BRATISLAVA. Organizácie Amnesty International Slovensko (AIS), EduRoma, Rómsky vzdelávací fond a Rómske advokačné a výskumné stredisko vyzývajú novú vládu, aby zastavila segregáciu rómskych detí.
Vláda a národná rada majú podľa nich historickú príležitosť zastaviť porušovanie ľudských práv rómskych detí a zabezpečiť im rovný prístup k vzdelávaniu, a tým aj šancu na lepšiu budúcnosť.
Novozvolených poslancov k tomu vyzvali pri príležitosti Medzinárodného dňa boja proti rasovej diskriminácii, ktorý si spoločnosť pripomína 21. marca. Agentúru SITA o tom informoval riaditeľ AIS Rado Sloboda.
Roky trvajúce nespravodlivosti
Organizácie sú si vedomé, že novú vládu na čele s Igorom Matovičom (OĽaNO) čaká mnoho práce, aby vírus, ktorý ohrozuje celý svet, zastavili. Upozorňujú, že popri tom však nemôžu zabudnúť na roky trvajúce nespravodlivosti v našej spoločnosti.
„Jednou z najdôležitejších výziev je zastaviť segregáciu rómskych detí. Dnes sú školy zatvorené, ale po ich otvorení sa tisíce detí na Slovensku vrátia do segregovaných tried a škôl, ktoré sú popretím ich práva na vzdelanie a možností na lepšiu budúcnosť. Ľahostajnosť, nečinnosť a tolerovanie rasovej diskriminácie slovenskými politikmi musí skončiť,“ konštatovali.
„Chcem veriť, že Igor Matovič si je vedomý skutočnosti, že proti diskriminácii rómskych detí v školách sa dá účinne bojovať iba tak, že vláda pod jeho vedením príjme na jej odstránenie potrebné legislatívne, finančné a metodické opatrenia. Niet inej cesty ako sa s týmto fenoménom v školách účinne vysporiadať,“ uviedol riaditeľ organizácie EduRoma Vlado Rafael.
Podľa Slobodu ľudské práva rómskych detí slovenskí politici dlho ignorovali, prehliadali či odkladali.
„Nová vláda má jedinečnú príležitosť ukázať, že ľudské práva patria všetkým ľuďom bez rozdielu. Pravdepodobne nebude možné napraviť všetky škody, ktoré segregované triedy a školy spôsobili konkrétnym deťom. Je tu však šanca ukončiť roky diskriminácie, segregácie a nespravodlivosti,“ povedal Sloboda.
Pripravili odporúčania
Mimovládky pripravili pre vládu aj odporúčania na zlepšenie situácie.
Navrhujú napríklad zavedenie komplexnej a právne záväznej definície segregácie do právneho systému, zvýšenie kompetencií, finančných a ľudských zdrojov Štátnej školskej inšpekcii tak, aby zohrávala väčšiu úlohu pri kontrole a určovaní nových školských obvodov či zabezpečenie odbornej, personálnej a finančnej podpory Metodicko-pedagogickému centru s cieľom kontinuálne vzdelávať učiteľov v školách, ktoré navštevujú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.
Okrem iného navrhujú zabezpečiť aj opätovné posúdenie všetkých detí v špeciálnych školách a triedach v diagnostických centrách a zabezpečiť ich prechod do bežných škôl s primeranou podporou.