SME

Z hodín fyziky odstraňuje nudu a nezáživnosť

Vlani sa Jozef Beňuška stal držiteľom ocenia Európskej fyzikálnej spoločnosti za celoživotné dielo.

Jozef Beňuška (59), učiteľ fyziky na Gymnáziu Viliama Paulinyho-Tótha v Martine.Jozef Beňuška (59), učiteľ fyziky na Gymnáziu Viliama Paulinyho-Tótha v Martine. (Zdroj: Soňa Sadloňová)

Jozef Beňuška učí fyziku tak, aby študentov bavila. Na jeho hodinách sa napríklad naučia vyrobiť hmlu. Aj za tento príbeh môžete hlasovať v cene verejnosti pre Učiteľa Slovenska.

Anketa:
Učiteľ Slovenska 2018: Hlasovanie o cene verejnosti
Jozef Beňuška
780
Helena Drobúlová
516
Jaromír Flaškár
1344
Jana Karľová
407
Katarína Kresáňová
589
Kornélia Lohyňová
315
Ľubica Noščáková
751
Monika Podolinská
600
Noemi Ráczová
2058
Zuzana Tkáčová
1076
Potvrďte svoj hlas
Hlasovalo: 8436

Anketa už bola ukončená.

Jozef Beňuška je učiteľom fyziky už 34 rokov. Fyziku učí inak ako väčšina učiteľov tohto predmetu. Je zástancom experimentovania na hodinách, ktoré dnes zvyčajne chýba.

„Predvádzal som tisíckam poslucháčov, nielen žiakov, stovky fyzikálnych experimentov a nestalo sa mi, že by to poslucháčov nudilo. Toto je cesta, ako odstrániť z hodín fyziky nezáživnosť, nudu a nezáujem,“ prízvukuje učiteľ Beňuška.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hovorí, že chce, aby jeho hodiny boli zaujímavé – pre žiakov, pre inšpektorov, pre neho, pre kohokoľvek, kto sa k nemu na hodinu fyziky príde pozrieť.

Ako to vyzerá na hodinách

Fyzikár Beňuška ťažisko práce na vyučovacej hodine presunul na žiakov. V januárovom rozhovore pre agentúru TASR to vysvetlil takto: „Keď som to skúsil, povedal som si, že nebudem stáť pred tabuľou a vysvetľovať, a pýtať sa. Tým, že mám pripravené vzdelávacie materiály, môžem ťažisko práce preniesť na žiakov. Oni sa pýtajú, ja ich počúvam a robíme experimenty. Keď som prvýkrát začal takto viesť vyučovacie hodiny, na konci roka som požiadal deti, aby napísali, čo sa im na hodine páčilo a čo nie. A bol som príjemne prekvapený, že tento systém práce sa im veľmi páčil.

Tak som potom začal robiť všetky hodiny takto. Čo je výborné, že u nás v škole máme aj svoj vlastný predmet s názvom fyzika v praxi. Deti sa tam pokúšajú vytvoriť napríklad hmlu a súčasne sa naučia, za akých podmienok hmla v prírode vzniká.

Alebo sa naučia, ako si urobiť doma balónovú párty, aby balóny držali na stene a nemuseli ich priviazať alebo plniť héliom. Veľmi vhodné sú na to tvarovacie balóny, ktoré stačí pošúchať.

Zelektrizovaním na stene či okne držia akoby ‚prilepené‘ aj dva dni. Tiež sme na hodine zapálili železo a naučili sa, ako si veľmi jednoducho a spoľahlivo urobiť oheň.“

Autor učebníc aj prezentácií

Jozef Beňuška sa netají tým, že celé desaťročia učí po svojom, používa vlastné učebnice, ktoré sú výrazne odlišné od štátnych, ale obsah je v súlade so Štátnym vzdelávacím programom.

K napísaniu učebníc ho viedol prozaický dôvod, školská reforma spred desiatich rokov zosekala pôvodných deväť hodín fyziky na gymnáziách na päť a staré učebnice boli obsahovo stavané na tých deväť hodín. Nechcelo sa mu čakať na nové, tak si začal písať svoje.

Dal si tam svoje myšlienky, nápady. Učebnice sú tematické, majú udelenú schvaľovaciu doložku ministerstva školstva, a tak sa môžu oficiálne používať v školách, dnes sú jedinou alternatívou k štátnym učebniciam.

Prelomovou prácou bola Digitálna učebnica fyziky, ktorá obsahuje komplexne spracované učivo základnej a strednej školy formou výučbových prezentácií.

V roku 2005 za Digitálnu učebnicu fyziky získal mimoriadne ocenenie fyzikálno-pedagogickej sekcie Jednoty slovenských matematikov a fyzikov.

V roku 2017 mu bola udelená Cena za vedu a techniku v kategórii Popularizátor vedy.

Ponuka zážitkovej fyziky

Po tom, čo školská reforma výrazne zasiahla v negatívnom zmysle do možnosti žiackeho experimentovania na hodinách fyziky, sa Jozef Beňuška spolu s kolegom Ivanom Šabom rozhodli založiť a vybudovať na pôde Gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine v roku 2006 Centrum popularizácie fyziky – špecializovanú učebňu, v ktorej si môžu žiaci vyskúšať rôzne fyzikálne experimenty.

Popularizačné prednášky sú založené na predvádzaní interaktívnych fyzikálnych experimentov, realizovaných s jednoduchými, nenáročnými pomôckami a prostriedkami bežne dostupnými v domácnosti.

Ich fyzikálne experimenty lákajú do martinského gymnázia ročne tritisíc záujemcov. Toto centrum je otvorené aj pre žiakov iných škôl, pričom na oživenie vyučovania fyziky ho využívajú aj učitelia z Českej republiky.

A keďže každá jedna exkurzia je za prítomnosti dvoch až troch učiteľov z danej školy, tak je to jedinečná metodická aktivita, pri ktorej kolegovia učitelia z iných škôl vidia a zažijú v praxi prácu iného učiteľa.

Súčasťou aktivít v Centre popularizácie fyziky je celoslovenský seminár Vanovičove dni, pre učiteľov fyziky základných a stredných škôl, o ktorého organizáciu sa Jozef Beňuška už pätnásť rokov stará. „Vzdelávame učiteľov fyziky, vychovávame ich. Prioritne sa zameriavame na to, aby sa na hodinách fyziky experimentovalo,“ priblížil fyzikár náplň seminára, ktorý gymnázium zastrešuje už 50 rokov.

Vlani sa Jozef Beňuška stal držiteľom ocenia Európskej fyzikálnej spoločnosti za celoživotné dielo.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné

Súťaže

Súvisiace témy: Učiteľ Slovenska
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 108
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 504
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 184
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 549
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 438
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 226
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 940
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 874
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

New Jersey Devils - Carolina Hurricanes: ONLINE prenos zo 4. zápasu osemfinále play-off NHL.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo 4. zápasu 1. kola play-off zámorskej NHL: New Jersey Devils - Carolina Hurricanes.


Hráči Žiliny sa radujú z gólu v zápase 7. kola nadstavbovej časti futbalovej Niké ligy v skupine o titul medzi MŠK Žilina - FC Spartak Trnava.

Žilina prerušila čakanie na víťazstvo.


a 1 ďalší
Radosť hráčov Liverpoolu.

V zápase s Tottenhamom podal dominantný výkon.


TASR
Na snímke je slovenská cyklistka Viktória Chladoňová.

Holandské favoritky zatienila majsterka Maurícia.


SkryťZatvoriť reklamu