SME
Sobota, 25. január, 2020 | Meniny má Gejza

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Školské organizácie trvajú na 25-percentnom zvyšovaní platov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Školstvo a úrady do jedného vreca?

Požiadavkám pedagógov určite príliž neprospeje, ak sa pri vyjednávaniach a presadzovaní požiadaviek školstva ich záležitosť interpretuje pod hlavičkou odborov štátnej a verejnej správy:

Jedná sa tu o dva zásadne nezlúčiteľné subjekty s úplne odlišnou náplňou práce i predpokladmi: dalo by sa to porovnať s rezortom obrany a kultúry, tu ide o substanciálne rozdiely, ktoré sa musia odrážať aj v mzdovej praxi.

V konečnom dôsledku takéto formy kolektívneho vyjednávania posúvajú školské odbory až kamsi do bezvýznamného úzadia a vzhľadom k odborom štátnej a verejnej správy hrajú zvyčajne iba druhé alebo až tretie husle.

Už i z tohto dôvodu by veci len osožilo, ak by školy neotáľali a znova sa intenzívnejšie predstavili so svojou vecou vo verejnom živote, hoc aj na uliciach.
 

Samozrejme,školstvo len "v jednom vreci"

Iné záležitosti v inom.
Ale prečo školy nemajú otáľať a znova majú "svoje veci" predstavovať na uliciach?

Čo tak požadovať, aby sa učitelia objavili konečne aj v televíznej diskusnej relácii ( v početnejšom zastúpení ako v zastúpení jedného "hovorcu"), aby verejnosť oboznámili nielen so špecifikami svojho pracovného času (časť verejnosti im vyčíta, samozrejme, neoprávnene, že je ho primálo), ale i s výpočtom problémov, ktoré ich trápia a načrtnutím ich možných riešení? Nech tu nevzniká dojem, že jediné, čo ich trápi, sú ich platy. (Aj keď práve toto je opodstatnený dôvod na nespokojnosť. Veď za prácu, navyše takú zodpovednú, človek očakáva také jej finančné zhodnotenie, ktoré mu umožní dôstojný život, nie živorenie.)

Mimochodom, nie "jedná sa tu o ..." (to je vplyv češtiny), ale Ide tu o ...
 

Ďakujem za pozornosť, emazé

Voľný pohyb pred mikrofónom v uliciach mesta má oproti stručnej vecnej relácii v televízii isté výhody:

Záležitosť sa ocitne v správach, ktoré sú divákmi možno viac sledované než iné programy.

Na otázky publicistov môžu odpovedať okrem učiteľov aj rodičia, študenti, žiaci a iné osoby náhodne prítomné, nieken pripravení diskutéri.

Takto predstavená problematika priamo zo života pôsobí živšie, je to pôsobivejšie, jednoduchšie sa tu vyhnúť nudnej, v médiách už viackrát opakovanej, známej diskusii.
 
Hodnoť

 

Slovensko nie je chudobná krajina, je však krajinou nízkych miezd. Krajinou lacných učiteľov a ďalších profesií. Štrajk v školách je hodenou rukavicou všetkým. Uviedla to Iniciatíva slovenských učiteľov, ktorej stanovisko poskytol Vladimír Crmoman z iniciatívy.


ISU nemá pravdu už v prvej vete, lebo Slovensko JE chudobná krajina - porovnajte si pán Crmoman a ak ako učiteľ hudobnej výchovy narátate, tak zistite o koľko percent :

Slováci sú oveľa chudobnejší ako Česi, z pohľadu Západu takmer bedári

Takže ISU by malo zmeniť svoju filozófiu a vychádzať z toho, že slováci sú cudobná krajina - a to mení ich požiadavku na zvýšenie platov n úbohé vydieranie!

| 28.09.2016 12:00

Čistá hodnota finančného bohatstva na obyvateľa na Slovensku je 5 300 eur, v Poľsku je to 6 540 eur a v Česku 12 600 eur. V Maďarsku je to 10 562 eur na hlavu.

http://spravy.pravda.sk/ekonom... /406…
 

Fakty sú fakty:

nástupné platy sú príliž nízke a ich zvyšovanie vzhľadom na dlhodobú prax príliž pomalé.

Následky:

Z existenčných dôvodov si učitelia často nemôžu dovoliť pracovať vo svojej profesii a študenti si volia radšej iné povolanie.

A bolo by toho i viac.
 
Hodnoť

Cieľ dosiahnuť v r.2020

80 % výšky platov v porovnaní s inými učiteľstvu príbuznými odbormi považujem za minimalistický.Prečo by učitelia mali zarabať menej ako vysokoškolsky vzdelaní historici,knihovníci,politologovia,socialní a kullturno-osvetoví pracovníci,masmedialnici,atď.?
 

 

V priemere by mohli zarábať tak ako zarábajú v priemer uvedené povolania. S tým by nemusel mať nik problém. Ale to čo žiadajú je nepomerne vyššie.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Domov