BRATISLAVA. Reklamu v televíziách či rozhlase, ktorou bude štát lákať deviatakov, aby sa vyučili za stavbárov či cukrárov, si vyžiadala Švajčiarska konfederácia.
Švajčiari presadili celoštátnu kampaň do projektu Štátneho inštitútu odborného vzdelávania, ktorý sa uchádzal o podporu na odborné vzdelávanie. Pôjde naň vyše 3,6 milióna eur.
Propagácia odborných škôl bude stáť 1,5 milióna eur – 220-tisíc eur dá Úrad vlády, zvyšok pôjde zo švajčiarskych fondov.
Minister školstva Dušan Čaplovič minulý týždeň tvrdil, že štát na reklamu nič nedá. Ministerstvo neskôr priznalo, že to nie je pravda.
„V žiadosti sa navrhovalo oveľa menej peňazí na propagáciu,“ povedal v stredu zástupca švajčiarskej strany Anton Hagen.
Štátny inštitút ešte za vlády Ivety Radičovej do projektu napísal, aby sa propagovalo len desať škôl, v ktorých sa bude testovať švajčiarsky model odborného vzdelávania.
Švajčiari však žiadali, aby sa kampaň rozšírila a zasiahla žiakov, ich rodičov a výchovných poradcov po celom Slovensku.
Chýba dôvera
Projekt
Odborné školy
inštitút získal na projekt týkajúci sa odborného vzdelávania 3,6 milióna eur,
vyše 540-tisíc eur dá štát, zvyšok preplatia Švajčiari,
súčasťou projektu je propagácia stredných odborných škôl za 1,5 milióna eur.
„Je škoda, že mnoho peňazí sa minie na reklamu, aby sme zlanárili deti do slabých škôl s chabým vybavením. Zase sa ide na to z opačného konca,“ hodnotí učiteľ z košickej strednej odbornej školy Marek Holík.
Zastupujúca riaditeľka štátneho inštitútu Gabriela Jakubová reagovala, že propagácia za státisíce je potrebná, lebo „rodičia majú absolútnu nedôveru dať deti do odborných škôl“.
Absolventi odborných škôl majú dlhodobo problém nájsť si robotu.
Vlani v septembri bolo na úradoch práce viac ako 13 percent kaderníkov, takmer 20 percent cukrárov a štvrtina pekárov.
Hagen vraví, že na Slovensku sa môže osvedčiť švajčiarsky prístup. Mladí sa uchytia, ak už v škole začnú spolupracovať s firmami.
Vo Švajčiarsku je bez práce sedem percent absolventov škôl, u nás do 35 percent.
Preveria aj minerálku
Zákazku na propagáciu škôl získala firma mediamedia. Inštitút v stredu zverejnil, že spoločnosť mala v aukcii jediného konkurenta, agentúru M Kreo, dala zhruba o 400-tisíc vyššiu ponuku.
Asociácia public relations upozornila, že o zákazke na nákup komunikačných služieb za 1,5 milióna, ktorá je na našom trhu ojedinelá, nevedeli. Ján Rusnák z inštitútu odkázal, že oznam o súťaži vyšiel vo vestníku.
Hagen povedal, že preveria všetky položky. „Všetko musí byť vykázané, aj koľko minerálky sa vypilo.“

Beata
Balogová
