Pilot vrtuľníka: K tragédiám dochádza, lebo sa málo lieta

O leteckej záchrannej službe sa denník SME rozprával s jedným z jej zakladateľov v bývalom Československu JAROSLAVOM PAJDLHAUSEROM.

Jaroslav Pajdlhauser(Zdroj: SME/Ján Krošlák )

Prečo podľa vás došlo k tragédii pri Strelníkoch? 

"Je to ešte veľmi skoro hodnotiť. Bol to nový vrtuľník a jeden z najmodernejších, ktorý vyrába americká firma Bell Helicopter Textron. Vo svojej kategórii je špičkový. Osobne som na ňom lietal, je to ideálny stroj na výkon takejto služby. Druhá vec je riešiť príčiny tejto havárie. Mám na to svoj názor."

Môžete ho povedať, keďže v priebehu jedného roka došlo k pádu dvoch vrtuľníkov pri záchranných akciách? Laikovi sa to zdá veľa. 

"V priebehu jedného roka sa zabijú dve posádky. To je vrchol. Svedčí to o úrovni vycvičenosti pilotov. O organizácii práce. Kedysi sme na jednom stredisku nalietali okolo 400 hodín za rok vrtuľníkmi ruskej výroby Mi-2, ktoré boli technicky oveľa, oveľa horšie, ako sú tieto nové.

Výkon týchto dvojmotorových vrtuľníkov bol chabý a veľmi ťažko sa pristávalo v teréne. Táto skutočnosť bola vyvážená tým, že keď sme v Československu rozbiehali leteckú záchrannú službu, tak piloti, ktorí lietali, boli oveľa skúsenejší ako piloti, ktorí lietajú dnes." 

Znamená to, že v súčasnosti majú piloti nalietané oveľa menej, ako by mali mať? 

"Majú podstatne menej nalietané, ako by mali mať. Majú podstatne menej nalietané v takých činnostiach, ktoré sú potrebné, keď sa vykonáva letecká záchranná služba. Majú veľmi málo takých činností, pri ktorých pristávajú v teréne. A už nehovorím o tom, že pristávať v teréne v noci je to úplne najťažšie, čo môže byť.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4AE6 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4AE6 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 919
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 052
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 916
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 053
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 248
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 857
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 758
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 513
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 375
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 270

Téma: Pád záchranárskeho vrtuľníka


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

Slovensko zápasilo so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

ROZHOVOR

Majerský: Potrebujeme, aby nás vláda brala vážne

Podľa neho treba úrad zdynamizovať. Vylúčené nie je prepúšťanie.

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Burdiga: Až keď dostali cez pysky, stiahli chvost a kvičia.

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade aj dnes večer padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

Na cestách robia problémy záveje a snehové jazyky

Situáciu komplikuje silný nárazový vietor.