SME

Inžinier z Mochoviec: Manažéri Enelu sa pri problémoch správajú ako deti

Prístup v Mochovciach by sa mal zmeniť.

Mario Zadra, strojný inžinier s dlhoročnými skúsenosťami s jadrovými elektrárňami.Mario Zadra, strojný inžinier s dlhoročnými skúsenosťami s jadrovými elektrárňami. (Zdroj: SME - Peter Kapitán)

Mario Zadra má 57 rokov a je strojný inžinier. Má dlhoročné skúsenosti s výstavbou a údržbou jadrových elektrární, pracoval na projektoch elektrární v Argentíne alebo v Rumunsku.

K Mochovciam sa po prvý raz dostal v roku 2008, na stavbu sa vrátil v roku 2017. Koncom apríla dostal výpoveď, oficiálnym dôvodom bola reorganizácia oddelenia. Sám hovorí, že vedeniu prekážalo, že upozorňoval na technické nedostatky pri stavbe.

„Týmto končím svoju kariéru, po tom, ako som sa rozhodol hovoriť verejne, ma už nikto nezamestná. Ale chcem pomôcť Mochovciam najviac, ako sa dá,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy ste sa k projektu dostavby Mochoviec dostali?

„V roku 2008 som začal spolupracovať s Enelom prostredníctvom spoločnosti Ansaldo Nucleare. Moja spolupráca netrvala dlho, pretože som nesúhlasil s extrémne povrchným prístupom, ktorý vtedy existoval. Enel napríklad často iba predstieral, že sme formálne schválili dôležité dokumenty. Vraj na to nebol čas a o riešenie problémov sa mali postarať dodávatelia.“

Aká bola vaša úloha v projekte?

„Bol som zodpovedný za dieselové generátory, ktoré majú zabezpečovať chod systémov, keď vypadne elektrina. Generátory však v čase inštalácie mali už dávno po svojej životnosti. Táto časť závodu dodnes nie je dokončená z tých istých dôvodov, pre ktoré som odišiel.“

Neskôr ste sa však k projektu vrátili. Situácia bola stále rovnaká?

SkryťVypnúť reklamu

„Začiatkom roka 2017 som sa vrátil ako manažér pre strojné inžinierstvo. Nemal som žiadne zdroje a práce bolo veľa. Každý môj pokus o získanie potrebných a už dohodnutých ľudských zdrojov bol zbytočný.

Sťažoval som sa na oficiálnych miestach, no bolo to vyriešené lžou s tým, že sa nič nedeje. Postupne ma zbavovali moci, až ma 28. apríla tohto roka prepustili. Problémy, ktoré som zistil, pritom boli skutočné. Žiaľ, nikto ich nechce vidieť.“

Aký bol oficiálny dôvod vášho odchodu?

„Vraj ma prepustili z dôvodu reorganizácie technického oddelenia. Pán Morejon, riaditeľ projektu, mi to povedal aj počas nášho posledného stretnutia. Ale skutočný dôvod bol iný. Bola to snaha zakryť nedostatočné riešenie opakovaných porúch v jednom z ochranných systémov reaktora a opakujúce sa chyby oddelenia, ktoré má na starosti uvedenie elektrárne do prevádzky.“

SkryťVypnúť reklamu

Upozorňovali ste na problémy, no nikto ich neriešil?

„Pravdepodobne nie a môžu z toho byť vážne dôsledky pre budúcu bezpečnosť elektrárne. Zabezpečil som preto, aby sa informácie o problémoch dostali ku generálnemu riaditeľovi Slovenských elektrární. To sa však nepáčilo projektovému manažmentu.

Navyše, Bohumil Kratochvíl (bývalý generálny riaditeľ spoločnosti Slovenské Elektrárne – pozn. red.), ktorého som žiadal o zachovanie dôvernosti zdroja, to neurobil. Napriek tomu, že som to urobil v záujme jeho spoločnosti.“

Vo svojich sťažnostiach ste hovorili, že manažéri spoločnosti Enel konajú detským spôsobom. Ako sa to prejavovalo?

„Títo chlapci dostali príkaz z Ríma, aby čo najskôr ukončili výstavbu závodu. Bez ohľadu na to, či bude fungovať, alebo nie. Nikto z nich si neuvedomuje, čo znamená zle postaviť' jadrovú elektráreň. Žiadny z nich si neuvedomuje, že ich dnešné kroky môžu byť spúšťačom veľkej jadrovej udalosti.

SkryťVypnúť reklamu

Kedykoľvek sa pokúsite im pripomenúť dôležitosť toho, čo robíte, dávajú detské ospravedlnenie, ako napríklad ,inde je to ešte horšie‘. Pôsobia ako školáci, ktorí dúfajú, že nakoniec niekto vyrieši problémy za nich.“

Z čoho máte obavy v súvislosti s bezpečnosťou elektrárne?

„Projektový manažment robí všetko pre to, aby sa zabránilo riešeniu správ o problémoch. A keď sa aj riešia, manažment sa ich pokúša uzavrieť nejakou výhovorkou. Tento postoj je veľmi zlý, pretože znemožňuje sledovať kritické situácie.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5H7D na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 368
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 529
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 700
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 609
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 565
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 355
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu