SME

Reuters štúdia o Slovensku: Médiá sa stali zdrojom aj obsahom správ

Významná štúdia porovnáva mediálne trendy.

Smartfóny sa stávajú primárnym zariadením na získavanie správ.Smartfóny sa stávajú primárnym zariadením na získavanie správ. (Zdroj: Tim Bennett - Unsplash)

BRATISLAVA. Slovensko je už tretí rok súčasťou významnej štúdie Digital News Report 2019 (2018, 2017), ktorá sleduje a porovnáva trendy v 38 krajinách sveta.

Štúdiu o stave digitálnych médií každý rok pripravuje Reuters Institute na Oxfordskej univerzite a na Slovensku prvýkrát merali aj znalosť o podcastoch. (Celá časť o Slovensku priamo na stránkach Reuters).

Načítavam video...

Zhrnuli sme pre vás základné zistenia tohto výskumu:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Podiel ľudí platiacich za správy na internete sa zvýšil len mierne

Napriek snahám médií o zvýšenie počtu platiacich digitálnych čitateľov, či už prostredníctvom predplatného, členstva, alebo darcovstva je zvýšenie minimálne až zanedbateľné.

SkryťVypnúť reklamu

Rast je obmedzený na niekoľko krajín, najmä v severskom regióne, kým počet platiacich čitateľov napríklad v Spojených štátoch zostáva stabilný.

Ak sa vám mapa nezobrazuje, kliknite sem.

2. Ľudia trávia menej času na Facebooku, viac na Instagrame a WhatsAppe

Napriek tomu, že Facebook naďalej zostáva dominantnou sociálnou sieťou, najmä mladšia generácia tam trávi čoraz menej času.

Na popularite naberá súkromná online komunikácia medzi dvomi alebo viacerými osobami, ktoré sa poznajú. Paradoxne, prejavuje sa to aj na raste obľúbenosti facebookových skupín.

3. Dezinformácie na internete sú stále veľkou hrozbou

Až 55 percent z viac ako 70-tisíc opýtaných v 38 krajinách vyjadrilo znepokojenie, že si nie sú istí, čo je skutočné a čo na internete falošné.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčší nárast je vo Veľkej Británii, kde má takýto pocit až 70 percent ľudí.

4. Poklesla dôvera v médiá, aj na Slovensku

Naprieč všetkými krajinami v priemere o 2 percentá poklesla dôvera v médiá, na Slovensku to bola zmena z 34 percent v roku 2018 na 33 percent v roku 2019.

5. Čoraz viac ľudí pozerá správy na smartfóne

Globálny trend sa prejavuje aj na Slovensku, i keď stále dominuje počítač, no používanie smartfónov na získavanie informácií každoročne prudko rastie.

Dokonca sa smartfóny stávajú prvým kontaktom so správami a predbiehajú televíziu.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

6. Viac ako tretina ľudí počúva podcasty

Viac ako tretina respondentov (36%) štúdie sa vyjadrila, že počúvali podcast minulý mesiac. Ak by sme brali len vekovú kategóriu do 35 rokov, bola by to viac ako polovica.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko vyšlo v tejto oblasti nadpriemerne, jedným z dôvodov môže byť zvýšený výskyt slova v mediálnom priestore alebo iné pochopenie významu v rôznych krajinách.

Viac o podcastoch a výsledkoch Slovenska >>

7. Najrýchlejšie rastúcim segmentom sú hlasoví asistenti

Asi žiaden iný formát nezaznamenáva taký prudký nárast záujmu ako hlasoví asistenti.

Vo Veľkej Británii sa podiel majiteľov týchto zariadení zdvojnásobil z 7% na 14% len v priebehu jedného roka.

8. Digitálne predplatné pre video a hudbu je populárnejšie než platiť si za správy

Ak by sa mali ľudia do 45 rokov rozhodnúť platiť za jednu z nasledujúcich služieb - online video, online hudba, online správy - pomer by bol 37 percent v prospech online videa, 15 percent by si vybralo online hudbu a len 7 percent online správy.

SkryťVypnúť reklamu

9. Zvýšil sa záujem o spravodajské newslettre a mobilné notifikácie

Kým záujem o newsletter ako spravodajský formát zostáva veľmi populárny u staršej generácie, mladší si radi aktivujú mobilné notifikácie v spravodajských aplikáciách.

Podiel využitia mobilných notifikácii týždenne narástol vo Veľkej Británii z 3 na 20 percent a v Spojených štátoch zo 6 na 19 percent od roku 2014.

10. Slovenské televízie vedú v dôvere značky

Už druhý rok po sebe sa stala spravodajská televízia TA3 podľa výsledkov štúdie Digital News Report najdôveryhodnejšou značkou medzi ľuďmi, ktorí ju poznajú alebo sledujú, na druhom mieste skončila verejnoprávna RTVS a na treťom Hospodárske noviny.

Ak sa vám graf nezobrazuje, kliknite sem.

Celú štúdiu Digital News Report 2019 nájdete na webe Reuters Institute.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 844
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 566
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 910
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 237
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 991
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 726
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 290
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Patrik Lamper (Košice) v súboji s Dávidom Okoličánym (Nitra). Vo finále Tipos extraligy sa očakáva dlhá séria a výborný hokej.

Finálová séria sa začína v piatok v Košiciach.


Ondrej Rusnák
Juraj Slafkovský sa so spoluhráčmi z Montreal Canadiens teší po strelenom góle.

Pozrite si dvojice a program 1. kola play-off NHL. Vo vyraďovacej časti si môže zahrať 6 Slovákov.


TASR
Harry Maguire oslavuje víťazný gól v odvete štvrťfinále Európskej ligy Manchester United - Olympique Lyon (5:4).

Na Old Trafforde padlo deväť gólov.


Sidney Crosby (vľavo) a Alexander Ovečkin v zápase NHL Pittsburgh Penguins - Washington Capitals.

Nepostupujúci Rangers vynuloval Tampu s Černákom.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu