SME

Diskusia k článku: Čaplovič dal slovenskému školstvu známku dva mínus

Minister vidí rezervy nielen vo financovaní školstva, ale aj v jeho nedostatočnej orientácii na prax.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
67 príspevkov

  • enzoxx
    2- haha. Podpriemer, čo urcite sme, si zasluzi vzdy max. 3mega. A pri financovani za 4- (najhorsi v EU) je aj 3- zazrak za ktori vdacime este tomu malu schopnych ucitelov, ktori ucia skor z presvedcenia a zadarmo (almuznu).
    • kultivovaneokradat1

      je to normalne

      vsak vysokoskolsky vzdelani ucitelia maju nizsie platy ako sestricky, aj sestricky si tie platy zasluzia ale aby mali vyssie platy nez lekar alebo ucitel je obrovska deformacia v statnom sektore a je to len preto lebo si nechaju skakat po hlave. Ked SMER vie najst 16 miliard Euro na banky v grecku, taliansku ci spanielsku, najst zopar milionov na nasich slovenskych ucitelov Ficovi ktory nam sluboval istoty problem robit nebude, vsakze :)…. Treba Grekom poslat múku a cestoviny žiadné peniaze ako nám dali naši politici a napisali na obal že podpora EU že sa nehanbia. Slovákovi stači cesto Grekovi euro….. Alebo su vrecka cudzokrajnych bohacov vlastniacich banky Ficovi blizsie ako vrecka nasich slovenskych ludi co vychovavaju a ucia deti, takisto ako zapadni bankari a bruselsky byrokrati pan Fico vasu štedrost by si zasluzili aj slovenski robotnici, vodici, slovenske sestricky, dochodcovia, banici atd....tato suma by bohate stacila pre vsetkych slovakov aby sa mali dobre,mili slovenski poslanci ci slovač si nezasluzi tieto peniaze ktore chcete poslat do zahranicnych bank, koho vlastne zastupujete slovenskych obcanov alebo zapadnych banksterov?.... 30 rokov si tieto staty uzivali, my sme setrili, robili na nas pokusi z reformami, oddlzovali sme bankovnictvo a teraz chudobna slovac ma zachranovat ich socialny standard?!….my setrime a zodrate peniaze z obcanov slovenska zapredane strany sdku, smer, kdh a most a poslanecky zbor ktory podpori euroval v parlamente poslu peniaze do zapadnych bank...Preco nasa vlada a nasi vlastizradni poslanci nepomozu slovensku, naopak dusia slovač a peniaze posielaju zapadnym bankam? naco setrime ked vsetky peniaze idu do grecka,irska, portugalska, spanielska, talianska atd
      • komunistaa
        ... suhlasim a doplnim, ze ovce si vybrali cestu u nas a tych par %, medzi ktore sa radim na to doplatime az sa cely doserieme ...
        • quido5

          stádo vede vúl a končí osel ...

          len toľko.
          • AVP

            Neurazej domaci zvirata

            jsou cloveku prospesna. Na rozdil od byrokrata jsou schopna vykonavat lidstvu prospesnou cinnost. Horsi nez byrokrat je uz snad jen aktivni byrokrat. Ten nejen ze je neuzitecny ale primo skodlivy. Svymi infaltimnimi napady je schopen rozvratit i dobre fungujici spolecnost. A je to skutecne nase chyba, ze takovym lidem davame moc do rukou. Upozornuji, ze nemluvim jen o aktualni vlade a teto zemi.
          • fregata

            SME je už doma 30.4.12 skončila diskusia

            na "Piane" and "FREE SPEECH" sloboda slova.Ako hlboko SME klesli,keď si musíte zaplatiť za svoj názor na slobodnom internete za väčší poplatok mesačne 4 eurá/za diskusiu na SME"PIANO" ako stojí Váš internet.Je to ako nezmyselné výpalné vydavateľa a nenažratosť denníka SME s majiteľmi,lebo na reklamách zarobia toľko že diskusie majú byť zdarma aby to ľudia vôbec čítali čo za nezmysly vyprodukujú denne.Dnes už ako neplatič piana nemôže nik disjutovať a dávať príspevky.Toto už nie je slobodná diskusia ale diktatúra neslobody slova za peniaze a diskriminácia ľudí čo si nemôžu dovoliť ešte platiť extra balíčky za všetko,keď súradi že majú vôbec internet aj to nie zadarmo.Toto je cesta naspäť ku komunizmu.
    • 05

      sekol sa chlapec

      toto snád ani nemyslel vazne ved je to nezmysel ten v skole nebol asi 20 rokov nech ide na základky a na stredne ako to vyzerá kaslat teraz na VS ,m ktoré aj to je hrozne ale nie tak ako ZS a SS to sa začina studium a to ide dalej a nie je na čom stavať a učitelia uz fakt robia len za min pomaly a najma za presvedčenie a za chvílu budu makat len tolko ako ich plat pustí ved naco aby boli na posmech cela spol sa im smeje do očí deti ich nerespektuju rodičia nim pohrdaju tak o čom s a tu bavime a známka 2 to zo zadu ako v Rusku fuj hanba ale toto treba peniaze vo vrecku a mozog prázdny
  • TimmyA
    2- ? To iba ak hodnoti dnesnymi kriteriami na znamkovanie. Ak by to bolo kriteriami 80tych rokov myslim, ze by to bola taka pekna 4ka. Za posledne roky kvalita najma ziakov klesla katastrofalne. A skoly sa tomu prisposobili, kedze museli pre finacovane nastavene absolutne nezmyselne podla poctu ziakov.
    • PHansen
      No to uz sudruh zabudol, aku uroven malo skolstvo za jeho oblubeneho sociku?? Od toho ma dnes na mile daleko. Ked koncia stredne skoly ludia maturitou, co su pologramotni, nemaju zakladny prehlad a vedomosti, tak je to velmi ubohe. Naucit cloveka citat a pisat za x rokov skoly, dokonca aj strednej, by malo byt zakladom, aj ked si ja myslim, ze clovek, co nevie poriadne citat a pisat, NEMA na strednej skole vobec co robit. A su ich tam stovky, jedneho takeho mam prave doma. No a to, ze zmaturuje, som si isty, kedze ucitelia ho beru 4 roky na strednej za sponzora svojho platu a skolu skonci totalny ***** Takze naroky nasho sudruha su velmi prizemne, takto ten socializmus nikdy nevybudujeme, sudruh Caplovic.
  • lubos57

    ked caplovic chape gymple ako

    elitne skoly, tak nech ich nestavia na uroven trojrocnej ucnovky. ak mam rozne naroky na typ skoly, tak nech podla typu skoly nastavi aj system. - priemyselne a ucnovske skolstvo je zamerane hlavne na vychovu technicky zdatneho nizsieho managementu a vzdelanych specializovanych vyrobnych sil, tak nech aj podmienky pre vstup studentov na taketo skoly je podmieneny pravidlami pre tecnicku ci vyrobnu zdatnost. -gymnazia su chapane ako pripravka na VS, teda pripravka pre ludi, ktori neskor riadia systemy ci objavuju nove cesty a sposoby fungovania systemov, tak tomuto by mal zodpovedat aj system vstupu. ja si osobne myslim, ze by to mali byt prijímacie skusky a pohovory, z ktorych vyplynie schopnost studenta pokracovat na VS podla toho ci sa mu zameranie skoly paci a nie podla toho, ci sa tam diplom len rozdava. myslim, ze hodne VS, kde dostane diplom kazdy kto odsedi 75% prednasok, by zhavarovalo, lebo taki studenti, ktori na to nebudu odkazani pojdu urcite tam, kde uvidia uplatnenie pre seba aj potom ako dostanu diplom.
  • jajajajj

    Komunista a štbák na čele rezortu - hnus

    Komunista a štbák na čele najdôležitejšieho rezortu z pohľadu budúcnosti Komunista vyštudoval humanitný odbor ale dnešné deti musia ísť študovať techniku ináč budú stredné školy potrestané! To je naozaj logické myslenie Čo tak motivovať študentov aby išli študovať techniku? Ale samozrejme komunista len trestá! Hanbím sa za takého komunistického ministra Kedy konečne učitelia vidu do ulíc a povedia ministrovi čo si o ňom ako starej komunistickej štruktúre myslia!
    • Rigoletto
      A ako ich chceš motivovať? Veď po informatikoch, CNS programátoroch a podobných profesiách je neustály záujem, platy sú dobré, možnosť práce v zahraničí... A každý lezie na gymko práve preto, že tam NIE JE maturita z matiky = vie že ho skončí, urobí si titul na nejakej okresnej VŠ a ide do štátnej správy (alebo do Tesca v anglicku).
      • scholar
        Informatici a programátori majú šance len na gymnáziach s dobrou matematikou a informatikou veď si stačí pozrieť ako dopadli tohtoročné talentové skúšky z programovania na FIIT. Na prvých šestnástich miestach výlučne gymnazisti. Informatika sa učí aj na ostatných školách ale rozdiel je priepastný.
    • morpho

      vvyjdi aj ty a hanbi sa!

      Čaplovič má pravdu. Kvalitatívnemu hodnoteniu sa bránia súkromné a cirkevné školy, lebo vedia, že nespĺňajú kritériá a urobili si zo škôl len byznis. Súkromné školy sú diskriminačné pre talentované deti z nižších príjmových skupín, ktorých je na SK veľa. Preto nech štát na súkromné a cirkevné školy neprispieva. Štát by mal podporovať školskou politikou to, aby mali mladí absolventi väčšie šance na trhu práce hlavne v priemysle a poľnohospodárstve, vede a výskume, kde vznikajú hodnoty. Právnikov a podobných príživníkov až na čestné výnimky máme dosť.
      • eriaesta
        Prémium

        to si kde nabral,

        ze su diskriminacne voci socialne slabsim? Ved nas pan premier sa nechal pocut, ze jeho syn na elitnom drahom sukromnom gymnaziu neplati skoro nic, pretoze jeho syn je vynikajuci ziak. - k ostatnemu nema zmysel sa vyjadrovat, je to znoska nepodlozenych nezmyslov
      • jajajajj

        Sudruh mohol študovať čo chcel

        ale inym prikaže čo maju študovať! to je príznačné pre komunistické zmýšľanie aký prínos pre spoločnosť súdruh Čaplovič priniesol ako archeológ? • 1995-2001 SAV Bratislava, podpredseda • 1992-2001 SAV Bratislava, člen predsedníctva • 1986-1990 Archeologický ústav SAV Nitra, zástupca riaditeľa • 1986-1990 Archeologický ústav SAV Nitra, vedecký tajomník • 1980-1986 Archeologický ústav SAV Nitra, pracovisko Košice, vedúci oddelenia • 1969-1980 Východoslovenské múzeum Košice, vedúci historického odboru
  • eriaesta
    Prémium
    ako to vidí regulátor: - zredukujeme, zregulujeme, zakážeme, prikážeme: dostaneme deti aj rodičov do stresu, dôležitá bude len známka (lebo sa nedostaneš na gymnázium), škola bude založená len na externej (známkovej) motivácii komu sa nepodarí dostať dobré známky, šup s ním na učňovku alebo strojársku (elektrotechnickú...) strednú školu ako to vidí (neviem nájsť správny výraz: humanista? človek vychádzajúci z reality dnešnej doby?): - chceme technikov? naučme deti milovať matematiku, fyziku, chémiu! - učme ich objavovať, tešiť sa z učenia, učme ich učiť sa na vlastných chybách, učme ich, že chyba nie je zlyhanie, ak sa z nej poučíme, učme ich bez stresu z dosiahnutia známky, netlčme im do hlavy vzorce, ktoré potom musia tisíckrát prepočítať, učme ich riešiť reálne problémy, nie príklady pre známky: možno to bude trvať dlhšie (výmena učiteľov za takých, ktorí neučia ako pred 50 rokmi), možno to bude drahšie (dobrých učiteľov treba zaplatiť, pomôcky treba zaplatiť, nižší počet žiakov (aby sa dalo aj diskutovať) treba zaplatiť) - ale určite nás to dostane bližšie k fínsku ako externá regulácia
  • rasti.slav
    Blog

    neviete aký sa píše rok?

    že gymnázia sú pre elitu? nechápem, prečo potom máme toľko vysokých škôl, nech pekne vláda povie, že bude dávať na vysoké školy len pre 10% populačného ročníka, že ročne podporí iba 100 právnikov a 500 ekonómov a nemusí ani zvyšovať mzdy učiteľom... tie úplatky čo budeme brať za prijatie na výšku dovilia platiť aj multinilionársku daň (aspoň niektorým funkcionárom škôl...) a na stredných škkolách budú dostávať učitelia, aby dali dobré známky a zvýši sa aj odmeňovanie učiteľov na druhom stupni, lebo rodičia doplatia na priemer 1,5 .... že na gymnázium treba dokázať schopnosti ovládať teoretické poznatky? tak neviem kde žijem, ja som mal dojem, že na teoretické poznatky je v súčasnosti magisterské a doktorandské štúdium nie gymnázium,... jednoducho ak gymnázium je prípravou pre vysokú školu a na gymnázium má isť 50% popuklačného ročníka, je nezmysel mať v gymnáziách 10% populácie ... . celý systém sa posunul to, čo sa chcelo pred 30 rokmi od učňovkárov sa má chcieť od priemyslovákov, čo sa chcelo od priemyslovákov sa má chcieť od bakalárov, čo sa chcelo od nadstavbákov od magistrov a čo od inžinierov od doktorandov... PREČO? nie preto, že sú blbšie deti? nie svet je komplikovanejší.... my sme počítali 2 hodiny príklady, ktoré počítač vypočíta za 3 sekundy, čo priemyslovák kreslil mesiac, nakreslí počítač za 2 hodiny a potom musí makať ďalej ... nemuseli sme vedeiť počítače, internet, chápať blízky východ ani ameriku (amerika - zlo, sovietsky zväz dobro- to sa dalo ľahko naučiť...) rád by som vedel, či pán čaplovič ovláda internet, administráciu stránky, rôzne aplikácie na internete a v mobile, ktoré dnešná mládež ovláda bežne... akurát škola sa tomu vôbec neprispôsobila.-..
    • tulenik071
      Keď nenaučíš decká exaktne myslieť VČAS, už sa to nenaučia NIKDY. Uvažuješ nad tým, že tvoj "posun" je k horšiemu? Si zober, že hranica poznania sa posúva ďalej. Nerobím zázraky, aby som magistra blbšieho od socialistického doviedol na tú hranicu za 4 roky PhD., ak reálne nebude vedieť viac, ako absolvent spred 20 rokov. To, že niečo "spočíta počítač", nie je argument. Treba, aby ľudia vedeli aj to, ako funguje ten engine pod tým. To budeme o 100 rokov recyklovať knižničné podprogramy a funkcie a algoritmy a nebudeme vedieť, čo presne robia? A never tomu, že "v prípade potreby si to poznanie niekto z literatúry zrekonštruuje". Za mojich čias vedel programátor maturant algoritmy triedenia (vrátane výpočtu kedy je ktorý efektívnejší) či GEM, takže mal na čom stavať a nevymýšľal vymyslené. Dnes ti je reálne týpek na FIIT schopný znovuobjavovať shell-sort, lebo si ani nenačíta, že niečo také existuje. Tým, že rezignujeme na znalosť toho, čo sa deje pod fasádou "technológií", sa stávame nesmierne zraniteľnými. Doslova cvičenými opicami. A ani ten výkres nenakreslí počítač. Musí to naCADovať užívateľ (a trúfam si povedať, že aj tak treba software postrážiť, aby bolo všetko podľa normy). Počítač ešte nikdy za nikoho nič nevymyslel, a ani nevymyslí. Aj to chápanie politiky sa zdebilizovalo, presne opačne, ako to predosielaš. "Ovládanie aplikácií" = jazdenie myšou a klikanie na ikony, prípadne ťukotanie na touchscreene. To naozaj nie je žiadna odbornosť. V podstate mi po niekoľkotýždňovom pozorovaní týchto diskusií zo všetkého vyplýva, že "antičaplovičovci" sú tí, čo majú strach z toho, že neprelezú cez nároky, ako prvé riešenie ich napadá "podmaz" (čo potom projektujú že "o to ministrovi ide") a od vzdelania chcú, aby z nich urobilo cvičené opice. Lenže problém je, že to má fungovať presne opačne.
  • Iohan-Amos-Comenius

    Stredné odborné školstvo štyri mínus!

    Reforma stredoškolského vzdelávania sa nemôže uskutočniť bez niektorých zásadných krokov: -treba skrátiť povinnú školskú dochádzku na deväť rokov, kto po skončení základnej školy nechce študovať, nech neštuduje -10% absolventov ZŠ môže študovať na gymnáziách za splnenia celoštátne platných prijímacích kritérií s centralizovanou PRIJÍMACOU SKÚŠKOU s nestrannými administrátormi, ide o prípravu na štúdium na VŠ - 30% absolventov ZŠ môže študovať v SŠ štvorročný odbor podľa celoštátne platných prijímacích kritérií centralizovanou prijímacou skúškou - 40 % absolventov ZŠ môže študovať v SŠ trojročný odbor, najlepší môžu študovať nadstavbové dvojročné štúdium - 10% absolventov ZŠ môže študovať dvojročné odbory - 10% absolventov ZŠ nebude študovať nikde, lebo na ďalšie štúdium nemajú predpoklady, postačuje im zaškolenie. Zamestnávatelia a ich spolky AZZZ, SOPK, SŽK.. cez VÚC a krajské rady pre odborné vzdelávanie stanovia, koľko abslovemtov ZŠ a do akých odborov žiadajú zamestnávatelia prijať (UŠ ŠTYRI ROKY TO MAJÚ ROBIŤ!). Takže v štátnych školách vôbec nepôjde o slobodný výber štúdia. Meranie úspechu alebo neúspechu výchovnovzdelávacieho procesu strednej odbornej školy uplatenením sa jej absolventov na trhu práce je nezmysel. Lebo v prvom rade treba zistiť, či sa abslovent SOŠ uplatnil v odbore, ktorý vyštudoval, a či v tomto odbore aj zotrval a ako dlho. Ministrom školstva stanovené kritérium na meranie úspešnosti SOŠ, a teda i výšky financovania, je nevykonateľné v regiónoch s dlhoročnou nezamestnanosťou. To vari znamená, že SOŠ na južnom, strednom a východnom Slovensku sú odsúdené na zánik? Minister školstva vychádza vo svojom názore z chybného predpokladu, že pracovných miest je dosť, chýbajú len zamestnanci so správnou kvalifikáciou. Ibaže pán minister sa veľmi mýli. Je všeobecne známe, že je dopyt po rôznych odboroch spracovania kovov, či už na Slovensku alebo v okolitých krajinách. V našom okrese je nezamestnanosť už veľa rokov okolo 20%.V našej škole máme trojročné a štvorročné učňovské strojárske a elektrotechnické odbory od výmyslu sveta. Už nejde o budúcich robotníkov v zamastených montérkach, ide veľmi často o robotníkov, ktorí budú pracovať na CNC strojoch. Ibaže žiakov sa do týchto odborov hlási veľmi málo. Preto sa niektoré odbory už niekoľko rokov ani len neotvorili. No a tie, ktoré sa otvorili, majú veľký problém s kvalitou žiakov prichádzajúcich zo základných škôl. Lebo treba to povedať priamo: 75% týchto žiakov prichádzajúcich zo základných škôl do trojročných učebných odborov má v skutočnosti nedostatočný prospech už v základnej škole. Ich kompetencie by ich za normálnych okolností predurčovali na štúdium dvojročných odborov. Niektorí z týchto žiakov by ani nemali študovať, lebo na to nemajú predpoklady. Veď pred 25 rokmi bolo úplne normálne, že časť žiakov končila základnú školu vo ôsmom, siedmom, ba i šiestom ročníku! Vari sú dnes všetci schopní prinajmenšom štúdia v štvorročných študijných odboroch SOŠ s maturitou? Ja som presvedčený, že za posledných 25 rokov sa situácia v tomto smere nezmenila, myslím si, že sa zhoršila. Ako je potom možné, že takmer každý má maturitu? LEBO SOŠ SÚ FINACOVANÉ PODĽA POČTU ŽIAKOV, rohoduje kvantita a nie kvalita. Výsledok tejto fatálnej deformácie SOŠ spoznáte na vlastnej koži na kvalite remeselníkov, ktorých služby budete potrebovať. Teda, ak nejakých "odborníkov" zoženiete! Lebo z absolventa základnej školy s nedostatočným prospechom spravidla ŽIADNY KVALITNÝ REMESELNÍK NEBUDE.
    • rasti.slav
      Blog

      horšie vízie ako čaplovičove ...

      som si myslel, že neexistuje ... ale vídím, že som sa mýlil... ešte, že nie si minister ty.... a to prečo si myslíš, že na cnc strojoch má robiť učňovkár? prečo to nemôže byť bakalár? to je predstava z roku 1950, že robotník je človek čo chodil do školy 9 rokov ... a už za čias klementa gotwalda platilo, že existuje nejaká ta vrstva tuším lumpenproletariát, teda robotnícka vrstva platených odborníkov, od ktorých sa vyžadovalo oveľa vyššie schopnosti a vedemosti ako od kopáčov (napr. typografi museli ovládať techniku, jazyk aj manažment... ) a teraz táto robotnícka vrstva bude mať bakalárske vzdelanie ... no a čo... svet sa nezrúti a podnikom to prospeje....
      • Iohan-Amos-Comenius

        O tvojej vízii sme sa nedozvedeli nič.

        Som dosť prekvapený s reakcie, keďže by si mal byť vysokoškolský učiteľ. Tvoj spôsob komunikácie je však zvláštny, tvoja reakcia sa javí úsmevná, no v skutočnosti je tragická, lebo dáva obraz o tom, aký ľudia dnes môžu byť vyskoškolský učitelia. Diskutér TULENIK ti už tvoj omyly vysvetlil. Ja ho teraz doplním: Ty si zrejem už dávno, možno nikdy nebol v nejakom podniku. Lebo vedz, že dnes už aj malé výrobné firmy majú spravidla CNC stroje. Rutinnú prácu na týchto strojoch by mali zvládnuť aj kvalitní absolventi trojročných odborov a aj absloventi štvoročných odborov s odborným výcvikom. Nie je dôvod, aby mal zamestnanec bakalárske vdla nie. Podľa mňa je to zvrátenosť. (V USA žiadne stredné odborné školy ani neexistujú). Školstvo je o peniazoch a o ničom inom nie je a už ani nebude. Štúdium v trojročnom, resp. v štvorročnom odbore má svoju cenu. A nie je to málo. Táto investícia spoločnosti by sa mala aj vrátiť, a to po skončení príslušného štúdia. Je predsa ekonomickým nezmyslom spoločnosti investícia do bakalárskeho vzdelania pre bežnú prácu na CNC stroji. Lebo v našej škole máme na takúto prácu plne postačujúce štúdium: štvorročný študijný odbor mechanik strojov a zariadení. Ja celkom chápem tvoju obavu, súc vyskoškolským učiteľom ti iste ide o tvojich žiakov, o tvoje peniaze, však i ja mám rovnaké ciele. Ibaže treba sa vec pozrieť objektívne: je ekonomickým šialenstvom spoločnosti, aby v pokladni NAY sedela dievčina s titulom Bc. a aby predavači medzi regálmi mali maturitné vysvedčenie. Lebo v našej škole máme na takúto prácu plne postačujúce štúdium: trojročný učebný odbor predavač.
        • tulenik071
          Ešte by som doplnil, že za socializmu sa na CNC stroje pripravovalo na priemyslovke, predsa len to chce vyšší level ako umastené modráky. Oprava: lumpenproletariát bola/je časť populácie, ktorá "sa na to môže vytoto" a spočíta si, že sa bude radšej živiť poberaním dávok (v skutočnosti je to zložitejšie, lebo obsah sa od Marxa poněkud zmenil - za "relatívne raného Marxa", napr. keď písal Manifest, ešte niečo ako sociálny systém de facto neexistovalo, na druhej strane, podobné skupiny nájdeme už v antike - v podstate to boli určité "vydelené skupiny", ktoré si samy pomôcť nemohli, napr. slobodní roľníci, ktorí prišli o pôdu rôznymi "deformami" a pod.).
          • rasti.slav
            Blog

            lumpen proletariát beriem...

            nevedel som si spomenúť na správny názov .... ale komunisti nemali v láske kvalifikovaných robotníkov, lebo často sa ich postoje podobali skôr postojom inteligencie ako robotníckej revolučnost - mali o čo prísť.... rozhodnutie o tom, kde kto bude stáť je iba otázka sociálnych záujmov štátu.... aj sestrička so strednou školou a prirodzenou inteligenciou ovláda často medicínu lepšie ako začínajúci absolvovaný medik... nejedna šikovná asistentka a referentka je šikovnejšia právnička ako právnici akurát vo výrobe máme dojem, že pre vysokoškoláka tam nie je robotnícke miesto... takže ja som za zjednotenie - právnik bude ten, kto má školu alebo 20 rokov praxe v právnych činnostiach a robotník bude ten, kto má strednú školu alebo stredná škola bude rozširovať všeobecný odbodný pohľad na svet pre takmer všetkých a odbornosť sa bude získavať na bakalárskom štúdiu...
    • NinaPina
      Základnou chybou v tvojom uvažovaní je, že si myslíš, že vieš predpovedať budúcnosť. Ani len najlepší sociológovia, politológovia, prognostici a štatisti ti nepovedia, aké profesie bude treba o 10 rokov. Veď sa len pozri na terajšie fluktuácie trhu. V jednej chvíli sú strojári najžiadanejší, príde kríza, Nemecko prestane nakupovať naše tovary a zrazu sa prepúšťajú strojári. Trendom je výrobu odsúvať na východ, do Číny, takže tá kopa strojárov a technikov nám môže byť o 10 rokov úplne zbytočných. Čína sa môže rozpadnúť a možno ich bude treba viac. To ale nikto nevie s jednoznačnosťou povedať, lebo tu nie je socializmus a centrálne plánovanie ekonomiky. Preto jediný spôsob ako skvalitniť školstvo je: -Prestať financovať odbory na bývalých SOU štátom a vôbec ich inštitucionalizovane vzdelávať. Firmy si majú svojich robotníkov a remeselníkov zaškoliť sami. Kaderníčky, vyzážistky, kozmetičky a pod. tak tie môžu absolvovať kurz. -Zvyšok základného a stredného školstva sprivatizovať a spoplatniť, pričom vytvoriť funkčný systém prospechových štipendií. Trh si už sám zreguluje, ktoré školy budú kvalitné a ktoré nie. Zamestnávatelia si nemôžu od štátov objednávať absolventov ako nejaký tovar. Za prvé, je proti ľudským slobodám nútiť študovať niekoho, čo nechce, za druhé, zamestnávatelia nemôžu garantovať že toto pracovné miesto bude o 4 roky k dispozícii a nemôžu ho garantovať na celý život absolventa. A prečo? Nie sme centrálne riadená ekonomika, sme slobodný trh, ktorý neustále prežíva krízi a obdobia blahobytu, vedecko-technický pokrok je veľmi rýchli a nie sme schopný odhadnúť ani len na rok, koľko bude treba jednotlivých profesií. "Lebo z absolventa základnej školy s nedostatočným prospechom spravidla ŽIADNY KVALITNÝ REMESELNÍK NEBUDE" Toto nie je pravda. Podľa kognitívnych schopností sa nedá určiť remeselná zručnosť. Šikovný remeselník môže mať aj mentálnu retardáciu prvého stupňa. Som si istá, že aj menej vzdelaný študent môže byť veľmi šikovný. K vysokoškolskému vzdelaniu len toľko, že vzhľadom k svetovým trendom, nemalo by sa vzdelanie príliš špecifikovať, práve naopak, mali by sa produkovať flexibilný zamestnanci s medziodborovými vedomosťami. A to by sa malo aplikovať aj na stredných školách. Je jednoduchšie naučiť ľudí robiť robiť viac vecí, než pracne vyučiť každého na konkrétnu vec a potom pri nejakej zmene na trhu si búchať hlavu o stenu, že sme v minulosti zle rozhodli.
  • Carolina del Norte

    Svet caka zmena

    Zaciatkom 19, storocia boli viacere strajky proti zavadzaniu robotov do vyrobneho procesu, kedze robotnici mali strach o pracovne miesta. Co si myslite o robotizacii a efektivite vyrobneho procesu v buducnosti s ohladom na potrebu pracovnej sily? A ako to bude vplyvat na potrebu pracovnych sil v roznych sektoroch spolocnosti? Pocas krizy (ktora zdaleka neskoncila a podla mna pojde az za rok 2020) takmer vsetky v sucasnosti ziskove spolocnosti prijali viacere uspory, ako napr. modernizaciu a zefektivnenie vyroby, co prinieslo aj znizovanie pracovneho stavu (alebo jeho ciastocny presun do krajin s nizsimi nakladmi, ako napr. Cina a India). Ja osobne vidim len velmi malu sancu na to, ze v sucasnosti (nasledujucich 5-7 rokoch) sa firmy odhodlaju masivne prijat prepustenych zamestnancov naspat, kedze to by predpokladalo rast spotreby verejneho sektora. A ti, ktori volne pracovne miesto ziskaju, budu musiet uspesne obstat v riadnej konkurencii, ak sa k tomu prida aj takmer nevycerpatelna konkurencia z Azie a Indie. To by mala byt poriadna motivacia pre slovenskych studentov, nielen tych v tinejdzerskom veku, ale aj tych, co si budu musiet vcas uvedomit potrebu celozivotneho vzdelavania v ich dospelom veku. Niekto uspesne vychoval "rozumnych spotrebitelov a danovych poplatnikov" k tomu, ze rast HDP v buducnosti je neudrzatelny. Ak je to pravda, potom aj rast verejneho dlhu a inflacie je neudrzatelny. Poznamka/hypoteza k nadpisu prispevku "Svet caka zmena". Mozno mlada generacia ma predstavu, ze bude platena za to, ze sa narodila. :-)
  • MarekBB1

    Umelé podporovanie technických VŠ

    je absolútny nezmysel. Chceme to robiť preto lebo tu teraz máme Samsungy a pod? O dva roky sem môže prísť megavýrobca liekov a budem mať málo famaceutov atď. Pre VŠ by bolo najlepšie urobiť nasledovné: - úplná zmena spôsobu akreditácie, ktorá by mala bzť realizovaná akreditačnými európskymi autoritami (outsoursing), alebo zostavením zoznamu nezávislých autorít(zo SR a Európy) z ktorých si VŠ vyberú osoby ktoré ich prídu akreditovať. Následne by mal yzť zostavený ranking slovenských VŠ a univerzít s rozdelením škôl na univerzity, VŠ a lýceá alebo niečo podobné. Potom treba riešiť financovanie napríklad balíkmi s koeficientamni 2-1-0,5 (u-vs-l) s definovaním limitov pre všetki tri kategórie vo vzťahu k stupňu vzdelania, ktorý je možné na škole realizovať a k iným determinantom - napríklad peniazom na vedu a výskum. Je to asi podobný systém ako chcel zavieť Mikolaj, ktorý však absolútne nezvládol spôsob akreditácie, ktorý je u nás dlhodobo zaostalý a zastaralý, založený na osobných vzťahoch členov AK ke vedeniam univerzíta a na rôznych sympatiách či antipatiách, alebo dokonca na boji o študenta pokiaľ je člen AK zo školy, ktorá je vo vzťahu k akreditovanej škole konkurentom..
    • rarasok
      Myslim, ze ide nie len o Samsungy, ale aj o rozvoj vlastneho slovenskeho podnikania, bez technicky vzdelanych ludi firmu, ktora nieco produkuje, proste nezalozis. Bez technicky vzdelanych ludi su akekolvek masy dalsich vysokoskolakov uplne zbytocne, lebo ich nemas z coho zaplatit. Iba vyspela bohata krajina si moze dovolit luxus humanitnych vied - vlastne je to znakom jej vyspelosti. Opacne to neplati, davom absolventov humanitnych vied bohatu krajinu nestvoris (spicka "humanistov" je samozrejme vzdy potrebna pre zdrave fungovanie spolocnosti). Farmacia, biologia atd samozrejme tiez patria k vedam, ktore mozu nastartovat slovenske podnikanie ci uz samostatne alebo interdisciplinarne s technickymi vedami. S akreditaciou suhlas, ale stale je to iba prvy krok...
      • NinaPina
        Slovenský investori nikdy nebudú mocť budovať také fabriky ako Samsung, Kia a pod. Malé a stredné podnikanie je u nás založené na službách, potravinárstve, určite nie na technických odboroch. Nanajvíš IT sa dá viesť na Slovensku ako malé a stredné podnikanie. Slovensko vždy zostane závislé na externých investíciách. Jedine, že by sa Slovensko nejako vyšpecifikovalo na nejaký produkt, ale to by nemohla každá vláda zrušiť všetko tej predchodzej.
    • rasti.slav
      Blog

      ĺepšie je nechať to na školách...

      súhlasím s kritikom administratívnych systémov podpory vysokých škôl.... nechápem prečo niekoho nenapadlo to dať na rozhodnutie škôl... teda povedať od roku 2015 pôjde 50% peňazí na univerzity a 50% na vysoké školy... vysoké školy budú posudzované takto (napr. efektivita a kvalita vzdelávacieho procesu) a univerzity takto (napr. vedecké výstupy, svetovosť výsledkov a podobne) a potom by ste videli, koľko univezít by si spočítalo, že univerzitami vlastne nie sú a koľko škôl- fakúlty by zostalo v tejto rovine...
  • Buško
    Ja som sa s trojkami s fyziky a matematiky v pohode dostal na gymnázium. To som tiež prešiel v pohodičke zo štvorkami z fyziky a trojkami z matematiky. Proste ma tie predmety nebavili a vedel som, že sa budem orientovať humanitným smerom. Preto som z ostatných predmetov mal 1 a 2. V čom je problém? Gympel predsa nie je o tom, že ho prejdem s čistými jednotkami zo všetkých predmetov. Študent gympla by mal vedieť už od prvej triedy čo ho baví a ako sa bude orientovat - to je môj názor. Ja som mohol nejakú fyziku, čo sme mali s pošahaným učiteľom ošťať. Podobne to bolo aj s matikárkou, ktorá vôbec ale vôbec nevedela matematiku naučiť - však jej obrazom bolo, že polovica triedy mala trojky a ona s tým nič nerobila. Tak načo si lámať hlavu... Treba mať svoj cieľ a človek sa môže vykašlať na nejaké reči - gympel ako elitná škola - toto sú tak výkalové reči rádoby politikov a ministrov školstva ako je tento pán Čaplovič...
    • Carolina del Norte

      Vidiet "Beyond the horizon"

      ...Študent gympla by mal vedieť už od prvej triedy čo ho baví a ako sa bude orientovat... Vyzera to, ze mlada generacia na Slovensku je rozumnejsia, vyspelejsia a ovela skor a lepsie pripravena do zivota, ako som si to zo zamoria myslel. Jedna lastovicka este jar (nieto leto) nerobi, ale zaznamenal som ju. :-)
    • Carolina del Norte

      Vidiet "Beyond the horizon"

      ...Študent gympla by mal vedieť už od prvej triedy čo ho baví a ako sa bude orientovat... Vyzera to, ze mlada generacia na Slovensku je rozumnejsia, vyspelejsia a ovela skor a lepsie pripravena do zivota, ako som si to zo zamoria myslel. Jedna lastovicka este jar (nieto leto) nerobi, ale zaznamenal som ju.
    • barrock
      a) Vacsina studentov gympla ani v š rocniku nevie co ho bavi - teda okrem piatkov v baroch b) A co urobili tvoji spoluziaci, aby nemali tie trojky, Lebo dnes je moda "tu som, tu ma mate, naucte ma!" c) Gympel je elitna skola tym, ze z nej vacsina ma ist na vysoke skoly. Kedze kvalitnu VS zvladne asi 10-15% populacie, tolko ludi by malo ist na gympel. Samozrejme pri dnesnej kvalite VS staci mat gympel na urovni 9. rocnika ZS. A to aj cast z nich ma.
    • lorenzo_m
      Nechtiac si vystihol problem celeho skolstva od ZS do VS - "však jej obrazom bolo, že polovica triedy mala trojky a ona s tým nič nerobila" Do polovicky 90. rokov by ste z gympla leteli, vlastne by ste sa tam ani nedostali a na vase miesta by isiel niekto kto to zvladne aj pri uciteloch polokretenoch na 1. A este by ste doma tak dostali, ze by ste sa gympel uz v zivote nepozreli. Ked je dnes polovica triedy dementna (lebo prijmacie konania su nastavene pre dementov), tak to je chyba ucitela a ten aby nebol kazdy mesiac od riaditela kefovany, da aj najvacsim dementom 3. Ucitel ma pokoj, skola je spokojna, rodicia krochkaju blahom a studen si uziva pocit dokonalosti (az do momentu prvej facky od reality - po vstupe na trh prace).
  • oscilokokcin

    neviem, čo tu furt omieľajú

    gymnáziá - na nich vzdelávací systém nestojí a keby ich hneď všetky zrušili, nič sa nestane... Na VŠ humanitného smeru som(absolvent gymnázia 1987) mal spolužiakov z rôzneho spektra SOŠ a pri mierne zvýšenom úsilí dobehli jazyky bez problémov - dôležitá je výbava, čo človek dostane do vienka pri narodení...
  • reda

    ... ľudia boží, vrátane ministra,

    skúste po kvapkách, celkom pomaly pochopiť, ani fínsky model, ani premianti na gymnáziách, ani preferovanie technických zameraní, ani likvidácia smiešnych vysokých škôl, ani, ani ..., nepomôže. Žumpu treba vyčistiť, to je alfa aj omega nielen v školstve, v každej sfére života tejto spoločnosti. Očistu nie je možné dosiahnuť tými, ktorí sa na marazme najviac podieľali. Išli by proti sebe, čiže zostane len pri známom, osvedčenom vajataní, ktoré umožňuje v kľude a pohode prežiť, aj bez kreditu, s množstvom prázdnych vyhlásení, ku ktorým budeme viesť zápalisté dišputy ...

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  2. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  3. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  4. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  5. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  6. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  7. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  8. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 632
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 609
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 6 948
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 842
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 795
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 772
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 617
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 570