Lietajú naši piloti málo? Odborníci sa sporia

Ak pilot nalieta sto hodín ročne, je už na tom celkom fajn. Okolo 400 hodín je už celkom dosť, tvrdí český inštruktor pilotov vrtuľníkov

Vrtuľník sa zrútil v Slovenskom raji. O život prišli štyria záchranári.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V priebehu štrnástich mesiacov sa na Slovensku stali dve tragické nehody záchranárskych vrtuľníkov.

Prečítajte si tiež: Tragické nehody vrtuľníkov sú výzvou volať radšej sanitku

Príčinu častých nehôd vidí jeden zo zakladateľov leteckej záchrannej služby ešte v bývalom Československu Jaroslav Pajdlhauser v nízkom počte letových hodín pilotov.

A ich príčinou je zle nastavený systém financovania vrtuľníkovej záchrannej služby. 

Ministerstvo zdravotníctva aj letecká záchranná služba ATE Transport Europe to popierajú.

Pilot vrtuľníka: Lieta sa podstatne menej

Jedným z dôvodov, prečo došlo k tragédiám, je podľa neho to, že súčasní piloti vrtuľníkov leteckých záchranných služieb majú oveľa menej nalietané, ako mávali piloti ešte za Československa. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pilot vrtuľníka: K tragédiám dochádza, lebo sa málo lieta

"Kedysi sme lietali 400 hodín ročne v jednom stredisku," vysvetľuje Pajdlhauser. Na základni boli dvaja piloti, čiže každý z nich podľa neho nalietal 200 letových hodín ročne. 

V súčasnosti podľa pilota vrtuľníka sa na jednej základni nalieta ročne 150 letových hodín a na nich sa podieľajú až štyria piloti. Na jedného tak vychádza necelých 40 letových hodín ročne.

"Keď letíte dva- alebo trikrát za týždeň, tak je to o ničom," dodáva Pajdlhauser, ktorý sám nalietal na vrtuľníkoch desaťtisíc hodín.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov

Paušál verzus platba za letové hodiny

Príčinou nízkeho počtu letov sú podľa Pajdlhausera zle nastavené platby leteckým záchranným službám. 

"Niekedy sme boli platení za letovú hodinu viac a mali sme len malý paušál za to, že tam (na základni, pozn. red.) stojí vrtuľník," vraví Pajdlhauser.

Dnes je podľa neho opačná situácia, keďže viac sa platí za paušál, dostupnosť stojaceho vrtuľníka, ako za jeho vzlietnutie.

Ministerstvo ani ATE nesúhlasia

S pilotom vrtuľníka nesúhlasí letecká záchranná služba ani ministerstvo zdravotníctva, ktoré reguluje poskytovanie tejto zdravotnej starostlivosti.

"Systém financovania Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ani pomer pevnej mesačnej platby a platby za odlietané minúty nemá vplyv na počet odlietaných hodín," uviedla hovorkyňa leteckých záchranárov z Popradu Zuzana Hopjaková.

Lety na zásahy sa podľa nej vykonávajú na základe výzvy príslušného operačného strediska a platby za to uhrádzajú "v zmysle cenovej regulácie ministerstva zdravotníctva príslušné zdravotné poisťovne".

Pevná cena za prevádzkovanie jedného záchranárskeho vrtuľníku je 90-tisíc eur mesačne, uviedla hovorkyňa Stanislava Luptáková.  K tejto sume sa podľa nej pripočítava cena dopravy. "Pevná cena dopravy vrtuľníkom za jednu letovú minútu je 37,50 eura," dodala. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Havarovaný vrtuľník bol takmer nový. Rovnaké nakúpil rezort vnútra

Vraj sa lieta dosť

Piloti vrtuľníkov navyše podľa ministerstva nalietajú dostatok hodín a patria medzi najskúsenejších. 

Aby sa pilot mohol stať veliteľom vrtulníka HEMS, musí mať podľa Luptákovej nalietaných tisíc letových hodín, z toho 20 v noci.  Navyše musia piloti podľa nej raz za šesť mesiacov absolvovať preskúšania na rôznych typoch vrtuľníkov vo dne aj v noci. 

"Nálet pilotov Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) na Slovensku je porovnateľný s priemerom ročného náletu pilotov v rámci Európy," povedala hovorkyňa leteckých záchranárov z Popradu Zuzana Hopjaková.

"Z mojej skúsenosti viem, že ak človek nalieta sto hodín ročne, už z toho nejako zle nevychádza a je na tom celkom fajn. Okolo 400 hodín, to je už celkom dosť," reaguje na polemiku inštruktor pilotov vrtuľníkov Michal Raudenský z českej firmy Fly for Fun.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Tragická správa zasiahla Spišiakov, ktorí poznali nebohých záchranárov

Piloti a ich teritórium  

Ako ďalší možný dôvod pádov vrtuľníkov vidí Pajdlhauser to, že piloti leteckých záchraniek nepoznajú terén, v ktorom zasahujú, tak ako by mali.

"V tejto firme robia chybu, že piloti sa striedajú v jednotlivých strediskách. Raz je v Košiciach, raz v Žiline a potom v Poprade," hovorí o praxi v popradskej leteckej záchranke. 

"Piloti Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby spravidla slúžia v jednom až vo dvoch strediskách VZZS, čo umožňuje detailne poznať terén, v ktorom pôsobia, a tiež umožňuje vzájomnú zastupiteľnosť v prípade potreby," reaguje na to Hopjaková.  

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Vrtuľník zachranárov spadol aj pred rokom. Najväčšie nehody vrtuľníkov na Slovensku

Vrtuľník verzus sanitka

V neposlednom rade by podľa Pajdlhausera nemuselo dôjsť k tragédii pri Strelníkoch, keby k zranenému so zlomenou nohou nešiel vrtuľník, ale sanitka s inými záchrannými zložkami.

"Prevádzkovateľovi Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby neprináleží hodnotiť rozhodnutia operačného strediska o použití druhu dopravného prostriedku," reaguje na to Hopjaková. 

"Mali sme nahlásené, že pacient spadol zo skaly približne z desiatich metrov, je v bezvedomí, chrčí, nereaguje a je to v ťažko dostupnom teréne. Na základe toho bol vyslaný vrtuľník, lebo toto je stav, keď sa vysiela vrtuľník," komentuje Pajdlhauserov názor hovorca operačného strediska Boris Chmel.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 757
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 191
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 367
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 170
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 560
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 484
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 822
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 792
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 873
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 019

Téma: Pád záchranárskeho vrtuľníka


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

PRÍBEHY PAMÄTNÍKOV OD POST BELLUM

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Minister Robert Kaliňák v roku 2012 dohadoval štátnu pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku potom získala firma jeho kamaráta Mareka Turčana.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop