SME
Utorok, 12. november, 2019 | Meniny má Svätopluk

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Namiesto šprtania hra, aj tak možno spopularizovať chémiu (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Novinári, zvažujte výber slov!

Slová "bifľovanie" , "šprtanie" v článkoch novinárov, vo výzvach niektorých politikov a rôznych "odborníkov" majú vystríhať pred takým vzdelávaním, v ktorom sa učiaci sústredí len na formu vzdelávacieho textu v snahe pamäťovo si ju osvojiť bez porozumenia obsahu.

Také vzdelávanie mohlo snáď prichádzať do úvahy v čase, kedy sa deti učili pre nich nezrozumiteľné latinské
a maďarské texty, ale je to takmer nemysliteľné v súčasnosti, kedy si žiak už počas vyučovania v spolupráci s
učiteľom ujasňuje problematiku akéhokoľvek učiva, ktorému sa ešte bude musieť venovať aj samostatne doma, teda aj takého učiva, ktorého niektoré časti si bude musieť osvojovať aj spamäti (trénovanie si pamäti je tiež jedna z podmienok zrodu trvalého či dlhodobého poznatku), napríklad si osvojuje poučky. odbornú terminológiu, cvičí sa v schopnosti vlastnými slovami vyjadriť podstatu, kľúčové myšlienky, nejakého literárneho textu či sa cvičí v schopnosti porozprávať - podľa vlastného porozumenia - pasáž nejakej časti z histórie a podobne.

Problémom nášho školstva v súčasnosti je práve to, že pre neustále napomínanie vyhnúť sa "bifľovaniu", "šprtaniu" (médiá, "tiežodborníci") aj mnohí učitelia upúšťajú od ústneho preverovania vedomostí žiakov (ústne odpovede z niektorých častí učiva, naučenie sa výberov z básnických textov, osvojovanie si poučiek a podobne) uprednostňujú takmer výlučne písomné preverovanie vedomostí. Na našich školách takmer niet priestoru pre diskusie žiakov s preukazovaním schopnosti samostatne sformulovať svoje postoje k niektorým témam (je to veľmi dôležité najmä v spoločenskovedných a humanitných odboroch), zanikli formy práce s knihou vyhľadávaním kľúčových slov, kľúčových myšlienok, schopnosťou sformulovať osnovu textu, stručný obsah z textu. (Všetka česť tým, ktorí aj tieto formy práce využívajú!)
Absencia takej práce s učivom, v ktorej sa požadujú ústne vyjadrenia žiaka (aj obsažnejšie, ako forma jeho pamäťového tréningu), sa v súčasnosti odráža na úpadku jazykovej kultúry vo všeobecnosti. Veď také podoby práce žiaka s učivom umožňujú učiteľovi preverovať aj logiku, štylistiku, spisovnosť vyjadrovania.

Oddávna platí nevyhnutnosť kombinovania učebných postupov, teda tak vyučovanie hrou, spájania teórie s praxou, ako aj nevyhnutnosť nejaký druh vzdelávacieho obsahu osvojovať si aj spamäti.

Netreba teda neuvážene - bez primeraného vysvetlenia - používať slová "šprtať", "bifľovať", "memorovať"!
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Domov