Viac ako polovica opýtaných si myslí, že školstvo prešľapuje na mieste

Ako prieskum agentúry TNS Slovakia tiež ukázal, v princípe by sa malo v školstve zmeniť úplne všetko.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Ako prieskumu agentúry TNS Slovakia tiež ukázal, v princípe by sa malo v školstve zmeniť úplne všetko.

BRATISLAVA. Slovenské školstvo len prešľapuje na mieste, pričom 8 percent ľudí si myslí, že sa vyvíja dobrým smerom.

Vyplýva to z prieskumu agentúry TNS Slovakia, ktorá ho spravila pre kampaň „Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku“.

O výsledkoch prieskumu vo štvrtok na tlačovej konferencii v Bratislave informovala Zuzana Zimenová z občianskeho združenia Nové školstvo, ktoré je autorom kampane.

Možnosť, že naše školstvo len prešľapuje, označilo 55 percent respondentov, ďalších 32 sa domnieva, že sa vyvíja zlým smerom.

Zvyšných 5 percent odpovedať nevedelo. Prieskum sa zameral na základné školy na Slovensku.

Výchova k morálnym hodnotám sa zhoršila

V celkovom hodnotení školstva nie sú podľa Zimenovej veľké rozdiely medzi mužmi a ženami.

„Z vekových kategórií sú najkritickejší respondenti vo veku od 18 do 24 rokov, ktorí častejšie uvádzali, že školstvo sa vyvíja zlým smerom,“ poznamenala.

Ako ju doplnila Elena Gallová Kriglerová zo združenia, rodičov sa pýtali tiež na to, čo sa zmenilo od čias, keď chodili do školy oni. Zvýšila sa podľa nich náročnosť učiva, no tiež sa zlepšila atmosféra v školách, pripomenula.

„Kvalita učiteľov, vzťahy medzi učiteľmi a deťmi či vzťahy v školách sú buď rovnaké, alebo sa zhoršujú,“ vysvetlila.

Veľké percento respondentov však podľa nej tvrdí, že sa zhoršila výchova k morálnym hodnotám, ale aj správanie detí.

Chceli by, aby sa zlepšila atmosféra v školách

V princípe by sa malo v školstve zmeniť úplne všetko, ukázal prieskum. Najviac by ľudia privítali, keby sa zlepšila atmosféra v školách tak, aby tam deti radi chodili.

„To je kľúčové pre verejné politiky, pričom sa na to veľmi často zabúda,“ poznamenala Gallová Kriglerová. Často sa hovorí o učebniciach či normatívoch, no málo o tom, či je deťom v školách dobre, dodala.

Naopak, najmenej požadované je vzájomné súťaženie základných škôl či zvyšovanie platov učiteľov.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že je tu dopyt po zmene a je tu veľa čo zlepšovať. Ako pokračoval Peter Dráľ zo združenia Nové školstvo, ľudia sa čoraz viac zaoberajú tým, čo sa v školách reálne deje.

„Ide im o skvalitňovanie vzťahov a procesov,“ vysvetlil. Združenie na základe prieskumu zistilo, že rodičia si radi vyberajú pre svoje dieťa školu, ktorá je čo najbližšie, a nie tú najprestížnejšiu.

„Vytvára to tlak na to, aby sme sa v školstve snažili podporiť školy tak, aby sa dotiahli na úroveň, ktorú ľudia chcú,“ poznamenal.

Vzdelávanie je podľa Dráľa dlhodobo podfinancované

Prieskumníci sa zaoberali i financovaním školstva, pričom existuje množstvo neformálnych platieb, ktoré musia rodičia platiť, a to sa deje aj napriek tomu, že základné vzdelanie je ústavným právom každého z nás.

„Financovanie školstva by malo byť také, aby rodičia nemuseli platiť nič navyše,“ doplnil Dráľ s tým, že to je veľmi silná požiadavka pre súčasnú i budúcu vládu.

Náš vzdelávací systém je podľa jeho slov dlhodobo podfinancovaný a ľudia si želajú, aby sa to zmenilo. Rodičia by však tiež privítali, aby školy vzdelávali deti z rozmanitých prostredí a aby neboli homogenizované napríklad z hľadiska etnicity či výkonnostných štandardov.

„Učenie v zmiešaných triedach má podľa rodičov svoje efekty,“ poznamenal Peter Dráľ.

Chcú dávať spätnú väzbu

Správ z prieskumu bude podľa Zuzany Zimenovej viac, prieskumníci sa venovali širokej oblasti.

Kampaňou „Chceme vedieť viac o vzdelávaní na Slovensku“ vyjadruje občianske združenie Nové školstvo vôľu zintenzívniť verejnú diskusiu o vzdelávaní a snahu posilniť hlas detí, rodičov a odbornej verejnosti v procese reformy školstva.

„Chceme dávať spätnú väzbu politikom, verejnej správe, ale aj samotnej verejnosti,“ poznamenala Elena Gallová Kriglerová. Jedným z výstupov kampane bude Atlas predstáv o vzdelávaní.

Agentúra TNS Slovakia spravila prieskum verejnej mienky online metódou v dňoch od 22. apríla do 5. mája.

Vzorku tvorilo tisíc respondentov, ktorí reprezentujú populáciu Slovenska z hľadiska pohlavia, veku od 18 do 65 rokov, vzdelania, veľkostných kategórií sídiel a krajského členenia.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 350
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 923
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 434
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 810
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 690
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 396
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 467
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 944
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 146

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Raper Kali: Silným motívom je smrť Róberta Remiáša

Raper Kali, vlastným menom Koloman Magyary (34), napísal titulnú pesničku k filmu Únos. Tvrdí, že ho obdobie 90. rokov láka.

Kaliňák sa potichu zmieril so sporným stavbárom z Gorily

Rezort vnútra viedol sériu súdnych sporov so stavebnou firmou Euro-Building, ktorá figuruje vo viacerých kauzách. Potichu uzavreli zmier.

Prioritou v rómskej otázke je vzdelávanie, zhodli sa účastníci relácie

Vláda predstavila akčné plány na integráciu rómskej menšiny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop