SME
Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený
Táto diskusia je už uzavretá. Už do nej nie je možné pridávať ďalšie príspevky. Viac informácií

Kamionista: Na Slovensku ma nik nezaplatí (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

PEKNÝ ROZHOVOR

Nie som vodič kamiónu, nejazdím veľa a o autách viem najviac asi vďaka relácii Top Gear (kde si z kamionistov neraz vystrelili...:))) ale páči sa mi prístup tohoto človeka. Keď nie som spokojný so svojou prácou, platom postavením, celkovými podmienkami atď.., tak s tým niečo robím resp. sa to aktívnym prístupom snažím zmeniť a nenadávam iba v krčme pri pive na židov, maďarov, Fica, Dzurindu (vyberme si)...
 

ja

som dlhe roky pracoval ako spediter, moj tato je kamionista v jednej vacsej kamionovej spolocnosti.
mozem potvrdit ze tie veci v tom clanku su doslova pravdive a aj do pismena - zial.
tato pracuje este v jednej z tych serioznejsich firiem, samozrejne plat je minimalka a diety /samozrejme ze podla odjazdenych kilometrov/. Ale je rad ze ma aspon vyplatu na cas.
 
Hodnoť

Za komančov som mal kamoša,

ktorého otčim jazdil na Západ, vtedy sa im hovorilo "tiráci". Nosil nám platne s dobrou hudbou. Závideli sme. Proste deti. Nebolo to bežné (aj taxikári boli v Bratislave iba dvaja, ktorí mohli chodiť do Viedne - jedného som nabúral pri záverečných skúškach v autoškole, keď si schovával zlaté mince pod sedadlo, pod prístavbou SNG :) Ten sa mi neskôr "poďakoval" :-) )

Je to asi ako vo všetkom: Najväčšími nepriateľmi Slovákov sú Slováci (vraj to povedal Ľudevít Štúr). Keď sem po prevrate prišla istá firma (medzi prvými) stopol jej slovenský partner slušné platy pre tunajších slovami: Prosím vás, prečo? Tu sú ľudia navyknutí na menšie mzdy.

Veľa zaujímavého som sa dozvedel. Vďaka pán Čurma!
Vďaka, Karči!
 
Hodnoť

robím vonku aj ja....

nehoráznosť výpaľníckeho štátu mi už za to nestála...
 
Hodnoť

 

Este by ma zaujimalo, ci je pravda, ze sa kamionisti dopuju koksom
 

Pri tych prijmoch?

Dost nepravdepodobne...
 
Hodnoť

 

Zaujímavý rozhovor. Niektoré príbehy vodičov kamiónov, ktoré som si vypočula, boli veľmi smutné.
| 185 anova
 
Hodnoť

Trufol by som si povedat skutocny dovod

Preco sa kamionisti nedozaduju lepsich podmienok. Je pomerne velka nezamestnanost. Darmo si moze kamionista dovolit vyskakovat, ked vie, ze na jeho miesto caka dalsia hromada vodicov.
Stale tvrdim, ze na slovensku doplacame na slabu znalostnu ekonomiku. Ekonomiku tahaju kompletovacie firmy a teda sa na zamestnancov nekladu velke naroky. Staci nechlastat velmi a chodit nacas do roboty. Potom to vyzera ako povedal bloger - zapajat zlty kablik do konektora 8 hodin denne. Na palicu. Kazdy kto ma v hlave trosku viac, ide na zapad. Curma je dobry priklad.
 
Hodnoť

Ludsky rozhovor

uz som sa obaval, ze to bude nejaky prvy april, lebo na prvej fotke mi pripomina ten pan Mannyho z Black Books, ale vdaka Karolovmu rozhovoru som sa konecne dozvedel, preco nejdu vsetky kamiony pekne v rade za sebou. A tiez, preco sa ako najvacsi hnupi spravaju madari a este vychodnejsie narodnosti - su zrejme pod vacsim existencnym tlakom nez zapadni vodici.

V otazke predbiehania uplne suhlasim s p. Curmom.
 
Hodnoť

Včera večer som reagoval na tento

príspevok a zrejme moderátor usúdil, že je nevhodný. Neviem ako inak poslať správu moderátorovi, tak to skúšam týmto spôsobom. Sú to Vaše noviny a Vaše pravidlá, neostáva iné, len to rešpektovať. Alebo prestať čítať tento portál. Ak však uverejníte názor iba jednej strany, je to nanič. Problém je oveľa širší. Dopravcovia a kamionisti nikdy nebudú na tej istej strane "barikády". Tak, ako ani redaktor a majiteľ novín. Výpovedná hodnota takéhoto článku je potom možno 50%-ná.
 

...

Tak snad sa Karol ozve a vysledkom bude mozno rozhovor zo strany dopravcov.
 
Hodnoť

 

Toto sú články, príbehy ktoré mám rad - škoda, že sú na SME len párkrát do roka.
 
Hodnoť

 

Sociálna vláda like FICO by sa pri tomto mohla naštartovať a začať niečo konečne robiť.
 
Hodnoť

 

Zaujímavý rozhovor, o mnohých veciach som netušil.
Keď som bol malý, za hlbokého komanča, aj môj otec bol kamionista a keď sa pred cestou po naložení prišiel domov nabaliť a rozlúčiť, vždy mi na jeho bielom Volve impomovala tá modrá tabuľka TIR. Keď mal cestu len po ČSSR, cez prázdniny ma občas vzal so sebou, mal skvelého kolegu, závozníka. Bavič a kamarát. Rád na tie časy spomínam.
Dnes je to pre kamionistov evidentne oveľa, oveľa ťažšie.
| 196 lanoes
 
Hodnoť

Mám v rodine kamionistu

má 55 rokov a desí sa výšky dôchodku, pretože dostáva minimálnu mzdu + diéty.
To sedí presne s článkom.
Nechápem ako je u nás možné takto šialene okrádať ľudí, čo poctivo makajú!
Je najvyšší čas, aby štát s týmito praktikami prepravných firiem zatočil.
 

 

Môj otec niekoľko rokov dostával iba minimálnu mzdu a dohodnutý zvyšok dostával v hotovosti na ruku. Dôchodok bude tragický, ale nemohol s tým nič robiť. Mohol byť rád, že má prácu. A to nebol iba jeden zamestnávateľ, bolo takých viac. Situácia je na Slovensku veľmi zlá.

Išlo o prácu v hoteliérstve.
 
Hodnoť

...

bohužiaľ ale ten správny záchranca Slovenska bude musieť všetko naštartovať od nuly - všetky zákony, od ústavy všetko od začiatku s dôrazom na slušnosť, morálku... A vlastne budeme potrebovať nejakú ústavu morálky
| 126 scott
 
Hodnoť

 

Pozrime sa na to takto: Po páde komunizmu sme mohli Západu ponúknuť jediné: dampingovú prácu. Naše firmy, v drvivej väčšine, boli totálne podkapitalizované, západným už nemali čím konkurovať, stratili sme trhy. Ešte aj tie závody, ktoré sa dali predať sme rozdali vlastnej novovzniknutej "kapitálotvornej vrstve" ktorá však nemala žiaden významnejší vlastný kapitál, preto si ho požičala (a nevrátila) do bánk, ktoré následne skolabovali - až následne sme banky sprivatizovali západným bankám, rovnako ako niektoré významnejšie firmy, ako energosústava, tranzit plynu, a pod. Podnikatelia v autodoprave vznikli v prostredí, kde sa nemali ako dostať ku kapitálu, jedine privatizáciou, lenže to samozrejme neznamenalo, že by sa dostali k hotovosti. Preto dlhé roky bol ich rast podporený najmä tým, že vyplácali svojim vodičom len to, čo nevyhnutne museli a keďže okrem minimálnej mzdy im museli vyplácať aj cestovné náhrady, ktoré so sebou neniesli žiadne odvody, tak je len jasné, že pre dopravné firmy bolo lacnejšie uprednostniť vyplácanie cestovných náhrad (prípadne vreckového) a nevyplácať vyššiu ako minimálnu mzdu, keďže tá so sebou prinášala pre zamestnávateľa ďalšie náklady. V prostredí, ktoré je nezdaniteľnými cestovnými náhradami tak pokrivené je len logické, že pokiaľ by to nejaká firma chcela robiť inak, má problém, resp. má konkurenčnú nevýhodu, pretože aby dala vodičovi napríklad 1000 eur v čistom, je zrejmé, že jej náklad na vodiča je podstatne vyšší ako keby mu dala vyššiu mzdu a z tej ešte platila odvody. Zároveň, ak by mal vodič možnosť si vybrať, či chce všetko zdanené alebo chce čo najviac hotovosti tu a teraz a nie niekedy v dôchodku, tak si 99 % vodičov by si pred 10 rokmi vybralo, že chce radšej 1200 teraz hneď a bez odvodov, ako 1000 s odvodmi. To, že ich to dostihne, riešia až potom, keď majú úraz, keď sa dostanú na dôchodok a pod. Je to poväčšine ekonomická negramotnosť slovenských vodičov, ktorá sa v poslednom čase zlepšila, ale vžite sa do situácie pred 20 rokmi, tých ľudí absolútne nezaujímali nejaké odvody, zaujímal ich cash. V tom čase mali "na ruku cca 5 násobne viac ako bežný robotník vo fabrike, keď rátame že si k tomu ukradli významné množstvo nafty ( o tom sa decentne v článku mlčí), doviezli tovar zo Západu s ktorým potom obchodovali, tak sa nám predstaví obraz v novom svetle. Za posledných 25 rokov vodič kamióna spoločensky upadol viac ako hociktorá iná profesia. To sa ťažko znáša, pravdaže.
Vrátim sa k tomu, že prečo slovenský zamestnanec dostane podstatne menej peňazí ako napríklad nemecký, francúzsky, belgický. Je to o sile kapitálu. My sme skrátka mali po 89 holé zadky, západné firmy mali kapitál. Nato, aby sa sem kapitál presunul ho bolo potrebné prilákať: vysokými výnosmi, úsporami nákladov, teda aj nižšími nákladmi na pracovnú silu, daňami, nákladmi na životné prostredie atd atd.atď. Inak by sem kapitál neprišiel, veď načo ísť do rizika ak tam nie je primeraný výnos, alebo nutnosť ušetriť náklady vzhľadom na trh? Skrátka tak to je. Komu sa to nepáči, môže si založiť vlastnú firmu, dať do nej peniaze a môže platiť zamestnancom koľko len chce, hoci aj 4500 eur ako v Belgicku či kde.
| 184 janmat
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Domov