SME
Štvrtok, 24. október, 2019 | Meniny má Kvetoslava

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Burjan: Šéfovi IVP dali na školstve najavo, že im je ukradnutý (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Suhlasim. Cital som ich materialy, mali hlavu a patu,az na nejake detaily. A myslim,ze tiez po u kazali na mnozstvo zbytocnych a nefungujucich organizacii ministerstva. Pocnuc tym slavnym MPC a konciac geriatriou zvanou VUDPAP.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Toto by bol minister skolstva v slusnej vlade...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Môžete pokojne spávať, určite sa to nestane.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vidite, ale niekto iny zas pokojne spavat nebude.
Skoda, nevidim nikoho kompetentneho v ziadnej politickej strane, kto by daval nadej, ze sa nieco na skolstve zmeni.
Kazdopadne vela zdaru vo vasej dalsej praci zelam.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Pán Burjan, vraví sa: never say never
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

;)

nikdy nehovorte niky :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ono k takymto vyrokom by sa hodilo i nejake odovodnenie. Lebo v opacnom pripade ma clovek dojem, ze sa len trolluje...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ved daj tip na ministra skolstva, nech mozeme porovnat.
Ja som napr. cital viackrat cely dokument Uciace sa Slovensko a cast napisanu panom Burjanom povazujem za nejlepsiu.Ocividne to pisal clovek, ktory sa vyzna, prostredie skoly mu nie je cudzie, na rozdiel od ministrov SNS. Pamatame aj Slavkovsku,Mikolaja.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Preco nesuhlasim

- Martin Poliacik v jeho ponuknutej alternativnej vizii este v SaS neriesil skolstvo ako akusi primarnu temu, ine temy, ako sa zda, su prenho blizsie (a mohli by mat aj dopad na vzdelavanie, co povazujem za iste riziko),
- pan Burjan je omnoho erudovanejsi, skolstvu sa venuje dlhe roky, je to prenho primarna tema, a cast Uciaceho sa Slovenska, ktoru napisal, moj nazor rozhodne nespochybnuje,
- Martin Poliacik je na moj vkus orientovany az prilis na rozne alternativne skoly, kde su vyzdvihovane ine aspekty vzdelavania nez tie kognitivne.

A naslo by sa toho aj viac, keby mam cas, preco si nemyslim, ze by bol Poliacik fantastickym ministrom. Suhlasil by som nanajvys s tvrdenim, ze nebol by horsi ako ti SNSacky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hm,

k "kde su vyzdvihovane ine aspekty vzdelavania nez tie kognitivne." no ale školský zákon hovorí, že vzdelávanie je "cielene organizovaný a realizovaný proces výchovného a vzdelávacieho pôsobenia a učenia zameraného na rozvoj dieťaťa alebo žiaka v súlade s jeho predpokladmi a podnetmi, ktoré stimulujú jeho vlastnú snahu stať sa harmonickou osobnosťou". Takže kognitívna zložka je len jednou časťou vzdelávacieho procesu, i keď, zdá sa, v našom školskom systéme dominantnou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Suhlasim s tym, ze kognitivna zlozka je len jednou castou vzdelavacieho procesu. Zastavam nazor, ze by to tak aj malo byt, ale u nas to, zial, tak nie je. Memorovanie informacii a nasledne zabudnutie 90 percent z nich povazujem za hrube neplnenie ciela rozvoja kognitivnej zlozky u deti, dospievajucich, ci uz dospelych studentov.

V Montessori alebo Waldorfskom vzdelavani sa mi zda, ze v popredi je osobnost a sloboda volby dietata, avsak dieta a sloboda volby... Dieta musi byt usmernovane. Nedokaze dat primeranu vahu tomu, co je potrebne pre jeho dalsi zivot, dalsie vzdelavanie ci riesenie problemov v buducnosti.
Tak isto jeden z takych zakladnych problemov v tomto type vzdelavania je, ze ziadne znamkovanie, ziadne tresty... Ono je podla mna ale spravne, ak dieta nesie zodpovednost za to, ak sa nepripravi, alebo ak neplni svoje povinnosti. Aj v beznom zivote je predsa plno moznych stresov na kazdom kroku. Nemozeme deti hyckat, ze nech sa zaoberaju len tym, co ich bavi, len ich pozitivne ocenovat, "hladit" za vsetko. Aky je potom ich stret s realitou? Nenesu potom aj drobne stresy ovela tazsie? Alebo to, ze nemozu robit len to, co ich bavi...

Je pre mna zvlastne, ze namiesto toho, aby sa deti naucili mysliet,
tj:

hladat, nachadzat kvalitne informacie, overovat ich, spravne (formalne) usudzovat, uvedomit si, ci mozno z bazy poznatkov dedukovat zavery alebo nie, vytvarat hypotezy a nasledne prejst k ich overovaniu, diskutovat a argumentovat s ucitelmi, spoluziakmi...,

tak sa deti len mechanicky na kratky cas ucia plno informacii ktore skutocne po pisomke zabudnu. Ak by sa u deti rozvinuli principy myslenia, nezabudli by ich tak lahko, boli by schopne aplikovat ich na lubovolne problemy v lubovolnej oblasti.

A na to ani ucebnice nepotrebujeme (dokonca tvrdim, ze dnes su prezitkom; skor elektronicke materialy, ktore mozno lahsie upravovat). Treba mat pocitace/tablety, pristup na internet, a uvazujuceho ucitela, ktory ani nemusi mat nutne vystudovany pedagogicky smer.
Ak by niekto oponoval, ze ved to je drahe tie pc/tablety pre kazdeho ziaka, tak pokojne by som nebranil tomu, aby ziaci pouzivali vlastne smartfony ci ine zariadenia.

Pokial viem, Martin Poliacik dal svoje dieta do Montessori skoly, a teda asi s tym sposobom vyuky sympatizuje. Nech ma samozrejme kazdy moznost vyberu, to je dobre, ale bolo by podla mna velkou chybou pre spolocnost, keby sa "mainstreamom" stal prave tento (ci podobny) druh vzdelavania.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tak sorry

ja som neobhajoval Poliačika. Len som poznamenal, že kognitívna zložka nie je jediná :) a možno že ani nemá byť/nemusí byť dominantná. Priznám sa, neviem posúdiť.

Mal som raz rozhovor s chlapíkom, ktorý v 60-tych rokoch emigroval, po 89-tom prišiel z Austrálie aj s rodinou žiť sem. Deti tu začali chodiť do školy, neskôr sa vrátili do Austrálie. On to hodnotil - máme perfektne postavený systém na memorovanie. Ale neučíme deti praktické zručnosti., neprirpavujeme ich do života. Snáď sa to už trochu mení.
Takže až po učebnice úplný súhlas.

Učebnice - to nie je o papieri, to je o obsahu. A je, v podstate, jedno, či je to na papieri alebo elektronicky, lebo aj ten elektronicky obsah niekto musí urobiť. Vytlačiť ho, je už najmenej (samozrejme, pokiaľ sa to nerobí s cieľom na tom zarobiť - čo je zrejme náš problém a preto sa to stále obhajuje, aby sa to riešilo centrálne). Mimochodom, keby bol záujem, tak vypíšu výberové konanie na učebnice aj s podmienkou, že autori musia dať súhlas na elektronické šírenie - otvorená licencia. Cesty sú, len sa ich nikto nesnaží využiť.

Netreba mať pedagogickú školu? No, neviem. Tak čo sa učí budúca učiteľka prvého stupňa na univerzite 5 rokov? Čítať a písať? Prvouku? To snáď nie. Nechce sa mi teraz hľadať sylaby po stránkach univerzít, ale myslím si, že to také jednoduché nebude. Určite didaktika, psychológia, ...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dakujem za reakciu!

Je mozno pravda, ze moj nazor je prilis redukcionisticky. Totiz, vychadzam z predpokladu, ze pokial je clovek schopny mysliet, tak potom dokaze kvalitnejsie uvazovat i nad sebou samym, lepsie porozumiet svojim myslienkam, pocitom, strastiam, vdaka comu je vyssia pravdepodobnost i empatie voci inym, tak sa vie aj moralnejsie spravat, co bude aktom resp zavrsenim vlastneho racionalneho usudku.

I v dalsej veci je mozno moj vhlad prilis oplosteny - netreba pedagogicku skolu.
Sam som nikdy nestudoval na pedagogickej fakulte, ale sprostredkovane mam informacie, ze vsetky didakticke, psychologicke a ine predmety, ktore obsahovo nepatria priamo do oblasti specializacie (obvykle dvojkombinacie predmetov), su vedene stylom "nabifli sa -> prejdi skuskou -> docasne zabudni -> znova sa nauc na statnice => zabudnes definitivne a ucis".
Inymi slovami, domnievam sa preto, ze clovek ucenie v sebe bud ma alebo nie. Profesori na vyske su podobni - nikto z nich nema nic pedagogicke vystudovane, niektori su vynikajuci prednasajuci, didakticky uzasne premyslene, ini boli katastrofalni, nudni, zjavne uceniu nerozumeli a lepsi by neboli, ani keby mali hlbsi didakticky a psychologicky "background"...
Preto si myslim, ze by sa v tomto mohlo formalne polavit a vpustit do vzdelavacieho procesu aj ludi, ktori vystudovali len dany odborny predmet, bez nejakeho povinneho pedagogickeho minima.
(samozrejme, dnes je uplne jedno, ci je to tak alebo onak, pri sucasnych platoch aj vystudovani ucitelia, absolventi pedagogickych fakult, utekaju robit nieco ine)

K tym ucebniciam, nevysvetlil som vlastne postacujuco moje pohnutky. Ucebnice v papierovej podobe odmietam najma preto, ze uz ked sa to vytlaci, pouziva sa to dlhe roky. Len niektore poznatky napreduju rychlo, ucebnice zastaraju a stale su aktivne v obehu (lebo ucitelia to inak nevedia) alebo su ucebnice pohodene cely rok kdesi doma a pokrokovejsi ucitelia maju svoje materialy, ktore si pripravili, aby ucili lepsie. Ak by sa robili len elektronicke materialy - ucebnice - je ich mozne ovela pruznejsie menit a kto chce, vytlaci si sam, ak to potrebuje. Neskutocne nezmyselne mi pride vytlacat tak obrovske kvanta ucebnic, rovnake pre cele Slovensko, pre vsetkych ucitelov. Takto to uplne zabija tvoriveho ducha ucitelov.

Super by bolo, keby boli pisane elektronicke ucebnice jednotlivymi vybornymi ucebnicami. Pokojne na jeden predmet vela ucebnic a ti ucitelia, ktori nie su natolko tvorivi a schopni pisat vlastne ucebnice, by mali aspon na vyber taku ucebnicu, ktora by najlepsia kopirovala ich styl ucenia. Nech sa tvorba ucebnic skratka decentralizuje, nech sa vytvori akurat nejake centralne ulozisko, kam budu jednotlivi ucitelia nahadzovat svoje e-knihy. Zaroven by tam mohli ziaci pisat recenzie tych knih, preco sa im z toho dobre uci, co sa im nepaci, ci je to zabavne a pod.
Samozrejme, mohli by existovat nejake odborne komisie, ktore by najskor zrecenzovali kazdu e-knihu pred tym, nez sa objavi na tom ulozisku...

Tak tolko myslienok, mozno su niektore mimo realitu, ved nakoniec - nie som odbornik na skolstvo, len clovek so zaujmom o tu oblast a zaroven absolvent toho nepodareneho systemu u nas...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ech, tie brepty

*Super by bolo, keby boli pisane elektronicke ucebnice jednotlivymi vybornymi UCITELMI.

---
Ale skutocne som presvedceny, ze takyto system vydavania ucebnic by smeroval k ucebniciam velmi kvalitnym, pre pruznost robit obsahove ci formalne zmeny na zaklade spatnej vazby ziakov, prip napadov inych ucitelov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nič sa nedeje, ja tiež nie som

vyštudovaný učiteľ. Rozprávame sa, inšpirujeme, rozširujeme si obzor :)
Myslím, že takto majú diskusie vyzerať ;)

K pedagogickému štúdiu - jasné, rozumiem. Otázkou je, či je to tým, že tam nie je čo učiť, alebo len v tom, že naše školy nevedia čo a ako učiť. Možno netreba 5 rokov, možno by stačili 3. To je ako s právnikmi, keď pri prechode na trojstupňové štúdium všetci odporcovia trojstupňového (najviac starší učitelia) kričali, že právnici to urobili správne, lebo si vyjednali výnimku. A nedávno som čítal dekana PravF UK, že Bc. by kľudne mohli byť vyšší súdni úradníci. Možno teda je to len pozostatok z minulosti a hon za peniazmi.
Určite ale pedagogické štúdium majú aj inde vo svete, takže asi to celkom zbytočné nebude. Za tých 5 rokov sa predsa na študenta musí niečo nalepiť a navyše, štúdium nie je iba o znalostiach, ale musí tam byť aj rozvoj zručností. Ja osobne by som to nezatracoval :)

Zdieľanie materiálov existuje. Vygooglil som napr. http://www.skolanadotyk.sk/mat... viem v miulosti o prejekte Infovek, kde sa hodne zdieľalo, predpokladám, že to celkom nezaniklo.

K rôznorodnosti sa absolútne prikláňam, tam sú, podľa mňa, úplne iné záujmy, prečo sa to nedeje - už som to spomenul inde.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Keď naskakoval na vlak ponúknutý "proreformným" Plavčanom vynaložil veľké množstvo energie, aby vyargumentoval, prečo má zmysel pracovať pre tohto ministra SNS...
Vytvoril dokument, ktorý pochovali tí, ktorí ho objednali...
Čuduje sa veciam, ktoré väčšina ľudí vie...
Asi mali pravdu tí, ktorí tvrdili, že sa touto bandou slušný človek na pivo nejde.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ále áno, chceli umlčať kritických ľudí. Kritický človek je človek rozmýšľajúci a ten je väčšine, nielen ukradnutý ale nepríjemný, lebo poukazuje na ICH chyby. Nie, tu politikom naozaj na ničom než na vlastných plných vreckách nezáleží!!! Vrátane pani ministerky!
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Domov