SME

Diskusia k článku: Ministerstvo odmieta kritiku maturít

Nespokojní študenti žiadajú, aby maturitné otázky zostavovali len pedagógovia z praxe a nie úradníci.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
45 príspevkov

  • karmickar
    Neznášam, keď niekto útočí na „úradníkov od stola“, ako keby nemohli byť dobrí odborníci. Pritom to je väčšinou naopak. Decká nech sa učia a nech nediskutujú.Na nás sa kládli vyšši nároky a bez reptania sme plnili príkazy. Tamtým by som dal znížené známky z mravov, prípadne niektorého vzbúrenca by som exemplárne vylúčil zo školy.
    • danken
      ake vyssie naroky? v com vyssie? ci len dristiky?
      • Martin Marušic
        Blog
        no nam raz dal fyzikar v druhom rocniku na strednej pisomku, ktoru daval, ked nastupil na skolu koncom sestdesiatych rokov. Z elektrotechniky. Povedal, ze to bude len tak pre jeho informaciu, tak to neznamkoval. Ale aj najlepsi z triedy vedeli vypocitat 2-3 prikady z dvadsiatich a u velkej vacsiny tych zvysnych prilkadov vobec netusili ako ho zacat riesit. A to bolo na gymnaziu, nie na elektrotechnicej priemyslovke. Je sice otazne nakolko sa tie vedomosti neskor vyuzili v praxi (ale nakoniec elektrotechnika leti stale, hoci uz nie tolko na tranzistoroch, diodach, elektronkach atd.), kazdopadne co sa tyka narokov, boli daleko daleko vacsie.
        • danken
          akoze porovnavas dva neporovnatelne typy skol a na zaklade toho usudzujes ze naroky su vacsie? :D to nemyslis vazne toto "kazdopadne co sa tyka narokov, boli daleko daleko vacsie" este raz...v com? a na zaklade coho tak usudzujes? vy ste sa ucili povinne tri cudzie jazyky? vies mi vymenovat ktore? vy ste sa ucili v dejepise aj obdobie od roku 1960 do roku 2000? uzasne, fascinujuce...co este ked boli tie naroky daleko daleko vacsie? informatiku? ste programovali ci len zaklady ako excel, word, outlook atd.? vy ste preberali aj trhove hospodarstvo okrem centralne riadeneho v sesdesiatych rokoch? no teda, kto by to povedal?
          • PPK

            danken,

            suhlasim. Ved kolko mozgovej kapacity odcerpaju datumy a ine blbosti v rozmedzi rokov 1960 az 2000, ktore su vyzadovane v dejepise? A kedze nose skolstvo je neustale postavene na principe biflovania (datumov, pouciek a neviem uz coho vsetkeho), vobec sa necudujem, ze najlepsi studenti zo slovebnskych vysokych skol utekaju! Ano, v osnovach sa objavili nove predmety (informatika...e.t.c.), ale system sa nezmenil! Stale je to o biflovani. V delepise nie je najlepsi ten kto pozna suvislosti a nasledky jednotlivych udalosti, ale ten, kto dokaze odrapotat datumy!
            • danken
              • henrichg
                • danken
                  • henrichg
                    • danken
                      • henrichg
                        • danken
        • hav2

          taktiež je otázka,

          že ako by dopadli študenti zo 60tych rokov pri písomke z dnešného učiva... Nepoznám iné odvetvie, ktoré sa za posledných 50 rokov tak zmenilo ako elektrotechnika... Predpokladám, že keby študent zo 60tych rokov zbadal ibe poondený tablet, tak by sa mu klaňal ako ku božstvu. Takže si pekne zadrel!
    • mimbreno

      Ak hovoríš o období Komančov,

      tak trepeš somariny. Dnes je na decká kladený omnoho vyšší nárok a musia mať v gebuli podstatne viac informácií, než tak bolo za komančov, alebo niekoľko rokov po nich. Pravdou,ale je ,že majú lepší prístup k informáciám než tak bolo pred 20 rokmi. A decká majú pravdu aj s tými úradníkmi za stolom. Odborníkom môže ostať len taký úradník, ktorý neostane prilepený na tej stoličke za stolom, ale ide sa pozrieť na miesta o ktorých rozhoduje. Skvelým príkladom je aj trnavská pedagogická fakulta,kde tzv."profesori" pri bakalárke riaditeľku jednej školy upozornili, že učivo resp. informácie, ktoré mala spomenuté v bakalárskej práci sa podávajú žiakom v neskoršom veku. Riaditeľka školy sa, ale nedala a zaťukala "profákom" na čelo a musela im vysvetliť, že vek vyspelosti detvák sa posunul smerom nadol a teda knim treba mať iný prístup než pred 25 rokmi.
  • pecos1

    Ministerstvo nech už radšej čuší!

    Od nepamäti boli aj pre dobrých žiakov maturitné témy k písomným maturitným skúškam akoby z dielne nejakého tupca, ktorý nemal na ministerstve školstva čo hľadať a mal sedieť radšej na ministerstve živočíšnej výroby! Dokonca i v dávnych časoch keď som ja maturoval, nám poslali z ministerstva také témy k písomným maturitným skúškam, že sa v nich ani divá sviňa nevyznala. Asi ich zostavoval nejaký blbec, ktorý nenávidel mladých maturantov a chcel im pohoršiť. Aj naši profáci sa chytali za hlavy, keď z rozhlasu začali čítať témy pre maturitné písomky a asi sa hanbili pred nami za svojich idiotských nadriadených z ministerstva školstva.
    • kozmeticka vada

      Môžeš povedať, čo bolo idiotské

      na maturitách? Nie je to náhodou tak, že učitelia nie sú schopní pripraviť deti na maturity a preeto sa vyhovárajú na ministerstvo? Typickým príkladom je vyššia úroveň testov z cudzích jazykov, o ktorých vedeli učitelia od roku 2009. Ale pred žiakmi sa tvária akoby ich ministerstvo stanovilo teraz. Problémom školstva nie je ministerstvo a tých pár úradníkov. Problémom je 70 tis. učiteľov žijúcich stále akoby v socializme.
      • cogito

        Co bolo idiotske na maturitach

        si staci precitat otazky a odpovede zo slovenciny a vypocut listening z angliny. A podobne blbe otazky sa daju najst kazdy rok. Pozreli ste si niekedy rozsah, co sa ucia ziaci ZS a SS? A precitali si niektore ucebnice? Tak pitomo napisane niektore ucebnice skutocne mohol napisat a schvalit len clovek rez racionalneho uvazovania. Smola, ze to zaplatime my. A co sa tyka viny ministerstva skolstva? Aky pan, taky kram.
      • teluma

        Ucitelia

        Suhlasim. Vsetko sa odvija od ich pristupu a ochoty ci schopnosti zmenit metody prace so ziakmi. Neviem, kolko ich je, urcite su aj taki, ktori pochopili o co ide, ale je vela pohodlnych, ktorym na tom nezalezi a najlahsie je potom stazovat sa na MŠ ak nevyjdu maturity....
    • enzoxx
      Ministerstvo je cele trafene. Prave som si napriklad pozrel pridelene financovanie na projekty VEGA. Tento rok nam napriklad napridelili ani euro na kapitalove prostriedky, pricom sme skoncili medzi najlepsimi v hodnoteni. No bez nakupu pristroja v elektronickej oblasti asi tazko nieco urobim. A hlavne, ze kazdy projekt musi vyprodukovat CC prispevok. No asi im tam ceruzkou napisem, ***** ***** zlata rybka. Zadarmo nerobim. Budujeme vzdelanostnu ekonomiku. O rok projekt ani nepodam, za tie prachy mi nestoji ani to prebyrokratizovane podavanie.
  • babs
    "Zástupcovia študentov chcú od ministerstva zmenu maturitných otázok tak, aby sa tieto zhodovali s tým, čo žiaci na strednej škole preberajú." No ak sa to naozaj nezhoduje s tým, čo sa na strednej škole preberá, tak je asi niekde problém a v študentoch to asi nebude.
    • Martin Marušic
      Blog
      Dost siroka tema, ale ja by som predpokladal, ze neucia sa na kazdej skole v rovnaku hodinu to iste, preto by som test postavil tak, aby nikto nemohol byt ukrateny tym, ze bude vela otazok o niecom, co niektori preberali viac a ini menej. Ja som sa literaturu ucil podla obdobi, ked sa pozriem do zosita dnesnych gymnazistov, tak na prvej strane Hviezdoslav, za nim Stur, ja som mal o Hviezdoslavovi v druhackom zosite 6 listov A4 (profesorka bola z Oravy), kamaratka prvacka v inom meste ma dnes pol strany. V takom pripade by som zobral ten test naozaj zo siroka a tym padom by sa urcite stalo, ze vsetci by mali pocit, ze su tam otazky, ktore nepreberali, ale tie konkretne otazky by boli u roznych skol ine. Zase panuje predstava (aj studentov), ze v uradoch sedia a priori blbci, podla mna to ale nie je pravda. Keby som ja zhotovoval maturitny test, urcite by som ho spravil tak, aby nikto nemal plny pocet bodov, ale aby som videl, co im robi problemy, co robi problemy aj najlepsim a naopak, co vsetci ovladaju. Lebo pokial mi to niekto spravi na plny pocet bodov, tak mi to da iba informaciu, co zvlada, pre zlepsenie skolstva ale potrebujem vediet, co robi problemy. Ale ako som pisal nizsie, podla mna je problem, ze zrazu prislo skusanie, v ktorom nemal nikto plny pocet bodov a vidia problematiku velmi obmedzene, tak spisuju peticie.
      • hadi jed

        a co takto

        pozitivna motivacia? Alebo to vam nic nehovori? Mylite si ze od vyucujucich sa vyzaduje len prisnost a drilovanie tych decak? Ked take decko nieco vie, preco by nemohlo byt patricne ohodnotene aj plnym poctom bodov! Tak to ho motivuje byt vybornym a venovat sa tomu predmetu naplno aj dalej. Netreba uplne demotivovat studentov a vydiet to len zo svojho pohladu, ale vediet komunikovat s dedkami a pocuvat aj ich nazory. Samozrejme to nevylucuje to, ze testy maju byt narocne, ale ziskanie plneho poctu treba zachovat!
    • Ninka Pinka
      Testy sú zamerané na schopnosť čítať s porozumením, na výrokovú logiku. Všetko ostatné sa v školách preberá. Bohužiaľ ak si decká neotvoria knihu ako je rok dlhý a nič neprečítajú, učiteľ sa môže aj roztrhnúť, na maturity ich nepripraví. Ak študenti nepracujú systematicky aj doma a stále sa spoliehajú len na to, čo im niekto naleje do hlavy v škole, tak si potom nezaslúžia ani zmaturovať. Ja som sa pred svojimi maturitami prosto učila, vždy som veľa čítala a nemala som absolútne žiadny problém.
  • PeterT
    "Zástupcovia študentov chcú od ministerstva zmenu maturitných otázok tak, aby sa tieto zhodovali s tým, čo žiaci na strednej škole preberajú." Nuz studenti nepochopili o com je maturita. Zvykne sa jej hovorit skuska dospelosti, alebo v doslovnom preklade to je skuska zrelosti. Od cloveka s maturitou sa pravom ocakava, ze jeho vedomosti nie su len nabiflovane tak, ze dokaze odpovedat len ked sa niekto pyta presne na jedn fakt a presne tymi slovami, ktore boli v ucebnici. Clovek s maturitou ma vediet pouzit svoje vedomosti v realnom zivote v situaciach, ktore nie su presne popisane v ucebnici a dokaze spojit svoje vedomosti z viacerych predmetov. Terajsie otazky su este stale daleko od takehoto testovania. A uz sa studenti buria, ked sa nespytuju len presne na to, co bolo v ucebnici a presne tymi slovami, ktore tam boli. Z rozruchu okolo "zlych" otazok sa mi zda len jedna staznost opravnena - ohladom otazky "za ktorou slabikou...?" (kde ale spravna odpoved podla navodu odpovedala na inu otazku - "za kolkatou slabikou...?"). Ale to sa, pokial viem, vyriesilo. Kazdy, kto robi testy vie, ze ich moze lubovolne velakrat citat a korigivat, davat precitat dalsim, vzdy tam zostane (alebo sa zanesie opravami) nejaky problem. Ide o reakciu na problem, a ta podla mna bola ok. Ostatne vykriky na Webe ohladne "zlych otazok" sa mi vzdy zdali take, ze otazka je dobra, len nie az tak prvoplanovo polozena, ako by nabifleni studenti ocakavali. Pravdaze dobri ucitelia by mali pripravovat svojich studentov aj na taketo ulohy... A bolo by pekne, keby sa zmeny robili tak, ze sa teraz vyhlasia a platia na maturite az o styri roky (ked maturuju ti, co mohli vediet o planovanych zmenach od preveho rocnika studia). Zial v nasej realite je to nemozne, ked kazda vlada musi zmenit v skolstve aspon nieco, aby si postavila maly pomnicek, ktory jej, pravdaze, ta dalsia vlada zrusi. A nielen v skolstve (vid ocakavane zrusenie zrusenia koncesionarskych poplatkov). Takze zase ide o ukazku relaneho zivota, v ktorom by maturant nemal zlyhat.
    • karolla

      hm

      Problem mnohych ludi na Slovensku je, ze sa nevedia pohybovat v tejto dzungli. Je to problem aj maldych ludi ale aj mnohych starsich. Z rovnakych dovodov ale aj rozdielnych. Mladi na to ***** elbo si myslia ze svet je gombicka a skolstvo je v katastrofalnom stave a teda ich to nenauci a teda ani na maturitnej skuske to nemozu vediet. Ta maturita bola fakt otrasna, uplne mimo toho co sa od ziakov vyzaduje pocas tych styroch rokov co su tam. A nie je to len vinou ucitelov, ale z vacsej miery vinou systemu. Starsi ludia to nevedia pretoze ich zdeformovali sudruhovia.
  • Martin Marušic
    Blog

    problem studentov je nezvyk

    Podla mna je pre tych studentov problem ten, ze tie testy su spravene tak, aby nikto (ak nie je genius), nemal plny pocet bodov. Lebo naco mi je testovanie, ked vsetci prejdu, pritom ja ich chcem nejako rozlisit, chcem zistit, co este zvladaju a co uz nevedia, ked mi to vsetci spravia, tak nezistim nic. A na to nie su zvyknuti hlavne ti, co mali vzdy same jednotky a potom aj ostatni ospravedlnuju svoje vysledky ukazovanim na test - aha ten mal vzdy jednotky a teraz... nema plny pocet bodov, dokonca ani 70%. Sok, zhrozenie, nejasny test, peticia, nafigu ministerstvo, atd. atd. Su studentky, ktore sa rozplacu, ak nemaju jednotku a zrazu je tu test, ktory je nad ich sily a MUSI BYT uz iba z principu nad ich sily. Spominam si ako som robil prvy test z francuzstiny, co navrhli Francuzi. Maximum 20 bodov, vsetci od 9 do 13. A ucitelka vedela, ci ma zlepsit odposluch, gramatiku, pisomny prejav, konverzaciu atd. Ona bola rada a presviedcala ma, ze som to dobre napisal, ja som videl 11,5 z 20 a myslel som si, ze si robi srandu. Keby sa mi taketo stalo na maturite, tiez by som asi podpisoval peticiu. Potom neskor som si z toho uz nic nerobil, ked som mal nad 10, presiel som a to mi stacilo.
  • Ange111
    Citujem: „Žiadna z doterajších zmien v maturitných skúškach nebola zavedená do praxe počas štúdia, vždy je pripravená tak, aby sa dotkla študentov, ktorí nastúpili do prvého ročníka a zmena ich zastihne až v štvrtom ročníku,“ informovalo agentúru SITA ministerstvo školstva. Mám syna maturanta na gymnáziu, ktorý keď nastúpil do prvého ročníka, tak ho čakala zmena – z mnohých predmetov im chýbali učebnice. Učebnice chýbali aj keď bol druhák a nestihli sa vytvoriť či vytlačiť aj keď bol tretiak. Zaujíma ma, aká ich teda čaká „zmena“ pri maturitnom stole, nakoľko zmenou je už aj to, že terajší maturanti nemajú maturitné otázky ako sme to niekedy mali my, majú vedieť všetko, čo sa naučili za celé stredoškolské štúdium, ale otázkou je, čo je to všetko, keď nemali učebnice. Mohli sa naučiť len to a toľko, koľko im povedali učitelia a ak niektorý študent mal náhodou napr. častejšie zdravotné problémy a chýbal na vyučovaní, tak logicky mu nejaké vedomosti chýbajú, ktoré sa ale nemal z čoho dodatočne doučiť. „Ministerstvo“ chce hodnotiť pri maturitnom stole vedomosti študentov, ale ono samé nevytvorilo študentom vhodné podmienky na to, aby tie vedomosti mali ako a z čoho získať. Ďalej ma zaráža, prečo existuje maturita zo slovenského jazyka a literatúry a maturita zo slovenského jazyka a slovenskej literatúry. Veď máme jeden štátny jazyk, ktorý by mali používať všetci občania Slovenskej republiky a preto by mala byť jedna jednotná maturita, aby nik nebol diskriminovaný. Teraz sú diskriminovaní študenti slovenských škôl, kde ak si prečítame témy maturitných slohových prác, tak pre slovenské školy boli zjavne ťažšie. V práci sa stretávam aj s mladými ľuďmi a je zarážajúce, ak za mnou príde 15 či 16-ročný stredoškolák a žiada si tlmočníka, lebo nerozumie po slovensky. Len by ma zaujímalo, ako sa s takou „skvelou slovenčinou“ dostal až na strednú školu. Možno chyba je tam, že sa na menšiny nekladú také isté nároky ako na väčšinu, pričom ďalej budú študovať na tých istých vysokých školách a keďže dnes na väčšine vysokých škôl sa nerobia prijímačky, ale prijíma sa na základe známok a sme znova pri diskriminácii- nie je jednotka ako jednotka.
    • Ninka Pinka
      Tak ale to je čo za hlúposť? Maturitné otázky sú stále, ale dávajú sa až na ústnych maturitách. Učebnice som nemala ani ja a to som už starší ročník a zmaturovala som aj bez nich. Dnes keď má človek prístup k internetu vyhovárať sa na absenciu učebníc je prinajmenšom smiešne. Ak nejaký študent často chýba, má si odpísať poznámky od spolužiakov. Ministerstvo neohodnocuje vedomosti, ale schopnosti ako sú čítanie s porozumením, schopnosť kreatívne riešiť problémy, výroková logika. Na tých musia študenti proste zapracovať sami, dobre vedia, že na tom je postavená maturita. No oni sa každý jeden rok čudujú, že maturita nie je o nabifľovaných vedomostiach, ale o logike ako naši cestári, ktorých každý rok v zime prekvapí sneh.
      • Ange111
        Máte milné informácie. Maturitné otázky k ústnym maturitám na gymnáziách nie sú. Na internete je veľmi veľa informácií a vybrať si z nich , čo je dôležité a čo nie je dôležité, čo budem potrebovať k maturitám a čo nie, čo je učivo strednej školy a čo už vysokoškolské, je dosť ťažké, nehovoriac o tom, že nakoľko dnes nie je cenzúra, tak na tom internete je aj veľa hlúpostí a mohli by ste sa naučiť aj bludy. Už z princípu študenti majú mať učebnice, čo ak niekto je sociálny prípad a nemá internet a dokonca ani počítač. Poznámky od spolužiakov - dcéra má s tým skvelé skúsenosti. Ak chce mať všetky poznámky, tak si musí požičať zošity minimálne od troch spolužiakov. Na čítaní s porozumením je postavená písomná čať maturity, ústna je o vedomostiach.
        • Ninka Pinka
          AK si myslíš, že ti dá niekto konkrétnu otázku vopred, tak sa veľmi mýliš. Tak to nefunguje ani na stredných odborných školách. Nikto nám nedal konkrétne znenie otázky, ale ak ti tvoje dieťa tvrdí, že nemá maturitné okruhy a nevie čo sa má učiť, tak klame. Ak zájdeš do akéhokoľvek knihkupectva, nájdeš tam kopu kníh pre maturantov, osobne odporúčam Zmaturuj z literatúry obe časti. Tam máš všetko. Na obsahy kníh ti postačí internet. Kto nie je lama a vie s internetom robiť, nemá problém si nájsť správne a relevantné informácie. Ak chceš, aby tvoje dieťa nevyletelo na vysokej po prvom semestri, tak nech sa to čo najskôr naučí, lebo bez netu sa vysoká študovať nedá. AK je niekto sociálny prípad, tak na to sú tu sociálne štipendiá. A že už z princípu má mať študent učebnice? No tak to sa máte na čo tešiť, keď pôjde vaše dieťa na vysokú. Študenti na západe častokrát učebnice nemávajú vôbec, lebo ich prácou je informácie si vyhľadať, či už v knižniciach, na internete, prečítať si povinné čítanie a pod. To len tu sú všetci tak zlenivelí, že chcú na literatúru učebnice. No a čo keď si musí požičať zošity od troch spolužiakov? Tak buď má retardovaných spolužiakov, a to je dôkaz veľkého úpadku gymnazistov, alebo sama nevie pracovať dostatočne s informáciami. BTW. všetci učitelia mavajú svoje poznámky, prečo neísť za nimi? "a čítaní s porozumením je postavená písomná čať maturity, ústna je o vedomostiach." Presne tak, a aj napriek tomu, že to študenti vedia, nepripravia sa na to dostatočne a potom fňukajú, že oni sa bifľovali a aj tak monitor nenapísali. Holt, to proste nie je o bifľovaní.
      • Seamon
        Orientacne som si presiel otazky s matematicky a slovenciny. A matematika bola vcelku ok (az na jednu nestastnu formulaciu), ale v slovencine bolo hned niekolko nedostatkov. Jeden uznali, ale minimalne dalsie 2 otazky su sporne. Pricom su to prave take nedostatky, ktore cloveka privadzaju k otazke - nakolko tieto zadania tvorcovia testovali. Je totiz mierne komicke, ked v ulohach, ktore maju byt o porozumeni textu a logickych uvahach su otazky, ktore prave tieto atributy nesplnaju..
  • Alegria

    Chyba je ...

    Nehovorím, že testy sú úplne ideálne, ale (moje myšlienky nesmerujú len k článku, ale všeobecne k tomu, čo sa o maturitách v poslednej dobe popísalo) ... - Decká sa neučia (Mám mamu učiteľku matematiky a to, čo deti zvládali pred 10 rokmi v pohode, dnes majú s tým problém. A tiež mám o 8 rokov mladšiu sestru a chodila chvíľu na to isté gymnázium ako ja, a mala z časti tých istých učiteľov. My sme tých učiteľov mali radi a nemali sme s nimi problém, učili sme sa, jej trieda s nimi často "bojovala".). - Rodičia (niekedy aj učitelia,) ženú dieťa za nejlepšími známkami, aj keď dieťa na to nemá. Veď trojka znamená dobrý, nie je to katastrofa. Často, keď má dieťa horší prospech, sa to dáva za vinu učiteľovi alebo osnovám alebo stupnici známkovania (a potom rodičia miesto toho, aby riešili problém so svojim dieťaťom, sa vyhrážajú učiteľovi). Prečo by mali mať všetci nad 90% z testu? Pozrite si americké SAT a ACT, na horných 10% bodovania dosiahne cca. 1% študentov. - Ja som už 10 rokov po maturite a nemal som s tým testom zo slovenčiny problém. Plný počet som nemal, ale ja som zo slovenčiny zmaturoval na 3, nebol to vôbec môj obľúbený predmet. Je tam časť otázok, ktoré vyžadujú, ak chce človek správne odpovedať, určité "nabiflené" vedomosti, ale tak je to aj v živote, niektoré veci si človek nevymyslí len tak, treba sa ich najprv naučiť. Zvyšok testu bol o porozumení. Keď sa na nás testovali budúce maturity, tak náše testy boli podľa mňa ťažšie, boli tam otázky, ktoré vyžadovali mať prečítané diela, o ktorých sme sa neučili, v tomto teste vôbec nevadilo, že som nič z toho, čo tam bolo použité, nikdy nečítal. - Vypočul som si aj nahrávku k testu z angličtiny a nepovedal by som, že to bolo niečo náročné, ale bol to ešte jeden z tých lepších prízvukov, čo človek môže v reále stretnúť :) Decká sú lenivé pri TV, filmoch a seriáloch rozmýšľať, všetko chcú minimálne s titulkami. Ja som ako malý pozerával ORF, lebo káblovku/satelit sme nemali a bolo to jediné rozumné, čo sa dalo v tom čase u nás chytiť na anténu, a naučil som sa celkom obstojne komunikovať po nemecky ešte pred tým, ako som mal nemčinu na 3. stupni. Ako viem, že s angličtinármi je to dosť mizerné a u nás sa učí hlavne gramatika a slovíčka, ale v dnešnej dobe internetu a digitálnych médií je smiešne, aby sa človek vyhováral na angličtinára v prípade takéhoto jednoduchého rozhovoru, ako bol v teste. Nikto od detí v teste nechcel, aby porozumeli írovi alebo škotovi po 6 pivách. Celkovo nerozumime, prečo by sa mali testy prispôsobovať učivu na každej škole, majú byť univerzálne a porovnávacie. Ak chce byť škola elitná a produkovať elitných študentov, tak nech pracuje na študijných plánoch, aby pokryli všetko, čo treba. Úprava testov problémy v školstve a s dnešnou mládežou nevyrieši.
  • včelička_480827

    Takéto maturity demotivujú študentov !

    Súhlasím s názorom, že maturita nie je iba o testovaní študentov, ako zvládli učivo strednej školy. A súhlasím aj s tým, že ich treba trochu potrápiť, aby sa na veci pozerali z rôznych pohľadov a s určitým nadhľadom. Mám doma tiež maturanta, takže vychádzam aj z vlastných skúseností a porovnávam, koľko sme sa na strednej škole učili my, a ako vyzerá štúdium dnes. Zdá sa mi však choré, keď maturanti pred písomkami - vychádzajúc zo skúseností a úloh z predchádzajúcich rokov - zastávajú názor, "Načo sa učiť? Je to zbytočné. Zase to bude sazka-športka...", atď. A vlastne nakoniec majú aj pravdu. Aj tohto roku sa to potvrdilo. "Odborníci" z VÚCEM-u majú na prípravu testov celý rok a nakoniec v snahe vymyslieť "Ameriku" to dopadne tak, že spôsobia zbytočné rozčarovanie, nedôveru vo vlastné schopnosti, bezsenné noci a chaos v hlavách nielen žiakom, ale aj pedagógom, aj rodičom. Písomky majú vlastne na maturantov nie motivujúci, ale DEMOTIVUJÚCI vplyv. K čomu im je poctivá príprava, keď úlohy sú úplne o niečom inom! Pýtam sa preto, toto je dôstojné vyvrcholenie stredoškolského štúdia a motivácia pre ďalšie štúdium, či prácu? Kompetentní, spamätajte sa! Menej je niekedy viac!!!
  • galenos00

    Test zrelosti? . . .

    Naši maturanti mali preukázať čo je v nich. Ak učiteľský zbor viedol študentov k samostatnej práci s textom učiva, jeho porozumeniu a aplikácii v skúšobných testoch, nemali by mať problémy ani s maturitami. Druhá vec je to, kto zadal maturitné otázky. Opätovne sa ukázala stará bolesť v našom školstve. Riadi ho skupina tzv. odborníkov, ktorí už dávno vyšli z učiteľskej praxe a rozhodujú od zeleného stola. Niet sa čo diviť, že aj učiteľom na školách vstávajú vlasy dupkom nad nezmyselnými maturitnými požiadavkami. Mám v rodine 5 učiteľov a teda viem o čom hovorím a píšem. Vráťme do školských lavíc viacej samostatného zmýšľania a nebojme sa povoliť priestor pre slobodné vyjadrovanie a názory mladých. Vedia dôkladne prekvapiť. Tu už nemajú miesto skostnatelé a konzervatívne metódy výuky. Doba bezduchého memorovania naučeného už dávno skončila.

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 968
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 399
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 545
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 343
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 058
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 014
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 689
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 344