SME

V dezinformačnej kampani na Facebooku dominoval Harabin, ukázal prieskum

Harabina prezentovali na Facebooku ako favorita prezidentských volieb.

Štefan Harabin.Štefan Harabin. (Zdroj: SITA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Najčastejšie spomínaným prezidentským kandidátom na dezinformačných stránkach využívajúcich Facebook bol pred prvým kolom volieb Štefan Harabin, nasledovaný Zuzanou Čaputovou.

Kým Harabin bol prezentovaný ako preferovaný, pozitívne vnímaný kandidát, Čaputová bola zobrazovaná najnegatívnejšie zo všetkých uchádzačov o post hlavy štátu.

Harabina vykresľovali pozitívne

Vyplýva to z výsledkov prieskumu neziskovej organizácie Globsec, ktorá sa zamerala na vplyv konšpirácií a dezinformácií na sociálnych sieťach na slovenské prezidentské voľby.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Dosť bolo lží a neprávd Čítajte 

Prieskum analyzoval vyše 2500 príspevkov zo 14 dezinformačných stránok na Facebooku, identifikovaných projektom blbec.online, v období od 10. januára do 3. apríla 2019, detailne analyzovaných bolo 1312 príspevkov.

"Z 332 textov, ktoré spomínali Harabina malo iba deväť negatívnu konotáciu, do prvého kola volieb (16.3.) bol najspomínanejším kandidátom na monitorovaných kanáloch," uviedla analytička Globsec-u Katarína Klingová.

Dezinformačná kampaň zosilnela po Mistríkovi

"Na Čaputovú sa monitorované dezinformačné kanály sústredili takmer rovnako často, s tým rozdielom, že väčšina príspevkov o nej bola negatívnych," dodala.

Prečítajte si tiež: Keď bola v prieskumoch ôsma, zvažovala odchod. Chýbal mi klient, hovorí Čaputová Čítajte 

Jej kolegyňa Miroslava Sawiris v tejto súvislosti spresnila, že negatívne konotácie začali výrazne narastať po tom, ako sa protikandidát Čaputovej Róbert Mistrík 26. februára vzdal kandidatúry v jej prospech, a najmä po 1. marci, keď sa v prieskumoch začala objavovať ako reálny víťaz.

SkryťVypnúť reklamu

"Pred prvým kolom sa o nej negatívne vyjadrovali autori 58 percent príspevkov, pred druhým kolom sa percento negatívnych konotácií zvýšilo na 64 percent," doplnila Sawiris.

Neúspešný kandidát v druhom kole Maroš Šefčovič nebol natoľko zasiahnutý negatívnou dezinformačnou kampaňou.

Príspevky o eurokomisárovi mali do prvého kola prezidentských volieb negatívnu konotáciu v prípade 43 percent, pred druhým kolom toto percento kleslo na 24.

"Možným vysvetlením je, že dezinformačná scéna ho nikdy nevnímala ako liberálneho kandidáta s reálnou šancou zvíťaziť, preto sa primárne zamerala na Zuzanu Čaputovú," skonštatovala Klingová.

Najčastejšími naratívami, ktoré sa na dezinformačných stránkach objavovali, boli "liberalizmus ako hrozba podrývajúca stabilitu spoločnosti", "zasahovanie do volieb zo strany externých aktérov so skrytým záujmom" a "štandardné médiá nie sú dôveryhodné a manipulujú verejnú mienku".

SkryťVypnúť reklamu

Ich použitie malo podľa analytičiek mimovládnej organizácie za cieľ najmä zdiskreditovať liberálnejších prezidentských kandidátov, rovnako tak aj podkopať dôveru v demokratické voľby.

"Mnohé dezinformačné stránky si predpripravovali publikum na to, že ich obľúbený kandidát neuspeje práve v dôsledku nečistých praktík zo strany vonkajších aktérov," povedala Sawiris.

Na dosiahnutie týchto cieľov bolo podľa zistení prieskumu použitých niekoľko techník, využívajúcich pocit ohrozenia, predsudky a stereotypy, ako aj nové konšpiračné teórie, do ktorých boli určití kandidáti príspevkami zapletení.

Hoax

Súvisiace témy: Globsec
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  4. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 22 593
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 414
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 110
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 590
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 367
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 552
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 965
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 804
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Nelson Weiper oslavuje gól.

Pozrite si program semifinále na ME vo futbale do 21 rokov 2025 (EURO U21 2025).


Kevin Durant.

V uplynulej sezóne, jeho sedemnástej v NBA, mal priemer 26,6 bodu na zápas.


TASR
Jamal Musiala.

„Bavori“ vyhrali v C-skupine nad Aucklandom City vysoko 10:0 a aj nad Boca Juniors 2:1.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu