik Greif.

Rayo Vallecano si vďaka remíze zabezpečilo účasť v pohárovej Európe.


a 1 ďalší
Futbalisti Stuttgartu oslavujú gól proti Bielefeldu vo finále Nemeckého pohára.

Favorit si v závere zápasu svoje vedenie ustrážil.


a 1 ďalší
Lewis Hamilton s mechanikmi počas Veľkej ceny Monaka.

Hamilton, ktorý v Monaku vyhral trikrát, tak bude v nedeľu štartovať zo siedmeho miesta.


Reuters
SkryťZatvoriť reklamu