SME
chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
29 príspevkov

  • michalko2
    Čo robiť po zrážke na svahu? Z mojej skusenosti mozem povedat ze primarne sa okrem zrazeneho a jeho zdravia treba zamerat aj na vinnika, ktory sa v 99% pripadov bude snazit z miesta utiect a stratit sa v dave. Ak davam pomoc zrazenemu, hoc aj poziadat okoloiduceho aby vinnika dostihol a zastavil. Stalo sa mi min 2x ze vinnik si zrazku ani "nevsimol" a tvaril sa, ze on nic zle neurobil.
  • Skywalker
    Odhadujem, že cca tretina zrážok je o tom, že niekto sa postaví tak, že ho zhora nie je vidieť.
    • 1494022
      Pekna pitchovina pane doktore. 90% zrazok, je kvoli tomu, ze "horny" lyziar preceni svoje schopnosti a k danemu terenu ide jednoducho prilis rychlo na to, aby vedel zareagovat na nahlu zmeni situacie. A potom este vyplakavaju, ze ten lyziar pred nimi zrazu zmenil stopu, mal prilis dlhy obluk prip si jednoducho dovolil ist inak ako si pan velkomozny mysleli. Oblubene je tiez odvolavanie sa na nejake "nepisane" (rozumej vymyslene) pravidla, preco mal urobit obluk do inej strany, kratsi a pod. Tak 5% zrazok je kvoli blbeckom co stoja tam, kde ich nie je vidiet a zvysnych 5% je ze ked niekto pokracuje v jazde po prestavke na svahu, tak sa bez upozornenia hodi niekomu pod nohy (co bolo velmi spravne v clanku spomenute, ze pred pokracovanim v jazde sa mas presvedcit, ci je "volno", co naozaj velka skupina ludi nerobi ani nahodou).
  • gerti09
    2x som mala celkom zavaznu zrazku na svahu. V oboch pripadoch som bola na vine ja, jedenkrat to bolo tak ako sa pise v clanku, isli sme asi kilometer tesne za sebou, furt rovnako, lava, prava, ked som sa konecne odhodlala predbehnut, tak zrazu ten predo mnou urobil veelky obluk a boli sme v sebe. Druhy pripad bolo asi nieco podobne.
    Ku cti mi sluzi, ze som si vybrala vzdy takych 120kg chlapov a dobrych lyziarov, ktori to dali/ustali bez ujmy a vzdy zbierali mna 😁 zrakvila som sa vzdy ja.
    Deti a ludi ktori vyzeraju "neisto" obchadzam co najdalej.
  • PD71
    Celé zle.
    U nás prevádzkovateľ zabezpečuje prvú pomoc. Na vlastné triko ( =platím ja) vtedy, je to vtedy, ak sa napríklad pri pistenwalkingu:
    mocem na skialpoch po zjazdovke a nemám lístok na lanovku.
    Zákov o HZS 544/2002 Z.z.
    § 8
    Povinnosti a oprávnenia prevádzkovateľa lyžiarskej trate a prevádzkovateľa
    zariadenia určeného na osobnú lanovú dopravu
    (1) Prevádzkovateľ lyžiarskej trate je povinný
    a) označiť viditeľne lyžiarsku trať a stupeň jej náročnosti,
    b) zabezpečiť zjazdnosť a bezpečnosť označenej lyžiarskej trate počas prevádzkového času lyžiarskej trate,
    c) umiestniť znenie povinností osoby na lyžiarskej trati podľa § 8a tak, aby sa s nimi bolo možné oboznámiť
    pri vstupe na lyžiarsku trať,
    d) zabezpečiť pri úraze na lyžiarskej trati prvú pomoc, a ak je to potrebné, prepravu zranenej osoby do miesta,
    kde sa jej poskytne neodkladná zdravotná starostlivosť; prepravu zranenej osoby pri sklone lyžiarskej trate
    nad 25% je povinný zabezpečiť odborne spôsobilou osobou na výkon záchrannej činnosti podľa tohto
    zákona.
    (2) Prevádzkovateľ lyžiarskej trate môže ustanoviť podľa miestnych podmienok pravidlá správania sa na lyžiarskej
    trati; tieto pravidlá je povinný umiestniť tak, aby sa s nimi bolo možné oboznámiť pri vstupe na lyžiarsku trať.
    (3) Prevádzkovateľ lyžiarskej trate je oprávnený zakázať činnosť na lyžiarskej trati osobe, ktorá porušuje povinnosti
    podľa § 8a.
    (4) Prevádzkovateľ zariadenia určeného na osobnú lanovú dopravu je povinný pri záchrannej činnosti, preventívnej
    činnosti pri ohrození lavínou a pri dozore nad dodržiavaním ustanovení tohto zákona umožniť bezplatne prednostnú
    prepravu osôb podľa § 5 ods. 1 a zachraňovanej osoby na zariadení určenom na osobnú lanovú dopravu, ak to
    umožňujú prevádzkové podmienky, a to aj mimo prevádzkového času.
    § 8a
    Povinnosti osoby na lyžiarskej trati
    (1) Osoba na lyžiarskej trati je povinná
    a) správať sa tak, aby neohrozila život, zdravie alebo majetok,
    b) poskytnúť podľa svojich schopností a možností pomoc pri úraze, oznámiť bezodkladne úraz
    prevádzkovateľovi lyžiarskej trate a zotrvať na mieste úrazu do poskytnutia pomoci podľa § 8 ods. 1 písm.
    d),
    c) dodržiavať pravidlá správania sa na lyžiarskej trati a riadiť sa pokynmi prevádzkovateľa lyžiarskej trate.
    (2) Lyžiar a snoubordista (ďalej len "lyžiar") sú povinní prispôsobiť jazdu na lyžiarskej trati povahe a stavu
    lyžiarskej trate a svojim schopnostiam, ako aj počtu lyžiarov na lyžiarskej trati.
    (3) Lyžiar je povinný smer jazdy voliť tak, aby neohrozil pred ním jazdiaceho lyžiara. Lyžiar, ktorý jazdí za iným
    lyžiarom, je povinný dbať na dostatočný odstup, aby lyžiarovi vpredu ponechal voľný priestor pre smer a spôsob
    jazdy.
    (4) Lyžiar, ktorý vchádza na lyžiarsku trať alebo po zastavení chce opäť pokračovať v jazde, je povinný sa
    presvedčiť, či sa zhora alebo zdola nepribližuje iná osoba, aby neohrozil seba ani iného.
    (5) Lyžiar nesmie bezdôvodne zastaviť a stáť na zúženej alebo neprehľadnej časti lyžiarskej trate. Lyžiar, ktorý
    spadol, je povinný také miesto urýchlene opustiť, ak je to možné.
    (6) Lyžiar mladší ako 15 rokov je povinný na lyžiarskej trati chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou.
    ....
    (8) Počas prevádzkového času môže vstupovať na lyžiarsku trať iná osoba než lyžiar a osoba, ktorá vykonáva
    činnosť podľa § 8 ods. 1 písm. d), ak to umožní prevádzkovateľ lyžiarskej trate. Mimo prevádzkového času možno
    vstupovať na lyžiarsku trať, ak to umožní prevádzkovateľ lyžiarskej trate.
  • hururu
    Prémium
    Moze mi niekto vyzvetlit ten jav, ze plno lyziarov postava, sedi na hrane svahov/padakov?
    Nemaju ani tu zakladnu schopnost mysliet na inych lyziarov a ist niekde ku kraju?
    Nakoniec tam ostava par volnych miest na prejdenie a len sa zvysuje moznost padu, zrazky, zranenia...
  • PD71
    toto tuto v tomto článku je kus odveci
    "Horšie je, keď sa ľudia zrania v teréne, kde nie je prítomná denná služba. Pri horskom úraze zasahujú horskí záchranári a niekedy aj vrtuľník. Spolupráca zranených je pritom kľúčová na poskytnutie čo najrýchlejšej pomoci.
    Takýto zásah horskej alebo vrtuľníkovej služby však nie je krytý riadnym zdravotným poistením."

    ........................
    Z 544 /2002
    § 3
    Horské oblasti
    (1) Horské oblasti na účely tohto zákona sú:
    a) Belianske Tatry,
    b) Kremnické vrchy,
    c) Kysucká vrchovina,
    d) Kysucké Beskydy,
    e) Malá Fatra,
    f) Nízke Tatry,
    g) Pieniny,
    h) Slovenský raj,
    i) Stredné Beskydy,
    j) Veľká Fatra,
    k) Vysoké Tatry,
    l) Západné Tatry
    ........................................

    Takže ak si potrebujem pomoc mimo zásahovej oblasti HZS napríklad v Malých Karpatoch alebo na Čergove, príde HZS, DHS, HaZZ, LZS, všetko je hradené štátom alebo ZP. Ak by som bol ožratý jak doga, pekne mi to dajú zaplatiť.
    Prečo sa používa "ožratý jak doga" ???

    • byzancia
      Prémium
      Pokiaľ viem, tak to vzniklo z názvu plemena dánska doga, ktoré sa skrátene nazývalo Dán. A hovorí sa, že spitý ako Dán. Kamarát pracoval v dánskej firme a vysvetlil nám, že Dáni majú nejaký sviatok na jar, kedy sú všetci tri dni v kuse ožratí. A Švédi prišli s prirovnaním, že opitý ako Dán.
      Tak sa zamenili a pomiešali pojmy a začalo sa hovoriť, že opitý ako doga.

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 897
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 787
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 446
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 438
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 232
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 114
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 595