Lietadlá typu AN-24 lietajú od konca 50. rokov

BRATISLAVA 19. januára (SITA) - Lietadlá typu Antonov AN-24 začali lietať koncom 50. rokov v Sovietskom zväze. Prototyp An-24 vzlietol 20. decembra 1959. Spočiatku malo lietadlo problémy z pozdĺžnou stabilitou, ...

Archívna fotografia AN-24, clubkawasaki.com

BRATISLAVA 19. januára (SITA) - Lietadlá typu Antonov AN-24 začali lietať koncom 50. rokov v Sovietskom zväze. Prototyp An-24 vzlietol 20. decembra 1959. Spočiatku malo lietadlo problémy z pozdĺžnou stabilitou, ktoré sa podarilo vyriešiť úpravami zvislej chvostovej plochy, sklonením koncov krídiel nadol a pomocnou plochou po chvostom lietadla.

Prevádzku na leteckých linkách začali tieto lietadlá 31. októbra 1962 na pravidelnej linke Kijev-Cherson. Na základe skúseností z prevádzky už v septembri 1963 sa začala sériová výroba silnejšej modifikácie An-24V, ktorá bola osadená motormi Ivčenko AI-24A, ktoré mali možnosť vstrekovať počas kritických fáz letu vodu do spaľovacieho priestoru a tak krátkodobo zvýšiť výkon. V roku 1967 sa začala vyrábať druhá séria An-24V II, ktorá už mala kapacitu 50 cestujúcich a možnosť pružne upraviť interiér kabíny pre cestujúcich aj pre prepravu nákladu. Na túto sériu plynulo nadviazala verzia An-24RV, ktorá bola po prvý krát predvedená na aerosalóne v Paríži v septembri 1967. V zadnej časti pravej motorovej gondoly má inštalovaný pomocný prúdový motor Tumanskij RU-19-300 s ťahom 8,82 kN, ktorý umožňuje samostatné spustenie motorov a jeho prídavný ťah zlepšuje vlastnosti lietadla najmä počas vzletu.

Sériová výroba prebiehala okrem základného závodu v Kyjeve aj v novom závode v Ulan-Ude. Celkovo bolo vyrobených viac ako 1100 civilných a vojenských modifikácií An-24.

Lietadlo sa v priebehu dvoch rokov rozšírilo ma všetky linky Aeroflotu, vrátane tých najnamáhavejších na Sibíri. V čase svojej najväčšej prevádzky vykonával až 40 percent civilnej prepravy Aeroflotu. Okrem Aeroflotu lietadlá slúžili v množstve iných leteckých spoločností "socialistického tábora" a v rozvojových krajinách, napríklad Cubana, Lao Aviation, Air Mali, Iraqi Airways, Air Guinée a pod. Celkovo sa exportoval až do 23 krajín. Na svoje konto si sovietski piloti pripísali na tomto lietadle sedem svetových rekordov. Výroba bola ukončená v roku 1978.

Vojenská verzia slúžila v letectve Československa. Po rozdelení letectvo ASR dostalo dva kusy An-24RV, ktoré boli pridelené k 32. dopravnému krídlu a 1. letke na základňu Piešťany. V kóde NATO malo lietadlo označenie "Coke". Do dnešného dňa mala slovenská armáda podľa dostupných informácii dve lietadlá typu An-24.

Spracované podľa www.lietadla.com.


Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 616
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 672
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 147
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 139
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 924
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 577
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 713
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 146
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 082
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 689

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Colníci zásielky pri kontrole neotvárajú - na rozdiel od Danka

Kancelár Národnej rady poslancov posiela, aby si preberali listy mimo budovy parlamentu. Otvárať cudziu poštu považuje za bežné.

Neprehliadnite tiež

PRÍBEHY PAMÄTNÍKOV OD POST BELLUM

Milan Lasica: Dobre sa na tom smeje, ale žiť v tom nebolo veselé

Celoživotnou ambíciou Milana Lasicu bolo stáť na javisku a povedať niečo, čomu by sa ľudia smiali.

Firma Kaliňákových ľudí, ktorú dotoval štát, skončila

Minister Robert Kaliňák v roku 2012 dohadoval štátnu pomoc pre Čiernu Horu. Zákazku potom získala firma jeho kamaráta Mareka Turčana.

Slovensko chce byť sídlom Európskej liekovej agentúry, predložilo kandidatúru

Vedenie agentúry by chcelo krajinu, ktorá má skúsenosť s niektorou z európskych agentúr.

Matica sa ukazuje s brancami aj kotlebovcami

Matica slovenská má finančné problémy, ministerstvo kultúry hovorí o stopnutí dotácií.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop