SME

Reuters štúdia o Slovensku: Médiá sa stali zdrojom aj obsahom správ

Významná štúdia porovnáva mediálne trendy.

Smartfóny sa stávajú primárnym zariadením na získavanie správ.Smartfóny sa stávajú primárnym zariadením na získavanie správ. (Zdroj: Tim Bennett - Unsplash)

BRATISLAVA. Slovensko je už tretí rok súčasťou významnej štúdie Digital News Report 2019 (2018, 2017), ktorá sleduje a porovnáva trendy v 38 krajinách sveta.

Štúdiu o stave digitálnych médií každý rok pripravuje Reuters Institute na Oxfordskej univerzite a na Slovensku prvýkrát merali aj znalosť o podcastoch. (Celá časť o Slovensku priamo na stránkach Reuters).

Načítavam video...

Zhrnuli sme pre vás základné zistenia tohto výskumu:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Podiel ľudí platiacich za správy na internete sa zvýšil len mierne

Napriek snahám médií o zvýšenie počtu platiacich digitálnych čitateľov, či už prostredníctvom predplatného, členstva, alebo darcovstva je zvýšenie minimálne až zanedbateľné.

SkryťVypnúť reklamu

Rast je obmedzený na niekoľko krajín, najmä v severskom regióne, kým počet platiacich čitateľov napríklad v Spojených štátoch zostáva stabilný.

Ak sa vám mapa nezobrazuje, kliknite sem.

2. Ľudia trávia menej času na Facebooku, viac na Instagrame a WhatsAppe

Napriek tomu, že Facebook naďalej zostáva dominantnou sociálnou sieťou, najmä mladšia generácia tam trávi čoraz menej času.

Na popularite naberá súkromná online komunikácia medzi dvomi alebo viacerými osobami, ktoré sa poznajú. Paradoxne, prejavuje sa to aj na raste obľúbenosti facebookových skupín.

3. Dezinformácie na internete sú stále veľkou hrozbou

Až 55 percent z viac ako 70-tisíc opýtaných v 38 krajinách vyjadrilo znepokojenie, že si nie sú istí, čo je skutočné a čo na internete falošné.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší nárast je vo Veľkej Británii, kde má takýto pocit až 70 percent ľudí.

4. Poklesla dôvera v médiá, aj na Slovensku

Naprieč všetkými krajinami v priemere o 2 percentá poklesla dôvera v médiá, na Slovensku to bola zmena z 34 percent v roku 2018 na 33 percent v roku 2019.

5. Čoraz viac ľudí pozerá správy na smartfóne

Globálny trend sa prejavuje aj na Slovensku, i keď stále dominuje počítač, no používanie smartfónov na získavanie informácií každoročne prudko rastie.

Dokonca sa smartfóny stávajú prvým kontaktom so správami a predbiehajú televíziu.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

6. Viac ako tretina ľudí počúva podcasty

Viac ako tretina respondentov (36%) štúdie sa vyjadrila, že počúvali podcast minulý mesiac. Ak by sme brali len vekovú kategóriu do 35 rokov, bola by to viac ako polovica.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko vyšlo v tejto oblasti nadpriemerne, jedným z dôvodov môže byť zvýšený výskyt slova v mediálnom priestore alebo iné pochopenie významu v rôznych krajinách.

Viac o podcastoch a výsledkoch Slovenska >>

7. Najrýchlejšie rastúcim segmentom sú hlasoví asistenti

Asi žiaden iný formát nezaznamenáva taký prudký nárast záujmu ako hlasoví asistenti.

Vo Veľkej Británii sa podiel majiteľov týchto zariadení zdvojnásobil z 7% na 14% len v priebehu jedného roka.

8. Digitálne predplatné pre video a hudbu je populárnejšie než platiť si za správy

Ak by sa mali ľudia do 45 rokov rozhodnúť platiť za jednu z nasledujúcich služieb - online video, online hudba, online správy - pomer by bol 37 percent v prospech online videa, 15 percent by si vybralo online hudbu a len 7 percent online správy.

SkryťVypnúť reklamu

9. Zvýšil sa záujem o spravodajské newslettre a mobilné notifikácie

Kým záujem o newsletter ako spravodajský formát zostáva veľmi populárny u staršej generácie, mladší si radi aktivujú mobilné notifikácie v spravodajských aplikáciách.

Podiel využitia mobilných notifikácii týždenne narástol vo Veľkej Británii z 3 na 20 percent a v Spojených štátoch zo 6 na 19 percent od roku 2014.

10. Slovenské televízie vedú v dôvere značky

Už druhý rok po sebe sa stala spravodajská televízia TA3 podľa výsledkov štúdie Digital News Report najdôveryhodnejšou značkou medzi ľuďmi, ktorí ju poznajú alebo sledujú, na druhom mieste skončila verejnoprávna RTVS a na treťom Hospodárske noviny.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Celú štúdiu Digital News Report 2019 nájdete na webe Reuters Institute.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 493
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 290
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 070
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 800
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 672
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 825
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 179
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 573
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Šimon Nemec počas zápasu Montreal Canadiens - New Jersey Devils.

Nebol pripravený, myslí si tréner.


Martin Turčin
Tomáš Tatar, Šimon Nemec a Libor Hudáček počas MS v hokeji 2024.

Ja tým chlapcom rozumiem, nie vždy sa dá prísť na šampionát, hovorí Országh.


Martin Turčin
Gólová radosť hráčov Washingtonu Capitals

Víťazný zásah zaznamenal Carlson.


TASR
Slovenskí hokejisti v príprave na MS v hokeji 2025.

Pozrite si program na dnes na MS v hokeji 2025. Aké výsledky prinesie piatok, 9. máj?


SkryťZatvoriť reklamu