SME
Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Reuters štúdia o Slovensku: Médiá sa stali zdrojom aj obsahom správ

Významná štúdia porovnáva mediálne trendy.

Smartfóny sa stávajú primárnym zariadením na získavanie správ.Smartfóny sa stávajú primárnym zariadením na získavanie správ. (Zdroj: Tim Bennett - Unsplash)

BRATISLAVA. Slovensko je už tretí rok súčasťou významnej štúdie Digital News Report 2019 (2018, 2017), ktorá sleduje a porovnáva trendy v 38 krajinách sveta.

Štúdiu o stave digitálnych médií každý rok pripravuje Reuters Institute na Oxfordskej univerzite a na Slovensku prvýkrát merali aj znalosť o podcastoch. (Celá časť o Slovensku priamo na stránkach Reuters).

Načítavam video...

Zhrnuli sme pre vás základné zistenia tohto výskumu:

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Podiel ľudí platiacich za správy na internete sa zvýšil len mierne

Napriek snahám médií o zvýšenie počtu platiacich digitálnych čitateľov, či už prostredníctvom predplatného, členstva, alebo darcovstva je zvýšenie minimálne až zanedbateľné.

Skryť Vypnúť reklamu

Rast je obmedzený na niekoľko krajín, najmä v severskom regióne, kým počet platiacich čitateľov napríklad v Spojených štátoch zostáva stabilný.

Ak sa vám mapa nezobrazuje, kliknite sem.

2. Ľudia trávia menej času na Facebooku, viac na Instagrame a WhatsAppe

Napriek tomu, že Facebook naďalej zostáva dominantnou sociálnou sieťou, najmä mladšia generácia tam trávi čoraz menej času.

Na popularite naberá súkromná online komunikácia medzi dvomi alebo viacerými osobami, ktoré sa poznajú. Paradoxne, prejavuje sa to aj na raste obľúbenosti facebookových skupín.

3. Dezinformácie na internete sú stále veľkou hrozbou

Až 55 percent z viac ako 70-tisíc opýtaných v 38 krajinách vyjadrilo znepokojenie, že si nie sú istí, čo je skutočné a čo na internete falošné.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčší nárast je vo Veľkej Británii, kde má takýto pocit až 70 percent ľudí.

4. Poklesla dôvera v médiá, aj na Slovensku

Naprieč všetkými krajinami v priemere o 2 percentá poklesla dôvera v médiá, na Slovensku to bola zmena z 34 percent v roku 2018 na 33 percent v roku 2019.

5. Čoraz viac ľudí pozerá správy na smartfóne

Globálny trend sa prejavuje aj na Slovensku, i keď stále dominuje počítač, no používanie smartfónov na získavanie informácií každoročne prudko rastie.

Dokonca sa smartfóny stávajú prvým kontaktom so správami a predbiehajú televíziu.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

6. Viac ako tretina ľudí počúva podcasty

Viac ako tretina respondentov (36%) štúdie sa vyjadrila, že počúvali podcast minulý mesiac. Ak by sme brali len vekovú kategóriu do 35 rokov, bola by to viac ako polovica.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovensko vyšlo v tejto oblasti nadpriemerne, jedným z dôvodov môže byť zvýšený výskyt slova v mediálnom priestore alebo iné pochopenie významu v rôznych krajinách.

Viac o podcastoch a výsledkoch Slovenska >>

7. Najrýchlejšie rastúcim segmentom sú hlasoví asistenti

Asi žiaden iný formát nezaznamenáva taký prudký nárast záujmu ako hlasoví asistenti.

Vo Veľkej Británii sa podiel majiteľov týchto zariadení zdvojnásobil z 7% na 14% len v priebehu jedného roka.

8. Digitálne predplatné pre video a hudbu je populárnejšie než platiť si za správy

Ak by sa mali ľudia do 45 rokov rozhodnúť platiť za jednu z nasledujúcich služieb - online video, online hudba, online správy - pomer by bol 37 percent v prospech online videa, 15 percent by si vybralo online hudbu a len 7 percent online správy.

Skryť Vypnúť reklamu

9. Zvýšil sa záujem o spravodajské newslettre a mobilné notifikácie

Kým záujem o newsletter ako spravodajský formát zostáva veľmi populárny u staršej generácie, mladší si radi aktivujú mobilné notifikácie v spravodajských aplikáciách.

Podiel využitia mobilných notifikácii týždenne narástol vo Veľkej Británii z 3 na 20 percent a v Spojených štátoch zo 6 na 19 percent od roku 2014.

10. Slovenské televízie vedú v dôvere značky

Už druhý rok po sebe sa stala spravodajská televízia TA3 podľa výsledkov štúdie Digital News Report najdôveryhodnejšou značkou medzi ľuďmi, ktorí ju poznajú alebo sledujú, na druhom mieste skončila verejnoprávna RTVS a na treťom Hospodárske noviny.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Celú štúdiu Digital News Report 2019 nájdete na webe Reuters Institute.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  5. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  6. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 203
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 944
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 868
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 409
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 405
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 326
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 212
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 579
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 201
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 015
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V policajnom zbore je od roku 1999.


30m
Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) spustilo prihlasovanie na očkovanie proti ochoreniu COVID-19 prostredníctvom tzv. čakárne.

V tretej vlne bude dominovať delta variant a týkať sa bude najmä nezaočkovaných.


TASR 32m
Top 10: O Slovensku do sveta

Unikátne fotografie bratislavskej Starej tržnice. British Council na Slovensku zažil postrelenie riaditeľa aj návštevu kráľovnej. Čo znamená rusko-nemecká deklarácia o plynovode Nord Stream 2 pre Slovensko? Správy zo Slovenska, ktoré zaujali cudzincov.


47m
Vakcína Sputnik V

Na prvú dávku neregistrovanej vakcíny čaká 128 ľudí.


TASR 50m