SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Historická spoločnosť žiada lepšie postavenie humanitných vied (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Humanitarne vedi potrebuju peniaze na vyskum.Preboha co chcu skumat.
 

koľko ľudí

je schopných napísať "vedi" a nerozoznáva slová humanitný a humanitárny :))))
 

 

Podstata je stale ta ista.Co chcu skumat humanne vedy.
 

 

Nič, robia iba propagandu.
 
Hodnoť

nie

je to len o "spoločenskom vedomí", skúmanie kultúry má pre štát aj ekonomický prínos. Celá "infraštruktúra" s tým spojená sa nedá na Slov. a v ČR vôbec porovnať. Ide o vydávanie kníh, prekladateľskú činnosť, kultúrnospoločenské akcie - množstvo efektov, ktoré sa nedajú ani dohliadnuť... My sme teraz v horšom stave ako štúrovci v 19. st. - a to boli chudáci nadšenci - my ani keby sme žili v agrárnej krajine - fungujeme síce za pásom v priemyselných podnikoch, ale mentálne sme ako pastieri oviec, sprosté stádo...
 
Hodnoť

 

Školstvo a obsahy vzdelávania na ZŠ, SŠ a VŠ sa musia prisposobiť požiadavkám trhu. Trh si žiada jednak technicky vysoko vzdelané sily, to jest matematika, technika, informatika. Trh si žiada aj menej kvalifikované ale manualne zručné a technicky zorientované sily za pás.

V tom je budúcnosť Slovenska.

Takže ešte raz.

Matematika, fyzika, chémia, biológia, informatika - áno.

Cudzí jazyk, ideálne angličtina, nemčina - aspoň elementárna úroveň.

Dejepis, zemepis, umenie a kultúra, občianska výchova, slovenčina - nie.

Telesná výchova, hudobná výchova, výtvarná výchova - hobby predmety, relax
 

Trh si žiada...

a kto, resp. čo je to ten trh, to je nejaký pánboh, alebo čo? hlavne to nie je toľko čo živý človek. Trh je tu pre ľudí, nie naopak – a aj sa utváral pre potreby ľudí, ľudia sa netvoria pre trh. Rodíme sa, žijeme pre trh! Som mala za to, že na obraz Boží, a ono to na trh. Aká to perspektíva - otrocká. By si so svojou technológiou a informatikou vyzrel, na vlastný život... :)
 

 

Kecy, kecy, kecy. Z kecov nevyžijeme.

Slovensko potrebuje technologie, vynálezy, patenty. Nepotrebujeme filozofov, politológov, socioložky, etnografky. Básničky zberať, pesničky spievať, modlitbyčky odriekať... Načo? Len tvrdá veda nám môže pomôcť. Všetko ostatné je folklór, zväz záhradkárov, nič viac.

Vlastne - aj ten zväz záhradkárov má väčší zmysel ako celé katedry andragogiky a sociálnej práce.

Potrebujeme VEDU! Zvyšok je kratochvíľa. Nech sa jej venuje, kto na to má.
 

 

Kecy, kecy kecy z tvojej strany. Vidíš svet príliš jednoducho. Bez humanitných vied by chýbali napríklad ľudia, ktorí prekladajú knihy aj pre technické smery a odbory, zahraničná literatúra je často (až na niektoré výnimky) oveľa obšírnejšia a preto potrebuje preklad do slovenčiny. Úroveň angličtiny alebo iných jazykov je totiž na Slovensku biedna (nechcem to aplikovať paušálne, samozrejme, že sa ako všade inde nájdu aj výnimky), práve preto je to potrebné. Platí to pre mnoho odvetví.

Okrem toho humanitné vedy potrebujú súrne obnovenie a nový dych, platí to hlavne pre právo, ktoré je u nás v totálnych troskách. Dôvodom je fakt, že na právnických fakultách učí v mnohých prípadoch zberba, ktorá o morálke ani nepočula. Ako príklad uvediem PF UK, konkrétne katedru správneho a environmentálneho práva. A tak podobne. Bez práva a ochrany napríklad zo strán 435/2001 a postihov by sa ti na všetky vynálezy a patenty každý vykašľal. Alebo by si ku každému, kto by skopíroval tvoje nápady, priletel s bejzbolkou?

Ešte by som dodal aj to, že všeobecná vzdelanosť Slovákov prispieva k tomu, že na čele republiky stáli a stoja priam etalóny morálky a spravodlivosti na čele s Mečiarom a Ficom. Ekonomická vzdelanosť a všeobecný politický prehľad chýba a aj to prispieva k úrovni spoločnosti ako takej.

Na záver - predtým, ako mi tu začneš čosi vypisovať, áno, vzdelal som sa v legislatíve, avšak pracujem v IT. A ani tento odbor by za bez kníh zo zahraničia veľmi ďaleko nepohol. Prekvapivo, aj napriek tomu, že je to odbor úzko spätý s angličtinou, je jazyková úroveň kolegov biedna, prípadne nedostatočná.

Aj takto funguje svet - komplikovane a zložito, nie len jednostranne.
 
Hodnoť

 

A ešte si myslím, toto je cesta k vyšším mzdám učiteľov. Zaplatiť matematikárky z toho, čo ušetríme na učiteľkách umenia a kultúry, napríklad.
 

keď

Ti Kotleba vystúpi z EÚ a NATO, potom vieš na čo Ti tie matematikárky budú...? A technika... stále tu bude dosť ľudí, ktorí technike nerozumejú a rozumieť ani nebudú, lebo nemôžu a nechcú - lenže oni stále budú mať volebné hlasy... - strašná bieda demokracie, čo?
 

 

No, jasné, Kotleba. Ultimum argumentum. Lebo Kotleba...

Ľudia Nechcú rozumieť matematike, technológiám, vede, pretože sú leniví pohnúť mozgom.

Filozoficko náboženská záhaľka je taká sladká. Premýšľať o nesmrteľnosti duše, o povolebných konšteláciách, o ľudovom odeve, o metafyzike mravov a tak podobne. Zvlášť v čase, keď vedy, genetika, neurovedy, evolučná antropológia odhaľujú akým blbinám sami o sebe po celé stáročia veríme...

Zobuďme sa už konečne z toho jalového spoločensko vedného sna a povedzme si jasne, spoločenské vedy nie sú vedy, teológia nie je veda.

Jedine tvrdé prírodné vedy sú vedy. Tým sa treba výlučne venovať.
 

Bludy, bludy a ešte raz bludy

Ty sa prosím zobuď. Bez histórie by neexistovala ani tá tvoja genetika alebo evolučná antropológia, lebo by NEMALA ČO skúmať. Vedci študujúci tieto odbory by pekne - krásne pošliapali kosti a nevedeli by ani o tom že vykopali hrob. Čo nevedia vlastne ani teraz. Dávaj si dobrý pozor čo hádžeš do jedného vreca s pavedami, lebo si protirečíš
 

 

Spoločenské vedy splnili svoju úlohu. Dnes sú jednoznačne prekonané. Ďalšie štúdium spoločnosti a jednotlivca ako živočícha môže s relevantným výsledkom bežať iba v rámci tvrdých prírodných vied. Čo sa nedá presne merať, vážiť, nestojí za reč.

Všetky tie doširoka rozrečnené filozofie, sociológie, psychológie, andragogiky sú iba pustý žvást.

Akí učitelia chýbajú na školách? Dejepisárky to nie sú. Prečo? Pretože inde by sa neuživili.

Chýbajú mat-fyzáci. Prečo? Pretože si ľahko nájdu desaťkrát lepšie platenú prácu mimo školstva.

Toľko krutá realita. Ja ju vnímam. Ty nie.
 

A zasa to isté

dookola. Ako môžeš skúmať nejaké pozostatky najmodernejšími vedeckými postupmi, a pri tom ani nevedieť čo skúmaš ? Kam zaradíš nezvyčajný nález biologického materiálu človeka, ak o ňom nič nevieš? Nevieš ako žil, aké usporiadanie spoločnosti uznával čím je významný pre ľudstvo a dokonca nezistíš ako komunikoval. A načo ti bude niečo čo nevieš zatriediť ? Bez kultúry nebude človek nič len opica chodiaca po tomto svete. Toľko k spoločnosti, ľuďom a človeku ako živočíšnemu druhu. To že ty si niečo odvážiš a odmeriaš ti je na houby ak za tým nič iné nestojí
 

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť

o moj boze

nasa Historicka spolocnost existujuca 70 rokov.
To je o.i. ta, ktora zabezpecovala produkciu bludov napr. o neocakavanom napadnuti ZSSR, o tom, ako ZSSR zachranoval napadnute Polsko, o tom, ako komunisticka strana, nemozuc sa pozerat na utrpenie Slovakov, zorganizovala SNP a podobne bludy? A dnes sa dozaduju vacsich moznosti pre politrukovanie?

Nech sa paci, mozu zacat tym, ze budu pozadovat premenovanie zajtrajsieho dna. 8. maja nedoslo k ziadnemu vitazstvu nad fasizmom, ti kapitulovali 2 roky pred tym, ale nad narodnym socializmom.
Takisto sa mozu venovat sirsiemu popisu toho, co bol udajny "osloboditel" v skutocnosti zac a kolaboracie s nim.
Tiez by mohli dezorientovanym vysvetlit, ako je mozne, ze sa vyklada, ze pocas bojov na Dukle nasi vojaci vstupili na podu nasej vlasti a zacalo oslobodzovanie SR/CSR, ked originalne hranice CSR lezali podstatne vychodnejsie.
A mnoho dalsieho.

A mozno by mohli zacat vysvetlovanim, preco spomienky priamych ucastnikov bojov museli casto zbierat amateri-nadsenci, v case, ked tito uz boli starcami a nie nasa slavna "Spolocnost" pocas celych tych dekad po vojne. Odpoved ale mozno lezi kusok vyssie v texte.
 

 

Pakt Ribbentrop-Molotov je najlepším dôkazom veľkého politického génia Josifa Visarionoviča Stalina.

Generalissimus rukami nepriateľov ničil nepriateľov a po celý život pracoval ku zdaru svetovej proletárskej revolúcie. Tomuto cieľu obetoval aj životy desiatok miliónov Rusov, Ukrajincov, Bielorusov, Poliakov a iných národov ZSSR.

Áno, bol to najneľútostnejší vrah Slovanov v dejinách. On sám nebol Slovan. Slovanov vyvražďoval po státisícoch. Asi preto ho dodnes milujeme.
 

re: A_MI

Je zaujímavé čítať tvoje názory. Ak si chodil do školy u nás, na Slovensku a myslíš svoje slová skutočne vážne, tak si skvelým príkladom toho, ako tvoji učitelia flákali svoju prácu. Tebe sa nedá nič vyčítať, lebo ty z toho nemôžeš, ale si geniálnym príkladom toho, že plošné zvyšovanie platov učiteľov je ešte väčšia hlúposť, ako kabát pre mŕtveho. Iná situácia by nastala, keby si robil roztlieskavača článkom na SME.sk. To ti ide a nepotrebuješ k tomu ani matematiku a ani fyziku. Len tá história ti nejde, a to je tiež humanitná veda ...
 

 

Nás to tak učili, že súdruh Stalin bol jedinečný génius ľudstva, že II. svetová začala napadnutím ZSSR, dovtedy sa nič veľké nedialo. Sem tam nejaká anexia, protektorát, ale natvrdo to začalo napadnutím ZSSR.

Tie dejepisárky učia dodnes.

Som proti zvyšovaniu platov učiteľov. Žiada sa neľútostná analýza, koľko učiteľov potrebujeme a zvyšok prepustiť.

Žiada sa posilniť polytechnický rozmer vzdelávania. Humanitný postupne obmedziť. Stačí telesná ako relax a jazyky, i to len ang a nem. Ostatné sú hobby.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Domov