SME
Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Fínski žiaci sú výborní, lebo nepoznajú stres (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Velmi velmi zaujimave citanie. Niektore veci mi prisli trochu divne, ale to je asi preto ze si to vobec nedokazem predstravit taketo jasne fungovanie skolstva.
 
Hodnoť

 

Pán Krajňák, zaujímalo by ma, aký je bežný počet žiakov vo fínskych triedach a či majú asistentov učiteľov.
 

 

Podľa prieskumu TALIS 2013 (OECD) pripadá v priemere 18 žiakov na učiteľa (priemer všetkých krajín zapojených do prieskumu je 24).
Asistentov majú, tu si o tom prečítaj viac: https://www.researchgate.net/p...
 

 

(Viem, źe si sa pýtal na iné - ale bežný počet žiakov v triedach som ešte nenašiel, bude to určite niekde v tých OECD správach, len sa mi to ťažko hľadá).
 

 

Ešte sa ťa opýtam na názor na túto situáciu: Učiteľ niekoľko dní pred písomnou prácou povie žiakom (povedzme ôsmakom, deviatakom), ktoré úlohy (presne, s číslami strán a cvičení) budú v zadaní - ide asi o päť cvičení, ktoré sa dajú napísať za 25 minút. Písomka skončí s priemerom 3,5, učiteľ sa dozvie, že cvičenia si z 25 žiakov doma pozreli piati - tí, samozrejme, dostanú jednotky. SÚ V STRESE? DÁ SA V TAKEJ TRIEDE NIEČO DOSIAHNUŤ?
 

 

No, v tomto prípade ide o ťaźký "mámnasalámizmus" žiakov. Nemal by som to hovoriť, ale presne s týmto sa stretávam na vysokej škole: niektorí nie sú schopní ani na hraničných 60 % napísať TEN ISTÝ test (zmenil som na ňom len poradové číslo).
Nešlo pritom o nič neriešiteľné - boli takí, ktorí to spravili na 95% - a boli to presne tí, ktorí na seminároch diskutovali, zapájali sa, chceli vedieť viac. Potom aj vedeli.
Neviem, takto vytrhnuté z kontextu sa mi to inak ťažko hodnotí. Ako sa tí žiaci zapájali do vyučovania? Len pasívne sedenie? Vo Fínsku je to dosť zriedkavý jav.
 

 

Mám pocit, že čím ďalej tým viac -násťročných žiakov stráca motiváciu niečo robiť, čo i len prstom pohnúť. Takže keď potom čítam, že naši žiaci sú stresovaní z množstva časovo limitovaných úloh a preto nedosahujú požadované výsledky, pripadá mi to zvláštne. Začína vládnuť pasivita v zmysle "veď nejako ten čas v škole presedím a potom sa mi začne skutočný život". Veľký vplyv na to má aj to, že tí ôsmaci, deviataci vedia, že sa dostanú v podstate na akúkoľvek strednú školu, prevláda ponuka nad dopytom. Podobne je to aj v ČR. Trojkári v pohode na gymnázium, a potom ich ty dostaneš na VŠ, a potom to tak aj vyzerá. Stratilo sa začleňovanie na stredné školy podľa výsledkov, schopností a záujmov - dvojročné, trojročné, štvorročné, priemyslovky, gymnáziá -teraz ide v podstate každý na maturitný odbor a študujú často odbory, v ktorých sa neuplatnia a potom ostávajú na krku svojim rodičom.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Domov