Lietajú naši piloti málo? Odborníci sa sporia

Ak pilot nalieta sto hodín ročne, je už na tom celkom fajn. Okolo 400 hodín je už celkom dosť, tvrdí český inštruktor pilotov vrtuľníkov

Vrtuľník sa zrútil v Slovenskom raji. O život prišli štyria záchranári.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V priebehu štrnástich mesiacov sa na Slovensku stali dve tragické nehody záchranárskych vrtuľníkov.

Prečítajte si tiež: Tragické nehody vrtuľníkov sú výzvou volať radšej sanitku

Príčinu častých nehôd vidí jeden zo zakladateľov leteckej záchrannej služby ešte v bývalom Československu Jaroslav Pajdlhauser v nízkom počte letových hodín pilotov.

A ich príčinou je zle nastavený systém financovania vrtuľníkovej záchrannej služby. 

Ministerstvo zdravotníctva aj letecká záchranná služba ATE Transport Europe to popierajú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pilot vrtuľníka: Lieta sa podstatne menej

Jedným z dôvodov, prečo došlo k tragédiám, je podľa neho to, že súčasní piloti vrtuľníkov leteckých záchranných služieb majú oveľa menej nalietané, ako mávali piloti ešte za Československa. 

Prečítajte si tiež: Pilot vrtuľníka: K tragédiám dochádza, lebo sa málo lieta

"Kedysi sme lietali 400 hodín ročne v jednom stredisku," vysvetľuje Pajdlhauser. Na základni boli dvaja piloti, čiže každý z nich podľa neho nalietal 200 letových hodín ročne. 

V súčasnosti podľa pilota vrtuľníka sa na jednej základni nalieta ročne 150 letových hodín a na nich sa podieľajú až štyria piloti. Na jedného tak vychádza necelých 40 letových hodín ročne.

"Keď letíte dva- alebo trikrát za týždeň, tak je to o ničom," dodáva Pajdlhauser, ktorý sám nalietal na vrtuľníkoch desaťtisíc hodín.

Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov

Paušál verzus platba za letové hodiny

Príčinou nízkeho počtu letov sú podľa Pajdlhausera zle nastavené platby leteckým záchranným službám. 

"Niekedy sme boli platení za letovú hodinu viac a mali sme len malý paušál za to, že tam (na základni, pozn. red.) stojí vrtuľník," vraví Pajdlhauser.

Dnes je podľa neho opačná situácia, keďže viac sa platí za paušál, dostupnosť stojaceho vrtuľníka, ako za jeho vzlietnutie.

Ministerstvo ani ATE nesúhlasia

S pilotom vrtuľníka nesúhlasí letecká záchranná služba ani ministerstvo zdravotníctva, ktoré reguluje poskytovanie tejto zdravotnej starostlivosti.

"Systém financovania Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ani pomer pevnej mesačnej platby a platby za odlietané minúty nemá vplyv na počet odlietaných hodín," uviedla hovorkyňa leteckých záchranárov z Popradu Zuzana Hopjaková.

Lety na zásahy sa podľa nej vykonávajú na základe výzvy príslušného operačného strediska a platby za to uhrádzajú "v zmysle cenovej regulácie ministerstva zdravotníctva príslušné zdravotné poisťovne".

Pevná cena za prevádzkovanie jedného záchranárskeho vrtuľníku je 90-tisíc eur mesačne, uviedla hovorkyňa Stanislava Luptáková.  K tejto sume sa podľa nej pripočítava cena dopravy. "Pevná cena dopravy vrtuľníkom za jednu letovú minútu je 37,50 eura," dodala. 

Prečítajte si tiež: Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra

Vraj sa lieta dosť

Piloti vrtuľníkov navyše podľa ministerstva nalietajú dostatok hodín a patria medzi najskúsenejších. 

Aby sa pilot mohol stať veliteľom vrtulníka HEMS, musí mať podľa Luptákovej nalietaných tisíc letových hodín, z toho 20 v noci.  Navyše musia piloti podľa nej raz za šesť mesiacov absolvovať preskúšania na rôznych typoch vrtuľníkov vo dne aj v noci. 

"Nálet pilotov Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) na Slovensku je porovnateľný s priemerom ročného náletu pilotov v rámci Európy," povedala hovorkyňa leteckých záchranárov z Popradu Zuzana Hopjaková.

"Z mojej skúsenosti viem, že ak človek nalieta sto hodín ročne, už z toho nejako zle nevychádza a je na tom celkom fajn. Okolo 400 hodín, to je už celkom dosť," reaguje na polemiku inštruktor pilotov vrtuľníkov Michal Raudenský z českej firmy Fly for Fun.

Prečítajte si tiež: Tragická správa zasiahla Spišiakov, ktorí poznali nebohých záchranárov

Piloti a ich teritórium  

Ako ďalší možný dôvod pádov vrtuľníkov vidí Pajdlhauser to, že piloti leteckých záchraniek nepoznajú terén, v ktorom zasahujú, tak ako by mali.

"V tejto firme robia chybu, že piloti sa striedajú v jednotlivých strediskách. Raz je v Košiciach, raz v Žiline a potom v Poprade," hovorí o praxi v popradskej leteckej záchranke. 

"Piloti Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby spravidla slúžia v jednom až vo dvoch strediskách VZZS, čo umožňuje detailne poznať terén, v ktorom pôsobia, a tiež umožňuje vzájomnú zastupiteľnosť v prípade potreby," reaguje na to Hopjaková.  

Prečítajte si tiež: Vrtuľník zachranárov spadol aj pred rokom. Najväčšie nehody vrtuľníkov na Slovensku

Vrtuľník verzus sanitka

V neposlednom rade by podľa Pajdlhausera nemuselo dôjsť k tragédii pri Strelníkoch, keby k zranenému so zlomenou nohou nešiel vrtuľník, ale sanitka s inými záchrannými zložkami.

"Prevádzkovateľovi Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby neprináleží hodnotiť rozhodnutia operačného strediska o použití druhu dopravného prostriedku," reaguje na to Hopjaková. 

"Mali sme nahlásené, že pacient spadol zo skaly približne z desiatich metrov, je v bezvedomí, chrčí, nereaguje a je to v ťažko dostupnom teréne. Na základe toho bol vyslaný vrtuľník, lebo toto je stav, keď sa vysiela vrtuľník," komentuje Pajdlhauserov názor hovorca operačného strediska Boris Chmel.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 397
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 512
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 19 689
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 10 296
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 9 286
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 7 591
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 5 103
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 520
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 433
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 366

Téma: Pád záchranárskeho vrtuľníka


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Druhé, menej známe Pompeje. Prečo zanikli tak rýchlo

Ostia patrila ku kľúčovým miestam Rímskej ríše.

DOMOV

Pozadie protestov riešili aj pri Gorile. Bol za tým Kočner

V zákulisí operoval Kočnerov komplic.

ŠPORT

Opäť sa ukázalo, že Shiffrinová sa dá zdolať, tvrdila Vlhová

Vlhovú predstihla o 58 stotín sekundy.

Neprehliadnite tiež

Novozvolený košický primátor chce zmeniť rokovací poriadok MsZ

Jaroslav Polaček nevylúčil prípadnú spoluprácu s bývalými primátormi Košíc.

Vagovič: Na knihe o Kuciakovi pracovalo dvadsať ľudí

Aktuality.sk vydávajú knihu o zavraždenom novinárovi.

Rozhovor

Renomovaný dokumentarista nakrúca prvý hraný film vo väznici

Peter Kerekes: Bohužiaľ, už nežijem v Košiciach, ale v ´bratislavskom exile´.

Súd: Bol to učebnicový prípad zneužitia bezbrannej opitej ženy

Mladík tvrdil, že sex bol dobrovoľný. Za znásilnenie dostal podmienečný trest.