Kočner chcel ovládnuť Markízu za mečiarizmu. Čo hovoria aktéri kauzy dnes

Firma Gamatex, ktorú Kočner vlastnil spolu so Štefanom Ághom, sa v roku 1998 vďaka Ruskovej nevyrovnanej pohľadávke stala vlastníkom Markízy.

Pavol Rusko a Marián Kočner na spoločnej tlačovke. Majitelia Gamatexu vstúpili do Markízy prvýkrát len na krátky čas, z televízie sa stiahli s tým, že s Pavlom Ruskom budú rokovať. (Zdroj: TASR)

„Neberte nám Markízu!“ skandoval pred devätnástimi rokmi rozhorčený dav pod oknami televízie v Záhorskej Bystrici. Niekoľkodňovú revolúciu na podporu televízie Markíza spustila kauza Gamatex 15. septembra 1998. Len desať dní pred parlamentnými voľbami.

Práve vtedy sa do kancelárie generálneho riaditeľa na miesto Pavla Ruska posadil jeho známy – Marián Kočner – ako spolumajiteľ firmy Gamatex. Dvojica bývalých spolužiakov stála proti sebe v obchodnom spore o mladú komerčnú televíziu.

Spoločnosť Gamatex, ktorú Kočner vlastnil spolu so Štefanom Ághom, sa vďaka Ruskovej nevyrovnanej pohľadávke stala vlastníkom Markízy. S tým sa však zamestnanci televízie aj pobúrená verejnosť odmietali zmieriť.

Problémy s licenciou

Keď Pavol Rusko v roku 1994 chcel, aby Markíza – Slovakia získala vysielaciu licenciu, musel sa snažiť. A nielen on. Oslovil ľudí, ktorí mali dobré vzťahy s vládnymi politikmi, aby sa pred licenčnou radou prihovorili v prospech Markízy. Medzi oslovenými bol napríklad vlani zosnulý herec Ľubo Gregor, ktorý mal podľa vlastných slov blízko k Ivanovi Gašparovičovi.

Písomnú dohodu uzavrel Rusko so Silošom Pohankom, majiteľom spoločnosti ESPE Štúdio, ktorá vyrábala televízne relácie. Aj Pohanka sa pred radou pod vedením Emílie Boldišovej prihovoril za Ruskovu televíziu. Jeho odmenou mal byť podľa zmluvy podiel v spoločnosti, ktorá bude pre Markízu vyrábať program. Boldišovej rada vybrala Markízu ako kandidáta na licenciu, no napokon ju Ruskovi nevydala.

Členovia rady totiž zistili, že v predložených dokumentoch Rusko zatajil svoju spoločníčku Sylviu Volzovú. Podnikateľku s Ruskom zoznámil Gašparovičov hovorca Ľuboš Jurík. Jej úlohou bolo pôvodne zohnať pre televíziu investora.

Boldišovej radu parlament narýchlo odvolal. Markíza licenciu následne dostala od novej rady na čele s Petrom Jurášom.

Ako Rusko porušil (ne)platnú zmluvu

Samotný Juráš po pridelení licencie vyhlásil, že len pokračoval v pôvodnom konaní. Rusko to dodnes odmieta. Trvá na tom, že Markíza napokon uspela aj bez pomoci Pohankovho ESPE Štúdia. Zmluvu s ním teda považoval za neplatnú.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

ŠPORT

Sagan vracia investované milióny. Jeho šéf je spokojný

Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou.

KULTÚRA

Ľubomír Feldek: Význam má hnutie, ktorému ide o život

Namiesto aliancie za rodinu by mala vzniknúť aliancia proti rodine, hovorí.

Neprehliadnite tiež