Požiadavky budú smerovať k zvýšeniu úrovne výchovy, vzdelávania a vedy a k zlepšeniu sociálno-ekonomického postavenia všetkých zamestnancov školstva.
Memorandum o školstve.
Najväčšie škody napáchal v slovenskom školstve zákon o školskej samospráve a zákon o financovaní školstva. Tieto dva zákony a nekoncepčné, živelné zriaďovanie súkromných škôl uvrhli slovenské školstvo do marazmu, v ktorom sa momentálne nachádza. Štát sa zákonom č. 596/2003 vzdal základných škôl a zveril ich samosprávam obciam a vzdal sa stredných škôl a zveril ich VÚC. Momentálne nemá ministerstvo školstva nad ich počtom a efektivitou žiadnu kontrolu, nemôže ani vymenúvať a ani odvolávať riaditeľov škôl. Zákon č. 597/2003 o financovaní škôl zaviedol financovanie škôl na žiaka, čím pri sústavnom poklese počtu žiakov vyvolal ruvačku medzi SŠ o žiaka, ktorú sprevádzal drastický pokles požiadaviek na vedomosti a zručnosti žiakov hlásiacich sa do gymnázií a priemysloviek a totálny prepad kvality žiakov učňoviek. Dnes vďaka normatívnemu finacovaniu gymnáziu zmaturuje tupec so solventným rodičom a výučný list dostanú aj negramotné indivíduum. Marazmus, v ktorom sa školstvo nachádza, sprevádza veľký počet malých základných škôl a ohromný počet stredných škôl s trojnásobne vyššou kapacitou než v skutočnosti treba. Na Slovensku je 2935 materských škôl, 2113 základných škôl a 868 stredných škôl. V základných školách študuje 450000 žiakov, to je cca 210 žiakov na školu. V stredných školách študuje 270000 žiakov, to je cca 300 žiakov na jednu školu. Počet učiteľov je približne 89-tisíc. Existuje asi 150 ZŠ, v ktorých je od 10 do 50 žiakov, a asi 50 SŠ s počtom žiakov pod 150. Také množstvo škôl, aké nám tu ako dedičstvo minulosti a ako dôsledok prepadu pôrodnosti zostalo, nemožno financovať, že je to ekonomický hazard. A čo bude po parlamentných voľbách a zostavení novej nasledovať? Radikálna redukcia počtu škôl a následne náležité vybavenie týchto škôl. Bude sa ale rúbať les, takže budú lietať aj triesky. Budú sa rušiť školy tak, že budú pripojené k iným školám a žiaci budú zvážaní autobusmi a iní žiaci budú bývať v internátoch. Základným problém ale je to, že MŠ a ZŠ zriaďujú obce a SŠ VÚC. Redukcia počtu škôl je preto zásadný politický problém na úrovni obcí a VÚC, lebo sa dotýka voličov. Kto zatne sekeru do redukovania počtu škôl, ten vlastne odštartuje školskú reformu. Duálne vzdelávanie tento proces na úrovni stredných odborných škôl môže urýchliť. Už teraz začínajú uprednostňovať rodičia absolventov ZŠ školy s duálnym vzdelávaní. Školy, ktoré do duálneho vzdelávania nie sú zapojené, skôr alebo neskôr skončia. O strednom odbornom školstve už bude rozhodovať trh práce, nie rodičia a nie žiaci. A to bude mnohých z vás veľmi bolieť. Kým nie je vykonaná racionalizácia počtu škôl, dovtedy nemá zmysel nalievať ďalšie peniaze do školstva a ani celoplošne zvyšovať platy učiteľom. Asi 5000 ich bude musieť školstvo opustiť.Spýtajte sa kde šutudujú deti prominento
Hoci kvalita slovenských škôl trpí najmä pre nedostatok peňazí v školstve a slabo zaplatených učiteľov, viacerých ministrov - rodičov sa tieto problémy netýkajú. O tom že vzdelanie je veľmi dôležité svedčí aj výber škôl politickými prominentami. Tak napríklad Ficov syn študoval na gymnázium Forel International School. Sulíkov syn zasa na elitnom bratislavskom Gymnázii Spojená škola Novohradksá a tak ďalej. Jednoducho povedané politici veľmi dobre vedia, čo pre deti znamenajú kvalitné školy... . . Im však stačí že ich deti sú na dobrých školách s kvalitnými učiteľmi ... už o Vás sa nestarajú ... .A deti?
Ale to je kapitalizmus v praxi. Sociálna nerovnosť. Nenarodil si sa do solventnej, zámožnej rodiny? Nuž tak máš smolu. Tak ti treba! Za tzv. neobmedzeným štrajkom učiteľov sú ľudia, ktorých deti nikdy neštudovali vo verejných školách, ale v súkromných školách na Slovensku alebo minimálne vo Viedni. Preto bol tento štrajk od svojho počiatku jedno veľké pokrytectvo. Myslíte si, že predstaviteľov ISU po pleci tľapkajúciKiska, ktorého decká chodili na súkromné a drahé školy, má nejaký záujem o obyčajnú učiteľku niekde v Ihľanoch alebo v Spišskom Štiavniku s prevahou rómskych žiakov? Milionárom a boháčom nezáleží na slovenskom školstve. Preto sa 90% učiteľov do štrajku nezapojilo. Ukázali, že vedia, že tu vôbec nešlo o ich platy, ale o moc.Úplne si to prekrútil
Prepáč ale úplne si to prekrútil , čo som napísal. Ja v tom nevidím žiadnu politiku, ale osobné zmýšľanie jednotlivcov. Ja chcem aby sa skvalitnili školy, zlepšil sa výber učiteľov, zlepšili sa podmienky pre učiteľov a žiakov atď. Mne je to úplne jedno ktorá politická strana to spraví.Vďaka pane,
že ste sa odvážil napísať pravdu!!!Diskusie, analýzy a až potom rozhodnutia
Je aj samotným učiteľom dostatočne jasné, akými zmenami má prejsť slovenské školstvo, aby sa mnohé v ňom "pohlo dopredu", zlepšilo, vrátane postavenia učiteľov? (Dôstojnejšie oceňovanie ich práce, skvalitňovanie podmienok ich práce i zvýšenie ich spoločenského kreditu.) Pre informovanie verejnosti - tak odbornej ako i laickej - chýbajú v najsledovanejších médiách diskusie - diskusie odborníkov navzájom, diskusie odborníkov s politikmi, diskusie odborníkov a politikov s laickou verejnosťou. Nie div, že časť verejnosti vidí v protestných vystúpeniach nespokojných učiteľov len túžbu po vyšších platoch. (Aj argument vyšších platov, ktorý je zo strany učiteľov opodstatnený, ostáva bez zdôvodnenia.) To, čo platí o učiteľoch, platí aj o nespokojných zdravotných sestrách. Diskutovať! A začať bolo potrebné už skôr. V súvislosti s chystaným podujatím - príprava memoranda - vyvstáva otázka, či memorandum obsiahne všetko dôležité, čo treba v školstve riešiť. (Aké diskusie, analýzy mu predchádzali?) Nejeden čitateľ tiež pri čítaní tohto článku žasne, koľko inštitúcií je kompetentných vyjadrovať sa o problematike školstva. Kde boli doteraz so svojimi poznatkami, názormi, návrhmi na skvalitňovanie nášho školstva? V diskusiách o školstve sa objavuje aj požiadavka redukovať počty škôl, racionalizovať ich sieť.Isteže je tu dôležité prehodnocovanie doterajšej situácie, ale vzhľadom na jednu z najaktuálnejších požiadaviek - zaviesť povinnú predškolskú výchovu detí, by bolo najvhodnejšie časť priestorov základných a stredných škôl prebudovávať na priestory využívané deťmi predškolského veku, ale tak, aby si navzájom "neprekážali". Niekde sa tak už stalo.