SME

Bojovníci s mafiou idú do volieb netransparentne. OĽaNO môže výdavky ukrývať aj v koalícii

Menej transparentný je len Smer.

OĽaNO si do kampane nezarátalo sumu 800-tisíc eur na nákup veteránov Fiat 500 s odôvodnením, že strane autá ostanú aj po kampani.OĽaNO si do kampane nezarátalo sumu 800-tisíc eur na nákup veteránov Fiat 500 s odôvodnením, že strane autá ostanú aj po kampani. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Žiadna strana nemá na svojich účtoch viac peňazí ako OĽaNO. Pri zákonnom limite tri milióny eur na volebnú kampaň by si OĽaNO teoreticky mohlo dovoliť zaplatiť aj tri veľké kampane.

Organizácia Transparency International však kampaň OĽaNO považuje za netransparentnú. Horšie skóre v jej hodnotení dostala len Kresťanská únia, ktorá ide s OĽaNO v koalícii, a Smer.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Transparency pripomína, že OĽaNO využilo dieru v zákone a do kampane si nezarátalo sumu 800-tisíc eur na nákup veteránov Fiat 500 s odôvodnením, že strane autá ostanú aj po kampani.

SkryťVypnúť reklamu

Veľká časť bilbordovej kampane sa navyše ocitla mimo transparentného účtu OĽaNO, pretože sa spustila ešte pred oficiálnym začiatkom kampane.

Súvisiaci článok OĽaNO spraví z kampane najdrahšiu vôbec, ale len oficiálne. Smer za Flašíka míňal desiatky miliónov Čítajte 

OĽaNO chce na kampaň oficiálne minúť maximálnu povolenú sumu tri milióny eur. Zákon umožňuje minúť rovnakú sumu aj stranám Za ľudí a Kresťanská únia, ktoré sú s OĽaNO v koalícii, no tie nemajú také finančné možnosti ako ich koaličný partner.

Strana Za ľudí plánuje minúť pol milióna eur, ktoré získala za výsledok vo voľbách 2020. Kresťanská únia chce minúť milión eur, ktorý si požičala.

Ľudia zvnútra predvolebnej koalície tvrdia, že strany vedú kampaň samostatne a sčasti spoločne. Práve spoločná kampaň vyvoláva otázky, či nejde o ďalší spôsob, ako OĽaNO obchádza trojmiliónový limit.

Otázna protihodnota

Kresťanská únia investovala takmer 450-tisíc eur do tlače troch čísiel Obyčajných novín. Zaplatiť by mala aj za ich distribúciu, no nechce prezradiť koľko. Suma by sa však mala pohybovať v desiatkach tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Tri čísla Obyčajných novín, ktoré si našli ľudia vo svojich schránkach v uplynulých týždňoch, majú dohromady 90 strán a kandidáti Kresťanskej únie dostávajú priestor len na jedenástich, spravidla až na konci novín. Najväčší priestor tu majú Igor Matovič a Erika Jurinová.

Do schránok dorazilo nedávno ešte jedno číslo Obyčajných novín, ktoré už zrejme financovalo OĽaNO. Kresťanská únia tam nedostala žiadny priestor.

Ak Kresťanská únia investovala do spoločnej kampane až polovicu zo svojho volebného rozpočtu, otázkou je, akú protihodnotu za to dostala od OĽaNO.

Na to však odmietajú obe strany odpovedať. „Dohoda je súčasťou koaličnej zmluvy medzi OĽaNO, KÚ a Za ľudí,“ povedal hovorca OĽaNO Matúš Bystriansky.

Ľuboš Kostelanský z Transparency International, ktorý mapuje predvolebné kampane, nevidí na transparentnom účte OĽaNO adekvátny príspevok do spoločnej kampane.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak predpokladáme, že najväčší koláč by malo financovať OĽaNO, ktoré zrejme získa najväčší podiel peňazí za výsledok, tak to tam nevidno,“ hovorí Kostelanský.

Po štúdiu výdavkov kampane si myslí, že OĽaNO mohlo zaplatiť maximálne za niekoľko spoločných bilbordov či letáky kandidátov, inak agituje iba samo za seba.

Bilbordy OĽaNO, ktoré sme našli v Bratislave, mali iba logo OĽaNO, kým bilbordy Kresťanskej únie logá všetkých troch strán.

Za ľudí platilo televíznu reklamu

Na transparentnom účte Za ľudí pribudol výdavok v hodnote 220-tisíc eur za vysielanie televíznej reklamy. Je to polovica avizovaného rozpočtu strany na voľby.

Výdavok išiel cez agentúru Initiative, cez ktorú platila aj Kresťanská únia tlač Obyčajných novín.

Pravdepodobne išlo o vysielanie videospotu, v ktorom sa ľuďom prihovára Zlatica Kušnírová a ku ktorej sa pripoja Matovič s Jurinovou. V spote nie je dokonca ani logo Za ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Tlačový odbor Za ľudí ani Veronika Remišová neodpovedali na otázku, či strana zaplatila polovicu svojho rozpočtu na voľby práve za vysielanie tohto spotu.

Žiadnu inú televíznu reklamu trojkoalície sme však nezaznamenali a ani hovorca OĽaNO Bystriansky si na žiadny ďalší televízny klip nespomenul.

To, že ide o spot s Kušnírovou, nasvedčuje aj spôsob, akým si Za ľudí a OĽaNO rozdelili výdavky. Podľa transparentných účtov platilo Za ľudí za vysielanie na Markíze a RTVS, OĽaNO zase za výrobu TV spotu a za vysielanie na JOJ.

Najtransparentnejšie je PS

Kresťanská únia hovorí, že peniaze na kampaň si požičala od dvoch firiem, 700-tisíc od Bojnickej urbárskej akciovej spoločnosti a 250-tisíc od firmy Fork.

Člen predstavenstva Bojnickej urbárskej akciovej spoločnosti Peter Jurík povedal, že informácie o pôžičke preverí, no neskôr už nedvíhal telefón.

SkryťVypnúť reklamu

Spolumajiteľ firmy Fork Radovan Kraker zase odpovedal na otázky iba prostredníctvom tlačového oddelenia strany.

Kresťanská únia nechce zverejniť zmluvy o pôžičke s odôvodnením, že nejde o verejný dokument.

Takéto pôžičky sú pre veriteľov veľmi rizikové, pretože koalícia sa nakoniec nemusí dostať do parlamentu. Ak by sa to stalo, jej príspevok za volebný výsledok by bol podstatne nižší.

Aj preto nejasnosti okolo spoločnej kampane vyvolávajú podozrenie, či v skutočnosti nejde o peniaze OĽaNO.

„Je tu podozrenie, že peniaze na kampaň KÚ môžu pochádzať odinakiaľ, ako tvrdia. Ale nemáme na to dôkaz,“ hovorí Kostelanský.

Ak by oficiálne výdavky OĽaNO v kampani dosiahli sumu 3 milióny eur, ako to strana avizovala, tak spolu s nákupom veteránov Fiat 500 by išlo o kampaň za 3,8 milióna eur. Ak k tomu ešte pripočítame výdavky KÚ a Za ľudí na spoločnú kampaň, suma by narástla na 4,5 milióna eur. To by bolo o polovicu viac, ako povoľuje zákon.

SkryťVypnúť reklamu

Transparency zhodnotila ako najtransparentnejšiu kampaň Progresívneho Slovenska, SaS a KDH. Pri ostatných stranách už mala výhrady.

Hodnotenie transparentnosti kampaní podľa TIS
stranahodnotenie
Progresívne Slovensko93 %
SaS85 %
KDH70 %
Za ľudí61 %
Demokrati59 %
Sme rodina56 %
Republika53 %
SNS52 %
Hlas41 %
OĽaNO36 %
Kresťanská únia33 %
Smer21 %

Výsledky parlamentných volieb 2023 

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné

Predčasné parlamentné voľby 2023

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 748
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 881
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 368
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 302
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 832
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 767
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 448
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu