SME
Streda, 24. apríl , 2019

Inžinier z Mochoviec: Manažéri Enelu sa pri problémoch správajú ako deti

Prístup v Mochovciach by sa mal zmeniť.

Mario Zadra, strojný inžinier s dlhoročnými skúsenosťami s jadrovými elektrárňami.Mario Zadra, strojný inžinier s dlhoročnými skúsenosťami s jadrovými elektrárňami.(Zdroj: SME - Peter Kapitán)

Mario Zadra má 57 rokov a je strojný inžinier. Má dlhoročné skúsenosti s výstavbou a údržbou jadrových elektrární, pracoval na projektoch elektrární v Argentíne alebo v Rumunsku.

K Mochovciam sa po prvý raz dostal v roku 2008, na stavbu sa vrátil v roku 2017. Koncom apríla dostal výpoveď, oficiálnym dôvodom bola reorganizácia oddelenia. Sám hovorí, že vedeniu prekážalo, že upozorňoval na technické nedostatky pri stavbe.

„Týmto končím svoju kariéru, po tom, ako som sa rozhodol hovoriť verejne, ma už nikto nezamestná. Ale chcem pomôcť Mochovciam najviac, ako sa dá,“ hovorí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy ste sa k projektu dostavby Mochoviec dostali?

„V roku 2008 som začal spolupracovať s Enelom prostredníctvom spoločnosti Ansaldo Nucleare. Moja spolupráca netrvala dlho, pretože som nesúhlasil s extrémne povrchným prístupom, ktorý vtedy existoval. Enel napríklad často iba predstieral, že sme formálne schválili dôležité dokumenty. Vraj na to nebol čas a o riešenie problémov sa mali postarať dodávatelia.“

Aká bola vaša úloha v projekte?

„Bol som zodpovedný za dieselové generátory, ktoré majú zabezpečovať chod systémov, keď vypadne elektrina. Generátory však v čase inštalácie mali už dávno po svojej životnosti. Táto časť závodu dodnes nie je dokončená z tých istých dôvodov, pre ktoré som odišiel.“

Neskôr ste sa však k projektu vrátili. Situácia bola stále rovnaká?

„Začiatkom roka 2017 som sa vrátil ako manažér pre strojné inžinierstvo. Nemal som žiadne zdroje a práce bolo veľa. Každý môj pokus o získanie potrebných a už dohodnutých ľudských zdrojov bol zbytočný.

Sťažoval som sa na oficiálnych miestach, no bolo to vyriešené lžou s tým, že sa nič nedeje. Postupne ma zbavovali moci, až ma 28. apríla tohto roka prepustili. Problémy, ktoré som zistil, pritom boli skutočné. Žiaľ, nikto ich nechce vidieť.“

Aký bol oficiálny dôvod vášho odchodu?

„Vraj ma prepustili z dôvodu reorganizácie technického oddelenia. Pán Morejon, riaditeľ projektu, mi to povedal aj počas nášho posledného stretnutia. Ale skutočný dôvod bol iný. Bola to snaha zakryť nedostatočné riešenie opakovaných porúch v jednom z ochranných systémov reaktora a opakujúce sa chyby oddelenia, ktoré má na starosti uvedenie elektrárne do prevádzky.“

Upozorňovali ste na problémy, no nikto ich neriešil?

„Pravdepodobne nie a môžu z toho byť vážne dôsledky pre budúcu bezpečnosť elektrárne. Zabezpečil som preto, aby sa informácie o problémoch dostali ku generálnemu riaditeľovi Slovenských elektrární. To sa však nepáčilo projektovému manažmentu.

Navyše, Bohumil Kratochvíl (bývalý generálny riaditeľ spoločnosti Slovenské Elektrárne – pozn. red.), ktorého som žiadal o zachovanie dôvernosti zdroja, to neurobil. Napriek tomu, že som to urobil v záujme jeho spoločnosti.“

Vo svojich sťažnostiach ste hovorili, že manažéri spoločnosti Enel konajú detským spôsobom. Ako sa to prejavovalo?

„Títo chlapci dostali príkaz z Ríma, aby čo najskôr ukončili výstavbu závodu. Bez ohľadu na to, či bude fungovať, alebo nie. Nikto z nich si neuvedomuje, čo znamená zle postaviť' jadrovú elektráreň. Žiadny z nich si neuvedomuje, že ich dnešné kroky môžu byť spúšťačom veľkej jadrovej udalosti.

Kedykoľvek sa pokúsite im pripomenúť dôležitosť toho, čo robíte, dávajú detské ospravedlnenie, ako napríklad ,inde je to ešte horšie‘. Pôsobia ako školáci, ktorí dúfajú, že nakoniec niekto vyrieši problémy za nich.“

Z čoho máte obavy v súvislosti s bezpečnosťou elektrárne?

„Projektový manažment robí všetko pre to, aby sa zabránilo riešeniu správ o problémoch. A keď sa aj riešia, manažment sa ich pokúša uzavrieť nejakou výhovorkou. Tento postoj je veľmi zlý, pretože znemožňuje sledovať kritické situácie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5H7D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5H7D na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  6. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  1. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  4. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  5. Od mája sa mení definícia kilogramu
  6. Spready a poplatky pri obchodovaní
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  9. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  10. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 120
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 208
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 8 540
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 464
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 141
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 561
  7. Od mája sa mení definícia kilogramu 4 255
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 224
  9. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 2 862
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 537

Téma: Bezpečnosť jadrovej elektrárne Mochovce


Článok je zaradený aj do ďalších tém Mochovce

Hlavné správy zo Sme.sk

Súd sa postavil Kmotríkovcom. Zverejnil, prečo tak urobil

Vyšetrovanie, kto naozaj profituje z podnikania vodárenskej firmy Infra Services, pokračuje.

Ivan Kmotrík
Komentár Petra Schutza

Presne toto sa zvykne nazývať mafianizácia štátu

Na Kočnerovi je príznačné práve presvedčenie, že spravodlivých niet.

Peter Schutz.
Ján Kuciak.

Vodohospodári ukázali pokazené vnútornosti vzácneho jazera

Zistili sme, prečo zostal tajch pod Štiavnicou bez vody.

Dolnohodrušské jazero musia pre poškodené potrubia úplne vypustiť.

Neprehliadnite tiež

Policajtom pri rannom zásahu pomohli aj služobné psy.

Úradník tvrdí, že sa ho pre nezhody zbavili návratom pracovníčky z materskej

V práci sa neukázala ani deň, po mesiaci šla na rodičovskú dovolenku.

Súčasný starosta Ladislav Lörinc (vľavo) musí riešiť spor, ktorý vznikol ešte za éry jeho predchodcu Alfonza Halenára.

Košický Bašternák na súd neprišiel, ale verejnosť chcel vylúčiť

Podnikateľ Gabriel Klein čelí obvineniu z dvoch daňových zločinov.

Budova košických súdov.

Košickú dopravu posilní retro Československý trolejbus

Opravili ho nadšenci v Česku. Návrat k ekologickej doprave môže mať aj takúto podobu.

Tento trolejbus bude jazdiť v Košiciach.
Bývalý vojenský bunker nad Jamníkom.