Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →
BRATISLAVA. Žiaci z marginalizovaných rómskych komunít sa v rámci dištančného vzdelávania nemôžu, alebo nevedia zapojiť do online vyučovania.
Nedostatočný prístup k internetu a chýbajúce počítačové znalosti týchto žiakov a ich rodičov znevýhodňujú aj v tejto forme vzdelávania v porovnaní s možnosťami väčšinového obyvateľstva.
Vyplýva to z prvých výsledkov monitoringu dištančného vzdelávania žiakov z marginalizovaných rómskych komunít počas pandémie nového koronavírusu, o ktorých informovala rómska vzdelávacia mimovládna organizácia Eduroma.
Rodičia nedokážu prebrať úlohu tútorov
Nízka vzdelanostná úroveň rodičov sa podľa organizácie premieta do dištančného vzdelávania ich detí z marginalizovaných rómskych komunít, preto mnohí z rodičov nedokázali prevziať rolu potenciálnych tútorov, ale ocitli sa skôr v nechcenej úlohe žiakov.
"Rodičia detí z marginalizovaných rómskych komunít sa stretávajú s presýtenosťou informácií a učebných zadaní, ktorým nerozumejú, čo spôsobuje u nich frustráciu a nezáujem. V chudobných komunitách badať nedostatok sociálnych kontaktov, interakcií a vzorov, ktoré by mohli vplývať na vyššiu motiváciu a výkon žiakov," priblížila Eduroma.

Dištančné vzdelávanie prináša podľa výsledkov prieskumu aj zvýšené nároky na organizáciu vyučovania, kladie väčší dôraz na samostatnosť, čo je v prípade detí žijúcich vo väčších kolektívoch a spoločenstvách omnoho zložitejšie realizovať.
"Učitelia uvádzajú, že dištančné vzdelávanie je limitované pre ich žiakov aj z toho dôvodu, že prevažná väčšina z nich má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a tiež tu zohráva dôležitú úlohu jazyková bariéra," upozorňuje organizácia.
Z jej dotazníkového prieskumu vyplýva, že učitelia neboli na dištančné vzdelávanie pripravení a ukazuje sa, že nie sú dlhodobo pripravovaní ani na prácu so žiakmi z marginalizovaných rómskych komunít.
Nepripravení učitelia
V prvých dňoch prepuknutia koronakrízy išlo podľa Eduroma skôr o vlastnú iniciatívu učiteľov nadväzovať mimoškolský kontakt so žiakmi.
Učitelia v prieskume uviedli, že na dištančné vzdelávanie neboli pripravení, nikdy neabsolvovali kurz dištančného vzdelávania.
"Učitelia neboli pripravení v čase prepuknutia krízy ani na užšiu spoluprácu s rodičmi z marginalizovaných rómskych komunít. Komunikácia medzi učiteľom a rodičom prebiehala za bežných okolností pred krízou jednostranne v školskom prostredí a až na výnimky skôr nepravidelne," priblížila organizácia.
Situácia pri poskytovaní dištančného vzdelávania však zintenzívnila kontakt a spoluprácu medzi pedagógmi a pomáhajúcimi profesiami.
Učitelia na otázku, kto im pomáha komunikovať s rodinou a zlepšovať školskú dochádzku žiakov z marginalizovaných rómskych komunít za bežných okolností, uviedli asistenta učiteľa, terénneho sociálneho pracovníka, sociálneho pedagóga, pracovníka komunitného centra či mestskú políciu.
Žiakom chýba vzdelávaie v online priestore
Eduroma spísala aj niekoľko odporúčaní, ktoré by sa mohli aplikovať po koronakríze, medzi nimi napríklad posilniť žiakom sociálne učenie, posilniť pôsobenie školských psychológov a sociálnych pedagógov, zamerať sa na kompenzačné doučovanie žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, ktoré môžu realizovať napríklad komunitné centrá či občianske združenia.
Taktiež organizácia radí rozvíjať u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít aj zručnosti pre online vzdelávanie a prácu s rôznymi učebnými materiálmi v online priestore.
Školy by sa podľa nej mali zamerať aj na rozvoj počítačovej gramotnosti u rodičov detí z marginalizovaných rómskych komunít.
Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

- 25 otázok a odpovedí o novom koronavíruse
- Ako postupovať, ak ste sa mohli nakaziť
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk?
- Funguje ochrana pomocou rúšok a respirátorov?