SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Americký kongres posúdi predaj stíhačiek F-16 Slovensku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Tretia konkurenčná ponuka nič? "FA-50"

A porovnal resp. požiadal niekto ako dobrý hospodár z MO SR aj ďalšiu ponuku z konzorcia tvoreného juhokórejskou spoločnosťou Korea Aerospace Industries (KAI) a americkou Lockheed Martin o jednomotorové prúdové viacúčelové bojové lietadlá KAI FA-50 Fighting Eagle light combat multi-role fighter aircraft ?

Najnovšie sa počíta aj s Integráciou európskych rakiet MBDA Meteor a nových ASRAAM (Diehl Defence IRIS-T).
zdroj: https://www.ainonline.com/avia...

"KAI FA-50 za menej ako polovicu ceny Saab JAS 39 Gripen
Existujú však aj iné nadzvukové lietadla ktoré by dokázali plne nahradiť Mig 29. Potreby Vzdušných síl dokáže plne pokryť napr. juhokórejský stroj KAI FA-50. FA-50 napriek tomu že má mierne nižšie letové výkony a nižšiu kvalitu avioniky ako Gripen je neporovnateľne efektívnejší, pretože jeho cena je menej ako polovičná (rozdiel v cene 12 kusov je cca 400 mil US $). Ministerstvo obrany má ďalej dostatok možnosti aby túto cenu efektívne rozložilo na viacero rokov napríklad využitím lízingu, PPP projektu a podobne."
zdroj: https://vladimirbednar.blog.sm...
 

 

To su take reklamne dristy, meteor nie je plne integrovany na ziadnu platformu, cize na polo cvicne lietadlo akym KAI FA-50 je sa dostane mozno tak za 30 rokov ak vobec. Vsak KA FA-50 nema integrovany ani AMRAAM, ktorych F-16tky bojovo odpalili viac kusov ako kedy KAI FA-50 uvidi. Integrovat zbran na lietadlo to je proces trvajuci aj desatrocie, nie je to o tom ze podvesim na zavesnik pilot zmackne tlacitko a uz to leti na ciel. Treba vyriesit rozhrania, integraciu s radarom, aerodynamikou riadenim, vycvicit personal, pilotov, otestovat vsetky mozne scenare, atd. F-16tka je integrovana a bojovo overna snad so vsetkym co ma NATO vo vyzbroji, k comu ma Grippen daleko a pre KAI FA-50 je to v dnesnej dobe uplne sci-fi.
 

 

A co tak nakupit repasovat migy , su vyrabane s avionikou a vybavenim pre zapadny standard tak nevidim v tom problem ako 1 a co sa tyka kvality pilotaze urcite zapad prevysuju!Jaj ale neda sa, zapad na tom by nezarobil!!! Kvalita a bojove vlastnosti niesu dolezite ....
 

Fakt by som rad vedel

od koho pochadza ten vyrok, ze kvalita, pilotaz a bojove vlastnosti repasovanych migov su lepsie ako zapadnych strojov. CO TO JE??? Dnes sa lietadlo povazuje za "zbranovy system". Integrovany zbranovy system. Ukazky vysokej pilotaze na leteckych show ti nevyhraju vojnu. Iracke Migy-29 boli pocas vojny v zalive zostrelovane ako na strelnici nie pre to, ze boli horsie stroje, ale pre to, ze do boja sa zratava vsetko: vycvik pilotov, udrzba strojov/ nahradne suciastky, pozemna podpora, mnozstvo strojov, vyzbroj, prehlad o bojisku a nepriatelovi, takticka a strategicka prevaha. V tomto budu tie tvoje repasovane miginy v zapadnom systeme na dve veci a kedze to citaju aj deti ani jednu z tych dvoch veci pomenovat nemuozem. Tak mozno jednu: boli by tak maximalne na obtiaz. Mimochodom, kde by sa tie stroje opravovali a odkial by boli motory???
 

 

A co tak nakupit repasovat migy , su vyrabane s avionikou a vybavenim pre zapadny standard tak nevidim v tom problem ako 1 a co sa tyka kvality pilotaze urcite zapad prevysuju!Jaj ale neda sa, zapad na tom by nezarobil!!! Kvalita a bojove vlastnosti niesu dolezite ....
 

 

"urcite zapad prevysuju" - a odkial to vies (teda okrem svojej dogmy, ze vsetko ruske je lepsie, pretoze je to proste ruske)
 

EU (MBDA Meteor, ASRAAM) vs US (AIM-120)

Veď práve preto Jižná Korea opustí vyjednávanie s USA o integrácii riadených strel vzduch-vzduch do zbraňového systému a sústredí sa na európskych dodávateľov. Dôvodom údajne bolo neustále zdržovanie a neochota poskytnúť vývozné licencie na strely AIM-120 a AIM-9X. America First...
 

 

Zaujímavé je, že hoci sú tie KAI FA-50 tak skvelé bojové lietadlá, nechce ich ani samotná Južná Kórea, ktorá ich vyrába. :-) Radšej si kupujú od Američanov F-35 a modernizujú F-16:
https://www.leteckymagazin.sk/...
 

 

Su to specificke lietadla a samozrejme pre Juznu Koreu, ktora je stale v stave "takmer vojny" so svojim severnym susedom nemozu stacit, kedze to evidentne nie su plnohodnotne bojove lietadla, ktore by boli vyrovnanym protivnikom bezne rozsirenych inych typov bojovych lietadiel.

Otazkou je, ci by nestacili pre potreby Slovenska, kedze jedine, na co su tu nadzvukove lietadla maju sluzit je stihanie, spravadzanie, pripadne zostrelenie neodpovedajucich dopravnych lietadiel.
 

 

Omyl, Slovensko nejde obstarať lietadlá na airpolicing, ale na zabezpečenie ochrany nášho štátu.
 

FA-50 Supersonic Multirole Fighter

Akože nechce.

Nie je to dokonalý stroj! Zároveň je to relatívne mladý stroj viď dopracovanie (vývoj) zbraňových systémov ako Meteor, IRIS-T atď.

Vzdušné sily Južnej Korei ich majú dostatočný počet vzhľadom na jeho rodokmeň
• 50ks T-50,
• 10ks T-50B,
• 22ks TA-50,
• 60ks FA-50

T-50, T-50B ako aj TA-50 používajú na výcvik presne tak ako používajú na výcvik aj KF-16C/D a KF-5E/F !!!

• 189th Flying Training Squadron flying T-50
• 216th Flying Training Squadron flying T-50
• 115th Flying Training Squadron flying TA-50
• 191st Tactical Development & Training Squadron flying F-16C/D and KF-16C/D
• 192nd Tactical Development & Training Squadron flying F-5E/F and KF-5E/F


ALE ako bojovú letku používajú FA-50 Fighting Eagle ako Supersonic Multirole Fighter Combat Aircraft !!!

• 103rd Fighter Squadron flying F/A-50
• 203rd Fighter Squadron flying F/A-50
• 202nd Fighter Squadron flying FA-50

Čo sa týka F-35 5. generácie tak tie objednávajú v preklaňovacom období pokiaľ nedokončia výskum a vývoj KAI KF-X, s ktorými sa počíta medzi rokmi 2025 a 2030
 

 

Ja viem, že majú 60ks FA-50, ale hovorím to v kontexte modernizácie juhokórejských F-16C/D na verziu F-16V. A o tú istú verziu má záujem aj SR. Vy vravíte, že nákup FA-50 je neporovnateľne efektívnejší ako nákup inej stíhačky (napr. Gripen, F-16).
Ešte raz sa teda pýtam: Prečo Južná Kórea vynaloží 1,2 mld. dolárov radšej na modernizáciu F-16, keby si za to mohla vyrobiť 40 čisto nových stíhačiek a veľká časť peňazí by zostala doma?
Mimochodom, naozaj veríte tomu, že F-35 si kupujú na prekleňovacie obdobie a od roku 2025 budú vo veľkom vyrábať vlastné stealth lietadlá? Fandím im, ale obávam sa, že ani ich ani indonézsky letecký priemysel na to zatiaľ nemá.
 

FA-50

Lebo modernizuje F-16C/D na verziu F-16V. Ešte raz moddernizuje stávajúce F-16C/D na verziu F-16V => tam predsa je efektivita.

My F-16-tky nemáme tj. nemáme čo modernizovať a musíme ich nakúpiť nové pričom ešte sa len sťahuje továrňa => verzia V sa ešte vyrábať nezačala.
Najskorší odhad dodávok je až niekedy okolo roku 2022 až 2023 pričom ten konzervatívnejší hovorí až po týchto rokoch nakoľko čakáme v poradí pretože objednávky na nové stroje alebo modernizácie pred nami majú Taiwan, Južná Kórea, Singapur, Bahrajn.

A ako vždy diabol sa skrýva v maličkostiach tj. vo vytvorení časovej tiesni => vytvorenia scenáru, ktorý umožní predĺžiť zmluvu na servis MIG-29 o ďalších päť rokov, počas ktorých by SR vynaložila cca ďalších 200 až 250 miliónov EUR.
 
Hodnoť

Nie MIGI by mali končiť na Slovensku,

ale celá vláda na čele so SMERom, SNS a zradcom Bélom Bugárom
 
Hodnoť

 

No fajne. F-16 je to isté ako Mig-21 poslednej generácie. Prečo neberieme Gripeny ako Maďarsko a Česko? Prečo práve my musíme to "potáhnout vejš", až do americkej zadnice? Lebo F-16 zrejme nebudú nové, ale jazdené kraksne. Ak by sme ich nevzali, skončili by na súčiastky na cintoríne v Arizone. Ďalší nákup ako keď sme z mexického smetiska kúpili vládne špeciály.
 

Porovnávať MiG-21 a F-16 je nemiestne:-D

Už len pre generačné rozdiely, nieto ešte pre schopnosti.
Tiež si ale myslím, že Gripeny pre Slovensko sú vhodnejšie. Navyše aj kvôli susedom, ako spomínaš. Ale nie pre "americkú zadnicu", ale pre schopnosť Gripenu operovať s cestných úsekov, nízkych nárokov na obsluhu, menšie rozmery ... skrátka stroj pre slovenské letectvo. F-16 sa vyrábajú dodnes, len bude asi problém s výrobnou linkou, ktorá sa presúva niekde inde, aby sa v terajšom závode mohlo vyrábať viac F-35... Už len pre čas je vhodnejší Gripen, aj keď ten by bol repas staršieho stroja na úroveň novovyrobeného ...
 

A načo lietadlá?

Slovensko na svoju obranu stíhacie letectvo vobec nepotrebuje, sú to absolúltne zbytočne vyhodené peniaze. Potrebujeme dve funkčné stihačky (v podstate len jednu a druhú v zálohe) na sprevádzanie civilných lietadiel ktoré majú nejaký problém, ale to sa dá dohodnúť aj zo susedmi.
Na tieto účely sa daju ešte roky udržiavať Mig29 čo už máme. Slovensko by malo skôr investovať do PVO, mať pár moderných systemov PVO.

Pre porovnanie si pozrite napríklad ukrajinský konflikt. Ukrajina v podstate dolietala hneď na začiatku konfliktu. A to povstalci mali len malé relatívne moderné priručné systémy PVO. Touto cestou by malo ísť aj Slovesnko.
 

Nebuď smiešny :-D Príručné? Buk ? :-D

Dobrý vtip. Buk nie je príručný. Väčšina zostrelov ukrajinských lietadiel a hlavne letu MH17 padá na vrub Buku od 53. protilietadlovej raketovej brigády z Kurska. Vrtuľníky majú na svedomí Igly.

Tie naše Migy už v čase dodania z deblokácií boli "šroty", o ktoré sa nikto nestaral. Na leteckom dni v PP v roku 2002 mi jeden mechanik povedal, že niektoré mali v trupe slamu ... Nie je to tak dávno, čo som ich videl lietať a bolo ich vidno voľným okom na 25 km ... pre výraznú dymovú stopu za nimi ... Sú to staré stroje (skoro 30 r, náklady na prevádzku majú vysokú a údržba je tiež náročná ...), najvyšší čas prejsť na modernejší stroj - Gripen. MiGy je problém držať pri živote - nie je dostatok ND a navyše ich dodávka nie je promptná ... výsledok? - stav slovenského letectva
 

 

Ukrajinské letectvo dolietalo hlavne z toho dôvodu, že sa do toho zaplietlo Rusko. Okrem ruskej PVO, ako spomína aj JP77, sú blízkosti ukrajinských hraníc pripravené aj ruské stíhačky Su-30SM, ktoré by si so zastaranými Su-27 alebo Migmi-29 ľahko poradili:
https://www.leteckymagazin.sk/...
 

 

Možo až tak veľké rozdiely nebudú, keďže aj vo wiki píšu, že verzia Bison je porovnateľná s prvými modelmi F-16. Inde som čítal porovnanie ešte priaznivejšie pre Mig. Ale je pravda, že ťažisko kvality je v palubnej elektronike, v čom sa ruské stroje americkým nevyrovnajú - aspoň nie tie určené na vývoz. Bojové lietadlá s najnovšou výbavou nevyvážanú ani rusi.

Okrem toho, akéže boje nás čakajú? Stíhačky len sprevádzajú dopravné lietadlá, ktorým sa pokazila vysielačka alebo ju omylom vypli.

Čítal som pre mňa ťažko pochopiteľný článok, že Gripeny (asi sa jednalo o maďarské) sa nesmú zúčasťňovať bojových misií. Zrejme je to myslené tak, že keď maďari prisľúbia američanom vojenskú pomoc napríklad pri vytrestaní Iránu, nesmú s pozemnými vojskami poslať aj Gripeny.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Domov