SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

V dezinformačnej kampani na Facebooku dominoval Harabin, ukázal prieskum

Harabina prezentovali na Facebooku ako favorita prezidentských volieb.

Štefan Harabin.Štefan Harabin. (Zdroj: SITA)
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Najčastejšie spomínaným prezidentským kandidátom na dezinformačných stránkach využívajúcich Facebook bol pred prvým kolom volieb Štefan Harabin, nasledovaný Zuzanou Čaputovou.

Kým Harabin bol prezentovaný ako preferovaný, pozitívne vnímaný kandidát, Čaputová bola zobrazovaná najnegatívnejšie zo všetkých uchádzačov o post hlavy štátu.

Harabina vykresľovali pozitívne

Vyplýva to z výsledkov prieskumu neziskovej organizácie Globsec, ktorá sa zamerala na vplyv konšpirácií a dezinformácií na sociálnych sieťach na slovenské prezidentské voľby.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Dosť bolo lží a neprávd Čítajte 

Prieskum analyzoval vyše 2500 príspevkov zo 14 dezinformačných stránok na Facebooku, identifikovaných projektom blbec.online, v období od 10. januára do 3. apríla 2019, detailne analyzovaných bolo 1312 príspevkov.

"Z 332 textov, ktoré spomínali Harabina malo iba deväť negatívnu konotáciu, do prvého kola volieb (16.3.) bol najspomínanejším kandidátom na monitorovaných kanáloch," uviedla analytička Globsec-u Katarína Klingová.

Dezinformačná kampaň zosilnela po Mistríkovi

"Na Čaputovú sa monitorované dezinformačné kanály sústredili takmer rovnako často, s tým rozdielom, že väčšina príspevkov o nej bola negatívnych," dodala.

Prečítajte si tiež: Keď bola v prieskumoch ôsma, zvažovala odchod. Chýbal mi klient, hovorí Čaputová Čítajte 

Jej kolegyňa Miroslava Sawiris v tejto súvislosti spresnila, že negatívne konotácie začali výrazne narastať po tom, ako sa protikandidát Čaputovej Róbert Mistrík 26. februára vzdal kandidatúry v jej prospech, a najmä po 1. marci, keď sa v prieskumoch začala objavovať ako reálny víťaz.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pred prvým kolom sa o nej negatívne vyjadrovali autori 58 percent príspevkov, pred druhým kolom sa percento negatívnych konotácií zvýšilo na 64 percent," doplnila Sawiris.

Neúspešný kandidát v druhom kole Maroš Šefčovič nebol natoľko zasiahnutý negatívnou dezinformačnou kampaňou.

Príspevky o eurokomisárovi mali do prvého kola prezidentských volieb negatívnu konotáciu v prípade 43 percent, pred druhým kolom toto percento kleslo na 24.

"Možným vysvetlením je, že dezinformačná scéna ho nikdy nevnímala ako liberálneho kandidáta s reálnou šancou zvíťaziť, preto sa primárne zamerala na Zuzanu Čaputovú," skonštatovala Klingová.

Najčastejšími naratívami, ktoré sa na dezinformačných stránkach objavovali, boli "liberalizmus ako hrozba podrývajúca stabilitu spoločnosti", "zasahovanie do volieb zo strany externých aktérov so skrytým záujmom" a "štandardné médiá nie sú dôveryhodné a manipulujú verejnú mienku".

Skryť Vypnúť reklamu

Ich použitie malo podľa analytičiek mimovládnej organizácie za cieľ najmä zdiskreditovať liberálnejších prezidentských kandidátov, rovnako tak aj podkopať dôveru v demokratické voľby.

"Mnohé dezinformačné stránky si predpripravovali publikum na to, že ich obľúbený kandidát neuspeje práve v dôsledku nečistých praktík zo strany vonkajších aktérov," povedala Sawiris.

Na dosiahnutie týchto cieľov bolo podľa zistení prieskumu použitých niekoľko techník, využívajúcich pocit ohrozenia, predsudky a stereotypy, ako aj nové konšpiračné teórie, do ktorých boli určití kandidáti príspevkami zapletení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  6. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 920
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 683
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 926
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 251
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 142
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 346
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 175
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 989
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 902
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obsah ampulky sa musí vystrieknuť, ale mimo, aby bol dôkaz, že je prázdna, opisuje zdroj Korzára, ako sa to môže diať.

Lekárka: Robí sa to. Zisťovali sme ako.


a 2 ďalší 9 h
Termín začatia rekonštrukcie Slaneckej nepozná zatiaľ ani verejnosť a ani DPMK. Magistrát informoval Košičana o termíne od 4. októbra.

Primátor čaká s termínom na Remišovú.


9 h
Skryť Zatvoriť reklamu