Lietajú naši piloti málo? Odborníci sa sporia

Ak pilot nalieta sto hodín ročne, je už na tom celkom fajn. Okolo 400 hodín je už celkom dosť, tvrdí český inštruktor pilotov vrtuľníkov

Vrtuľník sa zrútil v Slovenskom raji. O život prišli štyria záchranári.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V priebehu štrnástich mesiacov sa na Slovensku stali dve tragické nehody záchranárskych vrtuľníkov.

Prečítajte si tiež: Tragické nehody vrtuľníkov sú výzvou volať radšej sanitku

Príčinu častých nehôd vidí jeden zo zakladateľov leteckej záchrannej služby ešte v bývalom Československu Jaroslav Pajdlhauser v nízkom počte letových hodín pilotov.

A ich príčinou je zle nastavený systém financovania vrtuľníkovej záchrannej služby. 

Ministerstvo zdravotníctva aj letecká záchranná služba ATE Transport Europe to popierajú.

Pilot vrtuľníka: Lieta sa podstatne menej

Jedným z dôvodov, prečo došlo k tragédiám, je podľa neho to, že súčasní piloti vrtuľníkov leteckých záchranných služieb majú oveľa menej nalietané, ako mávali piloti ešte za Československa. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pilot vrtuľníka: K tragédiám dochádza, lebo sa málo lieta

"Kedysi sme lietali 400 hodín ročne v jednom stredisku," vysvetľuje Pajdlhauser. Na základni boli dvaja piloti, čiže každý z nich podľa neho nalietal 200 letových hodín ročne. 

V súčasnosti podľa pilota vrtuľníka sa na jednej základni nalieta ročne 150 letových hodín a na nich sa podieľajú až štyria piloti. Na jedného tak vychádza necelých 40 letových hodín ročne.

"Keď letíte dva- alebo trikrát za týždeň, tak je to o ničom," dodáva Pajdlhauser, ktorý sám nalietal na vrtuľníkoch desaťtisíc hodín.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov

Paušál verzus platba za letové hodiny

Príčinou nízkeho počtu letov sú podľa Pajdlhausera zle nastavené platby leteckým záchranným službám. 

"Niekedy sme boli platení za letovú hodinu viac a mali sme len malý paušál za to, že tam (na základni, pozn. red.) stojí vrtuľník," vraví Pajdlhauser.

Dnes je podľa neho opačná situácia, keďže viac sa platí za paušál, dostupnosť stojaceho vrtuľníka, ako za jeho vzlietnutie.

Ministerstvo ani ATE nesúhlasia

S pilotom vrtuľníka nesúhlasí letecká záchranná služba ani ministerstvo zdravotníctva, ktoré reguluje poskytovanie tejto zdravotnej starostlivosti.

"Systém financovania Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ani pomer pevnej mesačnej platby a platby za odlietané minúty nemá vplyv na počet odlietaných hodín," uviedla hovorkyňa leteckých záchranárov z Popradu Zuzana Hopjaková.

Lety na zásahy sa podľa nej vykonávajú na základe výzvy príslušného operačného strediska a platby za to uhrádzajú "v zmysle cenovej regulácie ministerstva zdravotníctva príslušné zdravotné poisťovne".

Pevná cena za prevádzkovanie jedného záchranárskeho vrtuľníku je 90-tisíc eur mesačne, uviedla hovorkyňa Stanislava Luptáková.  K tejto sume sa podľa nej pripočítava cena dopravy. "Pevná cena dopravy vrtuľníkom za jednu letovú minútu je 37,50 eura," dodala. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra

Vraj sa lieta dosť

Piloti vrtuľníkov navyše podľa ministerstva nalietajú dostatok hodín a patria medzi najskúsenejších. 

Aby sa pilot mohol stať veliteľom vrtulníka HEMS, musí mať podľa Luptákovej nalietaných tisíc letových hodín, z toho 20 v noci.  Navyše musia piloti podľa nej raz za šesť mesiacov absolvovať preskúšania na rôznych typoch vrtuľníkov vo dne aj v noci. 

"Nálet pilotov Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) na Slovensku je porovnateľný s priemerom ročného náletu pilotov v rámci Európy," povedala hovorkyňa leteckých záchranárov z Popradu Zuzana Hopjaková.

"Z mojej skúsenosti viem, že ak človek nalieta sto hodín ročne, už z toho nejako zle nevychádza a je na tom celkom fajn. Okolo 400 hodín, to je už celkom dosť," reaguje na polemiku inštruktor pilotov vrtuľníkov Michal Raudenský z českej firmy Fly for Fun.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tragická správa zasiahla Spišiakov, ktorí poznali nebohých záchranárov

Piloti a ich teritórium  

Ako ďalší možný dôvod pádov vrtuľníkov vidí Pajdlhauser to, že piloti leteckých záchraniek nepoznajú terén, v ktorom zasahujú, tak ako by mali.

"V tejto firme robia chybu, že piloti sa striedajú v jednotlivých strediskách. Raz je v Košiciach, raz v Žiline a potom v Poprade," hovorí o praxi v popradskej leteckej záchranke. 

"Piloti Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby spravidla slúžia v jednom až vo dvoch strediskách VZZS, čo umožňuje detailne poznať terén, v ktorom pôsobia, a tiež umožňuje vzájomnú zastupiteľnosť v prípade potreby," reaguje na to Hopjaková.  

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vrtuľník zachranárov spadol aj pred rokom. Najväčšie nehody vrtuľníkov na Slovensku

Vrtuľník verzus sanitka

V neposlednom rade by podľa Pajdlhausera nemuselo dôjsť k tragédii pri Strelníkoch, keby k zranenému so zlomenou nohou nešiel vrtuľník, ale sanitka s inými záchrannými zložkami.

"Prevádzkovateľovi Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby neprináleží hodnotiť rozhodnutia operačného strediska o použití druhu dopravného prostriedku," reaguje na to Hopjaková. 

"Mali sme nahlásené, že pacient spadol zo skaly približne z desiatich metrov, je v bezvedomí, chrčí, nereaguje a je to v ťažko dostupnom teréne. Na základe toho bol vyslaný vrtuľník, lebo toto je stav, keď sa vysiela vrtuľník," komentuje Pajdlhauserov názor hovorca operačného strediska Boris Chmel.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 669
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 260
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 914
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 251
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 786
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 716
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 121
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 964
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 859
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 711

Téma: Pád záchranárskeho vrtuľníka


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Domov

Neformálny Fico hovoril, že splnil Dzurindov sľub. Ako vyzerala konferencia Smeru

V Nitre sa Smer rozprával o aktuálnych témach. Ktorého kandidáta za župana podporí v Bratislave, nepovedal.

Domov

Dážď v nedeľu potrápi najmä juh a stred Slovenska

Vo večerných hodinách môže zapršať výdatnejšie.

Domov

Riadim sa vyhlásením vlády, tvrdí Žitňanská o voľbe do Súdnej rady

Vláda sa podľa ministerky zaviazala, že do Súdnej rady bude presadzovať nesudcov.

Domov

Kauzu okolo advokáta Bžána považuje Dostál za tunel

Situáciu treba podľa ministerky Žitňanskej právne posúdiť.