BRATISLAVA. Popularita slov „Progresívne Slovensko“ rástla posledné týždne vo vyhľadávači Google oveľa rýchlejšie, než popularita jeho konkurentov medzi politickými stranami.
Takmer celý posledný rok bolo pritom populárnejšie slovo „Smer SD“. Až začiatkom leta sa naň PS dotiahlo a v septembri je už jasne populárnejšie.
Niektorí akademici, napríklad v USA, veria, že práve vyhľadávanie v Google dokáže odhaliť to, čo ešte nie je vidieť v prieskumoch verejnej mienky.
Keď robili predpovede podľa dát vyhľadávania cez Google, ukázalo sa, že sú pomerne presné. Dokázali z nich odhadnúť, kto vyhrá voľby, no nie vždy.
„Potom prišli prezidentské voľby v roku 2020, pred ktorými bol Trump oveľa populárnejší v trendoch Google, ale voľby aj tak prehral,“ hovorí špecialista na online marketing Mikuláš Prokop, ktorý pracuje aj pre SME.
Na Slovensku sa často robia predpovede podľa kurzov stávkových kancelárií alebo sa porovnávajú výkony politikov na sociálnych sieťach. Na dáta vyhľadávania v Google sa zatiaľ nikto nepozrel.
V porovnaní s používateľmi facebooku alebo stávkarmi má pritom Google výhodu, že v oblasti vyhľadávania na internete má na Slovensku takmer monopol. Jeho používatelia tak lepšie reprezentujú celkové voličstvo.


Matoviča hľadali po bitke
Aby denník SME mohol zistiť popularitu politických strán cez nástroj Google Trends, musel najskôr vytipovať vhodné kľúčové slová na porovnávanie. Keď totiž ľudia hľadajú na Google informácie o strane Smer, používajú rôzne synonymá, napríklad „Smer“,“ Smer SD“, alebo „strana Smer“.
Vybrať treba pojem, pri ktorom je jednoznačné, že sa tým myslí daná politická strana. Napríklad pri vyhľadávaní výrazov „ps“, „republika“, ale ani „smer“ by to tak nemuselo byť.
Druhým kritériom výberu kľúčového slova bolo, aby malo čo najviac vyhľadávaní za mesiac.
Google Trends je špecifický v tom, že neukazuje počet vyhľadaní, ale relatívne porovnanie. Napríklad dokáže ukázať, ako sa mení popularita kľúčového slova v čase alebo porovná popularitu viacerých kľúčových slov.
Zamerali sme sa najmä na porovnanie favoritov volieb Smer, PS a Hlas.
Popularita názvov politických strán sa vo vyhľadávaní Google pred voľbami prirodzene zvyšuje. Popularita kľúčového slova „Progresívne Slovensko“ však rástla výrazne rýchlejšie, než pri iných stranách.
Nemusí to znamenať, že PS sa stane víťazom volieb. Napríklad porovnanie lídrov troch najsilnejších strán vychádza najlepšie pre Roberta Fica. Michal Šimečka a Peter Pellegrini sa však v poslednom období na Fica doťahujú.
Aj Prokop je skeptický, či možno na základe popularity v Google robiť predikcie výsledkov volieb. „Keď je niekto populárny v Google, nedá sa predpokladať, že ho ľudia budú aj voliť,“ hovorí.
Ako príklad spomína Igora Matoviča, ktorému vďaka potýčke s Robertom Kaliňákom minulý týždeň prudko vyletela popularita v Google. Slovo Matovič bolo v deň konfliktu niekoľkonásobne populárnejšie ako slová Fico, Šimečka či Pellegrini kedykoľvek od začiatku kampane.
„Ale keď niekto vyhľadáva Matoviča, nemusí to byť vždy v pozitívnom zmysle,“ upozorňuje Prokop.
Republika a Sme rodina môžu mať problém
Ľudia sa posledný mesiac najviac zaujímali o volebný program PS. Program Smeru a Hlasu väčšinu dní zrejme nevyhľadávali vôbec.
Pri kandidátoch je už situácia trochu iná. Keď sa kandidátky začiatkom júla ohlasovali, ľudia sa viac zaujímali o to, kto kandiduje za Smer alebo Hlas. Počas leta sa už situácia vyrovnala.
„Keď vidíme, že niektoré strany sú dlhodobo hľadanejšie, tak sa dá predpokladať, že aj povedomie o značke je oveľa silnejšie,“ vysvetľuje Prokop prínosy sledovania dát o vyhľadávaní. Ak je niektorá strana vyhľadávaná menej, môže mať problém.
Spomedzi strán, ktoré sa pohybujú okolo hranice zvoliteľnosti, malo význam sledovať len štvoricu - Sme rodina, SNS, Republika a KDH. Matoviča bitka totiž skresľuje výsledky OĽaNO, a potom aj ostatných strán. Pri SaS je problém nájsť vhodné kľúčové slovo (slovo SaS má aj iné významy a synonymá majú nízky počet vyhľadaní).
Popularita štvorice strán sa po celý rok pohybovala na podobnej úrovni, až posledné dva mesiace sa ukazujú ako populárnejšie KDH a SNS. Sme rodina a Republika skôr zaostávajú.
Zodpovedá to aj posledným prieskumom, podľa ktorých tieto dve strany mierne strácajú a SNS s KDH zase mierne rastú.
Výsledky parlamentných volieb 2023

- Výsledky parlamentných volieb 2023
- Kompletné výsledky volieb 2023
- Zoznam zvolených poslancov do NR SR
- Volebná mapa: Ako volili jednotlivé kraje?
- Volebná mapa: Ako volili jednotlivé okresy?
- Výsledky v krajoch: Bratislava, Žilina, Prešov, Trnava, Banská Bystrica, Košice, Nitra, Trenčín
- Výsledky v mestách: Bratislava, Žilina, Prešov, Trnava, Banská Bystrica, Košice, Nitra, Trenčín
- Minúta po minúte: Sledujte voľby online

Beata
Balogová
