Lietajú naši piloti málo? Odborníci sa sporia

Ak pilot nalieta sto hodín ročne, je už na tom celkom fajn. Okolo 400 hodín je už celkom dosť, tvrdí český inštruktor pilotov vrtuľníkov

Vrtuľník sa zrútil v Slovenskom raji. O život prišli štyria záchranári.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V priebehu štrnástich mesiacov sa na Slovensku stali dve tragické nehody záchranárskych vrtuľníkov.

Prečítajte si tiež: Tragické nehody vrtuľníkov sú výzvou volať radšej sanitku

Príčinu častých nehôd vidí jeden zo zakladateľov leteckej záchrannej služby ešte v bývalom Československu Jaroslav Pajdlhauser v nízkom počte letových hodín pilotov.

A ich príčinou je zle nastavený systém financovania vrtuľníkovej záchrannej služby. 

Ministerstvo zdravotníctva aj letecká záchranná služba ATE Transport Europe to popierajú.

Pilot vrtuľníka: Lieta sa podstatne menej

Jedným z dôvodov, prečo došlo k tragédiám, je podľa neho to, že súčasní piloti vrtuľníkov leteckých záchranných služieb majú oveľa menej nalietané, ako mávali piloti ešte za Československa. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pilot vrtuľníka: K tragédiám dochádza, lebo sa málo lieta

"Kedysi sme lietali 400 hodín ročne v jednom stredisku," vysvetľuje Pajdlhauser. Na základni boli dvaja piloti, čiže každý z nich podľa neho nalietal 200 letových hodín ročne. 

V súčasnosti podľa pilota vrtuľníka sa na jednej základni nalieta ročne 150 letových hodín a na nich sa podieľajú až štyria piloti. Na jedného tak vychádza necelých 40 letových hodín ročne.

"Keď letíte dva- alebo trikrát za týždeň, tak je to o ničom," dodáva Pajdlhauser, ktorý sám nalietal na vrtuľníkoch desaťtisíc hodín.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov

Paušál verzus platba za letové hodiny

Príčinou nízkeho počtu letov sú podľa Pajdlhausera zle nastavené platby leteckým záchranným službám. 

"Niekedy sme boli platení za letovú hodinu viac a mali sme len malý paušál za to, že tam (na základni, pozn. red.) stojí vrtuľník," vraví Pajdlhauser.

Dnes je podľa neho opačná situácia, keďže viac sa platí za paušál, dostupnosť stojaceho vrtuľníka, ako za jeho vzlietnutie.

Ministerstvo ani ATE nesúhlasia

S pilotom vrtuľníka nesúhlasí letecká záchranná služba ani ministerstvo zdravotníctva, ktoré reguluje poskytovanie tejto zdravotnej starostlivosti.

"Systém financovania Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ani pomer pevnej mesačnej platby a platby za odlietané minúty nemá vplyv na počet odlietaných hodín," uviedla hovorkyňa leteckých záchranárov z Popradu Zuzana Hopjaková.

Lety na zásahy sa podľa nej vykonávajú na základe výzvy príslušného operačného strediska a platby za to uhrádzajú "v zmysle cenovej regulácie ministerstva zdravotníctva príslušné zdravotné poisťovne".

Pevná cena za prevádzkovanie jedného záchranárskeho vrtuľníku je 90-tisíc eur mesačne, uviedla hovorkyňa Stanislava Luptáková.  K tejto sume sa podľa nej pripočítava cena dopravy. "Pevná cena dopravy vrtuľníkom za jednu letovú minútu je 37,50 eura," dodala. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra

Vraj sa lieta dosť

Piloti vrtuľníkov navyše podľa ministerstva nalietajú dostatok hodín a patria medzi najskúsenejších. 

Aby sa pilot mohol stať veliteľom vrtulníka HEMS, musí mať podľa Luptákovej nalietaných tisíc letových hodín, z toho 20 v noci.  Navyše musia piloti podľa nej raz za šesť mesiacov absolvovať preskúšania na rôznych typoch vrtuľníkov vo dne aj v noci. 

"Nálet pilotov Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) na Slovensku je porovnateľný s priemerom ročného náletu pilotov v rámci Európy," povedala hovorkyňa leteckých záchranárov z Popradu Zuzana Hopjaková.

"Z mojej skúsenosti viem, že ak človek nalieta sto hodín ročne, už z toho nejako zle nevychádza a je na tom celkom fajn. Okolo 400 hodín, to je už celkom dosť," reaguje na polemiku inštruktor pilotov vrtuľníkov Michal Raudenský z českej firmy Fly for Fun.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tragická správa zasiahla Spišiakov, ktorí poznali nebohých záchranárov

Piloti a ich teritórium  

Ako ďalší možný dôvod pádov vrtuľníkov vidí Pajdlhauser to, že piloti leteckých záchraniek nepoznajú terén, v ktorom zasahujú, tak ako by mali.

"V tejto firme robia chybu, že piloti sa striedajú v jednotlivých strediskách. Raz je v Košiciach, raz v Žiline a potom v Poprade," hovorí o praxi v popradskej leteckej záchranke. 

"Piloti Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby spravidla slúžia v jednom až vo dvoch strediskách VZZS, čo umožňuje detailne poznať terén, v ktorom pôsobia, a tiež umožňuje vzájomnú zastupiteľnosť v prípade potreby," reaguje na to Hopjaková.  

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vrtuľník zachranárov spadol aj pred rokom. Najväčšie nehody vrtuľníkov na Slovensku

Vrtuľník verzus sanitka

V neposlednom rade by podľa Pajdlhausera nemuselo dôjsť k tragédii pri Strelníkoch, keby k zranenému so zlomenou nohou nešiel vrtuľník, ale sanitka s inými záchrannými zložkami.

"Prevádzkovateľovi Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby neprináleží hodnotiť rozhodnutia operačného strediska o použití druhu dopravného prostriedku," reaguje na to Hopjaková. 

"Mali sme nahlásené, že pacient spadol zo skaly približne z desiatich metrov, je v bezvedomí, chrčí, nereaguje a je to v ťažko dostupnom teréne. Na základe toho bol vyslaný vrtuľník, lebo toto je stav, keď sa vysiela vrtuľník," komentuje Pajdlhauserov názor hovorca operačného strediska Boris Chmel.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 7 001
  2. Od septembra opäť po starom 5 867
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 658
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 059
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 840
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 748
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 203
  8. Ako sme jazdili v socializme 1 109
  9. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 108
  10. Leto nekončí! 1 030

Téma: Pád záchranárskeho vrtuľníka


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

ŠPORT

Ramsaymu premiéra vyšla. Vie, že musíme hrať ešte lepšie

Slovenskí hokejisti porazili Česko.

Neprehliadnite tiež

Domov

Od Tomáša ku Kočnerovi, kauzu Čistý deň sprevádzali škandály

Psychológovia hovorili o nátlaku, poslanec Boris Kollár flirtoval s chovankyňou a vedenie zariadenia sa obklopilo kontroverznými poradcami.

Domov

Danko pred rokom: Som hrdý, že sme správni chlapi

Budúci týždeň uplynie rok od podpisu koaličnej zmluvy medzi stranami Smer, SNS a Most. Danko v prejave chválil Fica. Ten rečnil o stabilite.

Domov

Drucker pripravuje zmeny v systéme obhliadania mŕtvych

Pozostalí čakajú na lekára často aj niekoľko hodín.

Domov

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.