Automatické pokutovanie na cestách zdražie aj pre štát

Systém objektívnej zodpovednosti zamestná 280 ľudí a vyžiadať si môže viac ako avizovaných 140 miliónov eur.

Zautomatizovaním systému pokutovania vzniknú štáty aj náklady, ktoré doteraz nemal.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Automatické pokutovanie na cestách síce zvýši počty udelených sankcií, no vytvorí aj nové náklady pre štát. Ten bude platiť aj položky, ktoré dosiaľ pri priestupkoch zväčša vôbec neexistovali.

A to od nákladov na fotografie so zachyteným priestupkom až po poštovné na zaslanie pokuty či výdaje na takmer tri stovky nových zamestnancov.

Ďalších približne päť miliónov eur ročne si vyžiada prevádzka automatizovaného systému. „Náklady bude hradiť ministerstvo vnútra,“ potvrdil hovorca rezortu Ivan Netík. Koľko tak bude v priemere v skutočnosti stáť štát udelenie jednej pokuty, nepovedal.

Podľa neho sa rovnaké riešenie uplatňuje aj v súčasnosti, keď funguje objektívna zodpovednosť v poloautomatizovanom režime. Teda tak, že policajti manuálne vyhľadávajú majiteľa zachyteného vozidla a podľa toho mu udeľujú pokutu. Po novom by celý tento proces mal zvládnuť automatický systém.

Rezort Roberta Kaliňáka (Smer) v pondelok vypísal súťaž, podľa ktorej by mohol stáť 140 miliónov bez dane. Ešte vlani minister hovoril o sume asi 49 miliónov eur. 

Tri centrá a 280 zamestnancov

Len samotný návrh a vybudovanie systému by pritom mali stáť 40 miliónov eur, ktoré by mali pokryť eurofondy z projektu integrovaná infraštruktúra. Zvyšných sto miliónov bude musieť nájsť vnútro vo svojom rozpočte. Keďže ide o dlhodobú zmluvu, ročné náklady vyjdú podľa Netíka asi na päť miliónov eur.

Sadzobník pokút pre objektívnu zodpovednosť je pritom od klasického sadzobníka mierne odlišný.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C453P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C453P na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 919
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 052
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 916
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 053
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 248
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 857
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 758
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 513
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 375
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 270

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

Slovensko zápasilo so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

ROZHOVOR

Majerský: Potrebujeme, aby nás vláda brala vážne

Podľa neho treba úrad zdynamizovať. Vylúčené nie je prepúšťanie.

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Burdiga: Až keď dostali cez pysky, stiahli chvost a kvičia.

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade aj dnes večer padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

Na cestách robia problémy záveje a snehové jazyky

Situáciu komplikuje silný nárazový vietor.