SME

Záujem mladých o voľby výrazne narastá, sú liberálnejší ako celková populácia

Prioritami sú pre mladých ľudí najmä ekonomické a sociálne témy.

Volebná miestnosť.Volebná miestnosť. (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Záujem mladých ľudí vo veku od 18 do 25 rokov o účasť na voľbách výrazne narastá. Od apríla vzrástol o 16 percentuálnych bodov na 68 percent.

Ich mobilizácia sa tak približuje celkovej populácii, ktorá je na úrovni 76 percent.

Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý realizovala v auguste pre nestranícku občiansku kampaň Chcem tu zostať.

Prevažuje liberálna politická orientácia

Mladí sú v porovnaní s celkovou populáciou Slovenska liberálnejší. Približne tretina z nich (32 percent) deklaruje liberálnu politickú orientáciu, kým v celkovej populácii je to 20 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Ku konzervatívnej politickej orientácii sa hlási 16 percent mladých ľudí, v celej populácii je to 38 percent. Stredovú politickú orientáciu deklaruje 42 percent mladých oproti 35 percentám všetkých Slovákov.

Mladí ľudia sú tolerantnejší k právu na registrované partnerstvo ako priemer populácie. Právo uzatvoriť so svojím partnerom či partnerkou registrované partnerstvo podporuje 51 percent z nich.

Pre porovnanie, v celkovej populácii je to 37 percent, proti je 43 percent mladých.

Registrované partnerstvá odmieta spolu 60 percent Slovákov nad 18 rokov. Mladí výrazne viac podporujú aj práva žien rozhodnúť o interrupcii. Viac ako polovica z nich (52 percent) zastáva názor, že interrupcia by mala byť povolená z akýchkoľvek dôvodov.

V celej populácii má takýto názor len 24 percent ľudí. Približne tretina mladých navštevuje bohoslužby aspoň raz mesačne, čo je mierne nižšia úroveň než u celkovej populácie.

SkryťVypnúť reklamu

Za práva menšín

Pohľad mladých na práva menšín je porovnateľný s celoslovenským priemerom. Podľa prieskumu je 64 percent mladých presvedčených, že v demokracii treba dôsledne rešpektovať aj práva menšín. Najviac si to myslia mladí ľudia na východnom Slovensku.

Záujem mladých o voľby výrazne ovplyvňuje vek a dosiahnuté vzdelanie. Vysoký záujem o voľby deklaruje len 28 percent mladých s ukončeným základným vzdelaním, kým u vysokoškolákov je to až 55 percent.

Dominujú sociálne a ekonomické témy

Rozdiel v záujme o voľby vidíme aj medzi prvovoličmi a druhovoličmi. Vyšší až vysoký záujem voliť má 62 percent prvovoličov (18-21 rokov), medzi druhovoličmi (22-25 rokov) je to až 73 percent.

Prioritnými témami sú podľa mladých ľudí najmä ekonomické a sociálne témy, ako sú ceny potravín, lepšia dostupnosť bývania, väčšia podpora mladých rodín zo strany štátu či lepšia dostupnosť a kvalita zdravotnej starostlivosti.

SkryťVypnúť reklamu

Na opačnej strane rebríčka sa vyskytli tzv. kultúrno-etické témy, teda práva LGBTI+ komunity, interrupcie či rodová rovnosť.

Príklon k progresívnemu zdaňovaniu

Mladí ľudia chcú byť menej závislí od štátu. Až 49 percent z respondentov súhlasilo s výrokom: „O svoju prácu a životnú úroveň by sa mal v prvom rade postarať každý sám”, kým v celej populácii s týmto výrokom súhlasí 27 percent ľudí.

V čom sa, naopak, mladí zhodujú so zvyškom populácie, je progresívne zdaňovanie. Až 60 percent mladých ľudí si myslí, že bohatší majú platiť vyššie dane. Najvyššou spoločenskou hodnotou pre mladých je rovnosť, no zároveň až 68 percent z nich považuje slovenskú spoločnosť za nespravodlivú.

Chcem tu zostať je občianska mobilizačná kampaň, ktorej cieľom je podporovať demokratický systém, inšpirovať mladých ľudí k záujmu o veci verejné a vyzývať ich k účasti vo voľbách.

SkryťVypnúť reklamu

Iniciátormi kampane sú Nadácia otvorenej spoločnosti, Nadácia Pontis, Memo 98 a Občianska platforma pre demokraciu. Zapojilo sa do nej viac než 100 organizácií z celého Slovenska. Kampaň podporujú firmy, mimovládne organizácie aj jednotlivci.

Výsledky parlamentných volieb 2023 

Predčasné parlamentné voľby 2023

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 765
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 831
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 391
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 300
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 817
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 694
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 437
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu