SME

Záujem mladých o voľby výrazne narastá, sú liberálnejší ako celková populácia

Prioritami sú pre mladých ľudí najmä ekonomické a sociálne témy.

Volebná miestnosť.Volebná miestnosť. (Zdroj: TASR)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Záujem mladých ľudí vo veku od 18 do 25 rokov o účasť na voľbách výrazne narastá. Od apríla vzrástol o 16 percentuálnych bodov na 68 percent.

Ich mobilizácia sa tak približuje celkovej populácii, ktorá je na úrovni 76 percent.

Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý realizovala v auguste pre nestranícku občiansku kampaň Chcem tu zostať.

Prevažuje liberálna politická orientácia

Mladí sú v porovnaní s celkovou populáciou Slovenska liberálnejší. Približne tretina z nich (32 percent) deklaruje liberálnu politickú orientáciu, kým v celkovej populácii je to 20 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Ku konzervatívnej politickej orientácii sa hlási 16 percent mladých ľudí, v celej populácii je to 38 percent. Stredovú politickú orientáciu deklaruje 42 percent mladých oproti 35 percentám všetkých Slovákov.

Mladí ľudia sú tolerantnejší k právu na registrované partnerstvo ako priemer populácie. Právo uzatvoriť so svojím partnerom či partnerkou registrované partnerstvo podporuje 51 percent z nich.

Pre porovnanie, v celkovej populácii je to 37 percent, proti je 43 percent mladých.

Registrované partnerstvá odmieta spolu 60 percent Slovákov nad 18 rokov. Mladí výrazne viac podporujú aj práva žien rozhodnúť o interrupcii. Viac ako polovica z nich (52 percent) zastáva názor, že interrupcia by mala byť povolená z akýchkoľvek dôvodov.

V celej populácii má takýto názor len 24 percent ľudí. Približne tretina mladých navštevuje bohoslužby aspoň raz mesačne, čo je mierne nižšia úroveň než u celkovej populácie.

SkryťVypnúť reklamu

Za práva menšín

Pohľad mladých na práva menšín je porovnateľný s celoslovenským priemerom. Podľa prieskumu je 64 percent mladých presvedčených, že v demokracii treba dôsledne rešpektovať aj práva menšín. Najviac si to myslia mladí ľudia na východnom Slovensku.

Záujem mladých o voľby výrazne ovplyvňuje vek a dosiahnuté vzdelanie. Vysoký záujem o voľby deklaruje len 28 percent mladých s ukončeným základným vzdelaním, kým u vysokoškolákov je to až 55 percent.

Dominujú sociálne a ekonomické témy

Rozdiel v záujme o voľby vidíme aj medzi prvovoličmi a druhovoličmi. Vyšší až vysoký záujem voliť má 62 percent prvovoličov (18-21 rokov), medzi druhovoličmi (22-25 rokov) je to až 73 percent.

Prioritnými témami sú podľa mladých ľudí najmä ekonomické a sociálne témy, ako sú ceny potravín, lepšia dostupnosť bývania, väčšia podpora mladých rodín zo strany štátu či lepšia dostupnosť a kvalita zdravotnej starostlivosti.

SkryťVypnúť reklamu

Na opačnej strane rebríčka sa vyskytli tzv. kultúrno-etické témy, teda práva LGBTI+ komunity, interrupcie či rodová rovnosť.

Príklon k progresívnemu zdaňovaniu

Mladí ľudia chcú byť menej závislí od štátu. Až 49 percent z respondentov súhlasilo s výrokom: „O svoju prácu a životnú úroveň by sa mal v prvom rade postarať každý sám”, kým v celej populácii s týmto výrokom súhlasí 27 percent ľudí.

V čom sa, naopak, mladí zhodujú so zvyškom populácie, je progresívne zdaňovanie. Až 60 percent mladých ľudí si myslí, že bohatší majú platiť vyššie dane. Najvyššou spoločenskou hodnotou pre mladých je rovnosť, no zároveň až 68 percent z nich považuje slovenskú spoločnosť za nespravodlivú.

Chcem tu zostať je občianska mobilizačná kampaň, ktorej cieľom je podporovať demokratický systém, inšpirovať mladých ľudí k záujmu o veci verejné a vyzývať ich k účasti vo voľbách.

SkryťVypnúť reklamu

Iniciátormi kampane sú Nadácia otvorenej spoločnosti, Nadácia Pontis, Memo 98 a Občianska platforma pre demokraciu. Zapojilo sa do nej viac než 100 organizácií z celého Slovenska. Kampaň podporujú firmy, mimovládne organizácie aj jednotlivci.

Výsledky parlamentných volieb 2023 

Predčasné parlamentné voľby 2023

Populisti dokázali využiť zásadné zlyhania štátu.


8
Dobré ráno.

Aký bol prvý rok Ficovej štvrtej vlády?


a 2 ďalší 6
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 469
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 299
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 584
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 558
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 812
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 590
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 324
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 260
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu