SME
Piatok, 20. september, 2019 | Meniny má Ľuboslav(a)

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Z obce Hejce je smutná atrakcia (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

To už by sa oplatilo otvoriť
si tam aj stánok rýchleho občerstvenia a nejaké kolotoče ...
velkomocny
<< < 1 2 3 4 5 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

nie každý

zo svojich nebožtíkov robí cirkusové atrakcie ako vy doma.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslíš tým Izrael, keď píšeš doma ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nuž tak

k tomu sa dá povedať jedine : ďakujeme za všetko a hlavne si pripomenúť že bežní ľudia tam v hu či tu v sk majú ako niekto spomínal vyššie iné problémy ako chodiť dupať na námestie s gardou alebo ísť v tankoch na Budapešť. keď budete nabudúce počuť nejaký plamenný prejav z tej či onej strany, tak si hneď spomente aj na toto. na bežných ľudí.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak by to malo byť vždy. Zachráni nás len zdravý rozum a spolupatričnosť. Jedu a síry z úst špekulantských kariéristov už bolo dosť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Záver komisie je s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou správny. Jediným BEZPROSTREDNÝM vinníkom sú piloti anduly, ale... . Môj názor sa za 5 rokov nezmenil. Chyba sa stala v momente, keď sa určovalo zloženie posádky An-24 a druhej An-29, ktorá viezla batožinu a ďalší materiál. Vojenská hierarchia nepustí a to mohlo byť tou chybou.
Kapitánom (veliteľom) lietadla bol pilot s vojenskou hodnosťou kapitán. Mladý chlapec, ale ako dopravný pilot mal dosť nalietané, takže jeho kvalifikáciu absolútne nespochybňujem. Druhým pilotom, teda z hľadiska leteckých predpisov podriadeným kapitána lietadla, bol jeho nadriadený, veliteľ útvaru v hodnosti podplukovník. Skúsený pilot, čo do náletu hodín a typov lietadiel, ale ako dopravný pilot začiatočník s minimom letových hodín. Pominiem letecké predpisy. Hovoríme o vojenskom lietadle, o vojenskej hierarchii a ja som si hneď po nehode položil otázku: Kto vlastne velil v lietadle? Jedná sa o situáciu, ak kapitán lietadla má názor A a druhý pilot názor B. Kto koho poslúchne, kto sa komu pdriadi? Podriadi sa druhý pilot kapitánovi lietadla alebo sa podriadi podriadený kapitán nadriadenému podplukovníkovi, svojmu veliteľovi útvaru? Je jasné, že chceli približovací manéver čo najviac urýchliť, veď okrem, pristátia v Košiciach a vyloženia cestujúcich ich ešte čakal cesta na domovské letisko Kuchyňa pri Malackách a potom cesta domov do postele a preto, vzhľadom k výbornému počasiu, prešli na priblíženie vlastnou navigáciou. Podľa civilných predpisov po tomto rozhodnutí im civilný riadiaci lietania dá pokyn, aby ohlásili krátke finále a dovtedy ho prestanú zaujímať a ďalej pozerá televízor. Je to všetko na pilotoch. A preto im nikto nepovedal, žiadny raidiaci pristátia, ktorý by sledoval na radare ich výšku a prevýšenie voči kopcom východne od približovacej osi, že sú nízko a že by mali prerušiť klesanie. V ten večer bola vynikajúca dohľadnosť, mesto Košice v popredí jasne svietilo, možno už bola rozsvietená dráha, ktoá ma v KE mimoriadne silné osvetlenie a tak si piloti nevšímali to čierne neosvetlené pod sebou, kopce s prevýšením okolo 700 m oproti terénu západne od kopcov v ose dráhy. Rádiovýškomer zapnutý nebol. Nemám ani jediný dôkaz a preto to napíšem len ako možnosť. Je možné, že v kabíne pilotov boli aj iní ľudia (vstup im povolil veliteľ lietadla - kapitán alebo jeho vojenský nadriadený - podplukovník - čo ak jeden z nich to nechcel, dokázal presadiť svoj názor?), ktorí sa tešili po 6 mesiacoch domov a chceli vidieť dopredu to, čo cez bočné okienko anduly nevidia. Je možné, že v kabíne bola družná, veselá nálada (čo je OK, nespochybňujem), ale to mohlo spôsobiť odpútanie pozornosti pilotov a to, že si neuvedomili prevýšenie terénu a svoju nebezpečnú výšku (pochopiteľne, že rádiovýškomer nezapli, keďže bolo výborné počasie, priblíženie VFR, dohľadnosť desiatky kilometrov. A tak sa viaceré skutočnosti zrátali a ich výsledkom bolo to, čo bolo. Určite nemôžem súhlasiť s názormi pozostalých, hoci ich chápem, že na vine bolo lietadlo, resp. zastaraná letecká technika. Stalo sa, už sa neodstane. Je to poučenie pre nasledovníkov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Podobné niečo sa stalo

rok - dva pred pádom AN, vtedy havaroval vrtulník Mi 8....druhý pilot bol šéf a veliteľ stroja jeho podriadený.
Probém je v tom, že títo "šéfovia" si naháňali letové hodiny.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

pekne si to napísal a súhlasím a ešte dodám svoj názor na vek lietadla, podľa mňa vek lietadiel nie je až tak rozhodujúcim faktorom pokiaľ sa robia pravidelné prehliadky a údržba tak ako sa to má robiť
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ďakujem za slová, vidieť odborníka ++
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vidíš to ako odborník.

Triezvo zhodnotené fakty. Tiež Ťa potom musí "vystierať", keď čítaš rôzne teórie pádu poľského špeciálu v Smolensku. Tiež "triezve zhodnotenie faktov" politikmi... A inými "odborníkmi".
V jednom sú si tie tragédie pravdepodobne podobné. Veliteľom lietadla nebol asi jeho kapitán...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Velmi dobry prispevok.

Len si neodpustim jednu poznamku. Ked pises tak dlhy prispevok, skus ho trochu viac rozdelit na odstavce. Bude sa to lepsie citat...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Lenže aj keď pilot spraví chybu mal by mať prístrojové vybavenie, ktoré ho varuje, tak ako je to v dopravných lietadlách. Tam sa ozve varovanie "terrain!" "terrain!" To lietadlo prevážalo skupinu ľudí, malo by mať zodpovedajúce vybavenie. Viem že to nie je také prísne ako u dopravných lietadiel, ale predsa je škoda zbytočne zmarených životov. Snáď sa poučíme.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

aj keby si mal vybavenie

ako dopravné lietadlá a rozodol by si sa pristávať na visual, tak by si ho nemusel mať aktivované a keď je pravda čo píšu iní, že mal vypnutý RV, tak by ti moc nefungovalo.
Proste, je tam pilot, ktorý musí zvážiť všetky známe veličiny a na základe toho sa rozhodnúť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja nie som ani pilot, ani profesionálne nemám nič s letectvom, ale aj tak by som v tme VFR zakázal.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

VFR v noci je zakazane, ak sa nemylim...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

nevies ci mali na palube GPWS ? ak ho nemali, preco - lietadlo bolo modernizovane ? ak ho mali, ako je mozne, ze havarovali ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Andula je AN-2

Dlhý príspevok s chybou hneď na začiatku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Úvaha správnym smerom a dalo by sa ešte dosť vecí doplniť. Druhé lietadlo bolo AN-26, ale išlo najskôr o preklep. Ak si položíme otázku, prečo bola zostava osádky taká aká bola, musíme sa spýtať kde sa podeli všetci skúsení piloti z týchto strojov? Nuž hromadne odišli do civilu. A prečo? Bol to následok "užasného" modelu OS SR 2010, ktorého súčasťou bola aj nová hodnostná štruktúra personálu. Nič proti tomu, zmenu to chcelo, ale model mal byť realizovaný do roku 2010 a nie do roka až dvoch a hodnostné zmeny mali byť vykonané generačne.
Ak chcete vojakovi po 20 - 30 rokoch služby znížiť hodnosť o dva stupne (a nejde tu vôbec o peniaze ale o hrdosť), chápe to ako degradáciu. Títo chlapi sa "poďakovali, zasalutovali " a odišli. Civiľné, vtedy ešte fungujúce spoločnosti ich prijali s otvorenou náručou. Boli to chlapi s náletmi od 1000 do 3000 hodín a zo dňa na deň boli preč. Verím že niečo podobné sa udialo aj u iných zbraní ako je letectvo, len tam to asi až tak nebolelo. A kto za to nesie zodpovednosť? Nuž najviac Tí, ktorí mali po nehode najviac rečí v médiach a všetko presne vedeli, čo a prečo sa stalo. Pokračovať by sa dalo ešte ďalšími spolupríčinami tejto katastrófy, ale všetko sa napísať nedá.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

okrem zlozenia posadky...

okrem zlozenia posadky, ktore si spomenul, by ma zaujimalo, preco sa nikto nezamyslel nad tym, ze kapitan lietadla sa vratil z jedneho letu, letel pre vojakov na misiu a hned sa aj vracali naspat? mozno keby bol niekto pomyslel na oddych pilotov a nie na co najrychlejsi navrat, dnes mohli este vsetci zit...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

všetrovatelia

... zatajujú určité skutočnosti.
Každý pilot obzvlášť letecký musí rutinne ovládať určité pristávacie procedúry aj keby mal byť ožratý na mol :-)
Pokiaľ lietadlo nemá automatické navigačné zariadenia je pre neho smrteľne dôležitá výška lietadla nad terénom. Táto výška lietadla sa získava na základe údajov atmosferického tlaku z letiska kde sa ide pristávať !!!!!!!!!!!!!
Je zrejmé že tu prišlo k vážnej chybe zo strany letiska a piloti dostali neprávny údaj a tým pádom mali aj zlú výšku nad terénom pri pristávaní !!!
Páni vyšetrovatelia, kedy už konečne budete dávať hodnoverné informácie?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prepáč, "Ľubo", ale nemôžem súhlasiť. Práve preto, ale predovšetkým z iných dôvodov, je v lietadle rádiovýškomer. Pri prílete z iného letiska nikdy nemám istotu, či som dostal správny údaj resp. či som ho správne porozumel (ale na druhej strane pokiaľ pilot obdrží údaj o tlaku vzduchu - a nielen to, tak to musí do rádia zopakovať, takže mýlka by nemala byť)resp. či som sa nezmýlil pri nastavovaní. Ale neviem si predstaviť, žeby som ako pilot pri pristávaní V NOCI (!!!!!) nemal zapnutýrádiovýškomer a nemal na ňom nastavených povedzme 100m. To absolútne vylučujem, žeby som toto neurobil a obzvlášť v dopravnom lietadle so 40 ľuďmi, za ktorých nesiem zodpovednosť. Som ochotný staviť čokoľvek, že pokiaľ by mali piloti nastavených na rádiovýškomeri tých povedzme 100 m (alebo výšku, ktorá podľa typu lietadla umožní bezpečne prejsť z klesavého letu do horizontálneho letu) , tak po sklesaní na túto výšku majú piloti okamžite svetelnú aj zvukovú signalizáciu nebezpečnej výšky a klesanie by prerušili.
 

<< < 1 2 3 4 5 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Domov