Lietadlá typu AN-24 lietajú od konca 50. rokov

BRATISLAVA 19. januára (SITA) - Lietadlá typu Antonov AN-24 začali lietať koncom 50. rokov v Sovietskom zväze. Prototyp An-24 vzlietol 20. decembra 1959. Spočiatku malo lietadlo problémy z pozdĺžnou stabilitou, ...

Archívna fotografia AN-24, clubkawasaki.com

BRATISLAVA 19. januára (SITA) - Lietadlá typu Antonov AN-24 začali lietať koncom 50. rokov v Sovietskom zväze. Prototyp An-24 vzlietol 20. decembra 1959. Spočiatku malo lietadlo problémy z pozdĺžnou stabilitou, ktoré sa podarilo vyriešiť úpravami zvislej chvostovej plochy, sklonením koncov krídiel nadol a pomocnou plochou po chvostom lietadla.

Prevádzku na leteckých linkách začali tieto lietadlá 31. októbra 1962 na pravidelnej linke Kijev-Cherson. Na základe skúseností z prevádzky už v septembri 1963 sa začala sériová výroba silnejšej modifikácie An-24V, ktorá bola osadená motormi Ivčenko AI-24A, ktoré mali možnosť vstrekovať počas kritických fáz letu vodu do spaľovacieho priestoru a tak krátkodobo zvýšiť výkon. V roku 1967 sa začala vyrábať druhá séria An-24V II, ktorá už mala kapacitu 50 cestujúcich a možnosť pružne upraviť interiér kabíny pre cestujúcich aj pre prepravu nákladu. Na túto sériu plynulo nadviazala verzia An-24RV, ktorá bola po prvý krát predvedená na aerosalóne v Paríži v septembri 1967. V zadnej časti pravej motorovej gondoly má inštalovaný pomocný prúdový motor Tumanskij RU-19-300 s ťahom 8,82 kN, ktorý umožňuje samostatné spustenie motorov a jeho prídavný ťah zlepšuje vlastnosti lietadla najmä počas vzletu.

Sériová výroba prebiehala okrem základného závodu v Kyjeve aj v novom závode v Ulan-Ude. Celkovo bolo vyrobených viac ako 1100 civilných a vojenských modifikácií An-24.

Lietadlo sa v priebehu dvoch rokov rozšírilo ma všetky linky Aeroflotu, vrátane tých najnamáhavejších na Sibíri. V čase svojej najväčšej prevádzky vykonával až 40 percent civilnej prepravy Aeroflotu. Okrem Aeroflotu lietadlá slúžili v množstve iných leteckých spoločností "socialistického tábora" a v rozvojových krajinách, napríklad Cubana, Lao Aviation, Air Mali, Iraqi Airways, Air Guinée a pod. Celkovo sa exportoval až do 23 krajín. Na svoje konto si sovietski piloti pripísali na tomto lietadle sedem svetových rekordov. Výroba bola ukončená v roku 1978.

Vojenská verzia slúžila v letectve Československa. Po rozdelení letectvo ASR dostalo dva kusy An-24RV, ktoré boli pridelené k 32. dopravnému krídlu a 1. letke na základňu Piešťany. V kóde NATO malo lietadlo označenie "Coke". Do dnešného dňa mala slovenská armáda podľa dostupných informácii dve lietadlá typu An-24.

Spracované podľa www.lietadla.com.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 930
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 185
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 101
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 214
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 009
  6. Kam do tepla v januári? 1 719
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 361
  8. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 305
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 020
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 015

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

KULTÚRA

Prečo maďarský sranda pre slovenský koňha nechce vyčpieť

V žánrovej vernosti niet čo Susedom vytknúť.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

ŠPORT

Hantuchová: Život, ktorý žijú tenisti, nie je normálny

Australian Open prvý raz sleduje na plný úväzok spoza mikrofónu.

Neprehliadnite tiež

Blízko Košíc môže vzniknúť rybia farma

V bývalom teľatníku chcú chovať africké sumčeky.

Starosta Hlinka: Zmluva s firmou EEI by sa mala zrušiť

Varianty: Ukončiť hneď alebo nechať dobehnúť do roku 2022.

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

Prokurátor žiada tresty pre všetkých obžalovaných v kauze vraždy Čongrádyho

Záverečné reči pred súdom predniesol prokurátor a obhajcovia. Pätica obžalovaných bude pokračovať vo štvrtok.

Novou generálnou riaditeľkou Nemocnice Rázsochy sa stala Táborská

Rezort hľadal vedenie do Nemocnice Rázsochy už v septembri minulého roka.