BRATISLAVA. Proces podávania žiadostí o asistentov učiteľa na školský rok 2017/2018 je rýchlejší, aby asistenti mohli v školách pôsobiť celý školský rok a nie až od januára ako v minulom období. Tento krok ministerstva školstva je ústretový.
Napriek zvýšenej potrebe a urgencii pedagógov a rodičov sa však počet asistentov zvýšil oproti januáru iba o 6,5 úväzku asistentov na celé Slovensko.
Stav teda ostáva nezmenený a naďalej bude vzdelávanie väčšiny žiakov so zdravotným znevýhodnením bez prispôsobenia sa ich špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám, čo bez asistentov nie je možné zabezpečiť.
Vyplýva to zo spoločného stanoviska Slovenskej komory učiteľov a Platformy rodín detí so zdravotným znevýhodnením, ktoré agentúre SITA poskytol prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.

Nedostatok asistentov
Slovenská komora učiteľov a Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením upozorňujú na nedostatočný počet asistentov učiteľa pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Vo februári komora učiteľov poukázala na to, že asistent učiteľa pôsobí iba pri 44 percentách žiakov, ktorí ich potrebujú.
Organizácie tvrdia, že vláda nedodržiava školský zákon, v ktorom je zadefinované, že deťom alebo žiakom pomáhajú prekonávať bariéry vyplývajúce z ich zdravotného znevýhodnenia asistenti učiteľa.
„Súčasne nerešpektuje opakované odporúčania Výboru OSN pre práva dieťaťa a pre práva osôb so zdravotným postihnutím zabezpečiť vyššiu dostupnosť individualizovanej podpory pre deti s postihnutím, predovšetkým prostredníctvom zamestnania asistentov učiteľa, školských psychológov a špeciálnych pedagógov,“ uvádzajú organizácie v spoločnom stanovisku.

O problémoch vedia, ale nekonajú
Komora učiteľov a Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením tvrdia, že ministerstvo školstva, vláda a poslanci Národnej rady o tomto stave vedia, no napriek tomu zostávajú v nečinnosti.
Považujú to za výsmech do tváre pedagógom, rodičom a ich deťom so zdravotným znevýhodnením.
Takéto konanie podľa nich vedie k zvyšovaniu napätia zo živelnej integrácie v školách, podnecuje nepriateľský postoj voči zdravotne znevýhodneným a ničí kvalitu vzdelávania.
V stanovisku tiež uvádzajú, že vláda a parlament nechávajú najzraniteľnejšiu časť žiakov bez potrebnej pomoci a nenapĺňajú tak ústavou garantovanú rovnosť príležitostí ani rovný prístup k vzdelaniu.
Peniaze na asistentov
Ministerstvo školstva tvrdí, že si uvedomuje postavenie a význam asistentov učiteľa vo výchovno-vzdelávacom procese, a preto peniaze na asistentov učiteľa každoročne zvyšujú v závislosti od možností štátneho rozpočtu.
Dodáva, že tvorba rozpočtu pre školy nevychádza len z počtu žiakov vo všeobecnosti, ale aj z počtu žiakov so zdravotným znevýhodnením zapísaných a vzdelávaných v škole.
Na týchto žiakov sú vyššie koeficienty. Ich hodnota vychádza z druhu a stupňa zdravotného znevýhodnenia žiakov.
Pri rozplánovaní peňazí pridelených na rozpočet školy je podľa rezortu potrebné, aby školy so zriaďovateľmi využívali prideľované prostriedky do ich rozpočtu podľa potrieb.
Doplnková podpora
Rezort dodáva, že dotácia na podporu zamestnávania asistentov učiteľa v školách je doplnková a nejde o jediný možný zdroj na tento účel.
Upozorňuje, že podľa zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení sú zriaďovatelia, ktorými sú obce (pre základné školy) a VÚC (pre stredné školy), povinní zabezpečovať výchovu a vzdelávanie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Povinnosť sa podľa rezortu vzťahuje aj na potrebné personálne zabezpečenie škôl. „Je preto potrebné, aby riaditelia škôl, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a VÚC aktívne spolupracovali na plánovaní rozpočtu a výdavkov,“ uvádza rezort školstva.
Peniaze z iných zdrojov
Ministerstvo tiež uvádza, že školy môžu získať peniaze na asistentov učiteľa z európskych štrukturálnych fondov v rámci výzvy na zvýšenie inkluzívnosti vzdelávania s názvom „V základnej škole úspešnejší“.
Prioritou projektu je zvýšiť podporu odborných zamestnancov a asistentov učiteľov v základných školách, zabránenie predčasnému skončeniu školskej dochádzky a podpora prístupu ku kvalitnému predškolskému, základnému a stredoškolskému vzdelávaniu.
Na výzvu „V základnej škole úspešnejší“ nadväzuje materiál ministerstva školstva s názvom „Model objektivizácie počtu odborných zamestnancov v škole“, ktorý obsahuje opatrenia na zefektívnenie vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami bez diskriminácie a na základe rovnosti príležitostí vo vzdelávacom systéme.