SME

Žiaci z rómskych komunít nemajú podmienky na online vzdelávanie

Na dištančné vzdelávanie neboli pripravení ani učitelia, upozorňuje Eduroma.

Načítavam video...

Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →


BRATISLAVA. Žiaci z marginalizovaných rómskych komunít sa v rámci dištančného vzdelávania nemôžu, alebo nevedia zapojiť do online vyučovania.

Nedostatočný prístup k internetu a chýbajúce počítačové znalosti týchto žiakov a ich rodičov znevýhodňujú aj v tejto forme vzdelávania v porovnaní s možnosťami väčšinového obyvateľstva.

Vyplýva to z prvých výsledkov monitoringu dištančného vzdelávania žiakov z marginalizovaných rómskych komunít počas pandémie nového koronavírusu, o ktorých informovala rómska vzdelávacia mimovládna organizácia Eduroma.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rodičia nedokážu prebrať úlohu tútorov

Nízka vzdelanostná úroveň rodičov sa podľa organizácie premieta do dištančného vzdelávania ich detí z marginalizovaných rómskych komunít, preto mnohí z rodičov nedokázali prevziať rolu potenciálnych tútorov, ale ocitli sa skôr v nechcenej úlohe žiakov.

"Rodičia detí z marginalizovaných rómskych komunít sa stretávajú s presýtenosťou informácií a učebných zadaní, ktorým nerozumejú, čo spôsobuje u nich frustráciu a nezáujem. V chudobných komunitách badať nedostatok sociálnych kontaktov, interakcií a vzorov, ktoré by mohli vplývať na vyššiu motiváciu a výkon žiakov," priblížila Eduroma.

Súvisiaci článok Musíme urobiť maximum, aby Rómovia mali budúcnosť, tvrdí Pollák Čítajte 

Dištančné vzdelávanie prináša podľa výsledkov prieskumu aj zvýšené nároky na organizáciu vyučovania, kladie väčší dôraz na samostatnosť, čo je v prípade detí žijúcich vo väčších kolektívoch a spoločenstvách omnoho zložitejšie realizovať.

SkryťVypnúť reklamu

"Učitelia uvádzajú, že dištančné vzdelávanie je limitované pre ich žiakov aj z toho dôvodu, že prevažná väčšina z nich má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a tiež tu zohráva dôležitú úlohu jazyková bariéra," upozorňuje organizácia.

Z jej dotazníkového prieskumu vyplýva, že učitelia neboli na dištančné vzdelávanie pripravení a ukazuje sa, že nie sú dlhodobo pripravovaní ani na prácu so žiakmi z marginalizovaných rómskych komunít.

Nepripravení učitelia

V prvých dňoch prepuknutia koronakrízy išlo podľa Eduroma skôr o vlastnú iniciatívu učiteľov nadväzovať mimoškolský kontakt so žiakmi.

Učitelia v prieskume uviedli, že na dištančné vzdelávanie neboli pripravení, nikdy neabsolvovali kurz dištančného vzdelávania.

"Učitelia neboli pripravení v čase prepuknutia krízy ani na užšiu spoluprácu s rodičmi z marginalizovaných rómskych komunít. Komunikácia medzi učiteľom a rodičom prebiehala za bežných okolností pred krízou jednostranne v školskom prostredí a až na výnimky skôr nepravidelne," priblížila organizácia.

SkryťVypnúť reklamu

Situácia pri poskytovaní dištančného vzdelávania však zintenzívnila kontakt a spoluprácu medzi pedagógmi a pomáhajúcimi profesiami.

Učitelia na otázku, kto im pomáha komunikovať s rodinou a zlepšovať školskú dochádzku žiakov z marginalizovaných rómskych komunít za bežných okolností, uviedli asistenta učiteľa, terénneho sociálneho pracovníka, sociálneho pedagóga, pracovníka komunitného centra či mestskú políciu.

Žiakom chýba vzdelávaie v online priestore

Eduroma spísala aj niekoľko odporúčaní, ktoré by sa mohli aplikovať po koronakríze, medzi nimi napríklad posilniť žiakom sociálne učenie, posilniť pôsobenie školských psychológov a sociálnych pedagógov, zamerať sa na kompenzačné doučovanie žiakov z marginalizovaných rómskych komunít, ktoré môžu realizovať napríklad komunitné centrá či občianske združenia.

SkryťVypnúť reklamu

Taktiež organizácia radí rozvíjať u žiakov z marginalizovaných rómskych komunít aj zručnosti pre online vzdelávanie a prácu s rôznymi učebnými materiálmi v online priestore.

Školy by sa podľa nej mali zamerať aj na rozvoj počítačovej gramotnosti u rodičov detí z marginalizovaných rómskych komunít.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

Koronavírus SARS-CoV-2

Ilustračné foto.

Vyjadrenia splnomocnenca vlády považujú za ohrozovanie verejného zdravia ľudí.


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 836
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 507
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 566
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 440
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 341
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 284
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 274
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 024
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Scott McTominay oslavuje gól.

Pri oboch tituloch stál aj slovenský stredopoliar Stanislav Lobotka.


a 1 ďalší
Juraj Kucka (Slovan) sa lúči s hráčskou kariérou so spoluhráčmi a fanúšikmi v záverečnom 10. kole nadstavbovej časti Niké ligy v skupine o titul ŠK Slovan Bratislava - FC Košice.

Pozrite si zaujímavé štatistiky Niké ligy.


Juraj Hertel
Novak Djokovič.

Vo finále sa predstaví proti turnajovej šestke Hubertovi Hurkaczovi.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu