Jozef Beňuška učí fyziku tak, aby študentov bavila. Na jeho hodinách sa napríklad naučia vyrobiť hmlu. Aj za tento príbeh môžete hlasovať v cene verejnosti pre Učiteľa Slovenska.
Komu dáte hlas?
Kliknutím na vybrané meno v ankete uvedenej na začiatku článku odovzdáte hlas svojmu favoritovi. Predstavenie všetkých nominovaných osobností nájdete tu.
Učiteľ Slovenska 2018: Hlasovanie o cene verejnosti
Anketa už bola ukončená.
Jozef Beňuška je učiteľom fyziky už 34 rokov. Fyziku učí inak ako väčšina učiteľov tohto predmetu. Je zástancom experimentovania na hodinách, ktoré dnes zvyčajne chýba.
„Predvádzal som tisíckam poslucháčov, nielen žiakov, stovky fyzikálnych experimentov a nestalo sa mi, že by to poslucháčov nudilo. Toto je cesta, ako odstrániť z hodín fyziky nezáživnosť, nudu a nezáujem,“ prízvukuje učiteľ Beňuška.
Hovorí, že chce, aby jeho hodiny boli zaujímavé – pre žiakov, pre inšpektorov, pre neho, pre kohokoľvek, kto sa k nemu na hodinu fyziky príde pozrieť.
Ako to vyzerá na hodinách
Fyzikár Beňuška ťažisko práce na vyučovacej hodine presunul na žiakov. V januárovom rozhovore pre agentúru TASR to vysvetlil takto: „Keď som to skúsil, povedal som si, že nebudem stáť pred tabuľou a vysvetľovať, a pýtať sa. Tým, že mám pripravené vzdelávacie materiály, môžem ťažisko práce preniesť na žiakov. Oni sa pýtajú, ja ich počúvam a robíme experimenty. Keď som prvýkrát začal takto viesť vyučovacie hodiny, na konci roka som požiadal deti, aby napísali, čo sa im na hodine páčilo a čo nie. A bol som príjemne prekvapený, že tento systém práce sa im veľmi páčil.
Tak som potom začal robiť všetky hodiny takto. Čo je výborné, že u nás v škole máme aj svoj vlastný predmet s názvom fyzika v praxi. Deti sa tam pokúšajú vytvoriť napríklad hmlu a súčasne sa naučia, za akých podmienok hmla v prírode vzniká.
Alebo sa naučia, ako si urobiť doma balónovú párty, aby balóny držali na stene a nemuseli ich priviazať alebo plniť héliom. Veľmi vhodné sú na to tvarovacie balóny, ktoré stačí pošúchať.
Zelektrizovaním na stene či okne držia akoby ‚prilepené‘ aj dva dni. Tiež sme na hodine zapálili železo a naučili sa, ako si veľmi jednoducho a spoľahlivo urobiť oheň.“
Autor učebníc aj prezentácií
Jozef Beňuška sa netají tým, že celé desaťročia učí po svojom, používa vlastné učebnice, ktoré sú výrazne odlišné od štátnych, ale obsah je v súlade so Štátnym vzdelávacím programom.
K napísaniu učebníc ho viedol prozaický dôvod, školská reforma spred desiatich rokov zosekala pôvodných deväť hodín fyziky na gymnáziách na päť a staré učebnice boli obsahovo stavané na tých deväť hodín. Nechcelo sa mu čakať na nové, tak si začal písať svoje.
Dal si tam svoje myšlienky, nápady. Učebnice sú tematické, majú udelenú schvaľovaciu doložku ministerstva školstva, a tak sa môžu oficiálne používať v školách, dnes sú jedinou alternatívou k štátnym učebniciam.
Prelomovou prácou bola Digitálna učebnica fyziky, ktorá obsahuje komplexne spracované učivo základnej a strednej školy formou výučbových prezentácií.
V roku 2005 za Digitálnu učebnicu fyziky získal mimoriadne ocenenie fyzikálno-pedagogickej sekcie Jednoty slovenských matematikov a fyzikov.
V roku 2017 mu bola udelená Cena za vedu a techniku v kategórii Popularizátor vedy.
Ponuka zážitkovej fyziky
Po tom, čo školská reforma výrazne zasiahla v negatívnom zmysle do možnosti žiackeho experimentovania na hodinách fyziky, sa Jozef Beňuška spolu s kolegom Ivanom Šabom rozhodli založiť a vybudovať na pôde Gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine v roku 2006 Centrum popularizácie fyziky – špecializovanú učebňu, v ktorej si môžu žiaci vyskúšať rôzne fyzikálne experimenty.
Popularizačné prednášky sú založené na predvádzaní interaktívnych fyzikálnych experimentov, realizovaných s jednoduchými, nenáročnými pomôckami a prostriedkami bežne dostupnými v domácnosti.
Ich fyzikálne experimenty lákajú do martinského gymnázia ročne tritisíc záujemcov. Toto centrum je otvorené aj pre žiakov iných škôl, pričom na oživenie vyučovania fyziky ho využívajú aj učitelia z Českej republiky.
A keďže každá jedna exkurzia je za prítomnosti dvoch až troch učiteľov z danej školy, tak je to jedinečná metodická aktivita, pri ktorej kolegovia učitelia z iných škôl vidia a zažijú v praxi prácu iného učiteľa.
Súčasťou aktivít v Centre popularizácie fyziky je celoslovenský seminár Vanovičove dni, pre učiteľov fyziky základných a stredných škôl, o ktorého organizáciu sa Jozef Beňuška už pätnásť rokov stará. „Vzdelávame učiteľov fyziky, vychovávame ich. Prioritne sa zameriavame na to, aby sa na hodinách fyziky experimentovalo,“ priblížil fyzikár náplň seminára, ktorý gymnázium zastrešuje už 50 rokov.
Vlani sa Jozef Beňuška stal držiteľom ocenia Európskej fyzikálnej spoločnosti za celoživotné dielo.

Beata
Balogová
