SME

Expertka na liečbu hazardu: Kasína a herne sú doménou mužov, ženy preferujú lotérie

Gambling je najdrahšia závislosť.

Najlepšia ochrana pred hazardom je, nikdy nezačať, hovorí psychoterapeutka Jana Žemličková.Najlepšia ochrana pred hazardom je, nikdy nezačať, hovorí psychoterapeutka Jana Žemličková. (Zdroj: archív)

"Neriešená vášeň zo zaujatia pre stávky a z hazardných hier môže za istých okolností dostať nielen celú rodinu na kolená, vnútiť bolesť a smútok najbližším, ale priniesť aj večný pokoj hráčovi," hovorí odborníčka na liečbu hazardu a iných závislostí JANA ŽEMLIČKOVÁ.

Terapeutka tiež verí, že si takýto scenár nikto nepraje.

Ako isté riziko vníma aj to, že niekto považuje stávkovanie za svoje hobby alebo keď dieťa vidí, že rodič hrá. Ochranné správanie voči vzniku závislosti je úplne jednoznačné: nikdy nezačať.

SkryťVypnúť reklamu

Expertka si tiež myslí, že so závislosťou sa nedá bojovať nariadeniami alebo príkazmi. Pri liečbe je potrebná spolupráca s odborníkom a vzájomná dôvera.

Nedávno rozhodla Rada pre reklamu, že reklama stávkovej spoločnosti Tipsport je neetická, pretože podnecuje k hazardu. Myslíte si to isté?

Každá reklama je ovplyvňovaná zákonmi, mimoprávnymi reguláciami a etickou samoreguláciou, ktoré sú v jednotlivých štátoch odlišné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo je etické a čo neetické, teda správne a nesprávne, je často určované subjektom, ktorý dané správanie posudzuje. A to najmä podľa vlastných morálnych kritérií, zásad a noriem, ktoré ďalej usmerňujú správanie v spoločnosti.

Z tohto pohľadu by som si vedela predstaviť vzájomný súhlas pod akýmkoľvek nabádaním na aktivity, ktoré môžu viesť ku strate kontroly a k zníženému sebaovládaniu, za rizikové.

SkryťVypnúť reklamu

To znamená, že aj podľa vás reklama nabádala k stávkovaniu?

Každá reklama nesie v sebe motív oslovenia, inak by stratila svoje poslanie a význam. Dokáže mnohé poskytnúť – upriamiť pozornosť, spoznať produkt, sprístupniť základné informácie a hlavne, čo sa v dnešných časoch, žiaľ, cení najviac: doručiť rýchlo zážitok.

A z tohto pohľadu slogan: „Stačí len začať“, alebo „... môžeme ti zaručiť, že si to užiješ“, takou skratkou určite je. Aj v tomto prípade však platí – kto hrať chce, cestu si nájde. Takto mienená reklama ju môže len urýchliť.

Vieme fakt, že reklama urýchľuje alebo podporuje stávkovanie, dokumentovať aj číslami?

Záleží od toho, akú veličinu budeme skúmať – či obsah akumulovaných stávok, čo za rok 2023 predstavuje uzatvorené stávky vo výške takmer 21,5 miliardy eur s výškou investovaných finančných prostriedkov na hazard v objeme 1,32 miliardy eur, alebo nás bude zaujímať výška odvodu do štátneho rozpočtu z hazardných hier. Tá bola vlani na úrovni viac ako 301 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Úplne iný pohľad na hranie hazardných hier na internete nám ponúka číslo celkovej preferencie takmer dvoch tretín Slovákov, ktorí sa do nich zapojili. Najčastejšie ide o žrebové lotérie, číselné lotérie a kurzové stávky.

Súvisiaci článok Jedna reklama Tipsportu, dva štáty, dva iné verdikty. Na Slovensku je neetická, v Česku nie Čítajte 

Ako tieto čísla ovplyvňuje reklama?

Každá reklama urýchľuje rozhodovanie, a keď je dostatočne intenzívna, má schopnosť pozývať aj tých váhajúcich. Zatiaľ žiadna relevantná štúdia o dopade reklamy na rozvoj hazardnej hry na Slovensku, podľa môjho vedomia, nebola poskytnutá. V porovnaní s rokom 2018 sme vlani prestávkovali takmer päťkrát viac, čo určite svedčí o náraste.

Odpoveďou na vašu otázku môže byť aj to, že hovoríme o vzájomnej korelácii reklamy a hazardu a hlavne jej najodvrátenejšej časti – dopadu na naše deti a ich nadštandardnej zaujatosti počítačovými (hazardnými) hrami.

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto pohľadu je aj pasívna účasť dieťaťa na hre rodiča riziková pre potenciál jeho účasti na hazardných hrách v dospelosti.

S akými problémami, ktoré sa týkajú hazardu, k vám najčastejšie ľudia chodia?

Najskôr sa žiada rozlíšiť základné pojmy – kto je hazardný hráč a kto patologický. Hazardný hráč má hru pod kontrolou, má naplnené základné potreby, nesiaha na rezervy a žije svoj život naplno aj vtedy, keď práve nehrá.

Patologický hráč nie je schopný prestať hrať, hrou je zaujatý aj vtedy, keď práve nehrá. Hrá ďalej, aj keď prehráva a pre vidinu ďalšej výhry je schopný si aj požičať. Zadlžuje sa postupne, prechádza fázami výhier, prehier, fázou straty kontroly, zúfalstvom až po závislosť.

Gambling patrí k najdrahším závislostiam. Patologickí hráči mávajú často pridružené komorbidné (spolu-chorobné) duševné poruchy ako napríklad depresie, anxiózne poruchy, alebo antisociálne poruchy osobnosti a podobne, ktoré pri liečbe komplikujú problémy súvisiace s ich závislosťou. Chronifikujú liečbu a prognózu uzdravenia.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudí, ktorí vás navštevujú, nazývate pacienti alebo klienti?

Ďakujem za takto postavenú otázku – význam slova pacient, teda človek, ktorý sa dostane do starostlivosti lekára, sa z psychologických dôvodov zvykne nahrádzať aj termínom klient. Z istého pohľadu môže toto pomenovanie čiastočne sňať stigmu z tejto diagnózy, ale na strane druhej aj vážny problém zľahčiť.

Dá sa považovať stávkovanie na zápasy za návykové, ak si stavím napríklad dvakrát týždenne?

Pre stávkara nie je stávkovanie samo osebe nebezpečné. Nebezpečným nemusí byť ani vtedy, keď stávkuje za zavretými dverami, v prostredí domova, v online, dokonca pravidelne.

Frekvencia ani výška stávok nemusia rozhodovať o tom, kedy a či vôbec sa hráč stane od takejto aktivity závislý.

Kedy sa teda stáva nebezpečným?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAXHQ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  4. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  5. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Čo bude toto leto in?
  1. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  2. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  5. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  6. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  7. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 596
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 210
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 896
  4. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 528
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 037
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 909
  7. Čo bude toto leto in? 2 800
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 697
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu