SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kňaz: Zápas o sexualitu sa nedá vyhrať na základe stredovekej filozofie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

 

Vyborny rozhovor.
 

 

Z môjho okolia poznám množstvo príbehov mladých ľudí, ktorí prestali chodiť do kostola. Išli hľadať autentickú vieru a radosť z evanjelia? Houby. Začali húliť trávu, oddávať sa márnomyseľnostiam a neviazanému sexu. Vybrali si ľahšiu cestu ako život v cnosti, rešpektujúc nejaké princípy a pravidlá.
 

 

Prosím o definíciu života v cnosti. (Patrí nový nick Sedlu 2000?)
 

 

V rámci negatívneho vymedzenia ním určite nie je život, ktorý som modelovo popísal vyššie.

V rámci pozitívneho vymedzenia Vám je tento pojem určite nie je neznámy.

https://sk.wikipedia.org/wiki/...
 

 

Nerozumieme sa. Chcel by som vedieť Vašu definíciu cnosti. Podľa wiki je napr. podmienená prítomnosťou morálneho zla. Chápem to správne, ak preto niektorí (maké percento) kňazi majú pedofilné sklony, ako napr. tvrdí nedávno zverejnený poľsky dokument?
 

 

Vytrhnúť z kontextu a prekrútiť. To je také (neo)liberálne.
 

 

Práve si myslím, že bohužiaľ aj toto je obraz dnešného stavu kňažstva. Slovensko bohužiaľ zaostáva v niektorych aspektoch - predstavy Pápeža sú dľa Vás neoliberálne - a ako je spomenuté aj v článku - pretrváva stredovek. Z Vás mám pocit, že by ste dokázal nás - zmýšľajúcich inak - aj postaviť na hranicu. (Obraz dobra pre niekoho - zbaviť sa inak zmýšľajúcich a vnucovať im svoje stredoveké názory) Alebo sa mýlim? A Vašu definíciu cnosti som sa nedozvedel. Predpokladám, že je to niečo podobné - dobro končí za zatvorenými dverami a tam sa bijú manželky, ohovára, a do volebnej urny na doporučenia slovenského kléra sa volia kotleby. A odpoveď už nečakám. Prajem krásny deň bez liberálov. ;o)
 

 

Predpokladáte správne. Za zatvorenými dverami som kovaný liberál.
 

prosim kontakt na spominanych ludi

a vopred velmi pekne dakujem
 
Hodnoť

dobre sa to čítalo

je to múdry pán ....

Niekedy mám pocit, že naši kňazi (samozrejme ako ktorí) sa príliš sústreďujú na také tie formálne stránky viery .... ako keby boli veriaci deti, ktorým treba namenovať, čo všetko nemajú robiť a čo majú robiť a potom sa dávali čiarky za to, čo bolo splnené. A súdiť ("napomínanie" hriešnikov - je veľmi zle pochopené - možno aj zle preložené - to neviem) - alebo bojovať na úrovni vonkajšej formy - nie podstaty

Viera je podľa mňa vzťah k Bohu - so všetkým, čo ku vzťahu patrí: láskou aj pochybnosťou, vďakou aj hnevom .... evanjeliá neponúkajú návody ale podnety na rozmýšľanie. A vzťah k iným ľuďom. To sú prvé dve prikázania. Ale vytvárať vzťah sa nedá ani zo strany Cirkvi inak, ako dialogom s veriacimi aj neveriacimi - nie kázaním (kázanie má iný účel - tiež OK, ale nestačí).
 

pripomína mi to

taký ten paternalistický prístup (protektívny aj represívny - odmena a trest .... v Biblii typické skôr pre Starý zákon ), ktorý sa v minulosti dosť uplatňoval aj pri výchove detí ... len potom deti nerobili veci, ktorým by verili, ale také, ktoré im boli uložené a kontrolované

Nový zákon vedie k rozmýšľaniu a prevzatiu zodpovednosti za svoje činy ... len je málo ľudí, ktorí si to myslia, pretože tak to málokedy bolo podávané.
 

niet

čo dodať
 

 

Myslim, ze je vela ludi, ktori rozmyslat "nechcu" a je im lahsie riadit sa len podla toho, co je kde napisane (napr. Biblia). Malo ludi ju samotnu berie ako "inspiraciu na zamyslenie, hladanie, premyslanie", skor naopak, je to pre nich navod co robit a co nie.... inak velmi pekny nazor, mozem sa iba stotoznit :)
 

ja myslím

že ľudia v zásade rozmýšľať chcú ... ak nie, tak je to dôsledok práve toho paternalistického prístupu, v ktorom má miesto aj strach (ak niečo ne - urobím, stane sa to a to) .... človek sa potom bojí aj vlastných pocitov a myšlienok ... hľada istotu mimo seba (nie u seba) - pravidlá dávajú pocit istoty .... myslí si, že má veci pod kontrolou (ale kontrolou typu: ak pôjdem predpísanou rýchlosťou - nemôže sa nič stať - len potom nevie vyhodnotiť, že to nestačí, lebo je mokro)

Skôr ako o lenivosti rozmýšľať je to podľa mňa o potrebe istoty - resp. o naučenej bezmocnosti.
 

niektorí hovoria

že silná viera v Boha je skôr o dôvere v neho, že veríme, že nás nezavrhne, ani keď pochybujeme a chybujeme - naopak

Ak kňaz hovorí za Boha (čiatočne má na to "poverenie") záleží na tom, čo a ako hovorí - ak straší a ide po povrchu (nevoliť Čaputovú, lebo liberalizmus) - nenecháva to na svedomie človeka - ale manipuluje a zužuje vieru na vybrané etické koncepty bez súvislostí.
 
Hodnoť

 

Liberalizmus ponúka návrat do praveku. Akcentujúc pudovosť a naturalizmus. Oproti tomu sú cirkevné stredoveké riešenia pokrokové a nadčasové.
 

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 

 

Klasická rada v duchu ideológie bezbrehého liberalizmu, s ponukou riešení na úrovni pudov: sexu, či užívania návykových látok. Ešte aj s dehumanizačným podtónom - skúsť si nájsť babu - akoby žena bola "lovná zver", ktorá môže vhodne poslúžiť pre naplnenie nejakej akútnej sexuálnej túžby.
 

kebyze vies, co je to liberalizmus

tak nepises taketo dristy. lenze nevies, svoj svet mas uplme niekde inde, zabarikadovany a nepriepustny. tadial neprejdu argumenty, ani nijaka forma dialogu.
co je ok, ale nechaj si ho pre seba a nekydaj na inych.
 

 

Mám na mysli liberalizmus v praxi. Nie to, čím bol, alebo aký je jeho teoretický základ.
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Domov