Pilot vrtuľníka: K tragédiám dochádza, lebo sa málo lieta

O leteckej záchrannej službe sa denník SME rozprával s jedným z jej zakladateľov v bývalom Československu JAROSLAVOM PAJDLHAUSEROM.

Jaroslav Pajdlhauser(Zdroj: SME/Ján Krošlák )

Prečo podľa vás došlo k tragédii pri Strelníkoch? 

"Je to ešte veľmi skoro hodnotiť. Bol to nový vrtuľník a jeden z najmodernejších, ktorý vyrába americká firma Bell Helicopter Textron. Vo svojej kategórii je špičkový. Osobne som na ňom lietal, je to ideálny stroj na výkon takejto služby. Druhá vec je riešiť príčiny tejto havárie. Mám na to svoj názor."

Môžete ho povedať, keďže v priebehu jedného roka došlo k pádu dvoch vrtuľníkov pri záchranných akciách? Laikovi sa to zdá veľa. 

"V priebehu jedného roka sa zabijú dve posádky. To je vrchol. Svedčí to o úrovni vycvičenosti pilotov. O organizácii práce. Kedysi sme na jednom stredisku nalietali okolo 400 hodín za rok vrtuľníkmi ruskej výroby Mi-2, ktoré boli technicky oveľa, oveľa horšie, ako sú tieto nové.

Výkon týchto dvojmotorových vrtuľníkov bol chabý a veľmi ťažko sa pristávalo v teréne. Táto skutočnosť bola vyvážená tým, že keď sme v Československu rozbiehali leteckú záchrannú službu, tak piloti, ktorí lietali, boli oveľa skúsenejší ako piloti, ktorí lietajú dnes." 

Znamená to, že v súčasnosti majú piloti nalietané oveľa menej, ako by mali mať? 

"Majú podstatne menej nalietané, ako by mali mať. Majú podstatne menej nalietané v takých činnostiach, ktoré sú potrebné, keď sa vykonáva letecká záchranná služba. Majú veľmi málo takých činností, pri ktorých pristávajú v teréne. A už nehovorím o tom, že pristávať v teréne v noci je to úplne najťažšie, čo môže byť.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 722
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 275
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 181
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 125
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 502
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 968
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 934
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 873
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 368
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 216

Téma: Pád záchranárskeho vrtuľníka


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: V tieňovej ekonomike skončia ročne dva bilióny dolárov

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Držme sa my len Ruska! Veď aj tam je Západ

Váhanie a spor v otázke MiG-ov naznačujú dvojtvárnosť Slovenska.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Domov

Most-Híd navrhuje zlúčenie rôznych škôl do vzdelávacích centier

Zabezpečil by sa tak jednotný manažment vzdelávania či efektívnejšie nakladanie s financiami.

Domov

Gajdoš vylúčil nákup stíhačok z Ruska, rokuje sa s viacerými výrobcami

Keby Gajdoš chcel slúžiť ruským záujmom, konal by tak, ako dnes, myslia si v SaS.

Domov

Ochrana a spracovanie osobných údajov sa budú riadiť podľa nového zákona

Práva dotknutých osôb prispôsobili dnešnej elektronickej dobe.