Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →
BRATISLAVA. Najväčšou výzvou v školstve sú v rámci koronakrízy preplnené učebné osnovy a otázka, ako motivovať žiakov k učeniu.
Zhodli sa na tom zástupcovia riaditeľských organizácií Českej a Slovenskej republiky na jednej z československých debát o školstve. Na zatiaľ poslednej diskusii sa vyzdvihla aj dôležitosť spätnej väzby a výmeny skúseností.
Sériu konferencií organizuje Stála konferencia aktérov vo vzdelávaní (SKAV) v rámci projektu Deti nepočkajú! spolu s partnerskou organizáciou Stálou konferencí asociací ve vzdělávání v Českej republike.
Súčasné učebnice sa nehodia na samostatnú prácu
Ambíciou platformy SKAV je poskytnúť partnerstvo ministerstvu školstva a štátnym inštitúciám pri tvorbe kvalitného vzdelávania.
Ako uviedla na debate Alena Petáková zo Združenia základných škôl Slovenska, absencia známkovania a nemožnosť prepadnutia pre časť detí znamená, že sa škole odmietajú ďalej venovať.
„Naše učebnice navyše nedokážu žiakom vysvetliť látku a nehodia sa na samostatnú prácu,“ dodala.
Preplnené učebné osnovy
Zástupcovia riaditeľských organizácií v ČR i SR sa zhodli, že jednou z najväčších výziev ostávajú preplnené učebné osnovy a otázka, ako vyučovanie zorganizovať, aby deti naozaj bavilo a boli ochotné sa do priebehu hodín zapojiť.

Zástupcovia zriaďovateľov a riaditeľov škôl z oboch krajín na spoločnej diskusii ocenili dôležitosť spätnej väzby a výmeny skúseností. Michal Černý z Asociácie riaditeľov základných škôl v ČR zdôraznil, že akákoľvek pozitívna spätná väzba motivuje učiteľov k ďalšej práci.
Zároveň poznamenal, že aj školám v ČR zatiaľ chýba zdieľanie skúseností z toho, čo sa osvedčilo. Moderné technológie sa podľa neho osvedčili, no majú aj limity.
„Školy ako miesta, budovy s ľuďmi budú naďalej veľmi významné a ich úloha v komunite je nenahraditeľná,“ dodal starosta obce Psáry neďaleko Prahy Milan Vácha.
Portál na zbieranie skúseností učiteľov
Zuzana Almáši Koreňová z odboru školstva Mestského úradu vo Zvolene v rámci diskusie podotkla, že krokom vpred by mohlo byť vytvorenie internetového portálu na zdieľanie skúseností medzi zriaďovateľmi škôl v SR v rámci Únie miest Slovenska.
Za pozitívne príklady označila obce, kde terénni pracovníci navštevovali deti zo skupín obyvateľov bez pripojenia na internet, odovzdávali im učebné materiály, ale aj preberali vypracované úlohy, aby zabezpečili spätnú väzbu učiteľov pre deti.
Najbližšia diskusia sa uskutoční vo štvrtok 14. mája od 13:00. Témou bude spolupráca študentov stredných škôl a univerzít nielen v čase koronakrízy.
Séria májových online debát sa vysiela aj prostredníctvom facebookovej stránky Deti nepočkajú!. Sériu ukončí 28. mája diskusia medzi zástupcami SKAV a ministerstiev školstva SR a ČR.
Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

- Sledujte priebeh pandémie koronavírusu minútu po minúte
- Vývoj počtu nakazených a mapa šírenia koronavírusu na Slovensku
- 25 otázok a odpovedí o novom koronavíruse
- Ako postupovať, ak ste sa mohli nakaziť?
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk?