SME

V dezinformačnej kampani na Facebooku dominoval Harabin, ukázal prieskum

Harabina prezentovali na Facebooku ako favorita prezidentských volieb.

Štefan Harabin.Štefan Harabin. (Zdroj: SITA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Najčastejšie spomínaným prezidentským kandidátom na dezinformačných stránkach využívajúcich Facebook bol pred prvým kolom volieb Štefan Harabin, nasledovaný Zuzanou Čaputovou.

Kým Harabin bol prezentovaný ako preferovaný, pozitívne vnímaný kandidát, Čaputová bola zobrazovaná najnegatívnejšie zo všetkých uchádzačov o post hlavy štátu.

Harabina vykresľovali pozitívne

Vyplýva to z výsledkov prieskumu neziskovej organizácie Globsec, ktorá sa zamerala na vplyv konšpirácií a dezinformácií na sociálnych sieťach na slovenské prezidentské voľby.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Dosť bolo lží a neprávd Čítajte 

Prieskum analyzoval vyše 2500 príspevkov zo 14 dezinformačných stránok na Facebooku, identifikovaných projektom blbec.online, v období od 10. januára do 3. apríla 2019, detailne analyzovaných bolo 1312 príspevkov.

"Z 332 textov, ktoré spomínali Harabina malo iba deväť negatívnu konotáciu, do prvého kola volieb (16.3.) bol najspomínanejším kandidátom na monitorovaných kanáloch," uviedla analytička Globsec-u Katarína Klingová.

Dezinformačná kampaň zosilnela po Mistríkovi

"Na Čaputovú sa monitorované dezinformačné kanály sústredili takmer rovnako často, s tým rozdielom, že väčšina príspevkov o nej bola negatívnych," dodala.

Prečítajte si tiež: Keď bola v prieskumoch ôsma, zvažovala odchod. Chýbal mi klient, hovorí Čaputová Čítajte 

Jej kolegyňa Miroslava Sawiris v tejto súvislosti spresnila, že negatívne konotácie začali výrazne narastať po tom, ako sa protikandidát Čaputovej Róbert Mistrík 26. februára vzdal kandidatúry v jej prospech, a najmä po 1. marci, keď sa v prieskumoch začala objavovať ako reálny víťaz.

SkryťVypnúť reklamu

"Pred prvým kolom sa o nej negatívne vyjadrovali autori 58 percent príspevkov, pred druhým kolom sa percento negatívnych konotácií zvýšilo na 64 percent," doplnila Sawiris.

Neúspešný kandidát v druhom kole Maroš Šefčovič nebol natoľko zasiahnutý negatívnou dezinformačnou kampaňou.

Príspevky o eurokomisárovi mali do prvého kola prezidentských volieb negatívnu konotáciu v prípade 43 percent, pred druhým kolom toto percento kleslo na 24.

"Možným vysvetlením je, že dezinformačná scéna ho nikdy nevnímala ako liberálneho kandidáta s reálnou šancou zvíťaziť, preto sa primárne zamerala na Zuzanu Čaputovú," skonštatovala Klingová.

Najčastejšími naratívami, ktoré sa na dezinformačných stránkach objavovali, boli "liberalizmus ako hrozba podrývajúca stabilitu spoločnosti", "zasahovanie do volieb zo strany externých aktérov so skrytým záujmom" a "štandardné médiá nie sú dôveryhodné a manipulujú verejnú mienku".

SkryťVypnúť reklamu

Ich použitie malo podľa analytičiek mimovládnej organizácie za cieľ najmä zdiskreditovať liberálnejších prezidentských kandidátov, rovnako tak aj podkopať dôveru v demokratické voľby.

"Mnohé dezinformačné stránky si predpripravovali publikum na to, že ich obľúbený kandidát neuspeje práve v dôsledku nečistých praktík zo strany vonkajších aktérov," povedala Sawiris.

Na dosiahnutie týchto cieľov bolo podľa zistení prieskumu použitých niekoľko techník, využívajúcich pocit ohrozenia, predsudky a stereotypy, ako aj nové konšpiračné teórie, do ktorých boli určití kandidáti príspevkami zapletení.

Hoax

Súvisiace témy: Globsec
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 535
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 210
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 915
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 952
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 869
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 810
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Všeobecná zdravotná poisťovňa.

Všeobecná poisťovňa sa dohodla na predĺžení zmlúv do 30. júna.


TASR
Protest Netreba nám Netrebko pred SND.

Kritici poukazujú aj na cenu za koncert.


SITA 1
Zora Jaurová z Progresívneho Slovenska.

Rada FPU sa uzniesla na odvolaní Špotáka z funkcie riaditeľa.


TASR
Ilustračné foto.

Ľudí vyzývajú na opatrnosť.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu