SME

Lietadlá typu AN-24 lietajú od konca 50. rokov

BRATISLAVA 19. januára (SITA) - Lietadlá typu Antonov AN-24 začali lietať koncom 50. rokov v Sovietskom zväze. Prototyp An-24 vzlietol 20. decembra 1959. Spočiatku malo lietadlo problémy z pozdĺžnou stabilitou, ...

Archívna fotografia AN-24, clubkawasaki.com


BRATISLAVA 19. januára (SITA) - Lietadlá typu Antonov AN-24 začali lietať koncom 50. rokov v Sovietskom zväze. Prototyp An-24 vzlietol 20. decembra 1959. Spočiatku malo lietadlo problémy z pozdĺžnou stabilitou, ktoré sa podarilo vyriešiť úpravami zvislej chvostovej plochy, sklonením koncov krídiel nadol a pomocnou plochou po chvostom lietadla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prevádzku na leteckých linkách začali tieto lietadlá 31. októbra 1962 na pravidelnej linke Kijev-Cherson. Na základe skúseností z prevádzky už v septembri 1963 sa začala sériová výroba silnejšej modifikácie An-24V, ktorá bola osadená motormi Ivčenko AI-24A, ktoré mali možnosť vstrekovať počas kritických fáz letu vodu do spaľovacieho priestoru a tak krátkodobo zvýšiť výkon. V roku 1967 sa začala vyrábať druhá séria An-24V II, ktorá už mala kapacitu 50 cestujúcich a možnosť pružne upraviť interiér kabíny pre cestujúcich aj pre prepravu nákladu. Na túto sériu plynulo nadviazala verzia An-24RV, ktorá bola po prvý krát predvedená na aerosalóne v Paríži v septembri 1967. V zadnej časti pravej motorovej gondoly má inštalovaný pomocný prúdový motor Tumanskij RU-19-300 s ťahom 8,82 kN, ktorý umožňuje samostatné spustenie motorov a jeho prídavný ťah zlepšuje vlastnosti lietadla najmä počas vzletu.

SkryťVypnúť reklamu

Sériová výroba prebiehala okrem základného závodu v Kyjeve aj v novom závode v Ulan-Ude. Celkovo bolo vyrobených viac ako 1100 civilných a vojenských modifikácií An-24.

Lietadlo sa v priebehu dvoch rokov rozšírilo ma všetky linky Aeroflotu, vrátane tých najnamáhavejších na Sibíri. V čase svojej najväčšej prevádzky vykonával až 40 percent civilnej prepravy Aeroflotu. Okrem Aeroflotu lietadlá slúžili v množstve iných leteckých spoločností "socialistického tábora" a v rozvojových krajinách, napríklad Cubana, Lao Aviation, Air Mali, Iraqi Airways, Air Guinée a pod. Celkovo sa exportoval až do 23 krajín. Na svoje konto si sovietski piloti pripísali na tomto lietadle sedem svetových rekordov. Výroba bola ukončená v roku 1978.

Vojenská verzia slúžila v letectve Československa. Po rozdelení letectvo ASR dostalo dva kusy An-24RV, ktoré boli pridelené k 32. dopravnému krídlu a 1. letke na základňu Piešťany. V kóde NATO malo lietadlo označenie "Coke". Do dnešného dňa mala slovenská armáda podľa dostupných informácii dve lietadlá typu An-24.

SkryťVypnúť reklamu

Spracované podľa www.lietadla.com.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 136
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 643
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 560
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 981
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 829
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 677
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Zľava Dávid Hancko (Slovensko) a Dimitris Giannoulis (Grécko) počas prípravného zápasu.

K téme hry na troch obrancov sa vyjadril aj Patrik Hrošovský.


TASR
Futbalový agent Martin Petráš.

BRATISLAVA.


TASR
Carlos Alcaraz a Jannik Sinner na Roland Garros 2025.

Obaja sú skvelí pre tenis. Ich rivalita je niečo, čo náš šport skutočne potrebuje, hovorí Novak Djokovič.


Michaela Churavá
SkryťZatvoriť reklamu